Gå til innhold

Mass Effect 3 slutt [STORE SPOILERE]


Anbefalte innlegg

Sier meg enig med mange her. Det var mye bra, som at små ting fra 1'eren og 2'eren ble tatt med i 3'eren var for min del utrolig artig. Noe rusk var det, men helhetsinntrykket var veldig bra. Slutten derimot sporer helt av og får meg til å lure på om det var en 8 åring som skrev det.

 

Reapers dreper altså alt øvrig liv i galaxen og "høster" en rase per syklus. Dette for å hindre at en rase selv skal utvikle en kunstig intelligens som ødelegger alt organisk liv. Det kan argumenteres, på relativt dårlig grunnlag, at reapers holder på den ene rasen de høster i de nye reapersene som blir laget. Men hva med alle andre? De blir da utslettet, teller plutselig ikke de? Og reaperne ser ikke ut til å ha noe gjenværende organiske følelser i seg, faktisk ser de ut til å forrakte organiske vesen slik mange ser for seg at syntetiske vil gjøre. For ikke å nevne hva de gjør med flere av de organiske, lager de om til horrible monster som brukes som fotsoldater. Ikke blir de "høstet" heller, protheans var fortsatt collectors i påfølgenge syklus.

 

Det forklares heller ikke hvorfor de lar syklusen fortsette slik den gjør da det bare innebærer å drepe flere uskyldige og skape flere reapers uten mål eller mening. Og hvem er "ungen" som sier det er hans løsning? Hvordan laget han reapers, the citadel og alle relay's som er spredd rundt galaksen?

 

Og hva skjer etterpå? Som en annen sa; tekstskjerm! Trenger bare liste opp hva som skjer med galaksen etter spillet er slutt basert på hvilke valg jeg gjorde. Det fungerer utmerket i fallout det ville fungert ENDA bedre her siden de kunne hentet informasjon fra alle 3 spillene.

 

Andre spør hva skjer med Normandy og hvorfor de som var med på jorden plutselig er med, jeg spør hva fanken skjer med flåtene som plutselig er strandet i sol systemet? Mass relayen er DØD og ingen av rasene ser ut til å ha utviklet noe form for transport mellom så store avstander utenom bruk av relays. En hær av krogans, turians, quarians, mennesker, salarians og astari (tar de jeg hadde, kunne vært ei større mølje om jeg hadde gått inn for det) som sitter fast i ett system med EN beboelig planet?

 

Det frister å spille ME1, ME2 og starten på ME3 på rekke og rad, men selve slutten frister bare ikke. Om det kommer en DLC senere, betalt eller ikke(selv om betalt blir salt i såret) er skaden allerede gjort.

 

Og angående hallusinasjon: Hvordan er bestefaren som forteller guttungen om "The Shepard" forklart? Virker som en merkelig ting å hallusinere.

 

Kan nesten garantere at det er shepard på slutten av destroy reapers, spilte female og det var en kvinne som lå i ruinene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, nå legger jeg meg helt flat.

Jeg har nå lest igjennom hele BSN-tråden om slutten, og jeg er overbevist... Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg er omvendt.

 

Om Bioware virkelig har turt å gjennomføre noe slikt, er dette det absolutt kuleste innen meta-gaming noensinne!

Jeg har nå spilt igjennom slutten på nytt, og dæven, alt klaffer med indoktrineringsteorien. Jeg velger å kalle den det da å kalle det for halusinasjoner blir for enkelt, og i mine øyne helt feil.

 

Dette er rett og slett genialt! Jeg ber om uforbeholden unnskyldning for mine uttalelser tidligere i tråden. Jeg hadde ikke satt meg inn i hva teoriene var, og hang meg opp i at det ble kalt halusinasjoner.

Lenke til kommentar

sukk, nå må folk slutte å være fullstendige fanboys å tenke litt rasjonelt her. Hvis du baserer hele holdningen din til om slutten er bra eller dårlig basert på om en innviklet teori stemmer eller ikke så er det ikke en bra slutt. Selv om den kan være helt riktig, hvis folk flest ikke forstod at det var det som skjedde før de har fått en dyp forklaring så har de gjort en dårlig jobb i å formidle historien til spilleren.

