Gå til innhold

Enkel NAS for mannen i gata


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, men de skjønner "sikret mot datatap - hvis en harddisk går i stykker mister du INGEN bilder eller musikkfiler!"

 

Og de som ikke kan noe, leser anmeldelser, og anmeldelsene er sannsynligvis skrevet av noen som vet at en NAS uten redundans er en særdeles dårlig idé. Ola Nordmann bruker den til "backup", men det viser seg som regel at han sletter originalen etterpå for å få plass til nye bilder/filmer/whatever på den bærbare, og da har han plutselig ikke en backup lenger. Så ryker det en disk, og vips...

Lenke til kommentar

To stk 2TB disker i RAID1 er billig og enkel backup. I min erfaring skal det mye til for å bruke opp så mye plass bare på f.eks. fotografier og slikt som man virkelig vil ha backup av. En proffotograf eller filmredigerer trenger kanskje noe mer, men da kan man likegreit begynne å se på 5-diskers løsninger i 3-6000 kroners klassen.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Flere her som tydeligvis ikke forstår hva Raid er, og hva backup er, samt forskjellen.

 

Raid1 hjelper deg mot feil på en harddisk. Dør en disk, har du fremdeles dataene dine tilgjengelig på den andre. Om leverandøren av raidkontrolleren/NAS er litt sleip, kan du risikere at du må betale dem penger for å få tilgang til dem. (ref:

)

 

Raid0 hjelper deg ikke i det hele tatt, det er kun godt for hastighet. Dør en disk, mister du alt av data

 

Raid 2,3,4 er ikke i bruk. bruker du dem, er du litt sær og vet faren med dem.

 

Raid5 har kapasiteten til (N*antall)-N (hvor N er kapasiteten til den minste disken/partisjonen.) En disk kan forsvinne, og alle data er fremdeles tilgjengelig.

 

Raid6 har kapasiteten til (N*antall)-2N. 2 disker kan dø, og data er fremdeles tilgjengelig.

 

Så, dere som mener Raid er mer enn godt nok for backup. Slett en fil, forklar meg hvordan du skal få den tilbake. Evt kan du gjøre den korrupt; endre innhold osv. Nyere OS har en viss form for gjenskapning av endrede data, men stort sett ikke på en NAS eller tilsvarende.

Evt kan du ta pc'en/NAS'en din, sette fyr på den, og derette få tilbake data.

 

Dere som mener "det bare er å ta disken fra nas'en, og plugge den i pc'en min" er inne på noe, men det er HELT avhengig av om leverandøren av NAS'en din faktisk bruker en eller annen form for standard som du kan lese. Mange bruker linux, som er vel og bra, men de har stort sett sine egne modifikasjoner på koden som kan medføre at uthenting av data er tidkrevende og kjipt om selve hardwaren skulle krepere.

 

 

Løsningen er svært enkel:

- Raid for å sikre seg mot feil på harddisker (alle harddisker dør før eller siden.)

- Backup for å sikre seg mot datatap

 

Backup kan være så mangt, selv bruker jeg http://www.jotta.no for bilder jeg tar, samt andre viktige data.

 

TL;DR: Backup er viktig. Raid er ikke backup

  • Liker 1
Lenke til kommentar

RAID er ingen beskyttelse for at folk sletter filer eller kan gjenopprette noe hvis noen gjør noe dumt, men RAID er absolutt en form for backup i en del situasjoner. Hvis OS-disken ryker sparer man mye tid på å gjenopprette OS'et og ikke minst sparer mye tid på å kopiere tilbake dokumenter, musikk, filmer, etc fra ekstern kilde i veldig mange tilfeller.

 

Ingen backup-løsninger er alene komplette for stabil og effektiv drift, heller ikke RAID eller kopiering til ekstern harddisk eller tape.

Lenke til kommentar

RAID er ingen beskyttelse for at folk sletter filer eller kan gjenopprette noe hvis noen gjør noe dumt, men RAID er absolutt en form for backup i en del situasjoner. Hvis OS-disken ryker sparer man mye tid på å gjenopprette OS'et og ikke minst sparer mye tid på å kopiere tilbake dokumenter, musikk, filmer, etc fra ekstern kilde i veldig mange tilfeller.

