Gå til innhold

- Folket må gjerne få superbredbånd, men da må de betale


Anbefalte innlegg

For ganske nøyaktig 10 år siden følte jeg meg litt som en storkar siden jeg hadde gått til anskaffelse av 2 Mbit/s linje fra NGT for rundt kr 1200 pr mnd. Til nedlasting hadde jeg da like mye båndbredde tilgjengelig som hele VG-huset delte på. Det var mer enn nok for meg i 2002!

 

I dag ville nok veldig mange mene at 2 Mb/s blir en trang flaskehals, og om 10 år sier vi mest sannsynlig akkurat det samme om 10 Mb/s.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"? Hva krever Spotify, YouTube og NRK? NRK er maksimalt på 1 Mbit/s, brorparten på YouTube går på 2 til 4 Mbit/s og de store musikktjenestene typisk på under 0,5 Mbit/s. Jevnt over er det ikke noe som går over 10 Mbit/s."

 

Nå¨vet jeg ikke helt hva han og hans familie bruker PC til. Men her så har vi 4pcer 3 telefoner og en tablet på nett døgnet rundt, og en playstation som blir spilt på ganske ofte. Så da kan man jo gange disse tallene med 9.

 

Så youtube f.eks bruker da 36Mbit/s, og dette er jo i dag. er ikke lenge før standardene blir ganske mye større. Så 100Mbit/s minimum til alle hustander i Norge!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å argumentere fornuftig for en sak i Norge gir ikke mening for meg. Har sett mange eksempler på fornuftig argumentasjon som ender opp på absurd vis.

Auke Lont i Statnett ønsker å legge sjøkabel til Tyskland, og kaller prosjektet "samfunnsøkonomisk forsvarlig". Regningen på 4 mrd legges til på nettleien, og Lont får tilskudd og velsignelse fra Staten. "Samfunnsøkonomisk forsvarlig" var desverre ikke sjøkabelen fra Sima, men argumentet som ble brukt mot, var det samme.

Norge eksporterer gass til Tyskland som brennes der, og vi får strøm tilbake. Resultat: fantastisk energitap på veien, og vi ender opp som råvare eksportør. Men Stoltenberg kommer seg unna CO2 utslippet...et helt utrolig prosjekt.

Midt Norge har strømkrise pga at Ormen Lange bruker så mye strøm, og vanlige mannen i gata må betale. Finnes ikke logikk i dette.

Meltveit Kleppa sa at det var bra med mye hull i veiene, for det fikk ned farten på bilene. Etterslepet på veiene er 30 mrd og tar 15 år å fikse, men inntekter fra avgifter på bil er 60 mrd årlig.

Nye veier bygges med siktemål på kanskje 30% trafikkøkning. Når veien er ferdig, er trafikken økt med 167 % og veien er allerede for liten, eller ødelagt av telehiv fordi det er ikke gravd dypt nok. Ja, det har jo ingen ende.

Har selv 5 mbit adsl og vurderer seriøst å sabotere sentralen, så Telenor kan dra seg ut og oppgradere det hauggamle utstyret der. Før det brenner opp tviler jeg på at de gjør noe.

Ja, jeg kan jo flytte til et annet land, men jeg liker nå meg her også. Men hadde vært fint med noen mindre trangsynte folk i administrasjonen her i landet. ;-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

ja, lurer på hvor mye han betalte for sin fiber jeg...hvor mye koster det egentlig med en 5km lang fiber tilkobling? regner med det er forjævelig dyrt, og jeg aksepterer ikke å måtte betale massevis av penger for å kunne bruke nettet til alt jeg driver med til vanlig, men kan ikke engang være 2 stykker på nettet uten å vente en evighet for at en side skal laste...igjen kan jeg si;sett han på 1mbit linje eller mindre til han ber om nåde!

 

1mbit linje er altfor raust. La han prøve dobbel ISDN linje ett års tid. Med den regninga på tellerskritt 24/7 tror jeg de fleste vil få bakoversveis når tlf regninga kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"? Hva krever Spotify, YouTube og NRK? NRK er maksimalt på 1 Mbit/s, brorparten på YouTube går på 2 til 4 Mbit/s og de store musikktjenestene typisk på under 0,5 Mbit/s. Jevnt over er det ikke noe som går over 10 Mbit/s."

 

Nå¨vet jeg ikke helt hva han og hans familie bruker PC til. Men her så har vi 4pcer 3 telefoner og en tablet på nett døgnet rundt, og en playstation som blir spilt på ganske ofte. Så da kan man jo gange disse tallene med 9.

