Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Over til folk som liker hardware porno

 

Det eneste vi vet noe om er rammen, og det er litt int,

 

mens PS4 bruker veldig rask gddr5, dog med litt høyere latency kontra DDR3 ram på xbox 360 (disse er bekreftet å kjøre på 2133mhz, som er temmelig raskt sammenlignet med standard RAM brikker i en PC)

 

Dog det som gjør det mer interessant, er at xbox one bruker ESRAM i tillegg, et lite stykk memory som sitter på SoCen som øker bandwith betraktelig for å fjerne flaskehalsen til DDR3

 

Hvis dere husker tilbake til xbox 360, så hadde den eDRAM, som gjorde at den fritt kunne gi RAM der det trengtes, det var hovedproblemet til PS3 og med RAM, fordi den delte tilgjengelig RAM på midten, der halvparten gikk til OSet og halvparten til spill.

 

Dette liker jeg :)

http://www.theverge....ller/in/4116279

 

video der de snakker om det force feedback greiene på triggere

 

Denne diskusjonen med hvilken konsoll som er kraftigst osv er jo flashback til da 360 og PS3 ble lansert. Det viste seg ganske fort at PS3 ikke hadde noen fordel, og spill som kom ut på begge konsollene så identiske ut for de fleste.

 

Denne gangen er arkitekturen på de to konsollene riktignok mye mer sammenlignbar (de er så å si identiske), men å påstå allerede nå at PS4 er vesentlig kraftigere enn One er etter min mening litt vel tidlig å si. At typen RAM har så forferdelig mye å si i den store sammenhengen tviler jeg sterkt på. Når det er sagt ser det ut som at PS4 blir hakket hvassere, men det vil vi i beste fall kun se i eksklusive titler. Og uttalelser fra han Blow-typen ville jeg tatt med en neve salt, han har jo mildt sagt lagt Microsoft for hat for en stund siden.

Godt sagt :)

 

Rammen har mindre si også når MS bruker en større cash på SoC'en i form av ESRAM, kan faktisk ha raskere bandwith også sammenlignet med PS4, men mest sannsynlig veldig lik. men kan hende det blir som før at multiplattform ser veldig like ut, mens Sony sin eksklusive ser litt bedre ut, men igjen, dette er jo bare gjetting før konsollen har kommet ut

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Over til folk som liker hardware porno

 

Det eneste vi vet noe om er rammen, og det er litt int,

 

mens PS4 bruker veldig rask gddr5, dog med litt høyere latency kontra DDR3 ram på xbox 360 (disse er bekreftet å kjøre på 2133mhz, som er temmelig raskt sammenlignet med standard RAM brikker i en PC)

 

Dog det som gjør det mer interessant, er at xbox one bruker ESRAM i tillegg, et lite stykk memory som sitter på SoCen som øker bandwith betraktelig for å fjerne flaskehalsen til DDR3

 

Hvis dere husker tilbake til xbox 360, så hadde den eDRAM, som gjorde at den fritt kunne gi RAM der det trengtes, det var hovedproblemet til PS3 og med RAM, fordi den delte tilgjengelig RAM på midten, der halvparten gikk til OSet og halvparten til spill.

 

 

Nettopp, det er mye vi ikke vet enda. Personlig ofrer jeg gjerne litt juice og grafikk til fordel for rask multitasking. Dette er et irritasjonsmoment på dagens konsoller - det tar evigheter å bytte mellom forskjellige apps, gå ut og inn av spill osv. Men for folk som utelukkende spiller spill skjønner jeg dette ikke virker like fristende.

Lenke til kommentar

Igjen dette blir jo rene hypoteser.

 

med 5 billion transistors, så skulle SoCen til xbox være veldig lik GPUen til Sony, men igjen dette blir jo bare spekulasjoner til faktisk konsollen kommer ut og eurogamer får testet det samme spillet på begge konsollene, syntes det blir litt tidlig å konkludere med at det ene er bedre enn det andre, allerede.

 

Ihvertfall fra en fyr som har en tirade mot microsoft

 

aKRcKab.png

 

Googlet fyren, jobber hos RAD Game Tools. (Fabian Giesen altså)

Endret av Ginecólogo Necrolamedor
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen med hvilken konsoll som er kraftigst osv er jo flashback til da 360 og PS3 ble lansert. Det viste seg ganske fort at PS3 ikke hadde noen fordel, og spill som kom ut på begge konsollene så identiske ut for de fleste.

