Gå til innhold

Problem med streaming fra filserver til HTPC


Anbefalte innlegg

Har en hjemmebygget HTPC som streamer film, serier og musikk fra en filserver. Sliter til tider veldig med at avspillings programmet mitt (Media Player Home Cinema) ikke klarer å buffre som resulterer i hakkete avspilling.

Det gjelder som regel 1080p filer av høy kvalitet (10GB+).

Har sjekket enkle ting som task manager på htpc og filserver, men finner ikke noe problem med prossessor bruk eller nettverket.

 

Tar gjerne imot tips til ting jeg kan prøve da jeg er usikker på hvordan jeg kan bli kvitt dette iriterende problemet.

 

 

 

Spec HTPC:

Fusion E-350

Nvidia GT430 skjermkort

4GB minne

32gb SSD disk

 

Spec Filserver:

Athlon 7750 (dual core 2700GHz)

6GB minne

200GB sata systemdisk

diverse større disker (ikke i raid)

 

HTPC'n er koblet til en Linksys RV082 dual wan router (10/100) som igjen er koblet til en billig mini switch fra clas ohlson av ukjent merke (10/100) som filserveren er koblet til.

 

Atto test av system disken på filservere:

post-11760-0-60236700-1333050419_thumb.png

 

Atto test av film disken på filserveren:

post-11760-0-43175700-1333050426_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, har prøvd en fullstendig restart av router, switch, server og htpc men det hjalp lite.

Ut i fra de enkle ytelsesmålingene jeg har gjort finner jeg strengt tatt ingen feil annet en systemdisken på filserveren som ikke har det helt bra. Vil tro at problemet ligger på filserveren eller nettverket fordi hvis jeg legger filen som skal spilles av direkte på htpc'n fungerer alt utmerket.

 

Har bestilt en dual socket xeon server nå hvor jeg vil sette opp systemdisken i raid 0, og håper at det kanskje kan forbedre ytelsen.

Lenke til kommentar

Jeg betviler sterkt at dette har noe med ytelse på maskiner i nettet å gjøre. Jeg ville nok gått nettverket nærmere i sømmene.

 

Er veldig enig!

 

"HTPC'n er koblet til en Linksys RV082 dual wan router (10/100)"

 

Da kan du kjøre 12,5MB igjennom på en port. Skaff deg en gigabit switch så er nok problemet ditt løst!

 

Bitraten på filmen kan godt være over dette hvis det er snakk om en viss kvalitet.

 

Kjører selv lavere spec på min htpc uten anntydninger til lagg. Alt av utstyr står kablet i en gigabit switch.

 

Med 1000mbit har du en teoretisk overføringshastighet på 125MB/s dette holder i massevis for streaming av film. Mest sannsynlig klarer ikke diskene dine å makse dette da de ikke står i raid ol lign.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...