 

Så youtube f.eks bruker da 36Mbit/s, og dette er jo i dag. er ikke lenge før standardene blir ganske mye større. Så 100Mbit/s minimum til alle hustander i Norge!

Hva fikk du i matte? Har du i det hele tatt gått på skolen?

Jeg tviler nemlig sterkt på at det er så mye YouTube-trafikk til de 3 telefonene du nevner.

 

Med slike motdebattanter blir det lett match for Aarønes & Co. ...

(For ikke å si walk-over.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å argumentere fornuftig for en sak i Norge gir ikke mening for meg. Har sett mange eksempler på fornuftig argumentasjon som ender opp på absurd vis.

Auke Lont i Statnett ønsker å legge sjøkabel til Tyskland, og kaller prosjektet "samfunnsøkonomisk forsvarlig". Regningen på 4 mrd legges til på nettleien, og Lont får tilskudd og velsignelse fra Staten. "Samfunnsøkonomisk forsvarlig" var desverre ikke sjøkabelen fra Sima, men argumentet som ble brukt mot, var det samme.

Norge eksporterer gass til Tyskland som brennes der, og vi får strøm tilbake. Resultat: fantastisk energitap på veien, og vi ender opp som råvare eksportør. Men Stoltenberg kommer seg unna CO2 utslippet...et helt utrolig prosjekt.

Midt Norge har strømkrise pga at Ormen Lange bruker så mye strøm, og vanlige mannen i gata må betale. Finnes ikke logikk i dette.

Meltveit Kleppa sa at det var bra med mye hull i veiene, for det fikk ned farten på bilene. Etterslepet på veiene er 30 mrd og tar 15 år å fikse, men inntekter fra avgifter på bil er 60 mrd årlig.

Nye veier bygges med siktemål på kanskje 30% trafikkøkning. Når veien er ferdig, er trafikken økt med 167 % og veien er allerede for liten, eller ødelagt av telehiv fordi det er ikke gravd dypt nok. Ja, det har jo ingen ende.

Har selv 5 mbit adsl og vurderer seriøst å sabotere sentralen, så Telenor kan dra seg ut og oppgradere det hauggamle utstyret der. Før det brenner opp tviler jeg på at de gjør noe.

Ja, jeg kan jo flytte til et annet land, men jeg liker nå meg her også. Men hadde vært fint med noen mindre trangsynte folk i administrasjonen her i landet. ;-)

 

Bra skrevet. Morsomt å lese. :)

Liten vits å argumentere mot staten ja. De snakker om at vi bruker for mye penger på helsesektoren (sykehus, pleie etc) og bruker like mye penger på nødhjelp og prosjekt ala afrika. Det samsvaret i pengebruken reflekterer ikke akkurat realiteten. Så hvordan de kan forsvare å bruke en milliard kroner på å bygge en enkelt bygning "for kultur", mens det å faktisk sikre infrastruktur 20-30 år fram i tid ikke skal være mulig (veier, fiber, etc), skjønner jeg lite av.

Lenke til kommentar

Auke Lont i Statnett ønsker å legge sjøkabel til Tyskland, og kaller prosjektet "samfunnsøkonomisk forsvarlig". Regningen på 4 mrd legges til på nettleien, og Lont får tilskudd og velsignelse fra Staten. "Samfunnsøkonomisk forsvarlig" var desverre ikke sjøkabelen fra Sima, men argumentet som ble brukt mot, var det samme.

Til Sima kunne man vel bygge et luftspenn som alternativ til sjøkabel.

Luftspenn fra Norge til Tyskland har jeg ennå tilgode å se noen foreslå.

 

Seriøst, folkens; Slutt med disse irrelevante motargumentene.

 

Gjør heller som Aarønes & Co. - skriv en rapport og selg den for 47500,-

(Eller fortsett som nå og ventiler ut aggresjonen her på forumet. Det vil garantert ikke påvirke den politiske debatten det spøtt, men det er sikkert bra å få avreagert, i det minste.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

HVORDAN HAR SVERIGE 12 GANGER SÅ BILLLIG BREDBÅND!!

 

o_O

 

svar meg på det

 

Svenskene er annerledes enn oss norske, de tenker fremover i tid. De planlegger fremtiden og bygger infrastruktur med tanke på hva en trenger. Alle skjønner, vel jeg mener de burde det, at det blir fiber alle må ha. Så bare hopp over alt av pinglete bortkastet utvikling, som må graves opp igjen alikevel om 5-10 år og så erstattes med fiber. Få gravd ned fiberen og bli ferdig.