 

Det er som med en vits, hvis du må forklare punch-linen så er ikke vitsen bra, uansett hvor smart den var.

 

Det som gjør det enda værre er at Bioware kan bare sitte og vente til teorien blir mer og mer detaljert, for så å komme inn og si "det var akkurat det som var planen" også vil alle juble over hvor "smarte" de var.

Endret av Ares
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis den teorien stemmer er det bare enda et lavmål på skriptet.

 

Man våkner ikke bare opp etter et slikt blodtap, man dør.

Disse uforklarte hendelsene kommer helt enkelt av latskap.

 

Du blir bare ikke vekket til live igjen etter å ha blitt spaced med en ødelagt drakt og mangel på luft heller, shepard er ikke et vanlig menneske.

 

Men skal innrømme at dette kan ha vært rævva arbeid fra bioware sin side og at de latterlige mengdene med klaging fra fansene kan kanskje "inspirere" de til å lage en DLC som de selger for et par hundringser.

Synes framdeles det er merkelig at spillet få så gode karakterer som det får på reviews, joda det er veldig bra fram til man skal gjøre det siste støtet mot the citadel. Slutten er forferdelig kjip, greit nok den største forskjellen mellom de to mulige sluttene i me2 er fargen på stjerna bak Illusive Man, men dette har jo følger i ME3. Hadde forventa mer enn fargen på en eksplosjon liksom.

Lenke til kommentar

Jepp! Både i spillet og i virkeligheten!

 

I spillet var jeg så overbevist at jeg valgte "Control". Først nå ser jeg rekkevidden av det.

Fantastisk av Bioware, om det er tilfellet!

 

Jeg har sittet i to timer å leste / sett videoene selv, startet opp siste oppdraget igjen, og må si meg 100% enig med deg. Jeg kan ikke fatte å begripe at siden resten av spillet er såpass godt og writerene har jo gjort en knalljobb med resten så henger ikke slutten på greip i det hele tatt!

 

Krysser også fingrene på at hallusinasjon / Indoktrineringsteorien blir anerkjent fra de som laget spillet og evt vi får en god forklaring.

Lenke til kommentar

Jepp! Både i spillet og i virkeligheten!

 

I spillet var jeg så overbevist at jeg valgte "Control". Først nå ser jeg rekkevidden av det.

Fantastisk av Bioware, om det er tilfellet!

 

Jeg har sittet i to timer å leste / sett videoene selv, startet opp siste oppdraget igjen, og må si meg 100% enig med deg. Jeg kan ikke fatte å begripe at siden resten av spillet er såpass godt og writerene har jo gjort en knalljobb med resten så henger ikke slutten på greip i det hele tatt!

 

Krysser også fingrene på at hallusinasjon / Indoktrineringsteorien blir anerkjent fra de som laget spillet og evt vi får en god forklaring.

Unnskyld, men skriptet i spillet er alt annet enn godt. Selv i løpet av 2 timer med spilling (4-5 timer uti spillet) fant jeg mer enn 10 problemer og plothull med skriptet, det er over 1 problem/plothull per 12. minutt, selv Rambo 3 har et mer solid plot og skript.

 

Latskap, og grådighet, er forklaringen på hvorfor plottet er så dårlig.

Lenke til kommentar

I slutten ser vi også en kort sekvens av det jeg tror er Shepard (vi ser kun kroppen, ikke hodet). Det kommer et lite gisp og det rykker i kroppen. Shepard - kanskje ikke helt død likevel?

 

Ja og det ser ut til at han ligger oppå ruinene i london på en måte, isåfall er det hvertfall bare tull med biten etter harbringer blasta shepard. Får meg til å spekulere litt ja!

 

EDIT :

 

At han ungen der var en del av indoktrinasjonen, ikke eksisterte i det hele tatt

Endret av BakaBerg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp! Både i spillet og i virkeligheten!

 

I spillet var jeg så overbevist at jeg valgte "Control". Først nå ser jeg rekkevidden av det.

