Gå til innhold

Kommentar: Trenger hele Norge å sjekke selvangivelsen samme dag?


Anbefalte innlegg

Påstanden om at det er en mengde serverautentisering i bakgrunnen er også ganske tåpelig. Joda, så klart er det det, men at dette skal skape kapasitetsproblemer er for meg ganske uforståelig, såfremt ikke de har en form for reautentisering hvert annet sekund - noe som er fullstendig unødvendig.

 

Husk å skille på autentisering og autorisering. Det bør være nok å autentisere en bruker en gang ved innlogging, men systemet må hele tiden verifisere hvilke data brukeren har tilgang til, og hva han / hun har rettigheter til å gjøre med disse dataene. Tipper at disse reglene kan bli ganske infløkte med tanke på regnskapsførere etc. som har lov til å gjøre visse operasjoner på vegne av sine klienter.

 

Som du sier er det (tilsynelatende) unødvendig å gjøre den samme operasjonen flere ganger, spesielt om det å sjekke rettighetene involverer å kalle gamle og trege backendsystemer. Derfor mellomlagrer de resultatet av den del av disse operasjonene. Dette sparer tid, men innfører samtidig et helt nytt lag av kompleksistet og muligheter for feil fordi en nå i tillegg må passe på hvem som har tilgang til resultatet som ligger i disse mellomlagrene.

 

Den siste skandalen ser ut til å skylles at for mange brukere har fått tilgang til et av disse mellomlagrene. Min magefølelse tilsier at de etter fjordårets klagestorm etter at Altinn knelte da selvanglivelsen ble publisert har forsøkt å gjøre løsningen raskere ved å klatte på noen slike mellomlagringer her og der. Noe som viser hvor vanskelig det er å skalere et system i ettertid. Det virker ganske opplagt at hele eller i det miste deler av arkitekturen bak Altinn ikke er i stand til å takle pågangen som oppstår under nasjonale happenings som publisering av selvanglivelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette handler egentlig ikke om at vi ikke bør ta oss råd til worst case scenario fordi det er for dyrt. Klart det hadde ikke vært så dumt å gitt folk tilgang over f.eks en ukes tid fremfor at alle får selvangivelsen samtidig, men problemet her er at løsningen er så håpløst dårlig at den knapt klarer å vise noen hundre tusen skjema samtidig. Og alt dette til en milliard kroner...

 

Dette er helt klart et dårlig system som har vokst seg for stort og komplisert. Antagelig er det billigere å starte på nytt i det lange løp...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

La oss si at hver person er innom 10 forskjellige steder første dagen i snitt, så har vi 416 henvendelser pr sekund.

Jeg tipper kompleksiteten er vesentlig høyere for skattesystemet enn på børsen, så det er nok der problemet ligger. Det er heller ikke spesielt mange systemer som har tilgang til børsen direkte. Kanskje et sted under 1000?

 

Nja, er nok flere vil jeg anta.

Sånn så Oslo børs ut i November 2011 :

Det ble lagt inn 40.875.767 ordre på Oslo Børs i november.

Det ble gjennomført 2.384.309 forskjellige aksjehandler på Oslo Børs i november.

Det ble slettet 38.469.770 ordre på Oslo Børs i november.

11.022.635 ordre ble slettet på kortest mulig tidsintervall på Oslo Børs - altså innenfor 16 millisekunder.

Totalt ble 56 prosent av alle ordrer slettet i løpet av 1 sekund.

Lenke til kommentar

Har disse mellomlagrene også for dårlig kapasitet ?

 

Hvor mange skal man tiltatte å være inne på samme tid ?

( nå er vi jo passert 5 millioner)

 

La os nå si at 4 millioner fører selvangivelse

Hvis da bare 100 000 ( hundre tusen) skulle få lov til å være inne på en gang så vil det jo ta 40 dager før alle har vær gjennom dette .

Litt kort tid da enkelt må innom flere ganger for å få alt korrekt.

Lenke til kommentar
Har disse mellomlagrene også for dårlig kapasitet ? Hvor mange skal man tiltatte å være inne på samme tid ? ( nå er vi jo passert 5 millioner) La os nå si at 4 millioner fører selvangivelse Hvis da bare 100 000 ( hundre tusen) skulle få lov til å være inne på en gang så vil det jo ta 40 dager før alle har vær gjennom dette . Litt kort tid da enkelt må innom flere ganger for å få alt korrekt.

Det blir ikke 40 dager, med mindre folk faktisk bruker 24 timer på å endre selvangivelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har disse mellomlagrene også for dårlig kapasitet ? Hvor mange skal man tiltatte å være inne på samme tid ? ( nå er vi jo passert 5 millioner) La os nå si at 4 millioner fører selvangivelse Hvis da bare 100 000 ( hundre tusen) skulle få lov til å være inne på en gang så vil det jo ta 40 dager før alle har vær gjennom dette . Litt kort tid da enkelt må innom flere ganger for å få alt korrekt.

