Gå til innhold

Hvilke apper "mangler" på Android tablets (kontra iPad)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det kan du si, jeg savner intet, men så har jeg ikke prøvd Apple heller....

 

Tror mye av omtalen skyldes at medie bransjen har vært i Apples klør lenge. Hvis de ser hvor mye som skrives om Apple og hva som publiseres for denne platformen og man samtidig vet at Apple kun har en 15% markedsandel på mobilmarkedet mens Android har 50% kan du lure. Riktignok dominere Apple nettbrett markedet men det er lite sammenliknet med mobil.

Endret av bengh
Lenke til kommentar

appene kommer somoftest først til ios, men de mest populære kommer raskt etter til androide.

 

Etter det jeg har hørt er det flere som kjøper på ios + at utviklerene slipper å tenke på at det skal være kompartibelt til x antall mobiler som er på markedet. med andre ord, det er lettere å utvikle til ios(vil jeg tro)

Lenke til kommentar

Selv har jeg inntrykk av at apps som regel programmeres for ios først, om dette er fordi ios brukere laster ned apps oftere enn android brukere, det vet jeg ikke. Men det er ihvertfall en grunn til det.

 

I forhold til tablets har iPad en markedsandel på over 60 % i hele verden og 82 % i amerika. Nå har sikkert disse tallene forandret seg litt siden desember i fjor men jeg tror ikke vi er så langt unna. (http://www.itavisen.no/885362/hvor-populaer-er-egentlig-ipad)

 

For meg ser det ut som at vil bli samme effekt som med iPhone og android telefoner. Apps kommer først til eplet.

 

Om det du ramser opp over der er det du trenger så er det nok det samme om du velger ios eller android. Men hvis du ønsker å få nytt innhold først så vil jeg kanskje revurdere det.

 

Instagram har akkurat kommet til android.

Flere norske aviser har kun apps for ipad. (Tror jeg)

Små selskaper velger ipad framfor android.

http://nrkbeta.no/2011/11/30/katachi-mer-enn-bare-et-ipad-magasin/

fri.bi

 

Jeg har en android tablet og en windows telefon (og en mac) det passer meg, selvom det fortsatt er veldig få apps til windows phone, og apps for tableten er som regel bare mobilapps med annen oppløsning.

Lenke til kommentar

Den største fordelen med android er at du ikke er låst på hender og føtter. Du har mye flere muligheter til å skreddesy ting og prøve ut ting. Må innrømme at jeg laster ned en del og tester ut ting. Kanskje 1 av 10 programmer er verd å ta vare på og de kjøper jeg - resten går i søpla, og det MYE søppel der ute. F.eks kjører jeg Prime ROM på min ASUS Transformer, mye bedre enn originalen - dette er til og med støttet av ASUS.

 

De samme mulighetene har du ikke på Apple eller Windows, etter det jeg vet...

Lenke til kommentar

Hvordan laster du de programmene du tester? Fra div. appbutikker slik som Play (market) eller de som legger ut kopierte apps?

 

Du inne på noen av problemene med Android og programvaren.

Det er mye søppel, iOS versjonen ser som regel bedre ut(selv om dette antageligvis er på bedringens vei), og virker det med min enhet (fragmentering)?

Og folk flest aner ikke hva en ROM er og bruker enheten slik den kom i esken.

 

Hvis man må modifisere og trikse for å få til enheten så man blir fornøyd, burde man kanskje undersøkt litt mer før man bestemte seg.

Med mindre man absolutt vil ha en enhete å fikle med og tilpasse, da selvsagt.

 

Hvilke enheter er forresten brukerne mest fornøyd med pr. i dag?

 

Et spill som manglet sist jeg sjekket er Infinity Blade. Og igjen er man inne på fragmentering:

Epic boss Tim Sweeney explained to Gizmodo that tech disparities between different handsets meant it couldn't promise that the game would play as intended from system to system.

"When a consumer gets the phone and they wanna play a game that uses our technology, it's got to be a consistent experience, and we can't guarantee that [on Android]. That's what held us off of Android," he said.

http://www.eurogamer.net/articles/2011-04-06-epic-rules-out-infinity-blade-on-android

Lenke til kommentar

Sitter også på sidelinjen og vurderer kjøp av brett. Har en kjenning som er "all Apple", og han sier at jeg skal glemme Android da det er ei dårlig etterligning. Dette er hans mening ut fra hva han har lest/føler. Han har så vidt jeg vet aldri hatt et Android nettbrett i hendene...

 

Det jeg er litt bekymret for er å eie kun ett Apple-produkt når resten er Android/Windows/Linux. Jeg ønsker å integrere ett brett inn i mitt eksisterende "oppsett" slik at jeg kan streame og hente materiale frem og tilbake uten å møte problemer. Jeg spurte min Apple-venn om dette, men han snakket kun om iClouds og hadde ingen erfaring eller kunnskap om hvorvidt dette ville virke slik jeg ønsker. Gjorde for morro skyld et søk på "PS3 iPad3", men det virket ikke lovende for å si det sånn. I dag brukes PS3 til å vise bilder/video fra Android-telefoner i husholdinga. Ellers ligger all multimedia på en Windows-maskin, delt internt og er tilgjengelig via FTP over WAN.

