Gå til innhold

Prøver produsentene av FF å presse opp prisene på husene?


Anbefalte innlegg

Produsentene tjener lite på de billigste FF modellene og ønsker sikkert å gjøre noe med dette.

 

Rykter:

CaNikon prøver øke prisene ved å begrense tilgangen til FF kameraene. Min lokale JP har ikke FF hus inne i butikken lenger, trur det er kun JP Bergen, JP Trondheim og en til som får ha FF hus inne i butikk. Ingen i Oslo, dvs at Byporten ikke har FF hus fra CaNikon. Man må til Fotovideo for å kjøpe FF.

 

 

Hva mener dere, er FF husene altfor billige?

Bør Nikon D800 og Canon 5DmkIII koste 27-30K?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som ett seriøst tett rykte, moro å hørt hvem som er kilden til dette ?

 

Dette har med etterspørsel å gjøre, hvor mye man klarer å produsere og sannsynligvis også ett lite etterslep etter alt som skjedde i Thailand og Japan siste året.

 

Noen må være på skikkelig gå-seg-vill-i-skogen-tur-uten-GPS hvis man tror at Canon og Nikon bevisst prøver å selge mindre antall FF hus, dette vil igjen påvirke salg av objektiver og tilbehør.

 

Nikon D800 er "billig" sammenlignet med forgjengeren D700 med tanke på hva selve huset koster og hvilke forbedringer og teknologi dette er utrustet med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke og kan ikke dokumentere noe, derfor prøver jeg med en forsiktig synsing.

Jeg tror hovedårsaken er en kombinasjon av høy etterspørsel og etterslep etter katastrofen som traff Japan , prisene varierer litt, vi ser D800 hus er billigere enn 5D lll til gjengjeld er tilleggsutstyr som fek batterigrep saftig priset fra Nikon så de tar igjen der.

jeg tror heller ikke de nevnte husene vil ha serlig stor prisforskjell om et halvt års tid, canons hus har som "vane" å ha en høy veil pris som synker jevnt og trutt til cameraene er i butikkhyllene .

men som sagt, dette er bare noe jeg tror så ingen grunn til korsfestelse her ....

Lenke til kommentar

Produsentene tjener lite på de billigste FF modellene og ønsker sikkert å gjøre noe med dette.

 

Rykter:

CaNikon prøver øke prisene ved å begrense tilgangen til FF kameraene. Min lokale JP har ikke FF hus inne i butikken lenger, trur det er kun JP Bergen, JP Trondheim og en til som får ha FF hus inne i butikk. Ingen i Oslo, dvs at Byporten ikke har FF hus fra CaNikon. Man må til Fotovideo for å kjøpe FF.

 

 

Det er bare Canon som er i ferd med å forandre prispolitikken, noe vi har sett en tid med prisene på nye utgaver av eksistrende optikk.

 

Det har vært spesielt tydelig på Tele optikk, men blir nå også bekreftet med den nye 24-70mm f/2.8L II som koster 19 995,- mot den gamle versjonen som koster 9995.-.

 

At JP ikke har FF hus i alle butikker nå har sammenheng med at de har tømt lagere for å rydde plass til D800 og 5DIII.

 

Hva mener dere, er FF husene altfor billige?

Bør Nikon D800 og Canon 5DmkIII koste 27-30K?

 

Vel 5DIII koster jo ca. 28000.- så det er vel inne spørsmålet ditt.

 

Nikon har ikke satt opp prisen på FF siden de har en lanseringspris på D800 på 22 185,-, mens Canon har øket lanseringsprisen på 5DIII til 27 995,-, mens normalen ville vært 23-24000.-

 

Så fort Canon får klarert pre-ordre og ikke har levering forsinkelser pga. veldig stor etterspørsel som med 5DII, så vil prisen ganske raskt være nede i 24995.-.

 

Det er proffhusene produsentene har forholdsvis gode marginer på, som Nikon D4> 48 190,-, Nikon D3s> 35 990,-, D3x> 55 495,- og Canon 1Dx> 54 995,-.

 

Utenom disse er veldig mye fortjenesten relatert til ekstra utstyr og objektiver. Hvert kamerakjøp utløser ofte kjøp av flere objektiver.

 

Så FF hus koster nok, mens semipro/amatør entusiast kameraer som D800 og 5DIII genererer volumfortjeneste. Hvis de kameraene var priset høyere så ville volumet falle dramatisk.

