Gå til innhold

? Harddisker vil være mangelvare i to år til


Anbefalte innlegg

Jeg foretrekker å ha 2 fysiske (og logisk adskilte) kopier av all viktig data lokalt, og ha en kopi som lagres off-site. Jeg har bare i område 50-60GB som er i denne kategorien ATM, så foreløpig holder det fint med store minnepenner og litt avsatt plass på en harddisk.

Da er du igrunn heldig. 50-60GB er jo ingenting for min del. Ett enkelt sett med musikkprogramvare-plugins jeg har er på 44 GB, og har vel også et på 50... Har nok et par TB jeg MÅ ha kopier av totalt, av ting som er umistelige eller knotete å skaffe på nytt.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tror du alt som plasseres i nettskyen lagres på? Og hvem tror du kjøper mest redundans? (= fler TB solgt pr brukt plass)

Selvfølgelig er det et fjell med harddisker det er snakk om, men poenget er at den jevne brukeren sannsynligvis vil foretrekke å betale 50 kr måneden for 100GB framfor 500 kr for 1TB lagringsplass når man har streaming for musikk og film. Jeg snakker da ikke om datanerdene som du og jeg med custom-bygget stasjonær, overklokking og kanskje vannkjøling, men om de 99% som får alt de trenger av data med en Macbook Air.

 

Det er selvfølgelig ikke i dag eller i morgen at alle plutselig går over til nettbasert lagring, men det kommer til å skje.

Lenke til kommentar
<snip>

Selvfølgelig er det et fjell med harddisker det er snakk om, men poenget er at den jevne brukeren sannsynligvis vil foretrekke å betale 50 kr måneden for 100GB framfor 500 kr for 1TB lagringsplass når man har streaming for musikk og film. Jeg snakker da ikke om datanerdene som du og jeg med custom-bygget stasjonær, overklokking og kanskje vannkjøling, men om de 99% som får alt de trenger av data med en Macbook Air.

 

Det er selvfølgelig ikke i dag eller i morgen at alle plutselig går over til nettbasert lagring, men det kommer til å skje.

Poenget var at antallet TB med lagring som blir solgt, og marginene produsentene kan ta, ikke vil ta skade av flyttingen av lagring til cloud type service. Egentlig er det mulig de taper noe på det byttet, men man får i tillegg en hel ny industri med "data mining" som krever mye lagring, og frem til SSD blir billigere TCO for slike formål enn HDD vil produsentene ha det totalt sett bedre enn de har det nå.

Om du er mer interresert i denne problemstillingen, og fremtidsutsiktene for datamining og cloud storage hadde storagesearch.com en veldig god artikkel rundt sommerferien i fjor, og har hatt noen andre gode relaterte artikler.

Lenke til kommentar

Kjøpte nettopp en WD 3T green til Linux serveren til 1440,- som var litt mer pr. Tbyte enn 2T jeg har fra før. Ikke så galt mener jeg.

Til en boot/OS for Laptop/stasjonær hadde jeg ikke vurdert annet enn SSD uansett.

 

3TB WD Green disker fikk man for 950,- før flommen, så du betaler fortsatt et saftig flomtillegg for disse diskene.

Lenke til kommentar

Kjøpte 6 TB rett før krisen, kan ikke si jeg angrer!

Jeg hadde også litt flaks. Kjøpte 8 stk 3TB hitachi disker. Koster nesten dobbelt så mye nå, og er også umulig å få tak i.

Dette er snakk om ca 6500kr i i forhold til prisene nå :ohmy:

 

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Fikk en ny 500 GB fra mpx.no i dag, som erstatning for en 500 GB fra 2008 som hadde tatt kvelden. Første gang jeg har reklamert på en disk som har gått i stykker, men med dagens priser så var det verdt "jobben".

 

Uansett bra å få en reservedisk i hus. Og veldig kjapt levert av mpx.no.

Så er det bare å vente på netshop for å se om de gir meg en ny 1.5 TB disk som gikk i stykker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...