Gå til innhold

Test: Qpad MK-85 og MK-50


Anbefalte innlegg

Men det som ser ut til at QPAD har skjønt er hvordan de skal lage knappene på tastaturet, bra str på enter tasten og på backspace tasten, ikke slike jalla tastatur der du har verdens minste enter og backspace tast, det er slik ett tastatur skal se ut, uansett layout mener nå jeg, men det funker vel kansje bare med den nordiske layouten.

Har ikke ett tastatur slike taster så er det rimelig uaktuelt for min del, ja jeg er nok rimelig sær, men slik er det nå en gang.

 

Eneste er at de kunne ha fyrt på noen media taster, men overlever det, lys kunne man vært foruten, men overlever det også, ser nå at MK-50 ikke har baklys i tastene og det er bra, men det er enda godt de ikke har satt på en fordyrende wannabe überpro lcd skjerm som er rimelig unyttig mener nå jeg.

 

Men er mx red "bedre" enn de andre typene eller hvordan er det?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må være VELDIG spesielt bruk for at er mekanisk tastatur skal lønne seg etter hva jeg ser.. Vel ja du er et raskt tastatur, og du kan holde mange knapper nede samtidig.. men det er vel omtrent det?Altså et mekanisk tastatur vil jo tåle mindre da du har en god slump mer deler som beveger seg her, om man er uheldig å søler noe på det vil du ikke ha gummi laget som et "vanlig" tastatur har, så du stiller deg dårligere her også, samt det vil jo lage mer lyd også da mekanismen er langt fra lydløs,Ja ok, folk sier du får bedre feedback.. vel trenger man virkelig å vite eksakt hvor mye kraft som kreves for å presse en tast ned? De aller fleste av oss tar vel bare å trykker til det stopper uansett? Samt hvor ofte bruker du over 5-6 taster samtidig? I mine øyne vil et vanlig tastatur fungere like bra, da delayen er såppas liten uansett at det er tvilsomt du vil merke noe forskjell, de vil tåle mer, de koster mindre samt jeg finner det vanskelig å skjønne at noen har behov for å trykke over 5 taster samtidig.. Så jeg vil si at dette er bare noe som blir kjøpt fordi man tror at det er mye bedre kontra vanlige tastatur?Correct me if im wrong, men jeg ser det nå bedre at man kjøper seg et litt mer "avansert" tastatur hvor du kan få alt fra skjermer med info til mediaknapper, lys ++++ til mindre/samme pris?

 

Jeg skriver dette på et mekanisk tastatur fra 1997. Det er faktisk utrolig behagelig, og det har funket prikkfritt de siste 15 årene. Testet et enklere "moderne" tastatur på jobben for etpar år siden, kunne aldri tenke meg å ha det hjemme. Synd det er en nesten utdøende rase, slike tastatur er vanvittig bra hvis de gjøres skikkelig. Solid, lett å renholde, behagelig som nevnt, eneste er at de varer så lenge at bokstaven E er begynt å bli litt fadet på mitt.

For å dra en slags parallell: blir omtrent som å sammenligne mobilkamera til 2000,- mot proff speilrefleks til 20 000+.

Lenke til kommentar

Endelig MX Red i norge!? :O

Corsair K60/K90 bruker også MX Red og det har vært i salg en del mnd nå. :)

 

mk-50 og mk-85 har vært tilgjengelig en stund, bare hw som først nå skriver om de. Corsair K60/K90 er ikke fullverdige mekaniske tastatur pga det brukes rubber-dome på Esc, F1-F12, prinstscreen, scroll lock, pause break, ins, del, home ++ og på K90 alle makrotastene, noe som ikke står nevnt i beskrivelsen på produktet - svindel. Bare les testen av sweclockers

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

[...]

Men er mx red "bedre" enn de andre typene eller hvordan er det?

 

Her er en meget fin oversikt over de forskjellige typene mekaniske taster.

 

Sammenlignet med rubberdome som er det vanlige i dag så er holdbarheten en god del høyere - f.eks. hver eneste tast på mk-50 skal tåle 50 millioner tastetrykk. Hva som er best av de forskjellige mekaniske tastene koker ned til personlig preferanser, men forskjellen går kort fortalt ut på hvor harde de er å trykke og om de er linjære eller har taktil feedback (klikk halvveis ned).

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Har brukt mk-50 i ett par uker nå.