 

I tillegg så har Canon visse økonomiske problemer og prøver å ta igjen det tapte. Men spørs om de ikke feilberegner prisen på 5DIII når de ikke leverer noe særlig nytt.

 

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar
Det har vært spesielt tydelig på Tele optikk, men blir nå også bekreftet med den nye 24-70mm f/2.8L II som koster 19 995,- mot den gamle versjonen som koster 9995.-.

 

Joda det koster,men å fokusere ensidig på Canon, ja det blir bare ensidig.

Hva med batterigrep til D800 som var annonsert til over 5000 veil, har sett det nå til 4400.- til sammenligning koster batterigrep til 5D lll 2600.- :hmm::hmm:

 

Som vi ser så er det ikke vanskelig å finne forskjeller, den største vanskeligheten er vel å være balansert i slike "kampanjer" ...

 

 

I tillegg så har Canon visse økonomiske problemer og prøver å ta igjen det tapte.

 

Intresangt, finnes det noen dokumentasjon på at Canon sliter eller er det synsing, etter hva jeg har forstått skal dokumentasjon på slike påstander være veldig viktig.

Og er det så grunn til å tro at det bare er Canon som i så fall sliter , hva med Nikon og Sony, de fikk vel begge kraftige smeller de også .... :hmm::hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Det har vært spesielt tydelig på Tele optikk, men blir nå også bekreftet med den nye 24-70mm f/2.8L II som koster 19 995,- mot den gamle versjonen som koster 9995.-.

 

Joda det koster,men å fokusere ensidig på Canon, ja det blir bare ensidig.

Hva med batterigrep til D800 som var annonsert til over 5000 veil, har sett det nå til 4400.- til sammenligning koster batterigrep til 5D lll 2600.- :hmm:

 

Som vi ser så er det ikke vanskelig å finne forskjeller, den største vanskeligheten er vel å være balansert i slike "kampanjer" ...

 

Nå har vel Nikon alltid vært hakket dyrere på ekstrautstyr og en del optikk enn Canon.

 

 

Det er alltid en avveining hvilket system man skal begynne å bygge utstyr fra. Jeg har valgt Canon fordi de alltid var i ledelse når det gjaldt utviklingen av digital kameraer, men de har ikke akkurat imponert i det siste.

 

Samtidig er det mange uventede bakdeler med å kjøpe seg inn i Nikon i stedet for Canon, så......

 

I tillegg så har Canon visse økonomiske problemer og prøver å ta igjen det tapte.

 

Intresangt, finnes det noen dokumentasjon på at Canon sliter eller er det synsing, etter hva jeg har forstått skal dokumentasjon på slike påstander være veldig viktig.

Og er det så grunn til å tro at det bare er Canon som i så fall sliter , hva med Nikon og Sony, de fikk vel begge kraftige smeller de også .... :hmm::hmm:

 

Ikke verre enn at Sjefen måtte gå, men..... som sagt, "ta igjen det tapte".

Canon President Will Step Down as Annual Profit Forecast Misses Estimates

 

Canon har også mye sterkere konkurranse nå, spesielt fra Sony og Nikon, etter som de fleste kamera produsentene begynner å lage så bra produkter at Canon's tidligere teknologiske forsprang minker år for år.

 

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar
Det har vært spesielt tydelig på Tele optikk, men blir nå også bekreftet med den nye 24-70mm f/2.8L II som koster 19 995,- mot den gamle versjonen som koster 9995.-.

 

Joda det koster,men å fokusere ensidig på Canon, ja det blir bare ensidig.

Hva med batterigrep til D800 som var annonsert til over 5000 veil, har sett det nå til 4400.- til sammenligning koster batterigrep til 5D lll 2600.- :hmm:

 

Som vi ser så er det ikke vanskelig å finne forskjeller, den største vanskeligheten er vel å være balansert i slike "kampanjer" ...

 

Nå har vel Nikon alltid vært hakket dyrere på ekstrautstyr og en del optikk enn Canon.

 

 

Det er alltid en avveining hvilket system man skal begynne å bygge utstyr fra. Jeg har valgt Canon fordi de alltid var i ledelse når det gjaldt utviklingen av digital kameraer, men de har ikke akkurat imponert i det siste.

 

Samtidig er det mange uventede bakdeler med å kjøpe seg inn i Nikon i stedet for Canon, så......

 

I tillegg så har Canon visse økonomiske problemer og prøver å ta igjen det tapte.

 

Intresangt, finnes det noen dokumentasjon på at Canon sliter eller er det synsing, etter hva jeg har forstått skal dokumentasjon på slike påstander være veldig viktig.

