Gå til innhold

Android 4.0 endelig klar til Galaxy S II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig å oppdatere en TEN-brandet GT-I9100 med KIES/PC eller som FOTA før Telenors Android 4.0.3 publiseres. Dette er en tanke irriterende og siden jeg ufrivillig har en TEN-brandet GT-I9100 har jeg valgt å fjerne branding.

 

Fjerne Branding (NB! Telefonen resettes 100%!):

CSC = TEN (Telenor) endres til NEE (Nordic). For å være sikker på at fremtidige oppdateringer går knirkefritt valgte jeg teste med først å legge på en standard Android 2.3.5 for GT-I9100 fra Samsung:

...

TUSEN TAKK!!

Dette funket helt supert. Nå er jeg kvitt alt fra Telenor, og jeg har ICS.

Eneste som er litt dumt, er at kalenderen min er helt blank. Det hadde jeg ikke helt forventet... Jaja, får forske litt på det imorgen.

Lenke til kommentar

Hos meg hang telefonen seg på SGS logoen, først den med varselstrekant, flashet secure rom, og den hang fortsatt, så brukte likså godt odin til å installere ICS oppdateringen. Kjapt og smooth. Alle programmer er der enda, så nå gjennstår det bare å roote igjen.. :D

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å oppdatere en TEN-brandet GT-I9100 med KIES/PC eller som FOTA før Telenors Android 4.0.3 publiseres. Dette er en tanke irriterende og siden jeg ufrivillig har en TEN-brandet GT-I9100 har jeg valgt å fjerne branding.

 

Fjerne Branding (NB! Telefonen resettes 100%!):

CSC = TEN (Telenor) endres til NEE (Nordic). For å være sikker på at fremtidige oppdateringer går knirkefritt valgte jeg teste med først å legge på en standard Android 2.3.5 for GT-I9100 fra Samsung:

 

 

Vi må ha ODIN for å få til denne flash'en. Hentet ODIN v1.85 på XDA-Developers. Der finnes også fremgangsmåten for flash av firmware med ODIN.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1075278

 

Hentet STOCK Android 2.3.5

http://www.sammobile.com

I9100XWKI8 2.3.5 2011 October I9100OXXKI2 Nordic countries

(I9100XWKI8_I9100OXXKI2_NEE.zip)

 

Når STOCK Android 2.3.5 er flashet vil faktisk CSC fremdeles være "TEN". Men nå er det en mulighet til å endre på dette. ENDRING AV CSC RESETTER TELEFONEN! Ta en BACKUP nå hvis du vil ta vare på telefonbok osv. Finn frem IMEI på din GT-I9100: Meny Innstillinger - Om Telefonen - IMEI. Noter denne, tast så: *#272*IMEI-nummer#

Sett CSC til NEE. (En TEN-brandet telefon vil bare ha mulighet til å velge "TEN" her).

 

Når telefonen er bootet etter endring av CSC til "NEE", forutsatt at valgt firmware er 2.3.5 som ovenfor, vil du få mulighet til å oppdatere til 4.0.3 via KIES/PC eller FOTA over WLAN/Mobildata. Jeg fikk ikke til å oppdatere over KIES pga. at min PC har Win7 64-bit (brukergodkjenning=administrator kræsjer). Men oppdatering via WiFi/FOTA fungerte utmerket.

 

Min TEN-brandete GT-9100 er nå NEE med Android v4.0.3.

 

(Hvorfor gjorde jeg dette slik? Det var vesentlig for meg å kjøre en standard firmware fra Samsung og jeg ønsker ikke å være ROOT på telefonen min).

 

Fungerte perfekt. Tusen takk for at jeg slapp å grave frem dette selv :)

Lenke til kommentar

Har lagt inn ICS 4.0.3 på S2en min nå. Dette sammen med CF-root.

