Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Finnes det ingen grenser for dumhet? "Ja, her ser vi et problem ... og det løser vi ved å invitere problemet til å bli her lenger".

 

Jeg blir bare helt matt.

 

Så matt, så matt.

 

Så du er tydeligvis ikke opptatt av å gjøre omstendighetene bedre for romfolket. Du tenker på deg selv. Greit å vite.

 

Det er fint med noen som er ærlige iallefall.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For de som ikke ser poenget ... her blir det lagt til rette for å gjøre livet behagelig for tjuve- og svindlerpakket, og resultatet er at de vil bli lenger! Hipp hurra!

Finnes det ingen grenser for dumhet? "Ja, her ser vi et problem ... og det løser vi ved å invitere problemet til å bli her lenger".

 

En del av planen er at fattige tilreisende selv skal kunne jobbe på senteret.

- Vi har allerede hatt noen romfolk som har bistått med å sette opp og rydde vekk sengene, sier Arnøy.

Oppgaver som miljøvakt, renhold og tolking er blant de aktuelle å tilby de tilreisende. Ifølge søknaden skal utbetaling av honorarer skje etter vanlige norske skatteregler.

Her får de altså tilbud om å faktisk gjøre noe av det dere gode norske borgere kaller "nyttig", men likevel klager du. Du innrømmer jo forsåvidt også selv at det ikke er tiggingen som er problemet, men eksistensen til disse folkene.

 

Jeg tror du bare er enda en rasistisk Frper som folk sitter og har det morsomt på bekostning av.

Endret av Lime Canes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

ehhh .... det fungerer med forbud i Danmark - du sa det ikke hadde noen hensikt, altså du har feil. (å bringe inn OT har ingen hensikt bare for at du tar feil)

 

At det fungerer, betyr det at disse stakkars menneskene faktisk har fått det bedre? Eller fungerer det bare i den forstand at de slipper å se dem i gatene mer? Ser ut til at noen mener det er tiggingen i seg selv som er problemet her, det synes jeg er merkelig. Problemet er jo at mange av dem ikke har noe annet valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
At det fungerer, betyr det at disse stakkars menneskene faktisk har fått det bedre? Eller fungerer det bare i den forstand at de slipper å se dem i gatene mer? Ser ut til at noen mener det er tiggingen i seg selv som er problemet her, det synes jeg er merkelig. Problemet er jo at mange av dem ikke har noe annet valg.

 

Enig med at de ikke har noe valg siden det er så "lukrativt" å komme til Norge sammenlignet med hjemlandet, det er akkurat det som er problemet. Tilrettelegging for tiggere vil bare spre problemet utover, og det er ingen løsning.

 

Jeg mener at man heller skal fokusere på kilden til hvorfor de "må" ty til tigging, altså fattigdommen, mangelen på arbeidsplasser osv i hjemlandet.

 

 

 

eidt: leif.

Endret av Abell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forebygging av situasjoner der folk ender opp på gata er i 10/10 tilfeller en mer konstruktiv løsning enn forbud. Dersom man aksepterer et forbud, aksepterer man også at vi er for inkompetente til å forhindre en handling før menneskene blir kriminelle.

Nå er vi i en situasjon der vår kompetanse til slutt blir ganske irrelevant. Så vidt jeg forstår, er antallet tilreisende som kommer til landet for å tigge i stadig økning. La oss si at det er 4000 av disse på et gitt tidspunkt, og at det er en økning på 10 % per år. Jeg tar noen tilfeldige tall for å illustrere, alt i alt er det ikke nøye så fremt veksten er eksponensiell, da resultatet blir det samme i mitt scenario. Etter 7 år har vi 8000. Etter ytterligere 7 år har vi 16000. Og slik fortsetter det. Når blir det for mye å håndtere?

Det er situasjonen utenfor Norge som er problemet, og med fri rett til å reise over grensene, er det ingenting som tilsier at vi ikke når en smertegrense relativt fort.

 

Norge skal altså forebygge all fattigdom i opprinnelseslandene, siden det tross alt er vårt problem? Det er mer enn nok fattigdom og elendighet i verden, og spør du meg har vi dårlig nok plass som det er i Norge.

