Gå til innhold

Slik blir ditt neste SIM-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Apples forslag til nytt SIM-kort er ifølge The Verge det minst kontroversielle av de tre forslagene, ettersom det i praksis er et micro-SIM-kort hvor nesten all plast rundt er fjernet. Det betyr at kontaktene er de samme som i dag. Størrelsen på SIM-kortet er 12,3 x 8,8 mm.

 

Nokias forslag til nytt SIM-kort er en del mindre enn Apples forslag; 10 x 8 mm. RIM foreslår et kort som måler 11 x 9 mm. Begge disse kortene har helt andre kontaktpunkter, noe som gjør at de ikke kan brukes på ulike telefoner ved hjelp av adaptere.

 

Så, hvis Apples nano-SIM blir standard, kan vi bruke det i de gamle telefonene våre, men hvis Nokias eller RIMs forslag blir valgt, må vi kjøpe telefon utifra hvordan SIM-kortet vårt ser ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ærlig talt så kan de heller bruke energien sin på å krympe noe annet. Det eneste små SIM-kort hjelper oss med, er å miste dem.

 

Hvor ofte har du behov for å ta ut SIM-kortet? Bare et spørsmål, ikke ment for å være spydig.

 

Akkurat jeg er et spesial-tilfelle da jeg ofte må bytte mellom mitt norske og britiske SIM-kort, men sånn generelt sett så er det ganske poengløst og upraktisk.

Lenke til kommentar

HVORFOR må vi ha fysiske SIM-kort i utgangspunktet? Kunne ikke SIM-kortene i utgangspunktet vært en digitalt signert fil som kunne lastes ned til enheten istedet?

Var det ikke noe slikt Apple foreslo eller patenterte for en tid tilbake? Eneste problemet med en slik løsning er vel at operatør lock-in blir enda verre enn i dag.

Lenke til kommentar

En bedre løsning hadde selvsagt vert om man ikke trengte fysiske kort, men heller f.eks knyttet seg opp mot leverandøres server med personlig brukerkonto.

 

Men skal man først ha et kort syns jeg vi skal ha noe som fungerer, og jeg har heller mer tro på noe liknende vanlige minnekort, jeg føler ihvertfal dem er mer stabile og sitter bedre en sim-kort pleier å gjøre med sin Ene kant som må presses mot noe.

 

kingston_1gb_microsd_1.jpg

Lenke til kommentar

Har ikke orket sette meg inn i problemstilling. Hva er det Nokia ikke liker? At de taper penger?

Nokia mener deres løsning er teknisk overlegen da den ikke krever fordyrende og forstørrende elementer som en hylse eller spor for sim-kortet.

 

For Apple som kun lager dyre mobiler vil ikke en slik kostnad være vesentlig. For Nokia som lager mobiler billigere enn hva en kg ost koster i Norge er det langt mer vesentlig.

 

Apple fikk forøvrig også patent på en slik sim-hylse i dag.

 

Nokias forslag til nytt SIM-kort er en del mindre enn Apples forslag; 10 x 8 mm. RIM foreslår et kort som måler 11 x 9 mm. Begge disse kortene har helt andre kontaktpunkter, noe som gjør at de ikke kan brukes på ulike telefoner ved hjelp av adaptere.

 

Så, hvis Apples nano-SIM blir standard, kan vi bruke det i de gamle telefonene våre, men hvis Nokias eller RIMs forslag blir valgt, må vi kjøpe telefon utifra hvordan SIM-kortet vårt ser ut?

Her er det vanskelig å bli klok. Theverge sier det ser vanskelig ut å bruke adaptere for Nokia og RIM sine nanoSIM, men Engadget siterer Nokia på at Apples løsning, i motsetning til Nokias, ikke vil være bakoverkompatibel.

 

Uansett er det omvendt av det du skisserer. Det er mer at man skaffer seg nytt sim-kort i henhold til nykjøpt mobil, ikke at du kjøper ny mobil på grunnlag av hvordan sim-kort du har.

 

HVORFOR må vi ha fysiske SIM-kort i utgangspunktet? Kunne ikke SIM-kortene i utgangspunktet vært en digitalt signert fil som kunne lastes ned til enheten istedet?

Var det ikke noe slikt Apple foreslo eller patenterte for en tid tilbake? Eneste problemet med en slik løsning er vel at operatør lock-in blir enda verre enn i dag.

Stemmer. Enten at operatør lock-in blir verre, eller i tilfelle en ekstremt sterk produsent, som Apple, at operatør og salgsledd sitter igjen med mindre del av pengesekken. Det er vanskelig å vite hva som er det beste for forbrukerne her.

 

At Apple ønsker at man på sikt går bort ifra SIM-kort kan også være en årsak til at deres forslag til design er mindre nyskapende enn de andre alternativene. De ser kanskje på det som noe man må hanskes med i noen få år, ikke tiår.

Endret av genser
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Lag gjerne en ny (bakoverkompatibel) standard for innmaten i kortene, men for Guds skyld, ikke lag dem mindre enn de er idag. Allerede nå er micro-sim og microSD-kortene blitt så små at de er bortimot umulig å sette inn og ta ut for en godt voksen mann.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...