Gå til innhold

Økonomiutdanning: NHH/BI/CBS (siviløkonom)


Tolstoi

Anbefalte innlegg

En på skolen min hadde internship der i førsteklasse(både påske og sommer). Det er bare å søke, men om man kommer fra standardskolene i Norge så er det så mange eldre som har søkt som kommer før deg i køen at det er vanskelig å bli plukket ut. Søker du fra utlandet så kan det hende du kommer i en annen kvote.

 

Hadde de internship eller "sommerjobb"? Det er ganske stor forskjell på de to, det er mange fra alle klassetrinn som har sommerjobb. Jeg hadde selv sommerjobb i Handelsbanken, men det var langt ifra noe internship. Internship er nærmest utelukkende for 3-4 års studenter, det er som regel spesifisert i søknadsteksten. Jeg tviler også på at man stiller i en egen "prioritert" kø om man studerer i utlandet, det stemmer hvertfall ikke det intrykket jeg sitter igjen med. De fleste selskapene som har internship har intervjuer av kandidatene som ble valgt på nettsiden sin og i hefter de lever ut på stands. Jeg har enda til gode å lese om noen 1-2 års studenter som har fått internship.

 

Ble ikke tilbudt fulltidsjobb men internship hos begge!

 

 

 

Det stemmer, de tar inn folk hele året,men skal ikke sluke hele stillingsbeskrivelsen. Selvfølgelig er det kanskje den ideele kandidat en tredjeårsstudent etc. men det er ikke alltid at de vil fungere bedre i praksis

 

Du svarer ikke på spørsmålene. Stemmer det at du går i tredje klasse på BI nå? Og skal ta master til neste år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble ikke tilbudt fulltidsjobb men internship hos begge!

 

 

 

Det stemmer, de tar inn folk hele året,men skal ikke sluke hele stillingsbeskrivelsen. Selvfølgelig er det kanskje den ideele kandidat en tredjeårsstudent etc. men det er ikke alltid at de vil fungere bedre i praksis

 

Så nå ble du plutselig ikke tilbudt jobb hos begge? og du svarer heller ikke på spørsmålet om SEB, eller er det et annet internship der også, som du hadde?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja, det har jeg ment hele tiden, men kompisen mener at juristjobber/advokater er høyere etterspurt og jobbmulighetene er større, selv om jeg viser han tall og statistikk som viser at siviløkonomer tjener mer og går raskere ut i jobb etter utdanning.

 

Han mener også at det vil være større etterspørsel etter jurister enn økonomer i framtiden, fordi "alle" har økonomikunnskaper, og at juristkunnskap er mer nisjepreget som holder på kompetanse som alle trenger. Stemmer det?

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å spå, spesielt om framtiden. Det er med andre ord vanskelig å si hva som vil skje i framtiden med etterspørselen. Per i dag virker det som om nyutdannede siviløkonomer er mer etterspurt enn jurister, det er jo bare å se på lønnsstatistikkene. Er over 100 000 i året forskjell på gjennomsnittlig nybegynnerlønn.

 

Men veldig mye handler nok om at det store flertallet jurister ansettes i byråkratiet rundt omkring. For ansatte i privat sektor er nok ikke forskjellene fullt så store.

Lenke til kommentar

Ja, det har jeg ment hele tiden, men kompisen mener at juristjobber/advokater er høyere etterspurt og jobbmulighetene er større, selv om jeg viser han tall og statistikk som viser at siviløkonomer tjener mer og går raskere ut i jobb etter utdanning.

 

Han mener også at det vil være større etterspørsel etter jurister enn økonomer i framtiden, fordi "alle" har økonomikunnskaper, og at juristkunnskap er mer nisjepreget som holder på kompetanse som alle trenger. Stemmer det?

 

Jeg vet ikke hvordan det er utenfor Norge, men her tjener siviløkonomer mer. Jeg vet ikke hva som vil skje i fremtiden, men det som er helt sikkert er at siviløkonomer i dag tjener mer enn jurister og at den lønnsforskjellen ikke vil utjevnes over natta. Hvis det er de to utdannelsene du vurderer og det bare står på lønna, så ville jeg driti langt i kompisen din og gått for det sikreste alternativet. Sannsynligvis er det han som sitter med skjegget i postkassa om fem år når han har tatt en jusutdannelse og du tjener betydelig mer enn ham.

Lenke til kommentar

Nå er juss og økonomi to ganske fundamentalt forskjellige utdannelser (I would know, jeg studerer juss ved UiO og økonomi ved HiOA), og å basere valget utelukkende på gjennomsnittslønn er såpass dumt at jeg ikke helt tror du kan være seriøs, men jeg sliter litt med å tolke deg annerledes enn at det er nettopp det du råder å gjøre her.

Lenke til kommentar

Vel... Jeg baserer jo studier utifra interesser og jobbmulighetene etter endt studie ettersom jeg startet problemstillingen med det med jobbmuligheter, men lønn er også en viktig faktor. Kompisen min, derimot, velger utdannelsen basert på gjennomsnittslønn.

 

Er økonomifagene fra vgs. veldig annerledes fra det man lærer i høyere utdanning?

Lenke til kommentar

Nå er juss og økonomi to ganske fundamentalt forskjellige utdannelser (I would know, jeg studerer juss ved UiO og økonomi ved HiOA), og å basere valget utelukkende på gjennomsnittslønn er såpass dumt at jeg ikke helt tror du kan være seriøs, men jeg sliter litt med å tolke deg annerledes enn at det er nettopp det du råder å gjøre her.