 

Poenget er, svenskene hoppet over de "store" investeringene på ISDN og ADSL på 90tallet og fremover, og la fiber allerede da. Mens Telenor investerte i ISDN og ADSL. Det kostet svenskene noe mere på kort sikt for 10-15 år siden, men nå er det nedbetalt. Svenske har lagt sin fiber og nå er prisene MYE lavere. Alt som gjelder infrastruktur i Norge er like tungrodd og korttenkt, hvordan går det med jernbanen foresten ... ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et viktig poeng når det gjelder kostnad ved å legge fiber, men som jeg ikke ser er nevnt her er kravet de ulike kommunene stiller til leggingen av fiber.

 

I realiteten trenger vel ikke fiber å ligge noe særlig mer enn noen cm ned i bakken (10cm?). Det er jo en kabel som ikke er veldig følsom, ikke er farlig osv. Men, det velger mange kommuner å drite i og krever at den må legges minimum en halv meter ned i bakken. I praksis fører dette til at hele veien å asfalteres på nytt etter at kabelen er lagt ned, og kostnaden går nødvendigvis i taket. Alternativt har jeg sett det eksisterer "kabellegge veimaskin" som som skjærer en liten slisse i asfalten, legger ned kabel og tetter igjen slissen med gummi. Denne legger jo fiber til en radikalt annen kostnad og hastighet enn omfattende gravearbeid som gjerne koster 5-10K/pr meter.

 

Det har vel blitt spekulert i om dette er en måte å få ny og oppgradert vei på ved å skjule kostnaden som "bredbåndsutbygging". Det er vel noe statlige tilskudd inne i bildet her som gjør at man da kan delvis få ny vei "på kjøpet". Ulempen er selvsagt at har du først satt slike krav er det ikke kommersielt interessant å legge fiber til områder uten tett befolkning hvis kostnaden din blir å grave opp hele veinettet i kommunen og legge ny etterpå. Det burde de skjønne.

 

Hjemme hos oss måtte Canal Digital grave opp helt nylagt asfalt, for deretter å asfaltere hele veien på nytt etter at fiber var lagt ned. Dyrt for dem, irriterende for alle som bor der fordi vi har unntakstilstand og gravearbeid mye mye lenger, i tillegg til at det selvsagt også tok mye lenger tid før fiberleggingen var ferdig.

 

Se her:

http://www.idg.no/computerworld/article117441.ece

Endret av pal.carlsen
Lenke til kommentar

De fleste hustander klarer seg nok i dag med 10mbit, men nå kommer fremtiden fort.

 

HD web-TV, filmleie, videotjenester, streaming av musikk, nedlasting av spill (Steam etc), nedlastet programvare og programvare som fungerer utelukkende online, webcam, stadig tyngre websider, online spill, musikkstreaming, cloudløsninger for backup og synkronisering mot andre enheter etc etc.

 

Og det ofte samtidig i større hustander der laptoper, PC`er, NAS, mobile enheter gjerne blir brukt samtidig. 10mbit får fort ben å gå på om alt skal gå knirkefritt slik vi gjerne forlanger i en hektisk hverdag.

 

Å tenke streaming av lavoppløst NRK og Spotify for en bruker blir litt feil etter min mening, men det representerer kanskje majoriteten av norske brukere per i dag.

 

 

Lenke til kommentar

Et viktig poeng når det gjelder kostnad ved å legge fiber, men som jeg ikke ser er nevnt her er kravet de ulike kommunene stiller til leggingen av fiber.

 

I realiteten trenger vel ikke fiber å ligge noe særlig mer enn noen cm ned i bakken (10cm?). Det er jo en kabel som ikke er veldig følsom, ikke er farlig osv. Men, det velger mange kommuner å drite i og krever at den må legges minimum en halv meter ned i bakken. I praksis fører dette til at hele veien å asfalteres på nytt etter at kabelen er lagt ned, og kostnaden går nødvendigvis i taket. Alternativt har jeg sett det eksisterer "kabellegge veimaskin" som som skjærer en liten slisse i asfalten, legger ned kabel og tetter igjen slissen med gummi. Denne legger jo fiber til en radikalt annen kostnad og hastighet enn omfattende gravearbeid som gjerne koster 5-10K/pr meter.

 

Det har vel blitt spekulert i om dette er en måte å få ny og oppgradert vei på ved å skjule kostnaden som "bredbåndsutbygging". Det er vel noe statlige tilskudd inne i bildet her som gjør at man da kan delvis få ny vei "på kjøpet". Ulempen er selvsagt at har du først satt slike krav er det ikke kommersielt interessant å legge fiber til områder uten tett befolkning hvis kostnaden din blir å grave opp hele veinettet i kommunen og legge ny etterpå. Det burde de skjønne.