 

Jeg støtter et forbud mot tigging. Det kommer et punkt der man bare må kaste inn håndkleet, for å redde verden viser seg konsekvent en umulig og meningsløs innsats. Sørg heller for at befolkningene får bedre muligheter i hjemlandet. Det er den beste hjelpen man kan yte, men det tar tid. "Teach a man to fish", og alt det der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er vi i en situasjon der vår kompetanse til slutt blir ganske irrelevant. Så vidt jeg forstår, er antallet tilreisende som kommer til landet for å tigge i stadig økning. La oss si at det er 4000 av disse på et gitt tidspunkt, og at det er en økning på 10 % per år. Jeg tar noen tilfeldige tall for å illustrere, alt i alt er det ikke nøye så fremt veksten er eksponensiell, da resultatet blir det samme i mitt scenario. Etter 7 år har vi 8000. Etter ytterligere 7 år har vi 16000. Og slik fortsetter det. Når blir det for mye å håndtere?

Her forutsetter du at vi lever i en konstant, at ting som skjer ikke er dynamisk. Ting forandrer seg, og jeg er helt sikker på at veksten ikke vil være eksponentiell (i hvert fall ikke særlig lenge).
Lenke til kommentar

Tigging er bare den beste av dårlige løsninger for romfolket. Et forbud mot tigging tror jeg vil være et steg i riktig retning samtidig som man bidrar til utdanning, verdiskaping, likestilling og lignende for å skape en økonomisk framtid i deres eget hjemland. Ikke bare "hjelpe" med å forsette tiggingen siden det vil ikke gjøre noe annet på sikt enn å holde dem nede i fattigdommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tigging er bare den beste av dårlige løsninger for romfolket. Et forbud mot tigging tror jeg vil være et steg i riktig retning samtidig som man bidrar til utdanning, verdiskaping, likestilling og lignende for å skape en økonomisk framtid i deres eget hjemland. Ikke bare "hjelpe" med å forsette tiggingen siden det vil ikke gjøre noe annet på sikt enn å holde dem nede i fattigdommen.

 

Tiggingen er symptomet på problemet. Problemet er at de har altfor lite.

 

Man behandler ikke en byll med å sette plaster på det.

Lenke til kommentar

Her forutsetter du at vi lever i en konstant, at ting som skjer ikke er dynamisk. Ting forandrer seg, og jeg er helt sikker på at veksten ikke vil være eksponentiell (i hvert fall ikke særlig lenge).

Veksten vil sannsynigvis være eksponensiell en god stund, så fremt det er lukrativt. Det er i alle fall ikke mangel på kandidater som vil reise hit, kanskje mer så ettersom andre land i større grad forbyr tigging, mens det fremdeles økonomisk heldige Norge er åpent. Jeg blir ikke forundret om vi et år ser en influks av romfolk uten like om et par år. Kårene vil nok da bli desto dårligere, og det vil ikke forundre meg om et tiggerforbud da kommer kjapt igjennom, når folk virkelig ser seg lei på avføring og søppel i tur- og hytteområder, samt en del kriminalitet som jeg ikke betviler følger med. Og hva sitter vi igjen med? Vi mettet noen munner, finansierte kanskje noen store fine hus for et fåtall i Romania, og ingenting er forandret for det miserable flertall.

 

Kanskje jeg er kald, men jeg er i alle fall helt klar over hvilken massiv sølvskje jeg fikk puttet inn i munnen da jeg tilfeldigvis ble klemt ut av min mor i dette landet. Likevel finnes det virkelig grenser for hva man kan forlange av et så lite land, med en minimal historisk betydning for symptomet.

 

Men som sagt, jeg støtter absolutt hjelp utenfra og inn. Utdannelse, prevensjon og verdiskapning for romfolk, i det landet der de har statsborgerskap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tiggingen er symptomet på problemet. Problemet er at de har altfor lite.

 

Man behandler ikke en byll med å sette plaster på det.

 

Så du mener at vi skal gi dem mer?

 

Hadde det ikke vært bedre å finne ut av kilden til problemet fremfor en kortsiktig lindring?

 

Sitatet ditt bare understreker hva jeg sa, nevnte til og med hva man kunne gjøre for å utbedre situasjonen.

Endret av Abell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
At det fungerer, betyr det at disse stakkars menneskene faktisk har fått det bedre? Eller fungerer det bare i den forstand at de slipper å se dem i gatene mer? Ser ut til at noen mener det er tiggingen i seg selv som er problemet her, det synes jeg er merkelig. Problemet er jo at mange av dem ikke har noe annet valg.