 

Denne gangen er arkitekturen på de to konsollene riktignok mye mer sammenlignbar (de er så å si identiske), men å påstå allerede nå at PS4 er vesentlig kraftigere enn One er etter min mening litt vel tidlig å si. At typen RAM har så forferdelig mye å si i den store sammenhengen tviler jeg sterkt på. Når det er sagt ser det ut som at PS4 blir hakket hvassere, men det vil vi i beste fall kun se i eksklusive titler. Og uttalelser fra han Blow-typen ville jeg tatt med en neve salt, han har jo mildt sagt lagt Microsoft for hat for en stund siden.

 

Helt enig, husker godt PS3 ligaen (hvor ble de av?) snakket om hardware som fullstendig skulle knuse 360 - det ble lagt ut om kjerner og ram og alt annet - men som vi har lært betydde det ingenting i praksis. Så de innleggene som omhandler slik hopper jeg elegant over. Er mye mer interessant om direkte endringer og forbedringer som påvirker i mye større grad.

Lenke til kommentar

True maste hd hadde vært digg har kjøpt meg sonys mdr 7500 tråløst 7.1 hodetelefon system fra japan

Dts master hd på jurrasic park 3D helt fantastisk

 

Spiller ikke med headphones, det går i full 7.1 oppsett med et par subber og 4 romperistere skrudd godt fast i sofaen og 107" lerret på 3,5m avstand med full HD proj. i spill med god lyd smeller det så det rister i hele sofaen og du kjenner rekylen i kontrollen når du brenner av en hagle - så fett!

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Helt enig, husker godt PS3 ligaen (hvor ble de av?) snakket om hardware som fullstendig skulle knuse 360 - det ble lagt ut om kjerner og ram og alt annet - men som vi har lært betydde det ingenting i praksis. Så de innleggene som omhandler slik hopper jeg elegant over. Er mye mer interessant om direkte endringer og forbedringer som påvirker i mye større grad.

Selv om du har helt rett, er det litt annerledes nå fordi de kjører samme arkitektur, det gjorde de ikke før.

 

Cell hadde potensiale, men var et mareritt å utvikle til. Er den ene konsollen raskere enn den andre nå, vil det syntes lettere nå skulle man tro.

 

Helt sant, men det er ikke inkludert ESRAM

 

"A follow-up architecture panel hosted by Microsoft's Larry Hyrb soon put paid to the latter, more optimistic appraisal of the situation. Very early on it was established that ESRAM is indeed incorporated into the Xbox One design - essentially a large, very fast cache of embedded memory attached to the GPU and CPU that helps to make up the bandwidth deficit inherent in using slower memory. So even without direct confirmation, we now knew that the 8GB of memory in Xbox One is indeed DDR3 as opposed to the bandwidth-rich GDDR5 found in the PlayStation 4 (and Wired's internal photography of the One confirms 2133MHz DDR3 Micron modules). Xbox One may well have a latency advantage over PS4 and power consumption will probably be lower, but GPU bandwidth - a key element in graphics performance - is indeed more limited on the Microsoft hardware."

 

Ser forresten ut som Digital foundry har regnet seg frem til at GPUen er opptil 50% raskere i PS4 kontra XONE.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Du begynner Johnatan Blow?

 

Var han du linket til før på twitter. Han har gått ut på diverse podcaster og andre sider og sier at han omtrent hater Microsoft, en annen fyr nevnte det også på forrige side.

 

Det er Phil Fish du tenker på, regner jeg med? Spesielt siden det var _jeg_ som nevnte det. Han snakket forøvrig om tredjepartsutviklere (Ubisoft, Activision osv), men det kan jo være løgn for alt jeg vet.

 

Han her er en helt annen fyr, som jobber hos RAD Game Tools. Og han sier så og si det samme.

Endret av Ginecólogo Necrolamedor
Lenke til kommentar

Du begynner Johnatan Blow?

 

Var han du linket til før på twitter. Han har gått ut på diverse podcaster og andre sider og sier at han omtrent hater Microsoft, en annen fyr nevnte det også på forrige side.

 

Han lagde Braid til XBLA (forøvrig et veldig bra spill) og følte seg i dårlig behandlet av Microsoft. I etterkant fikk han en pengesekk av Sony og lager nå et eksklusivt spill for PS4. Han var blant annet med på lanseringen i februar også.

 

Igjen, tar alt han sier med noen gode never salt, i likhet med alle som har eierskap til et av selskapene.

Lenke til kommentar

Blir spennende om faktisk den ene er en del raskere en den andre om det vil syntes mer på multiplatform, eller om det bare vil syntes om eksklusive spill som det har vært denne generasjonen.

