Gå til innhold

Kommentar: PC-en skal bli banal og enkel


Anbefalte innlegg

Håper ikke så mye av dette stemmer, da det for meg høres ut som mest synsing og svansing.

Jeg vil ha kontroll på det jeg holder på med, ikke en "Dummy-maskin",

og da duger ikke "framtidens dingser" for meg iværtfall.

 

Bedrifter kommer til å bruke arbeidsstasjoner samme F hva Jørgen måtte mene, dog. Ser ikke for meg bedrifter sitte og knote på en skjerm for å skrive et resonement av et møte f.eks. man må ha et tastatur og en mus, og da duger ikke touchscreen.

 

For folk som ikke dingler etter en saueflokk (les: som Mac-folka) og har litt mer enn middels interresse for data vil det meste av dette ikke stemme for.

 

Mine tanker om denne kommentaren værtfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Er fullstendig klar over utviklingen, og i en ideell verden hadde jeg vært mer for den.

Som mangeårig PC bruker har jeg sett de ulike forsøkene på å få ting til sømløst. Man legger inn en norsk versjon av et program, og så kommer den engelske oppdateringen først og når man starter opp programmet har man fått engelsk versjon, gitt. Innstallasjonsvalg man får som man velger bort, fra verktøylinjer til registeroptimalisering, som kommer med automatiske oppdateringer. Brannmurer og antivirus som har krasjet pc hver eneste gang jeg har forsøkt automatisk oppdatering av programmet (ikke definisjonsfiler osv). De mange titalls laptopene som har krasjet fordi win oppdaterer en nvidia driver som ikke støttes av pc. Eksemplene er mange, og handler ikke om nerdete tilnærminger men om å ta noen forholdsregler som gir en 100% stabil pc i etterkant.

 

Stasjonære pcer handler også om mye mer enn at man driver med tung databehandlng. Ting blir slitt, ryker osv og tilgangen til å bytte defekte deler uten å levere inn maskinen og vente i ukesvis på reperasjon setter mange pris på. Støyende laptoper har mange fått nok av, og velger heller en stasjonær med bedre og stillere kjøling. Så liker jo mange å kunne oppgradere litt fordi det er billigere enn å kjøpe helt ny maskin. Tilkoblinger er også viktig for mange. PCverdenen utvikler seg også, og mange foretrekekr å ha muligheten til å stappe inn ett USB3 pcikort isteden for å bytte laptop, og bruker man pcen til å lade f.eks mobilen så liker noen drivere som mater mer strøm til usb. Det er så mye. Ergonomi, å sitte 6-8 timer og jobbe på et firkantet tastatur og en klumpete mus er slitsomt, og søler man kaffe i et separat tastatur kan man skifte tastaturet uten å måtte skifte pc. Skriver man mye og samler data fra nett til dokumenter er det greit å ha godt lesbare vinduer oppe man kan sammenligne og overføre tekst mellom. Da er jeg ennå ikke kommet til innebyggde diagnosesystemer som sier noe om hva som er galt om noe er det, muligheten til å ha flere bioser slik at om man krasjer en så får man fortsatt startet pcen. Lagringsplass. Mye lagres i nettskyen, men det er masse begrensninger både med datamengde, filstørrelser, masseopplastinger osv. Ingen vet 100% hvem som snoker i dem. Å smelle bilder opp på facebook elelr flicker er så, men har man kjøpt dyre speilreflekskamera og tar sylskarpe høyoppløselige bilder i svære filformat, så komprimeres de kraftig når de lastes opp. Da er vitsen med dyre kamera borte. Har man vært på ferie og har 1000 bilder på 10 Mb hver, har fylt opp videokameraet med HD filmer på 50-60 Gb osv.

 

Folk har vel også opplevd at når ting krasjer må man fjerne rester etter avinnstalleringer, og har man nøkkelkort av office så havner den også inni en mappe man må lete frem for å finne.

 

Opplever også at de som skal være de mest moderne og kjøper billige enkle maskiner og har null peiling på hva de legger hvor og hvor ikonene ligger som om de var skutt ut med hagle, det er samme folk som ringer hver uke og klager på at noe ikke fungerer.