Og er det så grunn til å tro at det bare er Canon som i så fall sliter , hva med Nikon og Sony, de fikk vel begge kraftige smeller de også .... :hmm::hmm:

 

Ikke verre enn at Sjefen måtte gå, men..... som sagt, "ta igjen det tapte".

 

 

Canon President Will Step Down as Annual Profit Forecast Misses Estimates

 

Ja nettop det jeg mener, det er forskjellige priser alt etter hva en ser på, fikk bare intrykk av at du mente Canon var mye dyrere uansett .

 

Samtidig er det mange uventede bakdeler med å kjøpe seg inn i Nikon i stedet for Canon,

Hva tenker du på her+ For oss som forbrukere å kjøpe utstyr eller?

Spør siden jeg spekulerer på Nikon kamera.

Lenke til kommentar

 

Joda det koster,men å fokusere ensidig på Canon, ja det blir bare ensidig.

Hva med batterigrep til D800 som var annonsert til over 5000 veil, har sett det nå til 4400.- til sammenligning koster batterigrep til 5D lll 2600.- :hmm::hmm:

 

Kan være jeg husker feil, men batterigrepet ble vel annonsert til ca kr 4400,- og er allerede nå, før det er kommet i butikkene, kommet godt under det.

 

Netshop selger det for kr 3695,-

Mens Deal har det til kr 2641,-

Det er riktig nok deal da. har jo hørt ymse om de, men likevel.

Lenke til kommentar

Joda det koster,men å fokusere ensidig på Canon, ja det blir bare ensidig.

Hva med batterigrep til D800 som var annonsert til over 5000 veil, har sett det nå til 4400.- til sammenligning koster batterigrep til 5D lll 2600.- :hmm::hmm:

 

Kan være jeg husker feil, men batterigrepet ble vel annonsert til ca kr 4400,- og er allerede nå, før det er kommet i butikkene, kommet godt under det.

 

Netshop selger det for kr 3695,-

Mens Deal har det til kr 2641,-

Det er riktig nok deal da. har jo hørt ymse om de, men likevel.

 

så det som sagt til over 5000 og prisen jeg viste til her var fra fotovideo , men spiller ingen rolle, det viser bare at prisene går ned, det vil skje med 5D lll (den er jo sunket fra 29990 som den var annonsert med til 27990 ) og den vil nok komme ned under 25 000 .

24-70 ll er svindyr men også den vil nok falle å komme under 15 000 , forige utgave var vel ikke helt billig når den kom heller .

Skal en ha fornuftige priser på slikt må en ha is i magen og vente til første trykket har lagt seg .

Lenke til kommentar

Tror det er noen som er historieløse her. 5DmkIII er et hakk opp fra 5DmkII akkurat som 7D var et hakk opp fra 50D. Så - dyrere blir det nok, på grunn av enda bedre byggekvalitet og proff autofokus.

5DmkII var priset til 25k da den var ny (selv om butikkprisen endte litt lavere) , og du var heldig hvis du fikk den til 20k flere måneder etter lansering.

5D mkI gikk for 15k ved lansering av mkII - akkurat som mkII gjør når. :)

Lenke til kommentar

Man må også ta flere hendelser i betraktning, katastrofen, generell BNP er svak, normal prisøkning KPI, fraktkostnader, etc. At MkIII er priset Ca 3000.- mer en MkII kostet på lanseringstidspunktet for 4år siden er ikke unormalt under disse tider synes jeg, det utgjør ca 10/12%, altså ikke værre en mye annet har øket i samme periode.

Vil nok tro at prisen vil stabilisere seg til litt under 25K når lagrene begynner å bli overfylte etter noen måneder og det verste kjøpepresset er borte, og om en to/tre års tid vil det nok ligge på en pris på under 20K.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Rykter:

CaNikon prøver øke prisene ved å begrense tilgangen til FF kameraene. Min lokale JP har ikke FF hus inne i butikken lenger, trur det er kun JP Bergen, JP Trondheim og en til som får ha FF hus inne i butikk. Ingen i Oslo, dvs at Byporten ikke har FF hus fra CaNikon. Man må til Fotovideo for å kjøpe FF.

 

Min lokale fotobutikk (Elite Foto) her i mange år solgt både Canon og Nikon FF til lokalavisene rundt her, men nå fikk de ikke "lov" til å selge "proffutstyr" lengre.

 

Nikon ga visstnok en begrunnelse at de ikke ville selge sitt utstyr i butikker som ikke hadde kameraene/optikken i utstilling.