 

Er veldig fornøyd med det. Veldig bra til spilling.

 

Sliter vanligvis ut ett par tastatur i året (spiller en del..) men håper dette varer lengere.

Vanligvis bruker pil tastene og være helt utslitte (er venstrehendt) men med dette følger det med ekstar taster du kan bruke.

Lenke til kommentar

Ser virkelig ingen grunn til å betale dobbelt så mye for en MK-85. Lysene er kule, men som det kommer frem i anmeldelsen er det fint lite som skiller de to. eneste gode grunnen jeg finner er at den ene har hub og det har ikke den andre.

Hub er alltid greit å ha.

Lenke til kommentar

Hvor mange knapper som kan trykkes ned samtidig går ikke på hvorvidt tastaturet er mekanisk eller ei. F.eks det ganske billige Microsoft Sidewinder X4 (ikke mekanisk) skryter av 10+ knapper samtidig, noe som burde være mer enn nok for de fleste som er født med kun 2 hender.

 

Har Microsoft Sidewinder x4. Tok en linjal, la den pent over tolv taster samtidig og presset brått ned så fort jeg klarte, Her er resultatet:

 

 

sgd'æhkfølja

sadghkfølj'æ

sagdæhkfølj'

'æhkølsagdfj

sagdhkfl'æøj

æhkølsagd'fj

sagd'æhkfølj

sad'æølghkfj

sagd'æhkfølj

'æhkølsagdfj

'æhkølsagdfj

sagdæhkføl'j

sgdæhkøla'fj

sagd'æhkfølj

sagd'æhkfølj

sgd'æhkfølja

g'æhkøljsadf

'æølghkfjsad

sagdæhkfølj'

 

 

- ESS

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser virkelig ingen grunn til å betale dobbelt så mye for en MK-85. Lysene er kule, men som det kommer frem i anmeldelsen er det fint lite som skiller de to. eneste gode grunnen jeg finner er at den ene har hub og det har ikke den andre.

Hub er alltid greit å ha.

 

Det er fordi de glatt har hoppet over det faktum at MK-85 også har en avansert makrofunksjon og full N-key rollover via USB.

Lenke til kommentar

Ser virkelig ingen grunn til å betale dobbelt så mye for en MK-85. Lysene er kule, men som det kommer frem i anmeldelsen er det fint lite som skiller de to. eneste gode grunnen jeg finner er at den ene har hub og det har ikke den andre.

Hub er alltid greit å ha.

 

Det er fordi de glatt har hoppet over det faktum at MK-85 også har en avansert makrofunksjon og full N-key rollover via USB.

jøss. jajo, da sitter prisen litt bedre, men fremdeles litt dyrt. overraskende at de ikke inkluderte dette, egentlig.
Lenke til kommentar

Ser virkelig ingen grunn til å betale dobbelt så mye for en MK-85. Lysene er kule, men som det kommer frem i anmeldelsen er det fint lite som skiller de to. eneste gode grunnen jeg finner er at den ene har hub og det har ikke den andre. Hub er alltid greit å ha.

 

mk-85 har en meget brukbar markofunksjon som utrolig nok ikke blir nevnt i anmeldelsen - og full nkey rollover vi usb :| les anmeldelsen til sweclockers istedenfor - mye bedre.

 

http://www.sweclocke...-pro/2#pagehead

Endret av DeepW
Lenke til kommentar
Ser virkelig ingen grunn til å betale dobbelt så mye for en MK-85. Lysene er kule, men som det kommer frem i anmeldelsen er det fint lite som skiller de to. eneste gode grunnen jeg finner er at den ene har hub og det har ikke den andre. Hub er alltid greit å ha.
mk-85 har en meget brukbar markofunksjon som utrolig nok ikke blir nevnt i anmeldelsen - og full nkey rollover vi usb :| les anmeldelsen til sweclockers istedenfor - mye bedre.http://www.sweclocke...-pro/2#pagehead

 

Makrofunksjon ved at du bytter ut vanlige taster med egen funksjon. Makrotaster mener jeg er mye mer beleilig å ha som en "ekstra"-funksjon som jeg i anmeldelsen poengterer :)

Lenke til kommentar

Makrofunksjon ved at du bytter ut vanlige taster med egen funksjon. Makrotaster mener jeg er mye mer beleilig å ha som en "ekstra"-funksjon som jeg i anmeldelsen poengterer :)

 

what? det står svært lite (og uklart) om makro i anmeldelsen og det blir heller ikke tatt med i punktene i konklusjonen. Det er en viktig funksjon, hvorvidt man liker løsningen med å ikke ha dedikerte makrotaster er en annen sak.