 

Er derfor svært skeptisk til at det er mulig, rent praktisk, å få til en så feilfri hverdag hvor man kun bruker ting uten å tenke på alt som ligger bak. Ser jo at det er den veien det går, men forventer krasj og problemer som en følge av det. Hele PC systemet er jo beregnet på at folk skal vedlikeholde det for at det skal være problemfritt. Samtidig ser jeg at microsoft skal doble supporttiden, og skjønner jo hvorfor. Når millioner av brukere skal kjøre på og klikek på alt de ser og lege inn alt de komemr over uten mulighet til eller forståelsen av å rydde opp og vedlikeholde, så går supportbransjen en svært lys tid i møte.

 

Ser vel mer for meg at man lager nettbrett uten mulighet til å innstallere noe som helst hvor alt ligger i nettskyen og hvor man som med mobiler får det for en krone mot at man binder seg til ett år hos en nettleverandør. Etter ett år kaster man nettbrettet, og kjøper ny til en krone. Med forventet brukstid på ett år så kan prdusentene fire på kvaliteten og sette inn dårligere hardware og batteri slik at det blir billigere. Uansett skal det jo ikke vare mer enn ett år. Uten programmer (alt er i nettskyen) trengs ikke kraft og man trenegr ikek harddisk osv fordi man aldri skal laste noe ned elelr lagre noe som helst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ser vel mer for meg at man lager nettbrett uten mulighet til å innstallere noe som helst hvor alt ligger i nettskyen og hvor man som med mobiler får det for en krone mot at man binder seg til ett år hos en nettleverandør. Etter ett år kaster man nettbrettet, og kjøper ny til en krone. Med forventet brukstid på ett år så kan prdusentene fire på kvaliteten og sette inn dårligere hardware og batteri slik at det blir billigere. Uansett skal det jo ikke vare mer enn ett år. Uten programmer (alt er i nettskyen) trengs ikke kraft og man trenegr ikek harddisk osv fordi man aldri skal laste noe ned elelr lagre noe som helst.

Ja, jeg ser også den komme. Folk har et underlig forhold til digitale eiendeler. De virker ikke å prioritere fysisk kontroll av slikt, de synes fornøyde med at egne bilder etc svever et eller annet sted der ute.

 

Så et innslag på TV'en her om noen som hadde problemer med å fjerne data for en avdød fra fjesboka. En "Det er lett å legge inn ting på internettet så det bør være lett å fjerne det"-holding viser vel at folk ikke eier begreper (Facebook er et selskap hvor brukere er produktet, det er ingen veldedig organisasjon).

Folk virker å godta alt så lenge det er "enkelt", kvalitet og kontroll ser ut til å være i annen rekke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Som forbruker vil man neppe ha noe man skulle sagt når de store aktørene bestemmer hvordan ting skal være. Noe av dette skyldes nok at markedet forandres. I en tid hvor nettskyer og streaming dominerer, og flertallet ser ut til å bruke pcen til å gå inn på facebook så blir det fokuset både for microsoft og produsentene.

 

En annen side med dette er at man forutsetter at alle sitter på en superlinje som er 100% stabil hele tiden. Det finnes fortsatt mange steder med svært dårlig nett.

 

http://article.wn.com/view/2012/02/23/Uten_nett_og_telefon_siden_i_fjor/

 

Det hadde jo vært intr. å se resultatet om all administrasjon i kommunen ble kjørt i nettskyen..

Lenke til kommentar

Og ettersom en stadig større del av samfunnslivet flyttes over på nett, forstår kanskje politikere at de ikke kan overlate kontrollen over disse arenaene til private selskaper med inntjening som eneste mål. Vi har tross alt råderett over eget land, også i cyberspace.

 

Alle gode statsvitere vet at markedet er samfunnsøkonomisk effektivt, men at det finnes områder der markedet svikter og må kontrolleres. Så når Facebook i sine betingelser påberoper seg kontroll over brukernes private bilder, er dette det som på fagspråket kalles markedsmakt. En markedsaktør har vokst seg så stor at den kan operere på en måte som ikke er hensiktsmessig for samfunnet, fordi kundene ikke har noe reelt alternativ. Politikernes oppgave er nettopp å forhindre en slik situasjon, derfor bør norske politikere si til Facebook at; "Nei, i Norge skal alle ha full råderett over eget digitalt materiale".