 

Nei, Raid hjelper deg ikke med det i det hele tatt. Å ha seperate disker hjelper her. Dersom OS-disken din ryker, må du fremdeles reinstallere / hente tilbake fra backup. Å ha viktige data på et annet volum enn OS-disk er noe du bør gjøre uansett.

 

Raid er aldri backup.

 

 

Ingen backup-løsninger er alene komplette for stabil og effektiv drift, heller ikke RAID eller kopiering til ekstern harddisk eller tape.

 

Korrekt. Man kjører begge deler.

Lenke til kommentar

Korrekt. Man kjører begge deler.

Det bør man. Men ikke minst bør man kjøre RAIDZ, raid5 (eller 0) på backupløsningen, spesielt for Ola Nordmann som tror at når man har en backup, er det ikke så nøye om man sletter originalen.(Selvfølgelig burde h*n hatt en ekstern backup, men det kan du som regel legge til grunn at Ola eller Kari Nordmann ikke har.)I tillegg er det veldig mye enklere å bytte en harddisk og la bolsen fikse resten selv, enn å bytte harddisk, finne ut akkurat hvilke filer som lå på den disken, og så hente dem ut fra en backup.

 

Ferdiglagede NAS-løsninger baserer seg enten på BSD (gjerne FreeNAS med ZFS) eller linux.

 

I det første tilfellet er det så enkelt som å sette de fungerende diskene i en annen maskin, starte FreeNAS fra en minnepinne, og velge "import ZFS Pool". Så kan du kopiere ut dataene.

 

Bruker den linux er det kanskej ikke like lett frem (jeg kjenner ikke til noen onestep-løsning i hvert fall), men stort sett vil det holde å boote ubuntu fra en minnepinne og følge relativt enkle og greie instruksjoner.

 

Jeg har aldri hørt om en produsent som har endret noe som skulle kunne vanskeliggjøre denne enkle prosessen. Tar gjerne imot eksempler på der dette har vært umulig.

Lenke til kommentar

Nei, Raid hjelper deg ikke med det i det hele tatt. Å ha seperate disker hjelper her. Dersom OS-disken din ryker, må du fremdeles reinstallere / hente tilbake fra backup. Å ha viktige data på et annet volum enn OS-disk er noe du bør gjøre uansett.

 

Raid er aldri backup.

I uttallige guider har jeg sett RAID av partisjon / (root) i Debian. Det du sier at det er til ingen nytte? Jeg har aldri fått bruk for å teste det i real life, men hadde vært interessant å teste ut.

 

Raid tilfredsstiller krav til disse definisjonen av backup:

1.

a. A reserve or substitute.

b. Computer Science A copy of a program or file that is stored separately from the original.

http://www.thefreedictionary.com/backup

 

Raid kan i noen tilfeller erstatte en restore av en backup og er således en backup siden man kan hente de fra annet sted enn kilden.

Lenke til kommentar

Her er det åpenbart at det er enkelte debattanter som ikke har litt peil på hva de skriver om.

 

RattleBattle: RAID kan i ingen tilfeller erstatte en restore av backup utifra den definisjonen, fordi at RAID er filsystem-agnostisk, og en fil du sletter på et raidsett er borte fra alle diskene.

 

NgZ: RAID0? i en backupløsning? Jeg vil gjerne ha litt av det du har røyka.

 

Om du vil se på en produsent av NAS-løsning som ikke gjør det enkelt å feilrette så kan du bare se på Drobo. De kjører kryptert firmware og proprietært kombinert filsystem og RAID-løsning. Lykke til med å prøve å redde data fra en slik uten å ha en annen drobo i bakhånd (disse er forøvrig dyre).

 

La meg bare si dette en gang for alle:

 

RAID er ikke, har aldri vært, og vil aldri være BACKUP.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...