Det blir ikke 40 dager, med mindre folk faktisk bruker 24 timer på å endre selvangivelsen.

 

jeg regnet da ut fra bare hundre tusen kunne få tilgang i løpet av 24 timer.

200 000 gir da 20 dager

man må også ta til etterretning av de mange nok er inn flere ganger mens andre ikke bruker dette

Lenke til kommentar

Sett at Altinn skalerer perfekt, og dette er et rent kapasitetsproblem.

 

Hvorfor må det offentlige Norge med Samordnet Opptak (resttorget), Skatteetaten og Lånekassen i front ha dedikert kapasitet når de foruten et par dager i året kun har behov for en mindre andel av denne, og kapasiteten aldri holder når de først har bruk for den?

 

I steden for å se passivt på problemet som artikkelforfatteren bør man jobbe mot delt kapasitet mellom disse («offentlige nettsky»), slik at man ikke bruker offentlige midler på noe som uansett ikke fungerer. Dette vil også gjøre at det offentlige kan bruke store deler av denne kapasiteten 200-300 dager i året.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Til den første delen kan jeg nok svare , til den andre lurer jeg også på hvorfor.

 

nå er det slik at det er satt en frist for levering av selvangivelsen , en frist som gjelder alle.

Da må alle få de samme mulighetene.

 

jeg vet ikke hva dere sier til at vi i Nord-Norge får en senere frist til å levere selvangivelsen men dere må f,eks levere den innen 15 april . Her i nord kan fristen være 30 april.

 

hva sier du hvis de i nord kan vente til i slutten av mai for å søke på høyere utdanning men de i sør må ha det unnagjort før mars er slutt ?

Lenke til kommentar
Teknologien er der, og det er mulig å gi alle tilgang til selvangivelsen samtidig, men det koster å dimensjonere serverpark og systemer til å tåle denne typen trafikk.

Hvorfor kan de ikke bare leie datakraft fra en nettsky de dagene i året de trenger stor kapasitet? Og uansett så hadde det å hatt en server som kunne takle brukermassen hele året bare kostet en brøkdel av det de brukte på dritten.

 

Jeg stiller meg utenforstående til avgjørelsene som er tatt.

Lenke til kommentar
Teknologien er der, og det er mulig å gi alle tilgang til selvangivelsen samtidig, men det koster å dimensjonere serverpark og systemer til å tåle denne typen trafikk.

Hvorfor kan de ikke bare leie datakraft fra en nettsky de dagene i året de trenger stor kapasitet? Og uansett så hadde det å hatt en server som kunne takle brukermassen hele året bare kostet en brøkdel av det de brukte på dritten.

 

Jeg stiller meg utenforstående til avgjørelsene som er tatt.

 

Hvilken nettsky skulle det vært? Jeg er ikke spesielt begeistret ved tanken på at selvangivelsen min og all den andre sensitive informasjonen som ligger hos Altinn skal gå gjennom maskinparken til en kommersiell leverandør et eller annet sted i verden.

Lenke til kommentar

Er vel bare til å la Louis CK svare på dette her:

 

 

Synes ikke dette er så treffende i denne saken, er poenget at pga teknologisk framgang, så skal man ikke stille noen krav til hva folk får til? Det er greit nok å ikke sutre over alt mulig, men å akseptere slapt arbeid tror jeg ikke hjelper det heller. Vårt driv mot forbedring er ett av menneskehetens største styrker. Og denne løsningen virker ikke så bra i forhold til hva man har betalt. Men hvorfor har accenture sluppet såpass billig unna i denne saken, har ikke de endel av ansvaret?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvilken nettsky skulle det vært? Jeg er ikke spesielt begeistret ved tanken på at selvangivelsen min og all den andre sensitive informasjonen som ligger hos Altinn skal gå gjennom maskinparken til en kommersiell leverandør et eller annet sted i verden.

 

Tjenesten bruker allerede kommersiell programvare, så det toget har gått.

Lenke til kommentar

Hvilken nettsky skulle det vært? Jeg er ikke spesielt begeistret ved tanken på at selvangivelsen min og all den andre sensitive informasjonen som ligger hos Altinn skal gå gjennom maskinparken til en kommersiell leverandør et eller annet sted i verden.

 

Tjenesten bruker allerede kommersiell programvare, så det toget har gått.

Det er forskjell på programvare og maskinvare.