Hvordan klarer du å studere både Juss og økonomi? Juss i seg selv skal jo være ganske så heftig.

Lenke til kommentar

Er du ute etter å sikre deg jobb og god lønn, skaff deg en spisskompetanse. Det er såpass mange som har økonomiutdannelse etterhvert, og mange med juristutdannelse. Jeg har allerede nå, som 2.klassing ved BI begynt å sikte meg inn på hva jeg vil, jeg har planer om å ta Juss når jeg har bacheloren min i Øk/Ad fra BI.

 

Og ja, pr. dags dato er siviløkonomers begynnerlønn høyere enn juristers, men det har som Herr Brun nevner med å gjøre at mange jurister går til de "politisk korrekte" yrkesplassene i staten.

Lenke til kommentar

Jeg studerer økonomi på deltid bare, tar et fag eller to (10-20 stp) i året ved siden av jussen. Det blir forhåpentligvis et årsstudium av det etter hvert, så jeg blir ikke økonom, vil bare ha grunnkunnskapene på plass. Men jeg får noe innsikt i fagområdet og en hel del i studiet som sådan.

 

Jussen er ganske heftig ja, men både det og økonomi er sabla gøy (spesielt juss), og jeg har høy arbeidskapasitet :)

 

Dersom høyest mulig gjennomsnittslønn er målet er juss et dårlig valg, men det er gode anledninger for å tjene veldig, veldig godt som advokat. Sjekk topp-partnerne i BAHR, Wiersholm osv. på skattelistene, liksom.

Lenke til kommentar

Nå er juss og økonomi to ganske fundamentalt forskjellige utdannelser (I would know, jeg studerer juss ved UiO og økonomi ved HiOA), og å basere valget utelukkende på gjennomsnittslønn er såpass dumt at jeg ikke helt tror du kan være seriøs, men jeg sliter litt med å tolke deg annerledes enn at det er nettopp det du råder å gjøre her.

 

Jeg vet at det er to forskjellige utdannelser og at flere faktorer spiller inn på utdannelsesvalget. Det var derfor jeg tok forbeholdet "... og det bare står på lønna..." i innlegget mitt.

 

Vel... Jeg baserer jo studier utifra interesser og jobbmulighetene etter endt studie ettersom jeg startet problemstillingen med det med jobbmuligheter, men lønn er også en viktig faktor. Kompisen min, derimot, velger utdannelsen basert på gjennomsnittslønn.

 

Er økonomifagene fra vgs. veldig annerledes fra det man lærer i høyere utdanning?

 

Det åpenbare er jo at man går mye dypere i faget når man tar en høyere utdannelse kontra de fem timene i uka man har i et fag på videregående. Jeg hadde økonomistyring i vg2 og nå går jeg på mitt første år på NHH. Jeg har med andre ord ikke allverdens grunnlag for å uttale meg om det, men jeg vil si at du kan vente deg mye av det samme, i hvert fall hvis du har de samme fagene som meg. Regnskapsføring er ikke pensum hos oss, men man må levere en innleveringsoppgave der man må beherske det. Det er mer matte og databehandling knyttet direkte opp til økonomien. Vi har også etikk og økonomisk analyse i forhold til samfunnet og finanskrisa. Det sistnevnte er det lite av i økonomistyring, men kanskje noe av i samfunnsøkonomi på videregående. Etikk hadde jeg i økonomistyring og i driftsregnskapsfaget er det også mye regnskap, budsjettering og avviksanalyse, som i økonomistyring.

Lenke til kommentar

Hm, okey. Mye av de fagene eller temaene du nevner, bortsett fra databehandling (tipper det er noe annet enn excel) har jeg vært borti. Jeg går nå tredje året på vgs, og har hatt markedsføring, økonomistyring og samfunnsøkonomi, men nå har jeg samfunnsøkonomi 2 og økonomi og ledelse, og det ser ikke blir så vanskelig i starten av utdanningen. Er de fagene tunge å lære for de som aldri har vært i nærheten av økonomi?

Lenke til kommentar

Databehandling er faktisk en hel del excel sammen med powerpivot og databaser. Men det er noe helt annet enn de regnearkmodellene jeg brukte i økonomistyring.

 

Nei, de fagene er ikke vanskelige selv om man ikke har hatt økonomi tidligere. Jeg ble faktisk overrasket over hvor lite det var å gjøre dette semesteret. Men man har et fortrinn hvis man har hatt økonomi på videregående og hvis man er god i matematikk. Det tilbys forkurs i bokføring for de som ikke har vært borti det tidligere, men man får ikke studiepoeng for det eller har eksamen. Man må bare gjøre den innleveringa. Der er det også lov å levere i grupper på to og tre. Jeg hadde som nevnt økonomistyring i vg2, så jeg droppet forkurset i bokføring. Innleveringa mi ble litt dårlig, for jeg husket naturligvis ikke alt jeg lærte på videregående, men jeg fikk godkjent. Det forventes at man vet litt om hvordan økonomien i Norge og verden er bygget opp, altså hva plan- og markedsøkonomi er, at vi er inne i en finanskrise, osv., men det er kanskje ikke nødvendig å fortelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...