Gå til innhold

Nå skal Adobe Flash forsvinne fra Linux


Anbefalte innlegg

Det er masse problemer med HTML5+CSS3+JavaScript.

Systemet er designet feil i utgangspunktet, og har med seg masse drit på grunn av det. Bare det at tekst må parses om og om igjen for hver forbanna gang et dokument skal rendres er helt hinsides. I utgangspunktet burde web vært basert på et design rundt en virtuell maskin, ikke rundt forskjellige programmeringsspråk som skulle brukes. Dette hadde ført til raskere fremgang i utviklingen (Web utvikler seg i snegletempo) samt vesentlig raskere lastetid og vesentlig bedre ytelse.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er masse problemer med HTML5+CSS3+JavaScript.Systemet er designet feil i utgangspunktet, og har med seg masse drit på grunn av det. Bare det at tekst må parses om og om igjen for hver forbanna gang et dokument skal rendres er helt hinsides. I utgangspunktet burde web vært basert på et design rundt en virtuell maskin, ikke rundt forskjellige programmeringsspråk som skulle brukes. Dette hadde ført til raskere fremgang i utviklingen (Web utvikler seg i snegletempo) samt vesentlig raskere lastetid og vesentlig bedre ytelse.

 

Det er allerede en VM som tolker og kjører dette i de fleste browsere(er det browseren din har blitt til de siste årene)..... Problemet er ikke de nye elementene eller språkene problemet er DOM... Javascript har muligheter for async, men det stopper pga. DOM hvorfor ? for dokumentet blir parset som en standard render metode(blokk for blokk, som gamle måten pixel for pixel ved grafikk rendring, og der skal man oppdatere grafikken må man refreshe hele bildet) og er ikke event basert. Hadde man hat en eventbasert dokument modell hadde sagaen vært helt helt annerledes.Da man kan deligere ved event og plasere ved event hvor i dokumentet det skal parses.

 

Ergo en Eventloop

 

Selve språkene i seg selv er IKKE problemet, problemet er underliggende metoder for å parse selve dokumentet(som IKKE er async, men som dem ønsker å få async)

 

Lenke til kommentar

 

Det er allerede en VM som tolker og kjører dette i de fleste browsere(er det browseren din har blitt til de siste årene)..... Problemet er ikke de nye elementene eller språkene problemet er DOM... Javascript har muligheter for async, men det stopper pga. DOM hvorfor ? for dokumentet blir parset som en standard render metode(blokk for blokk, som gamle måten pixel for pixel ved grafikk rendring, og der skal man oppdatere grafikken må man refreshe hele bildet) og er ikke event basert. Hadde man hat en eventbasert dokument modell hadde sagaen vært helt helt annerledes.Da man kan deligere ved event og plasere ved event hvor i dokumentet det skal parses.

 

Ergo en Eventloop

 

Selve språkene i seg selv er IKKE problemet, problemet er underliggende metoder for å parse selve dokumentet(som IKKE er async, men som dem ønsker å få async)

Selvsagt kjører de i en VM, men det er en VM som skulle vært standardisert på undersiden, ikke en masse forskjellige programmeringsspråk. Det er litt uhørt å sende dokumenter i rentekst over spør du meg. Det soms kjer er at en maskin genererer en masse dokumenter med veldig my irrelevant informasjon (som kommentarer og whitespace) som deretter må parses og oversettes til instruksjoner for den interne VM-en. Dette skulle vært hoppet over: Det skulle blitt sendt instruksjoner til en standardisert VM i utgangspunktet. Det ville gjort at HTML CSS og JavaScript kunne fått konkurranse på rettferdige termer, samt betydelig senket lastetid og eksekveringshastighet.

Lenke til kommentar

Flash brukes vel til masse ennå. Spill, youtube, facebook osv. Det er også chatteprogrammer og lignende som bruker flash. Forum som smf bruker flashbaserte moduler bl.a til chat, og endel nettsider viser nødsvendig info som flash. Teknisk sett så kan dette vises på andre ting, men det er nå engang flash det brukes på. Ser at mange klager på flash. Har brukt flash på win ME, 95, XP, vista og 7 i både 32 og 64 bit versjon og aldri hatt problemer. Merker ikke noe til ressursbruken, og har funket problemfritt hos meg ihvertfall. På den annen side så er det jo en del ting som er addons etterhvert, som flash, shockwave, silverlight, vizky osv og om man får en felles standard på dette så er det ikke meg imot.

Har ikke hatt Flash i hovednettleseren min på over et år. Har Chrome i bakhånd i tilfelle det blir nødvendig. Det skjer omtrent aldri. Er en og annen video på nettaviser som virker såpass interessant at jeg gidder å åpne i Chrome (VG bruker forsåvidt HTML5), ellers så er det noen få flash-spill som virker såpass interessante at jeg åpner de i Chrome, men det skjer ikke ofte. Utover det så går jeg glipp av endel flash-reklame, det plager meg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Manglende flash er vel det jeg får mest spørsmål om fra nye pcbrukere som ikke får ting til å virke. Ny pc, inn på facebook, oi, spillet virker ikke...hmmm. Skjønner at for noen er flash bare noe som brukes av reklame, men for mange andre så er flash helt nødvendig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ny flash i dag tidlig for Linux. Oppdaterte laptop'en i morges og fikk 34kbitt nedlasting på 10Mbit linje (2Mbit nedlasting). Tok 6 minutter (Pinguy Linux, Ubuntu base)...

Ingen kan komme å si at det ikke er mange som bruker Linux og

Flash, her var kampen om det utskjelte Flash programmet stor :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...