 

Helt feil - det er de som IKKE trenger det så mye som kommer hit. De som VIRKELIG trenger det er fortsatt nede i romania. SE dokumentarer fra BBC (som det er linket til xx ganger nå) og se selv hva de fattige i romania sier om det (de sier de IKKE har råd til å dra til annet land å tigge - de klarer ikke å komme seg dit ..... uten å låne penger av bakmenn - bakmenn som tar blodpenger i rente - dermed støtter man bakmenn hvis det mot formodning er noen her som virkelig er fattige). Her ser du en pensjonist som har jobbet med de virkelig fattige i romania over 20 år, og hva hun sier om saken.

 

Vi bør ha tiggeforbud for alle som ikke er norske statsborgere. Politi kan scanne fingeravtrykk på stedet.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg takker meg til at vi ikke har dette politisamfunnet helt ennå. At du ønsker noe slikt syns jeg bare er helt sykt.

 

Det kan du syns, men at du forsvarer folk som kun er her for melking av feilslått empati personer med påfølgende lovbrudd, driting mm, sier mer om deg. Noen lar seg lure, andre ikke - du er en av de lettlurte. Du får ringe en av de ... de plukker opp en iPhone av lomma av alle ting ... den dyreste tlf - det er noe 'fattige' kjøper ja ... jeah du får tro det.

 

Edit: forøvrig jobber jeg og bruker fritiden til å hjelpe trengende - du bare kverulerer på et forum og har vel ikke løftet en hånd for å hjelpe noen kan jeg gjette meg til

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Edit: forøvrig jobber jeg og bruker fritiden til å hjelpe trengende - du bare kverulerer på et forum og har vel ikke løftet en hånd for å hjelpe noen kan jeg gjette meg til

 

Imponerende. Det sier nok om deg at du tror du vet noe som helst om meg også at du finner deg god nok til å dømme meg i tillegg.

 

Jeg syns det også er imponerende at du føler at du trenger å skryte av deg selv. Hvem er det egentlig du hjelper? Deg selv eller dem?

 

Edit: Jeg syns forsåvidt uansett grunn at det er super awesome at du hjelper folk! Stå på.

Lenke til kommentar
Imponerende. Det sier nok om deg at du tror du vet noe som helst om meg også at du finner deg god nok til å dømme meg i tillegg.

 

Jeg syns det også er imponerende at du føler at du trenger å skryte av deg selv. Hvem er det egentlig du hjelper? Deg selv eller dem?

 

Det har ikke noe med å skryte å gjøre. Det har med å gjøre at jeg vet hva jeg snakker om å gjøre. Blant annet er jeg ofte med en kompis som kan språket og når vi da hjelper rumenere (ja, de også) og jeg får gjenfortalt endel de snakker om, så blir det endel 'inn-side info' iom de prater litt for mye når de ikke vet at det er noen der som kan språket.

 

Det er også ofte slike som støtter en sak ofte vet 0 i praksis iom de aldri selv hjelper til reelt - de gir noen kr og tror de har hjulpet - bedret sin samvittighet har de dog gjort. Jeg sa jeg gjettet om deg - ikke at jeg vet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan dere slutte å angripe hverandre? Om du ikke har et argument, har du heller ikke nødvendighet for å skrive et innlegg.

 

Helt enig, men jeg må få lov til å forsvare meg. Det kommer en helt vilkårlig person som ikke aner en dritt om meg og påstår at jeg ikke gjør noe for andre og kun kverulerer. Jeg har seriøse meninger og gidder ikke å ta imot dritt.

Lenke til kommentar

Det er også ofte slike som støtter en sak ofte vet 0 i praksis iom de aldri selv hjelper til reelt - de gir noen kr og tror de har hjulpet - bedret sin samvittighet har de dog gjort. Jeg sa jeg gjettet om deg - ikke at jeg vet.

 

Så du mener at folk som er imot en politistat og som syns forbud er en særdeles dårlig måte å løse problemer på er folk som ikke gidder å hjelpe andre? Hvor er det du tar dette fra?

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar
Så du mener at folk som er imot en politistat og som syns forbud er en særdeles dårlig måte å løse problemer på er folk som ikke gidder å hjelpe andre? Hvor er det du tar dette fra?

 

Ikke nødvendigvis det nei - jeg er også imot forbud for det meste, men av og til er det riktig. Som alt annet så trenger det ikke være enten eller, og overdrivelse på det ene eller andre er ofte lite hensiktsmessig. (gjelder egentlig det meste i livet)

 

Jeg snakker om forum/fora 'kverulanter' - som diskuterer og diskuterer, og når de blir konfrontert med fakta, så drar de inn OT (blant annet).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...