Gå til innhold

Død WD MyPassport, hente ut data


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min mor har i flere år brukt en ekstern harddisk av type Western Digital MyPassport 500gb som lagringsenhet for en god del av hennes fotografier. Siden hun mildt sagt ikke er spesielt datakyndig, ligger desverre store deler av filene ikke som backup noe sted. Det jeg søker hjelp til er å, om mulig, redde ut så mye av filene som ligger på disken som mulig. Å få disken til å fungere igjen er for oss likegyldig.

 

Informasjon om harddisken:

- Wester Digital MyPassport 500gb

- P/N: WDBAAA5000ASL-00

- S/N: WX10AB9K4488

- R/N: C1B

- Annen info fra baksiden av harddisken: 2210B, CAFeFA

 

Ulike detaljer om feilen:

- Når disken kobles til en datamaskin lyser det hvite lyset på disken som indikerer at den er på, samtidig som det kommer 5-6 like mekaniske lyder etter hverandre, mens lyset på disken blinker. I Windows 7 kommer etter disse mekaniske lydene feilmeldingen "Kjenner ikke igjen USB-enhet, En av USB-enhetene som er koblet til denne datamaskinen, har en feil og Windows kan ikke gjenkjenne den."

 

- I enhetsbehandling kommer disken opp som Unknown Device i kategorien USB-kontrollere. Om jeg så går inn på egenskaper for denne enheten viser enhetsstatusen denne feilmeldingen: "Windows har stoppet denne enheten fordi den har meldt om problemer. (Kode 43)"

 

- Har tidligere fått opp disken i disk Windows diskbehandling, men da står den med 2TB utildelt lagringsplass. Har gjentatte ganger prøvd å få harddisken til å vises i diskbehandlingsverktøyet i dag, blant annet ved å bruke ulike kabler og datamaskiner, uten hell.

 

- For de som vet hvordan disse harddiskene ser ut, kan jeg også melde om at den hvite plast"linjen" som går langs de to kortsidene og den ene langsiden buler litt ut på motsatt side av der kablen kobles i. Har selv en tilsvarende disk, og den har ikke den samme bulen. Usikker på om det kan ha noe med feilen å gjøre. Det er godt mulig denne har fått litt for hard medfart.

 

Alle ideer og forslag settes stor pris på

På forhånd takk

- Sondre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk helt fint å ta ut disken fra dekslet. Ser derimot ikke helt hvordan jeg skal koble den til en pc internt. Slik ser de ulike kontakene ut:

QlOtR.jpg

Kjenner personlig ikke igjen noen av dem, men at det står SATA på disken burde vel være lovende.

Endret av fknsonikk
Lenke til kommentar

Slik du beskriver det, høres det ut som du har en Mekanisk feil(siter: 5-6 like mekaniske lyder etter hverandre). Har reddet mange mye data fra disker der kontrollerkortet var defekt(tatt kort fra tilsvarende disker og fått ut data).

 

Men når det er mekanisk fei.. visst det er tilfellet, regner jeg med at du må levere den inn. Prisforsjellen på en slik jobb er vill. Så sjekk nøye visst det blir alternativet. Eventuelt la dem se på disken og gi pris ut i fra det.

 

Lykke til med bildene +++

Lenke til kommentar

Takker for mange informative svar! Ser ut til at å hente ut noe som helst fra denne disken krever langt bedre ferdigheter enn de jeg innehar på dette området. Ser forresten ut som at disken er svært lik oppbygd som de i de to linkene sofTest viser til, men at Passport-versjonene i tillegg skal ha en eller annen form for kryptering som de tidligere Elements-diskene ikke bruke. Tror derfor jobben bør overlates til profesjonelle. Lurer i den tilknytning på om noe vet om Elkjøp fortsatt samarbeider med Ibas om disse såkalte Data Recovery Clinicene i Elkjøp butikker. Finner ikke informasjon om hvor disse butikkene evt. ligger noe sted.

Lenke til kommentar

Lurer i den tilknytning på om noe vet om Elkjøp fortsatt samarbeider med Ibas om disse såkalte Data Recovery Clinicene i Elkjøp butikker. Finner ikke informasjon om hvor disse butikkene evt. ligger noe sted.

 

Ut fra denne linken, ja. Står at det er 50 butikker, men ikke hvor. En telefon eller epost til Elkjøp vil vel kunne gi svar på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...