 

Hjemme hos oss måtte Canal Digital grave opp helt nylagt asfalt, for deretter å asfaltere hele veien på nytt etter at fiber var lagt ned. Dyrt for dem, irriterende for alle som bor der fordi vi har unntakstilstand og gravearbeid mye mye lenger, i tillegg til at det selvsagt også tok mye lenger tid før fiberleggingen var ferdig.

 

Se her:

http://www.idg.no/co...ticle117441.ece

 

Ein ting er at raskt breiband no er ein "luksus", problemet er jo at desse fjollene i Norsk Telecom ikkje evner å sjå fem år fram i tid ein gong. Det er vel Telenor som har sponsa denne rapporten, dei sitter jo framleis på tusenvis av kilometer med skytestreng som dei gjerne vil tyne for alt dei er verdt. Analoge linjer synger på siste verset, og har gjort det alt for lenge. Dei må jo skjøne at dette må fasast ut, og jo før jo betre.

 

Det burde vore krav til at det blir lagt fiber til nybygg (og gjerne ved oppgradering/reparasjon av nedgravde rørsystem). At det i 2012 blir lagt kopar inn til kvart nybygg, men ikkje fiber... Det er jo så fullstendig bak mål som berre Noreg kan få til. Legg kostnadane på dei som skal kjøpe bygget/boligen. Legg kostnadane til kjøpesummen, ingen problem.

 

For eksisterande infrastruktur er det litt verre, men desse maskinane som legger fiber i grunne "slisser" i asfalt/bakke burde vore benytta meir (om dei i heile tatt blir brukt no?). Eventuelt legg fiberen langs straumledningane, slik dei har gjort i Canada. Mulighetane er i alle fall der, til langt lavare kostnadar enn at tilfeldige aktørar skal bruke millionar av kroner på å sperre av vegar, fjerne asfalt (gjerne ny asfalt!), legge kun fiber og så asfaltere igjen.

 

Kommunane tar ansvar for offentleg strekke, kostnadane kan dei ta gjennom ein liten auke i kommunale avgifter. Kostnad for påkobling til denne infrastrukturen frå kvart bygg tar byggeigar seg av. Vel og merke om dei ønsker det.

Lenke til kommentar

Aarønæs fremstår som en ypperlig representant for den norske modellen. "Bygg en minimumsløsning som ikke har utvidelsesmuligheter". Ergo; fortsett å legg kobber.

 

Dette er akkurat som norge bygger veinett, minimumsløsning av et lappeverk uten tanke for fremtidens behov. Som en svensk minister sa "Vi i Sverige har ikke råd til å bygge veier som som dere gjør i Norge, vi må bygge det skikkelig en gang". (eller ihvertfall noe ala det).

Lenke til kommentar
Hva med oss som bruker steam, ps3, origin, voddler og slike tjenester som trenger høy båndbredde for å fungere optimalt?
Du tuller ikke sant? Disse tjenestene er ikke i nærheten av å trenge så høy kapasitet for å fungere som tiltenkt. Poenget er at alle kan få hva de vil men det man betaler i dag er ikke i nærheten den reelle kostnaden med slike nett. I min jobb blir jeg spurt om å lage/fikse/kjøpe inn alt mulig rart helt til jeg sier "ja ikke noe problem, men det koster...(10 ganger mer enn summen personen har inni hodet sitt). Da er det ikke like viktig lengre og slik er det med superduper bredbånd. Hvis du må betale hva det faktisk koster, er jeg ikke like sikker at steam, PS3, osv er like kult lengre.

 

Er vel ingen som sier at vi ikke skal betale for det. Virker ikke som du er klar over det så jeg får forklare litt:

Steam, origin, Ps3 (Psn) brukes til å laste ned spill. 10+GB hver. De tilbyr nedlastingshastigheter som iallefall overstiger min 12Mbit linje. Så for å fungere som tiltenkt "krever" disse over 12Mbit.

 

Dette er nå. Når vi får Netflix, eller tilsvarende kommer til Norge vil sånne datamengder og hastigheter også bli noe hvermansen vil ønske seg.

 

Om kraftselskapene eller andre tilbydere ser at de kan tjene penger på å selge dette til sine kunder, hvorfor skal du da stå på barrikadene å kreve at de ikke gjør det. Bare fordi du kun bruker nettet til diskusjon.no og vg.no?