 

Fungerer egentlig helt utmerket, bortsett fra TouchWiz. Jeg liker det ikke. Vet noen her om det finnes noen måter å fjerne det på?

 

Eventuelt, hvor finner jeg et stable og 100% stock 4.0.3 rom, hvis dette ikke lar seg gjøre?

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å oppdatere en TEN-brandet GT-I9100 med KIES/PC eller som FOTA før Telenors Android 4.0.3 publiseres. Dette er en tanke irriterende og siden jeg ufrivillig har en TEN-brandet GT-I9100 har jeg valgt å fjerne branding.

 

Fjerne Branding (NB! Telefonen resettes 100%!):

CSC = TEN (Telenor) endres til NEE (Nordic). For å være sikker på at fremtidige oppdateringer går knirkefritt valgte jeg teste med først å legge på en standard Android 2.3.5 for GT-I9100 fra Samsung:

 

 

Vi må ha ODIN for å få til denne flash'en. Hentet ODIN v1.85 på XDA-Developers. Der finnes også fremgangsmåten for flash av firmware med ODIN.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1075278

 

Hentet STOCK Android 2.3.5

http://www.sammobile.com

I9100XWKI8 2.3.5 2011 October I9100OXXKI2 Nordic countries

(I9100XWKI8_I9100OXXKI2_NEE.zip)

 

Når STOCK Android 2.3.5 er flashet vil faktisk CSC fremdeles være "TEN". Men nå er det en mulighet til å endre på dette. ENDRING AV CSC RESETTER TELEFONEN! Ta en BACKUP nå hvis du vil ta vare på telefonbok osv. Finn frem IMEI på din GT-I9100: Meny Innstillinger - Om Telefonen - IMEI. Noter denne, tast så: *#272*IMEI-nummer#

Sett CSC til NEE. (En TEN-brandet telefon vil bare ha mulighet til å velge "TEN" her).

 

Når telefonen er bootet etter endring av CSC til "NEE", forutsatt at valgt firmware er 2.3.5 som ovenfor, vil du få mulighet til å oppdatere til 4.0.3 via KIES/PC eller FOTA over WLAN/Mobildata. Jeg fikk ikke til å oppdatere over KIES pga. at min PC har Win7 64-bit (brukergodkjenning=administrator kræsjer). Men oppdatering via WiFi/FOTA fungerte utmerket.

 

Min TEN-brandete GT-9100 er nå NEE med Android v4.0.3.

 

(Hvorfor gjorde jeg dette slik? Det var vesentlig for meg å kjøre en standard firmware fra Samsung og jeg ønsker ikke å være ROOT på telefonen min).

 

Fungerte perfekt. Tusen takk for at jeg slapp å grave frem dette selv :)

Fungerte perfekt for meg og, det ble en +1 på den :)

Lenke til kommentar

Ser det er flere som etterspør en vanilla-utgave av ICS. Jeg støtter meg opp om det!

Noen som har en idé om det er kommet, eller snart kommer, en ren versjon av ICS uten grusomme TouchWiz? Kan gjerne ha noen tillegg, men vil ha noe pent og elegant, som ikke ser ut som en fargekladd laget av en barnehage

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å oppdatere en TEN-brandet GT-I9100 med KIES/PC eller som FOTA før Telenors Android 4.0.3 publiseres. Dette er en tanke irriterende og siden jeg ufrivillig har en TEN-brandet GT-I9100 har jeg valgt å fjerne branding.