 

EDIT: Synes også at det er mye dårlige formuleringer i anmeldelsen. Istedenfor å fortelle hva tastaturene IKKE har så burde fokus først og fremst være på hva tastaturene tilbyr - for så å nevne hva som kunne vært bedre. Også lurt å fokusere på en ting av gangen:

 

"Tastaturene har verken egne medieknapper eller makroknapper, noe kanskje flere vil savne, men til vårt bruk fungerte de imidlertid ypperlig til nesten alle våre spill."

 

Blir rotete og sier for lite om mediataster og makrotaster/funksjoner og hvorfor du i tillegg snakker om spilling i samme setning skjønner jeg ikke. Burde vært skrevet noe sånt som:

 

Ved å holde inne Fn-tasten fungerer F1-F6 som media-knapper. På MK-85 kan man også lage markoer, men siden tastaturet ikke har taster dedikert til dette må man erstatte den ordinære funksjonen til en eller flere knapper for å kunne benytte seg av makrofunksjonen. *Så snakke om alt annet - inkludert at det funker bra til spilling - og hvorfor (noe du gjør i neste avsnitt)

 

- Btw, nå vet ikke jeg hvilke produksjonteknikk qpad har brukt for å gi gjennomsiktig / lysende tegn på tastene til mk-85 men hvis det er to forskjellige plasttyper (og ikke bare gjennomsiktig plast som er lakkert svart bortsett fra der tegnet skal være) så vil ikke tegnene slites vekk over tid - slik de sannsynligvis vil gjøre på mk-50.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Nice. Jeg har allerede mekaniske tastatur med Cherry Brown og Cherry Blue, så kanskje jeg skal se om jeg kjøper meg et tastatur med Cherry Red også. Med den USB-huben er det perfect for å utvide antallet USB porter på min bærbare/halvstasjonære maskin.

 

Så kan de mer seriøse skrivebrettene få være tilkoblet de maskinene jeg gjør mer seriøse ting enn å bare surfe på...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Måtte bikke opp en tast på G19 tastaturet mitt her nå og ble faktisk negativt overrasket over at dette tastaturet ikke var mekanisk.

 

Hehe, g19 har masse ekstrafunksjoner og bling men selve tastene er de samme som man finner på et tastatur til 150kr. Veldig overpriset, imo :) men så har jeg ikke behov for makro, mediaknapper, bakgrunnsbelysning og skjerm, altså alle ekstrafunksjonene til g19 :p

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Måtte bikke opp en tast på G19 tastaturet mitt her nå og ble faktisk negativt overrasket over at dette tastaturet ikke var mekanisk.

 

Hehe, g19 har masse ekstrafunksjoner og bling men selve tastene er de samme som man finner på et tastatur til 150kr. Veldig overpriset, imo :) men så har jeg ikke behov for makro, mediaknapper, bakgrunnsbelysning og skjerm, altså alle ekstrafunksjonene til g19 :p

 

Vel , skjermen har sine nyttepunkter, meidatastene er også fine, usbhub er kjekt. makrotastene er greie til spill, bakgrunnsbelysningen er også kjekk, men bortsett fra det så er det sant det du sier ;)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har MK 85 og er strålende fornøyd. Men jeg sliter litt med at lyset pulserer hele tiden, og skrur seg av en liten stund. Vet det er meningen at det skal være slik, men er det ikke mulig å få lyset til å lyse jevnt? EDIT: Nvm, fant det ut. Er noen nivå som er auto, og noen som er pulserende. Irriterende at det ikke står noesteds.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 år senere...

Beklager for å vekke en gammel tråd men kjøpte akkurat meg et Qpad Mk-50. For en gedigen skuffelse. 

Vekker hele nabolaget når jeg taster på det. Utrolig billig følelse av å bruke det. Får også beskjed om at windows ikke kjenner igjen enheten og må ta ut og inn usb-kabelen hver gang jeg skrur på pc-en for at det skal funke. Sendes i retur unasett om jeg får tilbake penger eller ikke. Holder meg til Logitech. Da vet jeg hvertfall hva jeg får. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...