 

Likeledes er fenomenet nettmobbing et eksempel på eksterne virkninger, når produksjonen eller konsumet av et gode går ut over tredjepart. Markedet vil ikke her være selvregulerende, for ingen av markedsaktørene (produsent og konsument) har noe å tape på denne situasjonen. Så når Facebook sier at nettmobbing blant skolebarn ikke kan stoppes, bør vi si; "Stopp dette hvis dere vil drive business i vårt land".

 

Så har vi det som kalles kollektive goder. Dette er produkter som det ikke blir mindre av uansett hvor mange som bruker det. En mp3-fil er et godt eksempel. Markedet sikrer ikke tilstrekkelig produksjon av kollektive goder, og derfor er tjenester som politiet og NRK finansiert av det offentlige. I den digitale verden har produkter som film blitt kollektive goder, fordi filmene nå kan deles uendelig mange ganger. Dette har ført til at filmbudsjettene har krympet kraftig de seneste årene, fordi kinoinntektene må dekke en stadig større del av produsentenes inntjening. Jeg hører med til de som mener at dette er et onde for samfunnet, men siden produsent, ikke konsument eller tredjepart, her er den skadelidende, har politikerne på dette området vært flinke til å sette inn tiltak. Plate- og filmbransjen er en mye sterkere pressgruppe enn mobbede barn.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest medlem-82119

Datamaskinvedlikehold handler om veivalg man gjør i markedet. Først og fremst er det få, om noen, som bryr seg om å tilby et produkt hvor software er sjekket godt nok. Det blir enklere å rette feil etterhvert med nye versjoner, enn å gi ut et tilnærmet feilfritt produkt. Dernest så legger man med masse skrot man ikek trenger. Ofte så får man med registeroptimaliseringsprogramemr og lignende når man installerer noe. Dette kan man velge å ikke legge inn, men flertallet ser ut til å legge inn alt med default.

 

Videre så flettes alt samme med alt. Nettlesere skal ha programtilegg som flash, silverlight, vhisky, java osv for å kjøre ting, og når det også bruker skjermkort osv til å tygge data så vil en feil ett sted påvirke alt annet.

 

Til slutt så kjører man jo ulike sikkerhetsløsninger pga stadig mer komplekse trusler. Når flash sandboxer og firefox samtidig kjører det i egen prosess og adobe har utviklet en spesialversjon av flash til firefox og mozilla lager firefox slik at de kan disable programtillegg som er utdaterte og diverse oppdateringer oppi dete går via win update osv osv så er det mange systemer som skal fungere sammen tilslutt.

 

Videre så er jo avinstalleringssystemet og oppdateringssystemet til win helt på trynet. Oppdaterer man så forutsetter det av og til at man har valgt default mapper. Oppdateringer gir ofte doble versjoner. Installeringsvalg man tar, bl.a om at man ikke ønsker toolbar, ignoreres av oppdateringene. Språk ignoreres, slik at norske versjoner oppdateres til engelske om de kommer først. Og om man fjerner noe så ligegr det masse mapper, filer, snarveier, registeroppføringer osv igjen og av og til lager de kluss for nye installasjoner.

 

Her er det så mye å ta tak i at håpet om en banalt enkel pc er langt unna.

Lenke til kommentar

Her er det så mye å ta tak i at håpet om en banalt enkel pc er langt unna.

 

Tja, se for deg en iPad med eksternt tastatur, litt mer avansert brukerprogramvare (office f.eks) og en touchpad så nærmer du deg.

 

Eller zoom frem enda noen år, så tipper jeg man har en personlig "datamaskin" man bærer på seg som interfacer med diverse brukergrensesnitt og lagringstjenester. Altså en smartphone som støtter eksterne enheter.

 

iPhone og fancy Android-telefoner støtter allerede ekstern skjerm og tastatur, og lagring kan skje på nett. Det er ikke langt igjen.