 

Jeg har bedt dem sjekke pris på EF-S 15-85, EF 70-200 f/4L og EF 70-300mm f/4-5.6L. De får ikke en gang en pris, og noe av dette kan vel nesten bare kalles semi-pro?

Lenke til kommentar

Hvis butikkene ikke får lov/ikke vil selge "proffhus" i lokalbutikkene så må de heller ikke grine på nesen av at folk handler på nettet.

I så fall blir det enda et argument for å handle på nett.

Enkelt , trygt og billig + nå tilgjengelighet.

Om prisene til Canon virker på vei opp så er vel kanskje det kun et forsøk , er folk "dumme" nok til å handle likevel (som vi som oftest er) så tjener de penger i en tid de fleste utenlandske produsenter sliter mer enn normalt. Hvis ikke folk handler taper de mer penger og må legge om taktikken.

Om jeg skulle finne på og bytte ut 7Den min i et 5D MKIII så må Canon gi meg det for 19990,-

Hvis ikke er jeg så fornøyd med 7D at jeg fint kan vente til en evt. 7D MKII kommer for å sjekke om Canon vil servere dette til 12990,-

Jeg setter selv prisene på hva jeg synes utstyret jeg kjøper bør koste , hvis ikke prisene er riktig så klarer jeg meg nok med det jeg allerede har.

Lysten er der men ikke til enhver pris :roll:

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Høres ut som ett seriøst tett rykte, moro å hørt hvem som er kilden til dette ?

Dette er annenhånds informasjon fra en som jobber i en elektro/fotokjede, derfor skrev jeg rykte.

 

Dette har med etterspørsel å gjøre, hvor mye man klarer å produsere og sannsynligvis også ett lite etterslep etter alt som skjedde i Thailand og Japan siste året.

Vi snakker om østen og ikke Norge. Jeg tviler på at de trenger 2500 statsansatte for å planlegge og drøfte om de skal opprette en kommisjon for å vurdere snarlig opprydding.

 

 

Min lokale fotobutikk (Elite Foto) her i mange år solgt både Canon og Nikon FF til lokalavisene rundt her, men nå fikk de ikke "lov" til å selge "proffutstyr" lengre.

Er det noe i disse "tette" ryktene? Kanskje...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Rykter:

CaNikon prøver øke prisene ved å begrense tilgangen til FF kameraene. Min lokale JP har ikke FF hus inne i butikken lenger, trur det er kun JP Bergen, JP Trondheim og en til som får ha FF hus inne i butikk. Ingen i Oslo, dvs at Byporten ikke har FF hus fra CaNikon. Man må til Fotovideo for å kjøpe FF.

Jeg ser at dette er en eldre tråd, men dette ryktet må avkreftes.

 

Japan Photo Bergen, Trondheim, Byporten (i Oslo) og nett er Nikon Pro-butikker, og kan selge alle Nikon sine DSLR og objektiver, enten det er crop eller fullformat.

 

Japan Photo Bergen, Trondheim og nett er Canon Pro-butikk. På grunn av massiv motstand fra en konkurrent, sliter Byporten-avdelingen litt med å få denne statusen. Men Canon 5D mk II og III er så vidt jeg vet untatt Pro-status, og selges i alle butikker. L-objektiver opp til 70-200/2,8 IS USM II er også unntatt pro-status, og kan også selges i butikker uten pro-status.

Endret av Black Star
Lenke til kommentar

Min lokale fotobutikk (Elite Foto) her i mange år solgt både Canon og Nikon FF til lokalavisene rundt her, men nå fikk de ikke "lov" til å selge "proffutstyr" lengre.

(...)

Jeg har bedt dem sjekke pris på EF-S 15-85, EF 70-200 f/4L og EF 70-300mm f/4-5.6L. De får ikke en gang en pris, og noe av dette kan vel nesten bare kalles semi-pro?

Ingen av disse objektivene har noe i nærheten av pro-status, så da står det på viljen til butikken fremfor muligheten til å sjekke pris og tilgjengelighet.

Lenke til kommentar

For de som synest prisene er høye, her er noen priser fra 2004 :

 

Nikon D 100 - 14499 - kr

Canon 300 D - 11500- kr

Nikon Coolpix 8700 - 12990- kr

Canon Powershot S50 - 5499-kr

 

Er dette 2004 prisene eller omregnet til 2012 ?

 

prisene er hentet fra et nr av digital foto fra 2004 , altså 2004 priser .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...