 

Fjerne Branding (NB! Telefonen resettes 100%!):

CSC = TEN (Telenor) endres til NEE (Nordic). For å være sikker på at fremtidige oppdateringer går knirkefritt valgte jeg teste med først å legge på en standard Android 2.3.5 for GT-I9100 fra Samsung:

 

 

Vi må ha ODIN for å få til denne flash'en. Hentet ODIN v1.85 på XDA-Developers. Der finnes også fremgangsmåten for flash av firmware med ODIN.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1075278

 

Hentet STOCK Android 2.3.5

http://www.sammobile.com

I9100XWKI8 2.3.5 2011 October I9100OXXKI2 Nordic countries

(I9100XWKI8_I9100OXXKI2_NEE.zip)

 

Når STOCK Android 2.3.5 er flashet vil faktisk CSC fremdeles være "TEN". Men nå er det en mulighet til å endre på dette. ENDRING AV CSC RESETTER TELEFONEN! Ta en BACKUP nå hvis du vil ta vare på telefonbok osv. Finn frem IMEI på din GT-I9100: Meny Innstillinger - Om Telefonen - IMEI. Noter denne, tast så: *#272*IMEI-nummer#

Sett CSC til NEE. (En TEN-brandet telefon vil bare ha mulighet til å velge "TEN" her).

 

Når telefonen er bootet etter endring av CSC til "NEE", forutsatt at valgt firmware er 2.3.5 som ovenfor, vil du få mulighet til å oppdatere til 4.0.3 via KIES/PC eller FOTA over WLAN/Mobildata. Jeg fikk ikke til å oppdatere over KIES pga. at min PC har Win7 64-bit (brukergodkjenning=administrator kræsjer). Men oppdatering via WiFi/FOTA fungerte utmerket.

 

Min TEN-brandete GT-9100 er nå NEE med Android v4.0.3.

 

(Hvorfor gjorde jeg dette slik? Det var vesentlig for meg å kjøre en standard firmware fra Samsung og jeg ønsker ikke å være ROOT på telefonen min).

 

Takk skal du ha! Var veldig godt å få fjernet alt det ekstra telenor propper telefonen med, samt at jeg har android 4.

Endret av Skavhaug
Lenke til kommentar

Noen som vet årsakene til at noen av oss fortsatt ikke har fått 4.0 (annet enn at det er en gradvis utrulling)?

 

Selv har jeg Telenor Bedrift-abonnement. Har dette noe å si?

Det som er interessant er om det er en Telenor-brandet telefon. Har du et ikon/program som heter "Hent Wimp"? Og står det (TEN) i firmware-info når du kobler den til Kies? Isåfall har du en brandet telefon, og da må du vente 1-3 uker for at Telenor skal snekre sammen sin egen firmware med sine programmer integrert.

Alternativt kan du bruke den fine metoden beskrevet på side 5 i tråden her. Fungerer alldeles utmerket, gjorde det selv igår for å bli kvitt Telenor-tullet.

Har også Telenor Bedrift abn.

Lenke til kommentar

Må si jeg sitter igjen med litt avsmak over hvor komplisert dette egentlig blir for endebruker. Jeg har firmatelefon som er kjøpt gjennom jobben, og når den ble kjøpt hadde vi bedriftsavtale med Telenor. Nå nylig ble denne byttet ut med en avtale fra Netcom (ja jeg gråter enda). Så firmwaret har endel snacks fra Telenor bakt inn som nå er 100% ubrukelig, i tillegg til at jeg er bundet til Telenors trege oppdaterings-syklus.

 

Enderesultatet er at jeg sitter med en telefon som er låst med Telenor firmware (eneste CSC er TEN), uten mulighet til å oppdatere firmware den "offisiellte" veien via Kies. Jeg må derimot ty til verktøy sam er laget av entusiaster, og laste ned ROM's fra "usikre" kilder for å kunne åpne for andre CSC, som er nødvendig for at Kies skal kunne hente ICS/fremtidige oppdateringer fra andre kilder. Og ikke nok med det, men jeg blir også straffet med en fullt resatt telefon når CSC endres.

 

Wtf Google. Hater de brukerne sine?

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Wtf Google. Hater de brukerne sine?

Det er vel faktisk Telenor som har skylden her. Men kan nok skylde litt på Google også, siden de tillater å brande telefoner og binde de til operatørens firmware. Apple tillater ikke at Telenor holder på slik...