 

Tenker bare hvis jeg var EA og litt lat, og jobbet med fifa, så hadde jeg laget 2 like kopier, isteden for å bruke ekstra mye tid på den ene for å få den ekstra fin, men folk er kanskje ikke late i spillbransjen

Lenke til kommentar

@Ginecólogo Necrolamedor:

 

Ikke overraskende når man ser at begge har 8GB ram, men PS4 kan bruke 7 av dem til spill, mens XOne kan bruke 5...mye mer overhead for å understøtte alt som foregår.

Du vil sjelden trenge mer enn 2GB ram til spill, altså system RAM, av de 8 GB.

 

Et dårlig eksempel er at Portal 2 bruker 894MB system minne i 2560x1440. Battlefield 3 bruker vel 2 til 2.5gb ram i eyefinity. Så tror det holder :p

Lenke til kommentar

Tror Microsoft og Sony satser på helt forskjellige ting. Sony på hard kraft og spill, Microsoft med en alt i et boks, ikke så kraftig som PS4, men fremdeles god nok til å gi bra nok grafikk og (forhåpentligvis) herlige spill, men hvor fokuset ligger på at man raskt skal kunne switche med ting, multitaske osv. Microsoft har jo selv sagt at de ikke fokuserer på grafikk (do not focus on graphic power).

Lenke til kommentar

Det er Phil Fish du tenker på, regner jeg med? Spesielt siden det var _jeg_ som nevnte det. Han snakket forøvrig om tredjepartsutviklere (Ubisoft, Activision osv), men det kan jo være løgn for alt jeg vet.

 

Han her er en helt annen fyr, som jobber hos RAD Game Tools. Og han sier så og si det samme.

Ble bare forvirra, du pastet lik til en twitter person på side 55, som var han jeg kommenterte, altså johnaton blow.

Lenke til kommentar

Du vil sjelden trenge mer enn 2GB ram til spill, altså system RAM, av de 8 GB.

 

Et dårlig eksempel er at Portal 2 bruker 894MB system minne i 2560x1440. Battlefield 3 bruker vel 2 til 2.5gb ram i eyefinity. Så tror det holder :p

 

Dette er jo pga at konsollene har holdt PCen tilbake. Nå vil vi se en økning, og det er på tide.

 

Ble bare forvirra, du pastet lik til en twitter person på side 55, som var han jeg kommenterte, altså johnaton blow.

 

Jepp, postet en annen som ble postet på neogaf for å vise at det ikke bare er Blow som sier dette.

Lenke til kommentar

Tror Microsoft og Sony satser på helt forskjellige ting. Sony på hard kraft og spill, Microsoft med en alt i et boks, ikke så kraftig som PS4, men fremdeles god nok til å gi bra nok grafikk og (forhåpentligvis) herlige spill, men hvor fokuset ligger på at man raskt skal kunne switche med ting, multitaske osv. Microsoft har jo selv sagt at de ikke fokuserer på grafikk (do not focus on graphic power).

Begge kan være like rett, som det har blitt sagt før, det er ikke oss på forumet her som vinner denne konsollkrigen. Det er casual folka, det så vi når wii kom. Men blir spennende etter E3, da håper jeg på masse masse spill demoer. Pris + kanskje en lanseringsdato?

 

tenkte jo plutselig, faen høsten er ikke lenge til, men kommer helt sikkert 30 november :/

Lenke til kommentar

men folk er kanskje ikke late i spillbransjen

Er det billigere å lage en versjon av et spill som ser greit ut så vil nok det skje fremfor at de utsetter noe for å vente til en av versjonene ser bedre ut pga en konsoll takler det. Er nok ikke så ekstremt mye penger å hente på det sånn i forhold til utviklings tid.

 

Jeg regner med at enhver stor utviklerfirma som Epic med deres UDK samt Crytek med deres CryEngine osv tweaker sine spillmotorer nå til å ha to "versjoner" klare til hver konsoll under samme system. Siden det er så lik arkitektur så regner jeg med at det da vil holde å kun sette opp spillene i de representative spillmotorene så er det tut og kjør til begge konsollene.

 

Har ikke helt 100% satt meg inn i forskjellene mellom PS4 og X1 enda sånn sett, men jeg ville jo tru at det er den mest effektive måten å gjøre det på hvis det er mulig.

 

Syns litt synd på Wii U da, som nå kommer til å falle på sidelinjen ettersom jeg er redd det vil koste for mye tid å tilrettelegge spillene til den konsollen også som et multiplatformspill.

Lenke til kommentar

Dette er jo pga at konsollene har holdt PCen tilbake. Nå vil vi se en økning, og det er på tide.

 

 

 

Jepp, postet en annen som ble postet på neogaf for å vise at det ikke bare er Blow som sier dette.

Battleifeld 3 er ikke holdt tilbake av konsoller, å tro at spill bruker så mye system minne, er tullball. Sorry.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...