Gå til innhold

enmannsforetak? ikke krav på dagpenger for årene før?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurderer og opprette enmannsforetak for og kjøre budbil da jeg har blitt sagt opp i den nåværende jobben, dem fleste firmaene vil at man skal ha egen bil og fakturere dem for hver kjøring.

 

Er det mye styr og ha enmannforetak?

 

Det jeg lurer mest på er om man har krav på dagpenger hvis det ikke skulle fungere så bra og man finner ut at nei dette lønner seg ikke, eller at feks arbeidsgiveren ikke gir meg nok jobb som jeg kan fakturere for.

 

Har lest på nav at man ikke har krav på dagpenger av enmannsforetak, man har ikke det selvom man har jobbet 3 siste årene i offentligheten?

 

Har jobbet siste 7 årene i et as. Hvis jeg ikke skulle få noe greie på foretaket så er det jo fint og ha dagpenger fra siste 3 opptjente årene i den gamle as jobben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge nav så beregnes det fra fjorårets inntekt, eller 3 siste år

har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G (folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger regnes med i kravet til minsteinntekt

 

Jeg jobber med akkurat samme, kjører budbil innleid til et lokalt firma.

Kan nevne litt hva jeg syntes om jobben.

 

Det er vanskelig å legge konkrete planer for dagene, man vet aldri når man er ferdig på jobb, eller hvor man skal neste dag.

Man burde ikke være syk, ingen jobb ingen inntjening, likevel skal leasing og andre løpende utgifter betales.

Ingen sykepenger eller annen sikkerhet, så sant man ikke velger å kjøpe dette fra NAV (ekstra forsikring), idiotisk, vi betaler mer skatt enn normale arbeidstakere, men får ingenting igjen for det!

Høyt skatt, mellom 36%-40% eller mer, jeg har i snitt 30 000,- mnd før skatt, noe som er 7000,- mer enn i min forrige jobb, men etter skatt bare 3000,- mer :/

Ensomt å være alene hele dagen, trodde aldri det skulle være noe problem, men etter mange år i butikk med folk rundt meg, så savner jeg det faktisk!

Lenke til kommentar

Ifølge nav så beregnes det fra fjorårets inntekt, eller 3 siste år

har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G (folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger regnes med i kravet til minsteinntekt

 

Jeg jobber med akkurat samme, kjører budbil innleid til et lokalt firma.

Kan nevne litt hva jeg syntes om jobben.

 

Det er vanskelig å legge konkrete planer for dagene, man vet aldri når man er ferdig på jobb, eller hvor man skal neste dag.

Man burde ikke være syk, ingen jobb ingen inntjening, likevel skal leasing og andre løpende utgifter betales.

Ingen sykepenger eller annen sikkerhet, så sant man ikke velger å kjøpe dette fra NAV (ekstra forsikring), idiotisk, vi betaler mer skatt enn normale arbeidstakere, men får ingenting igjen for det!

Høyt skatt, mellom 36%-40% eller mer, jeg har i snitt 30 000,- mnd før skatt, noe som er 7000,- mer enn i min forrige jobb, men etter skatt bare 3000,- mer :/

Ensomt å være alene hele dagen, trodde aldri det skulle være noe problem, men etter mange år i butikk med folk rundt meg, så savner jeg det faktisk!

 

ja takk for at du delte erfaringene dine :)

 

Ser for meg det jeg også at det ikke er lett og planlegge dagene.

Det jeg frykter er at jeg ikke får nok kjøring, så hvis jeg vil trekke meg og selge bilen så er det fint og vite at jeg fortsatt har krav på arbeidsledighetstrygd på nav fra det jeg tjente i den offentlige jobben min.

Trodde kansje jeg ikke hadde rett på det hvis jeg oppretter foretak. Men det er vel hvis jeg har jobbet i foretak siste 3 årene jeg ikke har krav på arbeidsledighets trygd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...