 

Et alternativ er at staten får sin egen sky som de drifter selv, da har de full kontroll over den, og kan fordele kapasitet til forskjellige tjenester etter som pågangen endrer seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel bare til å la Louis CK svare på dette her:

 

 

Synes ikke dette er så treffende i denne saken, er poenget at pga teknologisk framgang, så skal man ikke stille noen krav til hva folk får til? Det er greit nok å ikke sutre over alt mulig, men å akseptere slapt arbeid tror jeg ikke hjelper det heller. Vårt driv mot forbedring er ett av menneskehetens største styrker. Og denne løsningen virker ikke så bra i forhold til hva man har betalt. Men hvorfor har accenture sluppet såpass billig unna i denne saken, har ikke de endel av ansvaret?

 

AtW

 

Jeg finner det høyst treffende.

 

Det positive i det hele er at her til lands er vi så fordømt privilegerte at vi tilsynelatende stort sett ikke har annet å klage over.

 

Hva gjelder fremgang, om vi hadde brukt en brøkdel av tiden og oppmerksomheten til å klage over en slik sak på de litt mer alvorlige tilfellene i verden - vel da kanskje vi kunne kommet litt videre.

 

Den store styrken du påpeker er ikke annet enn en evne til å la seg distrahere fra de viktige oppgavene i livet. Hvert sekund du og jeg bruker på denne saken her er bortkastet - både for meg og deg og for samfunnet forøvrig. Styrke? Tja :)

Lenke til kommentar

Er vel bare til å la Louis CK svare på dette her:

 

 

Synes ikke dette er så treffende i denne saken, er poenget at pga teknologisk framgang, så skal man ikke stille noen krav til hva folk får til? Det er greit nok å ikke sutre over alt mulig, men å akseptere slapt arbeid tror jeg ikke hjelper det heller. Vårt driv mot forbedring er ett av menneskehetens største styrker. Og denne løsningen virker ikke så bra i forhold til hva man har betalt. Men hvorfor har accenture sluppet såpass billig unna i denne saken, har ikke de endel av ansvaret?

 

AtW

 

Jeg finner det høyst treffende.

 

Det positive i det hele er at her til lands er vi så fordømt privilegerte at vi tilsynelatende stort sett ikke har annet å klage over.

 

Hva gjelder fremgang, om vi hadde brukt en brøkdel av tiden og oppmerksomheten til å klage over en slik sak på de litt mer alvorlige tilfellene i verden - vel da kanskje vi kunne kommet litt videre.

 

Den store styrken du påpeker er ikke annet enn en evne til å la seg distrahere fra de viktige oppgavene i livet. Hvert sekund du og jeg bruker på denne saken her er bortkastet - både for meg og deg og for samfunnet forøvrig. Styrke? Tja :)

 

Jeg synes det er ett litt underlig perspektiv. IT-systemer er viktig for samfunnet, selv om du velger å kalle det luksusproblemer. Jeg synes ikke det er noe galt å ikke akseptere dårlig arbeid innenfor det. Det er lite effektivt for samfunnet om man bare skal ta til takke med dårlig arbeid for "vi har det så bra". Og hva er de "viktige oppgavene i livet"? Teknologisk framskritt og en robust infrastruktur er ganske viktig for samfunnets framgang. Det finnes viktigere ting, men det framstår heller ikke som spesielt uviktig. En ting er sutring, en annen ting er å bruke det gode samfunnet vi har bygd oss som mennesker som en sovepute for å gjøre dårlig arbeid, jeg tror ikke noen av delene er heldig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@artikkelskribent:

 

Det går vel for søren an å leie seg ekstra internettbåndbredde og ekstra serverkapasitet til Altinn vel? Skulle vel ikke være helt umulig ihvertfall. Se bare hva de får til i Vikingskipet hver eneste påske "The Gathering".

 

Det er viljen til de som drifter Altinn det står på. Kanskje det er en gjeng med gamle mugne administratorer og sjefer med strenge budsjett?

 

Kan dere ikke heller forsøke å komme til bunns i hvorfor Altinn stagnerer som det gjør? Og hva med sikkerhetsbristene det har florert rykte om?

 

Jeg tror svaret er å leie kapasitet på de tidspunkter man behøver det, som på våren når alle ønsker å kikke på selvangivelsene samtidig.

 

Det finnes jo store tallknusemaskiner å slippe seg løs på, så hvorfor ikke en slags løsning for Altinn også, altså betale seg til midlertidig kapasitet?

Lenke til kommentar

Problemet da blir at ikke alle får levert på den samme datoen som er satt som frist.

 

Da er det bedre å ta det pr fylke eller landsdel.

 

Det samme restriksjonene ble satt da det var påske- og jule-nøtter på NRK for mange år siden.

de som da hadde odde tal i siste siffer i telefon nummer fik ringer før et bestemt klokke slett , resten måtte vente.

problemet var at man hedde ingen mulighet for å kunne kontrollere det .

 

har altin denne muligheten ?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...