Gå til innhold

Oppsett hjemmenettverk/mediasenter. Apple TV og Synology DS212j?


gisse81

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger hjelp til å velge ut riktige komponenter til oppsett av et hjemmenettverk med mediasenter.

 

Det jeg ønsker er et brukervennlig oppsett, hvor hovedbruken vil være nedlasting av diverse media direkte til en NAS, og avspilling av dette, via en mediaspiller, på 42"tv i stuen. Det skal også kunne sende musikk til mitt Sonos-anlegg.

Jeg ønsker å kunne styre/laste ned direkte med iPhone/iPad, og å slippe å laste ned og sette på filmer/serier via en PC.

 

Jeg har selv funnet frem til Synology DS212j som en potensiell NAS, da den virker svært brukervennlig, kan ha greit med lagringsplass, har flere fine funksjoner (som feks direkte nedlasting av torrents), og er ganske rimelig iforhold til alt dette.

 

Jeg ser også for meg en løsning med NASen knyttet direkte til en jailbreaket Apple TV eller en Boxee Box, men er usikker på hva som vil være det beste og mest brukervennlige.

 

Jeg trenger trolig også en ny trådløs router, da den gamle jeg har er av den enklere typen. Flott om jeg kan få noen tips her.

 

 

Som dere sikkert ser er dette ganske nytt for meg, og jeg ønsker et sømløst, brukervennlig system som er lett å koble opp og lett å bruke.

 

Flott om dere kan hjelpe meg med tips til komponenter som vil passe min bruk, og kanskje gi litt tips om hvordan det settes opp.

 

På forhånd tusen takk!

Endret av gisse81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En god og rask router er Asus RT-N56U til ca 750kr.

 

Når det gjelder resten av løsningen, så har jeg ikke så mye know-how. Selv kjører jeg mediaserver fra min hoved-PC.

Med den så streamer jeg media i flere formater: Plex mediaserver, TVersity og PS3 mediaserver.

Dette gjør det mulig å streame omtrent alt av mediaformater på PS3 (TV), nettbrett, mobiler (Plex) og PC.

 

Har man kun en filserver, så blir mulighetene straks mer begrenset.

Lenke til kommentar

En god og rask router er Asus RT-N56U til ca 750kr.

 

Når det gjelder resten av løsningen, så har jeg ikke så mye know-how. Selv kjører jeg mediaserver fra min hoved-PC.

Med den så streamer jeg media i flere formater: Plex mediaserver, TVersity og PS3 mediaserver.

Dette gjør det mulig å streame omtrent alt av mediaformater på PS3 (TV), nettbrett, mobiler (Plex) og PC.

 

Har man kun en filserver, så blir mulighetene straks mer begrenset.

 

Flott, takk for det. Den skal jeg sjekke ut :)

 

Jeg har også vurdert å kjøpe meg en stasjonær PC,og bruke den som mediasenter, men har funnet ut at det er en løsning som jeg beskrev at jeg ønsker. Men jeg bør muligens revurdere..

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler et oppsett med XBMC som kan kjøres fra en appeltv.

 

Det fine med Nas som synology ds212j er at du kan sette opp xbmc til og lagra databasen på nas'en som gjør at du vil få all filminformasjon og status på om filmer er sett osv lagret på nas'en.

 

Dette er veldig fint om du har flere xbmc boxer. Fordi databasen inneholder informasjon om filer serier og hva som er sett og ikke.

 

Liten guide her.

 

http://lifehacker.com/5634515/how-to-synchronize-your-xbmc-media-center-across-every-room-in-the-house

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Handl3vogn:

Takk takk!

XBMC ser veldig bra ut. Jeg satser på at ds212j og Apple TV er kompatibelt da, og at det går forholdsvis greit å sette det opp:-)

 

Phyltre:

Er dette en løsning hvor en bruker PCen ofte?

For det er jeg ikke det jeg vil ha. Det må være sømløst, og kunne styres fra mobil eller nettbrett.

Det kan være sammenlignbart med styringen av Sonos ved hjelp av iPad.

Lenke til kommentar

Jeg har ds212j selv, Har også 2 windows pcer som kjører xbmc, Dette fungerer uten problemer. Når det kommer til xbmc og appletv så må du jailbreake den og instalere xbmc. hvis du går på wiki til xbmc.org så er det guide til hvordan du gjør det der.

 

Ja det ser ganske greit ut å få til.

ATV virker ut til å ha mange fine egenskaper :)

Bør NASen og ATVen være kablet mot hverandre, eller fynker det greit å streame?

Lenke til kommentar

ATV kan vel uansett ikke spille av mer enn 720p

Jo med XBMC kan den spille av 1080p men det blir nedskalert til 720p pga "skjerkortet" i appletv..

 

Edit

Leste faktisk et sted en guide på hvordan du kunne bytte ut "skjerkortet" i appletv for og få true 1080p på den. Men dette må være for de som liker og fikle med hw.

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

ATV kan vel uansett ikke spille av mer enn 720p

Jo med XBMC kan den spille av 1080p men det blir nedskalert til 720p pga "skjerkortet" i appletv..

 

Edit

Leste faktisk et sted en guide på hvordan du kunne bytte ut "skjerkortet" i appletv for og få true 1080p på den. Men dette må være for de som liker og fikle med hw.

 

Da blir det nok kablet på meg, sånn i tilfelle. Jeg tror ikke jeg skal skifte ut skjermkortet nei, men det går rykter om en ny ATV3 i mars, som muligens vil støtte 1080p. Så jeg tror jeg venter et par uker og ser.

 

rc-marcus:

Kan du forklare litt om hvordan det fungerer, og evt hva som vil gjøre det bedre enn feks ATV? Vil jeg være nødt til å bruke en PC når jeg laster ned eller ser på film/bilder?

 

 

obergeru:

Jeg ser at slikt kan være lurere, men jeg er ute etter prefabrikert løsning som jeg vet fungerer. Jeg vil ikke risikere å måtte bruke timevis på å finne ut av ting i stedet for å bare kunne bruke tid til å slappe av :cool:

 

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Konge! Du trenger ikke PC for å laste ned. Men du må jo komme deg inn på grensesnittet for å sette i gang en nedlasting. Det gjør du enten via mobil eller PC. Fra mobilen kan jeg f.eks. monitore nedlastingene mine fra hvor som helst. Får jeg et filmtips av noen kompiser, er det opp med mobilen og søke etter torrents. Kunne ikke hatt en bedre løsning :) Og jeg streamer direkte til TV-en uten dedikert mediaplayer. 12-13 gb med 1080p har aldri hakket. Bruker kabel og kobler NAS og TV til samme switch selvfølgelig :)

Endret av rc-marcus
Lenke til kommentar

Konge! Du trenger ikke PC for å laste ned. Men du må jo komme deg inn på grensesnittet for å sette i gang en nedlasting. Det gjør du enten via mobil eller PC. Fra mobilen kan jeg f.eks. monitore nedlastingene mine fra hvor som helst. Får jeg et filmtips av noen kompiser, er det opp med mobilen og søke etter torrents. Kunne ikke hatt en bedre løsning :) Og jeg streamer direkte til TV-en uten dedikert mediaplayer. 12-13 gb med 1080p har aldri hakket. Bruker kabel og kobler NAS og TV til samme switch selvfølgelig :)

 

Dette høres bra ut! Jeg tester det så fort jeg får NASen i hus :)

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...