 

Blir dette en PC? Jeg mener det. Men så mener jo jeg at Mac er en PC også, og at iPad er i grenseland.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar
Her er det så mye å ta tak i at håpet om en banalt enkel pc er langt unna.
Det er viktig å påpeke at det er en PC med Windows du beskriver her som er den største grunnen til at jeg bruker et annet OS hvor installering, avinstallering og oppdatering blir gjort helt problemfritt av seg selv og det er ikke behov for å aktivt "vaske" systemet. Og siden jeg installerer det selv, en prosess som tar 20 minutter, får jeg ikke med applikasjoner jeg ikke ønsker skal være der og å legge inn de 10-20 programmene jeg trenger blir gjort på et par minutter. Min PC er banalt enkel å bruke.

 

Blir dette en PC? Jeg mener det. Men så mener jo jeg at Mac er en PC også, og at iPad er i grenseland.
Min mening her er at P-en i PC krever kontroll over maskinen. På en Mac kan du selv installere, lagre og gjøre hva du vil, som gjør at det er en PC. På en iPad kan du bare installere, lagre og gjøre det som er godkjent av Apple som i min mening gjør at den ikke er en PC. Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119
Her er det så mye å ta tak i at håpet om en banalt enkel pc er langt unna.
Det er viktig å påpeke at det er en PC med Windows du beskriver her som er den største grunnen til at jeg bruker et annet OS hvor installering, avinstallering og oppdatering blir gjort helt problemfritt av seg selv og det er ikke behov for å aktivt "vaske" systemet. Og siden jeg installerer det selv, en prosess som tar 20 minutter, får jeg ikke med applikasjoner jeg ikke ønsker skal være der og å legge inn de 10-20 programmene jeg trenger blir gjort på et par minutter. Min PC er banalt enkel å bruke.

 

Blir dette en PC? Jeg mener det. Men så mener jo jeg at Mac er en PC også, og at iPad er i grenseland.
Min mening her er at P-en i PC krever kontroll over maskinen. På en Mac kan du selv installere, lagre og gjøre hva du vil, som gjør at det er en PC. På en iPad kan du bare installere, lagre og gjøre det som er godkjent av Apple som i min mening gjør at den ikke er en PC.

 

Har hørt andre påstå at også mac har samme problemer som win, men at problemet er skjult for brukerne dvs at restene ikke er så synlig i macworld som i winworld. Linux kjenner jeg ikke til, men de bruker vel pakkebrønn som er anenrledes.

Så det samme med mobiltelefoner. Folk trøkker inn apper og programmer og selv om de "fjernes" så ser man med en filbehandler som gir tilgang til alle stasjoner at det er mange mapper og filer fra ting man har fjernet. Det er vel også sånn at dette er et "problem" for vi som er opptatt av å ha en ren og ryddig maskin uten masse grums. Det man ikke vet har man ikke vondt av, og ser jo at mange velger å kjøpe ny maskin når den har gått i stå så dette løses på mange måter. Forøvrig er vel "lett og banal" myntet på de uerfarne, som kan få en enklere hverdag mens samme uttrykk for mer erfarne betyr "jævlig dårlig" fordi man får mindre muligheter til å rydde opp i problemer selv. Rester fra avinstallerte ting kan skape kluss for nye installasjoner, og det hjelper ikke å hjemme vekk problemet for at uerfarne skal få en enkel og banal hverdag når det gjør hverdagen til et helvete for alle erfarne.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Et annet problem med automatikken er at oppdateringer ofte skaper inkompatibilitet. Når f.eks firefox oppdateres, så er det ikke uvanlig at det blir problemer med bl.a flash som ikke har rukket å oppdateres eg til firefox flotte nyheter. Da må man jo avinstallere, fjerne tomme mapper, fjerne registeroppføringer osv for å få ting i gang igjen, og kan ikke se for meg at dette skal fungere strak man påtvinger det folk. Det er jo en grunn til at jeg avinstallerer alle programmer som skal oppdateres, og ikke installerer ny versjon før alle mapper og filer og registeroppføringer er fjernet fra den gamle. Raskt og enkelt når man kan det, og en problemfri hverdag i etterkant, men selvsagt urealistisk å tro at uerfarne skal kunne klare dette av seg selv.

