Gå til innhold

Olympus om-d e-m5 og objektiver


Anbefalte innlegg

Jeg har vært en snikleser her en god stund, vil starte med å takke for veldig gode og produktive tilbakemeldinger fra de som tar seg tid til det!

 

Nå har jeg bestemt meg for å gå for et "skikkelig" kamera og hadde i utgangspunktet bestemt meg for Sony NEX-7. Så skjønner jeg mer og mer at man bør la linser bestemme kamera, og Sony har ikke akkurat mye å velge mellom nå om dagen!

 

Så da blir det Olympus om-d e-m5! Men er det noen som har linseanbefalinger? Jeg vil nok kjøpe fastobjektiver, men tar også gode zoomobjektiver også :)

Kommer til å bli brukt til alt fra sport til innefester, bilder i dagslys, skumring, portrett osv osv.

 

Er vel i utgangspunktet ute etter fastobjektiv på et sted mellom 12-20mm, et på normal mm (30 på m43?), så kanskje en normal zoom og en telezoom eventuelt. Og gjerne mer hvis det er noe jeg blir anbefalt, jeg er en ordentlig nybegynner men det er jo moro!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic 20mm f/1.7 er en rimelig sak som er fin å begynne med. Dekker vidvinkel/semi-normalt. Skikkelig vidt er Olympus 12mm f/2, Panasonic 14mm f/2.5 eller Voigtländer 17mm f/0.95.

 

Normal på 4/3 er 25mm - valget vil da stå mellom Panasonic 25mm f/1.4 og Voigtländer 25mm 0.95.

 

Voigtländer-objektivene er manuell fokus, forøvrig.

 

Portrett-objektiv er Olympus 45mm f/1.8 - det kommer en 75mm f/1.8 senere i år.

 

Panasonic kommer med 12-35mm f/2.8 og 35-100mm f/2.8 senere i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker de så lyssterke som overhodet mulig og kan fint betale litt for det, har jobba så mye overtid i det siste :p Og manuell fokus er litt tidlig for meg føler jeg, så da er Voigtländer uaktuelt foreløpig :(

 

Blir nok fort Olympus 12mm f/2 og Olympus 45mm f/1.8 + standard kit-zoomen som følger med så kanskje Panasonic 35-100mm f/2.8 senere i år.

Er Voigtländer objektivene så mye bedre som de ser ut på papiret (jeg leser meg litt blind på f-verdier til tider)?

 

Tar gjerne imot flere forslag, og takk for at du svarte så kjapt tomsi42!

Lenke til kommentar

Jeg hadde kjøpt Olympus 12mm f/2, Panasonic-Leica 25mm f/1.4 (eller Cosina Voigtlander 25mm f/0.95 - uten autofokus) og Olympus 45mm f/1.8. Det blir jo fort en del penger da...

Olympus M.ZUIKO DIGITAL 45mm 1:1.8

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm 1:2.0

Panasonic Leica Summilux DG 25mm F1.4

 

Det er de du mente?

 

Har oly 12mm 2.0, oly 45mm 1.8 og pansonic 20mm 1.7. Er veldig fornøyd med alle 3. Rask autofokus på begge oly. Panasonic 20mm er litt tregere på autofokus, men optisk er alle supre.

 

Og godt å høre + fint å vite om rask autofokus, det teller jo alltid positivt :)

 

Og takk for innspill igjen!

Endret av LurveLeif
Lenke til kommentar

Hei

Ser at jeg har hatt omtrent samme tanker rundt kamera som deg. Hadde mer eller mindre bestemt meg for å skifte tilnex7, men mangel på objektiber begynner å dra meg mer mot om-d. Venter enda på litt tester av oly'en men jeg har veldig troen.

 

Jeg har stusselig med kjennskap til oly systemet så ulike godbiter fra objektivparken settes pris på. Jeg ser for meg kitzoomen er et must for meg, men jeg vet ikke helt om det finnes noen verdige konkurrenter til den?