 

Men blank telefon ja, det får du. Men tar du backup av mobil før du begynner, kommer det meste tilbake. (bortsett fra alle apps (og i mitt tilfelle kalender, buhuu)

Lenke til kommentar

Det er vel faktisk Telenor som har skylden her. Men kan nok skylde litt på Google også, siden de tillater å brande telefoner og binde de til operatørens firmware. Apple tillater ikke at Telenor holder på slik...

Joa, er forsåvidt enig i det, men at det finnes NULL mulighet for å overstyre dette i ettekant er jo en massiv glipp et eller annet sted av Google, samtidig som telefonen også blir blanket når man med masse plunder (som er godt over kunnskapsnivået på den jevne bruker) endelig kommer seg bort.

 

Store deler av verden har ikke samme "leie" modell som kjøres i USA, hvor telefonen omtrent er en ettertanke man får som en ekstraperk for å bli bundet kunde i hauger av år hos en operatør.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

 

Hentet STOCK Android 2.3.5

http://www.sammobile.com

I9100XWKI8 2.3.5 2011 October I9100OXXKI2 Nordic countries

(I9100XWKI8_I9100OXXKI2_NEE.zip)

Etter å ha lastet ned og pakket ut denne zip-filen får jeg to filer:

 

14.03.2012 13:14 564 715 597 I9100XWKI8_I9100OXXKI2_I9100XXKI4_HOME.tar.md5

14.03.2012 13:14 276 480 SS_DL.dll

 

Hva har dere brukt til å pakke ut tar-filen med? Jeg prøvde meg med tar og endte opp med dette og likte ikke feilmeldingen som kom helt til slutt og har derfor ikke flashet vha. av Odin ennå:

 

# tar -xvf I9100XWKI8_I9100OXXKI2_I9100XXKI4_HOME.tar.md5

-rw-r--r-- 0/0 131072 2011-09-28 14:08 boot.bin

-rw-r--r-- 0/0 24039812 2011-09-08 15:40 cache.img

-rw-r--r-- 0/0 506427484 2011-09-28 14:08 factoryfs.img

-rw-r--r-- 0/0 10678552 2011-09-08 15:39 hidden.img

-rw-r--r-- 0/0 12583168 2011-09-27 08:52 modem.bin

-rw-r--r-- 0/0 1150976 2011-09-28 14:08 param.lfs

-rw-r--r-- 0/0 1310720 2011-09-28 14:08 Sbl.bin

-rw-r--r-- 0/0 8387840 2011-09-28 14:08 zImage

tar: A lone zero block at 1102960

#

Lenke til kommentar

Lite imponerende innsats of Samsung egentlig. Dårlig integrasjon mellom Touchwiz og ICS, manglende funksjonalitet, SIP fortsatt mangelvare, ICS default apps erstattet av Samsung sine Gingerbread apps.

 

Skulle ønske de holdt seg til hardware og lot Google tenke på software. Må få lagt inn CM9 får å bruke Android som var meningen.

 

Forøvrig tillater de ikke at man bruker Android launcher. Den er faktisk fjernet helt fra image'et.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Hva har dere brukt til å pakke ut tar-filen med? Jeg prøvde meg med tar og endte opp med dette og likte ikke feilmeldingen som kom helt til slutt og har derfor ikke flashet vha. av Odin ennå:

du skal ikke pakke ut tar filen. Den brukes direkte i odin.

Prosessen står beskrevet i detalj på http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1075278 som L_Skywalker lenket til.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Er det noen andre som har problemer med å laste ned store filer etter denne oppdateringen? virker som at alle filer over 11-20 mb bare er "ferdig" etter 1 sekund, selvfølgelig korrupte. har prøvd med innebygd internett og dolphin browser HD...

 

og er det noen som har forslag til hvordan man bytter fra Touchwiz ikoner til ICS ikoner etter installasjon av APEX launcher?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...