Lenke til kommentar
Et annet problem med automatikken er at oppdateringer ofte skaper inkompatibilitet. Når f.eks firefox oppdateres, så er det ikke uvanlig at det blir problemer med bl.a flash som ikke har rukket å oppdateres eg til firefox flotte nyheter. Da må man jo avinstallere, fjerne tomme mapper, fjerne registeroppføringer osv for å få ting i gang igjen, og kan ikke se for meg at dette skal fungere strak man påtvinger det folk. Det er jo en grunn til at jeg avinstallerer alle programmer som skal oppdateres, og ikke installerer ny versjon før alle mapper og filer og registeroppføringer er fjernet fra den gamle. Raskt og enkelt når man kan det, og en problemfri hverdag i etterkant, men selvsagt urealistisk å tro at uerfarne skal kunne klare dette av seg selv.
Det høres ut som at du er litt i overkant aktiv med oppdateringer, avinstallering og generell tukling med systemet. Når du først begynner å rote med registeroppføringer og mappestrukturen, så gjør du noe du noe som i utgangspunktet ikke er nødvendig å gjøre, og det er veldig lett å gjøre litt for mye. Så jeg tror du ville fått en enklere hverdag hvis du tok det litt med ro, og bruker programmene slik de er ment til å brukes.

Jeg er også en slags power-user med flere utviklingsmiljøer i samme operativsystemet og flere operativsystemer på samme PC, og har ikke avinstallert verken flash, java eller firefox siden Win7 kom ut (2009, 3 år siden). Da ble både Flash og Firefox installert én gang, og siden har de blitt oppdatert automatisk. Det siste året har til og med Firefox oppdatert seg helt usynlig uten at jeg har måttet trykke på noe som helst, og det fungerer fortsatt knirkefritt.

Enda enklere er det i Ubuntu (som en annen nevnte), hvor alt gjøres sentralt gjennom pakkebehandleren og "alt" testes sammen før det blir rullet ut i pakkesystemet. Så et system som bare fungerer og fungerer er langt i fra noen utopi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med siste taler, det virker som om Ankh lever i en slitsom dataverden.

 

Jeg har ikke reinstallert et system fra bunnen av siden 2006. Siden den gang har jeg hatt fem maskiner på like mange operativsystemer, men hver gang har jeg bare hentet inn backup fra den gamle maskina i stedet for å starte på nytt. I OS X er det ikke noe problem med "slagg" fra tidligere installerte programmer, eventuelle config-filer som blir liggende igjen gjør absolutt ingen skade om ikke også programmet som laget dem er installert. I og med at det ikke finnes noe sentralt register er det ingenting å rote til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har lagt merke til at det siste har fått opp på skjerme nat flash har sluttet å virke og Windows søker etere en løsning

 

jeg bruker firefox og winamp . hver gang winamp og en nettside er open samtidig så kommer en dialogboks med tittelen

 

nettsiden på chrome://winamptoolbar sier:

Title is undefined

det er ikke noe som burde forekommet hvisi en pc skal være enkel

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Bruker endel tid på oppdateringer, ja, men det har vært fordi det har vært nødvendig. Det er jo pussig at noen kan oppdatere firefox direkte uten problemer når mozilla selv sier at det ikke går og ihvertfall jeg har negative erfaringer med det. Nyere versjoner har den muligheten. Oppdaterte java automatisk før men hver gang dukket hver enkelt versjon opp i programvarelisten så tilslutt satt man der med 10-15 java versjoner på maskinen. AVG la til ny versjon mens mappene etter den gamle fortsatt lå inne. Har forsøkt å oppdatere firefox automatisk noen ganger, men ser jo at når man avinstallere igjen så avinstalleres versjon for versjon igjen. Comodo brannmur krasjet pc hver gang den oppdaterte seg automatisk. Og så er det alt rusket som følger med. Ny startsider, søkemotorer, verktøylinjer, registeroptimaliseringsprogrammer, antivirus, chrome osv. Ting man huker vekk under installasjonen men som legges inn om man oppdaterer automatisk. Det er andre ting også, som medieplayere som default blir standardspiller, eller tusen andre ting.

 

Det funker for meg slik jeg gjør det, og unngår klusset andre opplever, men ja det går endel tid til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...