 

Håper på mange flere innspill fra dere kjennere om hva som er tingen.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hadde noen liknende vurderinger selv om normalobjektiv, se her i FT/mFT-tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1135601&st=4000

 

Jeg endte med 12 og 45mm. (I tillegg til kit-objektivet 12-50 som jeg ikke har tenkt å bruke all verden).

 

Liker 20mm (størrelsen og bildene), men har avventet da den er litt treg.

 

Om jeg ikke hadde speilrefleks i tillegg, hadde jeg lett kjøpt panasonic 25mm, men syns den er litt stor, da jeg vil ha system nr 2 så kompakt som mulig.

 

Men finnes jo flere alternativer også, bl.a. panasonic 14mm f2.5 og sigma 30mm f2.8, som ikke er like lyssterke.

 

Om det skulle være mitt eneste system, og færrest mulig objektiver, ville jeg hatt 12 - 25 - 75 (evt. kommende 60mm for macro). Men for min del blir det 12mm og 45mm inntil videre, disse er raske og dekker mange behov. 45mm er jo også ekstremt mye for pengene og nesten obligatorisk uansett.. Kanskje blir det i tillegg en telezoom til reise når jeg ikke har med speilrefleks.

 

Har ikke vurdert vidvinkel eller hvilken telezoom så det kan jeg ikke si mye om, men står nok noe i tråden linket til over.

 

Her er oversikt over objektiver:

http://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei min datter er på jakt etter mulig 2 objektiver- 1 for generelle gode bilder og 1 for gode avstandsbilder til sitt

Hun har vell det standard objektivet som fulgte med. m/14-42 og savner noe mere en det hun kan oppnå ved bruk av det

 

Olympus OM-D E-M5

Lenke til kommentar

Hei min datter er på jakt etter mulig 2 objektiver- 1 for generelle gode bilder og 1 for gode avstandsbilder til sitt

Hun har vell det standard objektivet som fulgte med. m/14-42 og savner noe mere en det hun kan oppnå ved bruk av det

 

Olympus OM-D E-M5

40-150mm er ett rimelig alternativ som matcher veldig bra, ellers så er 75mm f.1.8 en mulighet selv om den ikke er ett ekstremt teleobjektiv men kanskje det skarpeste Olympus lager og ett killer portrettobjektiv.

Lenke til kommentar

Hei min datter er på jakt etter mulig 2 objektiver- 1 for generelle gode bilder og 1 for gode avstandsbilder

Mange E-M5 ble solgt med 12-50mm, men som fo2re foreslår vil et 40-150 uansett være en bra og relativt rimelig start til ca 1000 kroner, ellers spørs det helt hvor mye mer rekkevidde hun vil ha, og ikke minst hvor mye det kan koste. Du finner alt fra 35-100mm F2.8 til 11000, 75/100-300 fra Olympus/Panasonic og Panasonic har også 45-175 og 45-200mm så det er en god del å velge i.

 

Skal hun også ha en erstatning for standardzoom 14-42/12-50 så vil jeg si Olympus 12-40 F2.8 er min favoritt i øyeblikket. Panasonic 12-35 F2.8 er omtrent like bra, men litt mindre zoom område. Ellers finnes det jo flere faste brennvidder i normalområdet som kan være et bra supplement til zoomen hun har. F. eks Panasonic 25mm F1.4, Olympus 25mm F1.8, Panasonic 20mm F1.7 og Olympus 17mm F1.8. For øvrig enig med fo2re at Olympus 75mm er et meget bra objektiv, men det er mer spesialisert enn noe i området 17 til 25mm

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hva kjøpte du, har du Vært fornøyd. Har nå gått fra Canon 60D til om e-10 mk2. Det fulgte med 14-42mm, menvil gjerne kjøpe noe fast optikk. Tenkte olympus 12mm f2, 20mm eller 25mm. Føler olympus 17mm f1.8 blir for tett på 12mm. Men samtidig føler jeg at 17mm er EM mer anvenvendlig objektiv. Noen erfaringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...