Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Få godkjent el anlegg


Anbefalte innlegg

Har et aldri så lite problem..

Har seg slik at jeg har en leilighet som jeg skal selge etterhvert, etter å ha bodd her nå i et par år.

I den forbindelse har jeg fått med meg at jeg egentlig burde ha fått med en samsvarserklæring på det elektriske arbeidet som er utført (det meste er byttet relativt tett opptil at jeg kjøpte), etter å ha kontaktet forrige eier innrømmer han at han hadde brukt en bekjent, som ikke var ferdig utdannet elektriker, og derfor ingen papirer..

Delvis skjult anlegg, han kunne fremskaffe bilder av røropplegg etc som ble tatt før veggene ble satt opp, om det kunne hjelpe...

 

Er det slik at jeg MÅ fremskaffe dette ved et evt salg, eller kan man klare seg uten?

Hvordan er det å få et firma til å komme å gå over anlegget, vil de da være villige til å gi ut en slik erklæring?

Noen som har peil på hva noe slikt evt. kan koste? Er snakk om 5 kurser i en 3 roms leilighet.

 

Jeg gikk selv kun GK elektro, hvor vi jo forsåvidt lærte å sette opp slikt, og såvidt jeg kan se når jeg har åpnet et par bokser så virker ting greit, ok lengde på avmantling og ting er skrudd godt til, ser det er brukt slike Wago klemmer i det skjulte anlegget, virker som 2,5mm2 på 16A i skjult anlegg, det forsetter så i 2,5mm2 åpent anlegg i neste rom.

Virker til at alt er Elko, iallefall som jeg kan se.

Downlights på kjøkkenet, etter et pærebytte fikk jeg også med meg at det er slike plastbokser oppi der.

 

Aldri merket noe problem med anlegget selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, nei du må ikke stille med elektrisk samsvarserklæring ved salg, samsvarserklæring er for at du som ikke er elektriker skal kunne vise hvis det går noe galt med det elektriske anlegget at dette er gjort av fagfolk, så eneste gangen det virkelig har noe og si er hvis det begynner og brenne i det elektriske, eller ved eventuelle garantisaker. Nå det er sagt kan du få en elektriker til og sjekke det elektriske anlegget, han kan ikke skrive ut samsvarsærklæring på jobben, men han kan skrive at målinger og det som ikke er sjult er i orden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...