Fantastisk av Bioware, om det er tilfellet!

 

Jeg har sittet i to timer å leste / sett videoene selv, startet opp siste oppdraget igjen, og må si meg 100% enig med deg. Jeg kan ikke fatte å begripe at siden resten av spillet er såpass godt og writerene har jo gjort en knalljobb med resten så henger ikke slutten på greip i det hele tatt!

 

Krysser også fingrene på at hallusinasjon / Indoktrineringsteorien blir anerkjent fra de som laget spillet og evt vi får en god forklaring.

 

Men hva betyr egentlig det? At vi får den "ordentlige" eller den virkelig slutten i en DLC? I så fall er det nok en skuffelse for min del. Skulle ikke 3'ern være slutten? Var ikke det hele poenget? Det blir da voldsomt til melking dette her. Hvor mye skal jeg egentlig betale for å få fullført denne trilogien? Ser jo ut til at man må ha MP også for å få se hele sluttsekvensen. Det med at Shepard, eller hvem det nå var, lå halvdød i ruinene var for meg en overraskelse jeg så først på youtube etter at jeg hadde fullført spillet. Til tross for at jeg har gjort alle sidequester osv. i SP..

 

Men uansett om denne teorien stemmer så er det jo ikke særlig vellykket av Bioware. Det at folk diskuterer dette fortsatt og er misfornøyde sier jo sitt. Det hadde kanskje vært genialt å avsluttet det hele i Shutter Island stil om dette var et enkeltspill, men ikke i en avsluttende trilogi. Det er jo bare høl i hue. Om planen var å dra dette videre så får man i hvert fall kalle det alt annet enn det siste spillet i en trilogi, selv om de bare mente Shepard sin trilogi.

 

Bioware/EA skal være litt forsiktig med å dra det for langt. Jeg har altså betalt 500 spenn eller noe sånt for dette spillet, og det uten MP. Når man da mer eller mindre har reklamert med at "dette er slutten folkens" så blir det for dumt når du sitter igjen etterpå og lurer på om dette faktisk var slutten og har flere spørsmål enn noen gang. Det blir som om man betaler skjorta for å se VM finalen i fotball og når kampen ender uavgjort så får man ikke vite om det blir ekstraomganger eller ikke. Men hvis det blir så blir de spilt om noen uker..muligens.. Hvor stor antiklimaks er vel ikke det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg lyt vel dela mine eigne tankar kring detta med slutten.

 

Det som er for meg utvilsamt er at sjølv om slutten er "ekte" eller ei, so har BioWare gått på ein smell. Sjølv kor bra skreve det har vert eller kor mykje "meta-plot" dei har anvendt so har dei bomma fullstendig med utførelsen og sluttakten. Grunnen til eg seier det er fordi folk nettopp er so forvirra og frustrert kring saken. Når eg spelte ME1, 2 og sådan 3 so forventa og ønskte eg ikkje at det skulle vera ein reinspikka Hemmingway forteljing. Men la oss gå over det viktigaste:

 

1. Slutten er dårleg. For meg, og ein god del andre er det lite tvil med det. Det manglar tematisk korrelasjon og det bryt med det som er allereie grunnlagt. Me vert fratatt val og i bunn og grunn gjer fra oss all form for valfrihet til fordel for kva denna mystiske stjerne-barnet vil at me skal gjera. Alle av dei "valene" er diktert under hans premissar og er i essensen han sine val, ikkje dine.

 

2. Om det stemmer at Shepard har vert indoktrinert so er det problematisk med korleis dei har valt å avslutta spelet med. Det hadde vert ein fantastisk "sekvens" i sjølve spelet om dei hadde gjort det og SÅ gitt oss slutt-delen, den EKTE slutten uten at me må ty til gud-veit-kor-lenge med forvirring og usikkerhet om kva som er rett eller ikkje. Det er IKKJE ein god fortjelar-teknikk å avslutte ein bok eller spel med å gje oss noko so vagt som det.

 

3. Når det gjeld DLC eller "expansion pack" som eg likar å kalle det som er verdig det, så er eg eigentleg ikkje so sur over det. Eg minnar på at slutten til Baldur's Gate 2 var ganske laber og endte med ein såkalla "cliffhanger" på slutten, men då var det ingen tvil om at Baldur's Gate 2: Throne of Bhaal skulle komma om ikkje so altfor lenge som ville binde saman heile forteljinga. Så om Bioware hadde vert litt meir opne med kva deiras intensjonar var, so skal eg gje denna "indoktrinerings teorien" all hyllest som den hadde vert verd.

 

 

 

Men til slutt so hadde nok eg vert meir glad over at "det heile var ein drøm" enn korleis dei har valt at slutten skal vera no. For meg so er detta ein av dei verste, og eg meinar det, verste sluttane som har vert lagd. For det fyrste so er konsekvensane so grusome og fatale at det er vanskleg å skjønne om du eigentleg har "vunne" i det heile tatt, for meg ser jo det ut som Reapers har nesten vunne uansett kva du velge. Død i millionar og milliardar ser jo uansett ut til å vera ein konskvens og det at alle valene du har gjort, ALLE valene du gjorde og prestigen med å samle ein heil galakse berre for å øydelegga ALT i løpet av 10 minuttar gjer ikkje slutten "bittersøt" eller "edgy", det gjer den fullstendig meiningslaus. Det er ingenting poetisk eller filosofisk med kva som skjer, det er ikkje noko djupe tankar og utilitarisme som løysar problemet. Det er rett og slett eit meiningslaust oppgulp av påtvunge val i premissar som ser ut til å løyse ingenting for noen.

 

Nei, uansett so trur eg nok Bioware har gått på ein smell her kva enn dei gjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Småtøvete slutt. Fikk den der Shepard (ELLER EN ANNEN RANDOM DAME I N7-UNIFORM) åpenbart fremdeles er i live i en ruinhaug. Likte den fanslutten som ble linket tidligere her mye bedre. :p Ikke bare tok Bioware alternativene fra det originale Deus Ex (med mindre jeg husker helt feil), betydningen av alt jeg hadde gjort tidligere hadde null innvirkning på slutten.

 

Also, fascinerende at Shepard bare tar alt en spøkelsesunge sier for god fisk. Hadde vært småskeptisk om en såpass moonfaced unge kom og sa han var gud, uansett hvor transparent han var. "Du tror kanskje det, lille venn, men sannsynligvis er det bare fordi mammaen din også er tanten din."

 

Oh well.

 

Ellers hadde det vært fint om den teorien om at det bare er in indoctrination-fuelled drøm var sann, men jeg mistenker at disse folkene har for mye tro på Bioware sin evne til å være subtile med historiefortelling. De baserer strengt tatt alt på noen tvilsomme visuelle designavgjørelser (svarte striper i skjermkanten når TIM kontrollerer deg, at våkne-Shepard våkner på et sted som absolutt ikke ser ut som Crucible-rommet). Det er mer sannsynlig at Bioware bare er Bioware, og at folk klamrer seg til gresstrå for at slutten ikke skal virke like lat som den er.

 

Som for eksempel når folk prøver å bruke Bioware sin notorisk dårlige "gå-fart"-animasjoner for å bekrefte at det er en drømmesekvens. REALLY? Det er jo sånn når man "går"/småjogger på skipet eller The Citadel også.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Ikke bare tok Bioware alternativene fra det originale Deus Ex (med mindre jeg husker helt feil

 

Neidå, du har heilt rett. Sånn som eg husker hadde Deus Ex dei tre sluttene som var at "kontroll" (Illuminati), "assimiler" (Helios) og "Øydelegg" (Dark Age) som rett og slett var akuratt det samme som det ME3 gja deg og premisset rundt det.

 

Problemet er vel at Deus Ex bygget opp rundt detta og det var sentralt tema i sjølve spelet. I ME3 kan eg ærlig talt ikkje sei at det var noko bemerkelsesverdig stort poeng ut av før den vetle snørrungen kom og fortalte deg at det var sånn det var.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...