Lenke til kommentar

Alle dere som klager over spillene deres ikke går flytende over nett pga lav linjekapasitet, så er det nettopp det han påpekte med at samfunnet ikke skal "spleise" på at du skal dekke ditt underholdningsbehov. Spill går under underholdning. Film og musikk går også under underholdning, selv om det sikkert kan diskuteres over til å bli et opplysningsbehov.

 

Og selv om spill er over 10 GB store, så går det an å vente, eller rettere sagt, tror de fleste velger å vente i noen minutter enn å betale et femsifret beløp i måneden for at 10 GB skal ta sekunder å laste ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det her virker som en utrolig lite gjennomtenkt rapport. Har noen av de tenkt på framtiden og hva den vil bringe? For meg som ingeniørstudent så virker det iallefall uunngåelig at nesten alle medier vil gå over til å tilbys til de fleste over internett. At vi fortsatt har TV løsninger som vi har idag er egentlig ganske rart. Ta en titt på Altibox, bedre tv-tilbud skal man lete lenge etter. Og de har såvidt skrapt overflaten når det kommer til muligheter på et medie som bare begrenses av fantasien vår.

 

Spotify revolusjonerte musikkverdenen, hvor suksessrike de har blitt hittil er vel diskutabelt, men at det er et steg LANGT i riktig retning tror jeg ingen kan nekte på. Og det er også naturlig å tro at dette vil spre seg til andre innholdstilbydere. Dette vil også bidra til å øke trafikken betraktelig.

 

At Norsk telecom faktisk ser på hva en gjennomsnittsfamilie, med en medium ADSL linje bruker av trafikk blir ganske tåpelig for å være helt ærlig.

Lenke til kommentar

Zip

 

Og selv om spill er over 10 GB store, så går det an å vente, eller rettere sagt, tror de fleste velger å vente i noen minutter enn å betale et femsifret beløp i måneden for at 10 GB skal ta sekunder å laste ned.

 

Det er uansett såpass mange muligheter med ordentlig bredbånd at man behøver ikke å ha et snevert syn for å forstå at forbruket kan øke eksponensielt om flere tar i bruk :

 

*Klasserom via nettet - e-learning.

*Økt bildekvalitet / loss - less 4K HD TV.

*Langt større bruk av Nettskyen.

*24T helsetjenester (overvåkning av pasientens tilstand, posisjon for alzheimers pasienter via gps og nett , kameraovervåkning av hjemmene til eldrene som er under hjemmehjelp tjenestene til kommunene , direktesamtaler til pasientene (husk å ta medisinen din , oppmuntring , sosialt etc) fiberen til et hus vil da dekke behovet for flere familier (feks 100Mb/2 - 3 ).

 

Igjen dette er kun noen få eksempler på en del av utviklingen som kommer til å skje, en ting er klart, hører vi på analysen til vedkommende så vil vi om 10-20 år stå med skjegget i postkassa og lure på hvorfor Norge henger så forbaska langt etter andre land...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Igjen dette er kun noen få eksempler på en del av utviklingen som kommer til å skje, en ting er klart, hører vi på analysen til vedkommende så vil vi om 10-20 år stå med skjegget i postkassa og lure på hvorfor Norge henger så forbaska langt etter andre land...

 

Du sa det mye bedre enn jeg klarte. Her har Norge en mulighet til å gå foran og være et fremtidsrettet land. Dette har ingenting med piratkopiering å gjør. Det er rett og slett snakk om fremtidens infrastruktur og mulighetene vi vil ha med et dønn stabilt nett som ikke avhenger av kvaliteten på gamle kobberlinjer og linjelengder.

 

Jeg er sikker på at de hadde lignende diskusjoner når vi byggde ut strømnettet i sin tid, samme med telefonnettet, mobilnettet var jo sikkert "ubrukelig" ifølge mange siden vi hadde jo telefoner hjemme.

 

Fremtiden kommer enten vi vil det eller ikke, det beste vi kan gjøre er å forberede oss på den. Spesielt med tanke på at Norge prøver å fremstå som et teknologisk land med mye kunnskap på alle felt. Da ser det ikke bra ut når vi taper store anbud på grunn av at infrastrukturen vår ikke holder mål (http://www.digi.no/890640/norsk-internett-er-som-kjerreveier).

 

Dette gjelder såklart store datasenter, men for 10 år siden så brukte nok ikke datasenter mye mer båndbredde enn det vi som privatpersoner bruker idag. På samme måte vil vi nok bruke tilsvarende mye, eller mer, om 10 nye år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...