Gjest Skrevet 22. mars 2012 Skrevet 22. mars 2012 Hei, vi er en gjeng elever som har gått ferdig IKT-servicefag 2 som setter opp en testlab og med det har vi et spørsmål. Vi sitter på en ESXI 5 server samt en DHCP server (Windows Server 2003). Dette er pretty basic oppsett vi har gjort så langt. Vi har satt opp en vanlig DHCP range fra 192.168.0.50 - 192.168.0.254 (subnet mask: 255.255.255.0). Det som er problemet her at vi har en DHCP fra 50 - 254 som betyr at alle maskiner + virtuelle maskiner havner på det nettverket som er et rot og ingen oversikt. Det vi ønsker å oppnå er på en måte en hvis struktur i det hele. Noe slikt f.eks: Tallene refererer til IP-adresse på C-klassen. 50 - 100: Fysiske Maskiner 100 - 150 Servere 150 - 200 Virtuelle klient maskiner 200 - 254 Linux maskiner
Zerqent Skrevet 22. mars 2012 Skrevet 22. mars 2012 Hm, det smarteste jeg kommer på er å splitte nettet i 4, sett 1 ben i hvert nett fra dhcp og sett opp 4 forskjellige scope. Problem er at du samtidig da må route mellom nettene. Evt så sammen rollene og deploy en maskin som er router+dhcp i hvert nett. En teoretisk løsning er å gi samme prefix til mac-adresse for maskiner i samme gruppe, da er det teorien mulig å løse - men jeg vet ikke om det finnes noen implementasjoner som støtter dette. Statiske iper, eller reservasjoner for hver maskin er også mulig, men tungvindt om du får mange maskiner. Ellers kan man også identifisere på hostnavn (det er jo tross alt dette de er til for). Prefix maskiner i samme gruppe med samme navn og sørg for saklig name resolution over hele fjøla.
sirtommen Skrevet 17. juli 2012 Skrevet 17. juli 2012 Jeg foretrekker ikke å ha servere på DHCP uansett. Jeg bruker å sette av en del av scopet til det hvis det er lite nok nett til at jeg ikke gidder skille de ut og route mot de som Zerqent sier. Det eneste du egentlig trenger DHCP til er jo klientmaskinene, og hvorfor vil du sortere i de?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå