Gå til innhold

Anbefaling nytt speilrefleks- og kompaktkamera


Anbefalte innlegg

God ettermiddag,

 

 

Jeg går med planer om å gå til innkjøp av et systemkamera/speilreflekskamera, i tillegg til et kompaktkamera som jeg kan bruke når jeg ikke orker å drasse rundt på det store kameraet. Jeg har aldri vært eier av et systemkamera/speilreflekskamera før.

 

Prisen på systemkameraet tenker jeg skal ligge rundt +- 5000 kr, og på kompaktkameraet er det kanskje ikke nødvendig å bruke mer enn rundt 1000 kr?

 

 

Problemet er at jeg ikke finner frem i jungelen av alternativer, og kombinert med lite kunnskap om kamera så klarer jeg ikke å finne av hvilket kamera jeg bør kjøpe.

 

Jeg har to små barn, så det blir nok tatt en del bilder av barna i lek, på turer og slike typiske familiebilder. Liker også å ta bilder av naturen/ting i naturen.

 

Kan noen hjelpe meg?

 

Tusen takk på forhånd!

Endret av Peivind
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med og slå to fluer i en smekk ?

Samsung NX100 eller NX11 er et lite systemkamera og du får =168"]fler typer objektiver til disse kameraene.

 

Hvis ikke så kan jeg anbefale Canon 550D inkludert 18-55 IS samt Canon 430EX II blits, i tillegg ville jeg ha spandert på meg en 50mm f/1.8 til portrettbilder og en 55-250 IS til telemotiver.

 

En kompakt til 1000.- er egentelig ingen vits og kjøpe, da kan du nesten bruke kameratelefonen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et kompaktkamera til 1000-lappen er nok kanskje hakket vassere enn et gjennomsnittlig mobilkamera ja, men uansett åssen manvrir og venner på det, så er dette kameraer som krever dagslys for å gi gode bilder.

 

Så fort barne tv er ferdig så kanman legge bort kompaktkameraet. Det har sikkert skjedd litt på kompaktkamerafronten siden Canon Ixux 700 ble lansert, men sannhetene er at man blir fornøyd med det meste hvis man ikke er vant til noe annet.

 

Husker jeg var strålende fornøyd med kompaktkameraet når jeg kjøpte dette. SÅ detsomen selfølge at det måtte være dagslys for at det skulle fungere og så lenge blitsen lyste opp annsiktene til de som befant seg under tre meter unna så var jeg fornøyd.

 

I dag så kanjeg ikke annet enn le av meg selv og jeg bruker mye heller kameraet i iPhone 4 enn et kompaktkamera. Bilder tatt med kompaktkamera blir tatt kun fordi man ikke har mulighet til å ta bilder med andre kameraer.

 

Det skal dog sies at jeg har et kamera på si som jeg bruker der jeg føler 5D'en blir for mye å drasse på, men etter min mening må man opp i kameraer som Sony NEX-5N for å i det hele tatt ha en sjans til å henge med selv utover kvelden. Men merker uansett at jeg savner 5D'en med lyssterk optikk uansett situasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du skal ta bilete inne, så ville eg heller gått for eit 35mm/2 framfor 50mm/1.8. Eg synest 50mm vert litt for trang innandørs, spesielt med tanke på springande born. 35mm gir deg litt større friheit der. Om du for det meste er utandørs, kan du prioritera sjølv. Uansett, prøv begge brennviddene inne i butikken, og prøv å sjå for deg kva som ville passa deg. Eg synest 35mm er meir behagelig enn 50mm - men det er kanskje berre meg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...