 

Hva vil gjøre det best av iPad/Android/Windows i mitt oppsett?

 

Beklager å kapre tråd, men kanskje dette også er aspekt som bør belyses for en eventuell kjøper.

Lenke til kommentar

Jeg har the new iPad, stortrives med det. Den funker til mit bruk, som er å spille, video, surfe på nettet og koble den til tven med apple TV. Jeg prøvde fem android brett på expert da jeg skulle kjøpe ipaden og da ble jeg rett og slett demprimert. på den ene sluttet plutselig appen jeg gikk inn på, og den frøs. Jeg sier ikke at det er sånn med andre nettbrett, men min erfaring er etter det jeg har prøvd dårlig.

Hvis du lagrer via iCloude så kan du gå inn på en nettside for å få filene mellom forskjellige pcer (windows/linux /OSX osv)

 

uansett hvor mye folk anbefaller deg det ene eller det andre, ville jeg dratt ned på nærmeste butikk for å prøve dem ut, hør med de som jobber der om hva de forskjellige produktene tilbyr, men ikke hør på dem om hva som er best osv, da dem ofte vil selge det dyreste(ikke alle, men mange)

Endret av D02
Lenke til kommentar

Opplever ingen ustabilitet med min Tranformer, og Asus har og sin web lagring : https://www.asuswebstorage.com/navigate/login.jsp?u=https://www.asuswebstorage.com/navigate/

 

Det er egentlig håpløst å diskutere Android/Apple - blir veldig fort svart/hvitt og mye støy. Min erfaring er at de som kan mest data velger noe annet enn et lukket system som Apple, men det finnes untak. Når jeg spør Apple folket på jobb hvordan ting er ordnet får jeg som regel ikke noe fornuftig svar da de som regel ikke har peiling på data - de bare bruker et system som fungere slik Apple har tenkt det ut - greit for dem, ikke greit for meg.

 

Dette er dog Androids hemsko og da mer fleksibilitet gir mer rom for feil, men er en pris man må betale for å tenke sjæl.

Lenke til kommentar

Ser det er veldig mye svart/hvitt-syn her, noe som gjerne oppstår på Android vs iOS-diskusjoner.

 

Nå er det jo slik at Android er mer åpent enn iOS, men husk nå på at begge kan rootes/jailbrakes om man absolutt ønsker full handlingsfrihet. Dette innebærer jo naturligvis at man gjør det på eget ansvar, men muligheten er der på begge OSer.

 

Hva gjelder apps, så er iOS en annen verden enn Android. Hadde tidligere Galaxy 10.1 og det første jeg så og la merke til, var at det var overraskende lite applikasjoner utviklet for tab'en, og tenker da på f.eks. TV2Sumo, VG, Aftenposten etc. Enda verre er det at det ikke er egen kategori/søkefunksjon for applikasjoner til tab, noe jeg synes gjorde det hele svært uoversiktlig i sammenheng med at det er utrolig mange applikasjoner av lav kvalitet.

 

Mot iOS er applikasjonene lettere å finne, da man lett kan se hva som er for iPhone og iPad, samt at iPhone-apps tilpasses bedre på iPad'en enn hva Android-mobil-apps tar seg ut på tableten.

 

Dette i kombinasjon med at applikasjoner gjerne kommer først til iOS gjør at Apple raskt stikker av med seieren. Skulle jeg nevnt én stor hake ved applikasjoner og iOS, så er det det at man ikke har noen angrerett på apps, noe man har på Android og da i mye større grad kan teste ut applikasjoner før man betaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hører mange snakker så mye om dette. Skal selv kjøpe tablet snart, og lurer på hva det er som er så savnet på Android-plattformen?

 

Nettleser, Twitter, Plex, FB maks et par spill, Gmail, Google Reader er det jeg selv bruker mest på mobilen, og alt dette finnes jo i utmerkede tablet-versjoner til Android.

Kan du ikke bare sjekke selv på google play sine nettsider? er da ikke så komplisert.

Du sier jo selv at du har funnet tinga du bruker i Android versjon så da kommer du jo ikke til å savne noe. Du svarer deg selv i din første post, blir ikke denne tråden litt bortkasta da? Hva andre eventuelt savner eller ikke savner har da ikke noe å si for ditt valg av nettbrett?

Lenke til kommentar

Min erfaring med Android på brett er at veldig mange applikasjoner ikke er laget for brettformatet. Da det er en stund siden jeg brukte brettet aktivt så har jeg ikke sjekket i det siste, og kan derfor ikke gi deg en oppdatert liste over ståa som den er i dag, men kan bare oppfordre til å ta et søk i Google Play og sjekke ut om dine favorittapps har egne brettversjoner.

 

I tillegg så møtte jeg flere ganger begrensninger der jeg rett og slett ikke fikk lov til å installere ting jeg hadde kjøpt på mitt brett, da programmene ikke var kompatible. (Bl.a. GTA 3, husker jeg.) Dette var vel dråpen som fikk begeret til å flyte over for min del. Tab 10.1 nyter nå pensjonstilværelsen og iOS-rivalen er min sofafavoritt.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...