Gå til innhold

Endre navn på filmene til dato og klokkeslett


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et Canon HF S21 videokamera som jeg har filmen mye med.

I dag ligger disse filmklippene på PCen og der heter de "00004.MTS"," 00005.MTS", "00006.MTS" osv.

Lite informerende navn, men andre ord.

 

Alle bildene jeg har lagret på datamaskina, har jeg brukt et program som har endret navnet på filene ut i fra meta tag'en, slik at de heter "2008-01-03 22-03-26.jpg", "2008-01-06 14-14-40.jpg" osv.

MYE mer informativt. På den måten blir de også lagret i korrekt rekkefølge og kan legge de i egne årsmapper.

 

Men ... det rename programmet fungerer kun på bilder og ikke på filmer.

 

Hvordan gjør dere det?

Det er vel ingen som lagrer filmene i med de navnene som kommer automatisk på de?

 

Noen som vet om program som kan endre filnavn ut i fra tag'ene (timestamp) som ligger i videofilene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hentet fra en tidligere tråd:

 

Last ned (gratis) exiftool. Lag deretter en fil med navn rename.bat med følgende innhold:

exiftool "-FileName<DateTimeOriginal" -d "HFS100_%%Y-%%m-%%d_%%H.%%M.%%S.%%%%e" *.mts

 

Som du ser så er HFS100 navnet på kameraet mitt. Du kan selv endre dette til noe annet og også endre hvordan du vil ha dato og tid. Det står mer om dette i dokumentasjonen og hjelpen.

 

Filene rett fra kameraet vil typisk ha navnet 0000.mts, 0001.mts osv. Jeg kopierer bare alle disse filene inn i en katalog som inneholder rename.bat og exiftool.exe. Deretter kjører jeg rename.bat som renamer filene for meg.

Lenke til kommentar

Hentet fra en tidligere tråd:

 

Last ned (gratis) exiftool. Lag deretter en fil med navn rename.bat med følgende innhold:

exiftool "-FileName<DateTimeOriginal" -d "HFS100_%%Y-%%m-%%d_%%H.%%M.%%S.%%%%e" *.mts

 

Som du ser så er HFS100 navnet på kameraet mitt. Du kan selv endre dette til noe annet og også endre hvordan du vil ha dato og tid. Det står mer om dette i dokumentasjonen og hjelpen.

 

Filene rett fra kameraet vil typisk ha navnet 0000.mts, 0001.mts osv. Jeg kopierer bare alle disse filene inn i en katalog som inneholder rename.bat og exiftool.exe. Deretter kjører jeg rename.bat som renamer filene for meg.

Hei og takk for svaret.

 

Jeg fant Rename Master (fra en artikkel på DinSide.no) i går, men exiftool virker enda mer interessant (for meg).

Takk for tipset. Skal teste den.

 

PS! Jeg klarte ikke å finne muligheten til å endre navn inne på kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...