Gå til innhold

Kommentar: PC-en skal bli banal og enkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis metro i windows 8 blir som det er i developer previewsa, kan Microsoft bare glemme at jeg kjøper en lisens for en funksjonell NEDGRADERING fra windows 7. Ja, windows 8 har noen få forbedringer, men at "apps" introduseres til pc finner jeg idiotiskt. Apps er handlignslammede programmer man finner på smarttelefoner (og fungerer utmerket på det formatet de er beregnet på) Apps på pc skal være ganske jævla overbevisende for å få meg til å bytte operativsystem..

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Arbeidsstasjonen blir en nisje. Det er det dummeste jeg har lest på en stund. :)

 

Vi snakker altså om fotografi, video, musikk, helse, tekstbehandling, regnskap, design, programvareutvikling ? litt av en gigant-nisje i såfall. Jeg tror jeg enda har tilgode å møte én person som sier at de ikke lenger vil ha store skjermer fordi telefonen har fått så kraftig prosessor.

 

De er helt forskjellige ting. Telefoner og tavler bytter ut ikke ut desktopen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så dette komme.Det virker som folk blir dummere og dummere for hvert år som går.Mac os er et perfekt eksempel på dette.

 

For ikke å snakke om brukerne av det operativsystemet? Hører nesten hver dag at virus (hold dere fast) ikke _virker_ på Mac. Da kan du spørre deg selv hva de tror. Så Mac-brukere bør passe seg.

Lenke til kommentar

Fin kommentar Jørgen :)

 

 

Mye av dette ble presentert i The Future of The Internet - And How To Stop It, fra 2007. En bok som anbefales å lese.

 

 

Den tar problemstillingene og veiskillet og ser på det i et større perspektiv. Noe av det viktigste er om vi går mot OS hvor et selskap kontrollerer hva du får lov å installere eller ei (eksempelvis iOS), eller om friheten hvor brukeren selv avgjør dette vil fortsette. Ut fra alle pengene Apple tjener, kan det nok være fristende for både Google og Microsoft å gå den retningen også. Dette igjen vil henge sammen med hvordan innovasjon foregår i fremtiden.

 

Så er det alt som har med nett-nøytralitet osv (spesielt når mer og mer forsvinner over i nettskyen). Web-apps, HTML 5 osv er på full fart inn. Det kan løse mye (og forhindre at selskap tar for mye kontroll), men det er naivt av oss å tro at nettet slik vi kjenner det vil forbli såpass "åpent". Det blir nok av kamper fremover. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det blir litt som mekanikken. Før kunne man lett fikle med en bilmotor, men nå må den sendes på full overhaling om ei viftereim er slarken. Kanskje reima slarker litt sjeldnere, kanskje brukeren blir mer fornøyd fordi han/hun ikke trenger å sette seg inn i hvordan ting fungerer.. Det er mulig. Men for entusiasten vil noe gå tapt.

Lenke til kommentar

Er nok mye riktig i dette. Får bare håpe at alt fordummes på en slik måte at "powerusers" ikke kan jobbe like effektivt som før.BTW: iOS het "iPhone OS" før.

 

Ehm wtf?

Hvorfor sier du det, er ikke effektivitet bra lenger?

Eller vi lever jo i ett land og en verden som gjør alt for å ikke være effektiv, men godt mulig at jeg misforstod innlegget om det er noe sarkasme whatever ute å gå.

 

Så dette komme.Det virker som folk blir dummere og dummere for hvert år som går.Mac os er et perfekt eksempel på dette.

 

Dessverre så er nok dette sant, for hvert år så blir folk mer og mer "dumme" siden alt skal automatieseres etc og jeg snakker ikke om at automatisering på en fabrikk, men at "alt" skal virke så sømløst som mulig, greit nok å ha det enkelt, men når ting blir så enkelt at ingen behøver noe kunnskaper lengre så blir man "dum".

Lenke til kommentar

Helt meningsløs gymnastikk for pc'er, der blir uansett mer og mer nettbasert og selv det enkleste ok vil duge, det er nettleseren som legger lista. Det eneste Microsoft har gjort er å fremmedgjøre de som bruker Windows i jobbsammenheng, og det er kanskje det dummeste de har gjort. Mobiler og nettbrett er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Bah, alltid mange som tror på enkle svar. Jeg tror vi går mot en blandet framtid, og linuxbrukerne er faktisk i dag de største brukerne av disse nye forbrukorienterte dingsene (skrevet på min android med krampe i begge tomlene, skulle gjerne hatt en arbeidsstasjon for hånden i senga også). God natt.

Lenke til kommentar

Så dette komme.

Det virker som folk blir dummere og dummere for hvert år som går.

 

Mac os er et perfekt eksempel på dette.

Du mener at Mac OS er "folk", siden du hevder at det er et eksempel på hvor dumme folk blir? Alt jeg ser er et "eksempel" uten logisk sammenheng med påstanden din om folk, og som ikke beviser noe som helst om hvor dumme folk eventuelt er eller blir.

 

 

Så dette komme.Det virker som folk blir dummere og dummere for hvert år som går.Mac os er et perfekt eksempel på dette.

 

For ikke å snakke om brukerne av det operativsystemet? Hører nesten hver dag at virus (hold dere fast) ikke _virker_ på Mac. Da kan du spørre deg selv hva de tror. Så Mac-brukere bør passe seg.

Du bør kanskje velge hvem du omgås med og hører på med litt større omhu...for all del, snakk så mye du vil om de Mac-brukerne du kjenner, og spør dem gjerne hva de tror, men jeg er rimelig sikker på at det du eventuelt hører fra disse individene ikke har noen stor allmenn interesse. Du bør passe deg for å generalisere om en svært stor og sammensatt brukergruppe som består av noen titalls millioner mennesker, ut fra det du hører fra et svært lite og ikke-representativt utvalg av mennesker. Det vil si, med mindre du har et intenst ønske om å framstå som dum, selvsagt... ;)

 

(For the record: Virus (som er en spesifikk form for malware) kan virke på Mac - det har blitt vist gjennom en håndfull "proof-of-concept" virus gjennom det siste tiåret. Dessuten var virus ikke helt uvanlig på Mac OS i forrige årtusen, før Apple gikk over til OS X. Det er bare det, at det i praksis "tilfeldigvis" ikke finnes virus med registrert spredning for OS X i dag. I alle fall var det tilfelle sist jeg sjekket - og jeg regner med at vi hadde fått høre det om virus med full spredning på Mac-plattformen hadde dukket opp de siste ukene/månedene... )

 

 

For øvrig anser jeg det sjeldent som et problem dersom banale, enkle og repetitive oppgaver gjøres enda enklere og mindre tidkrevende - jeg savner ikke MS-DOS - problemene oppstår først og fremst når folk bruker tiden de kjøper seg med den forbedrede teknologien til å fylle hodene sine med stadig mer banale tanker og innhold...

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Er nok mye riktig i dette. Får bare håpe at alt fordummes på en slik måte at "powerusers" ikke kan jobbe like effektivt som før.BTW: iOS het "iPhone OS" før.
Ehm wtf?Hvorfor sier du det, er ikke effektivitet bra lenger?Eller vi lever jo i ett land og en verden som gjør alt for å ikke være effektiv, men godt mulig at jeg misforstod innlegget om det er noe sarkasme whatever ute å gå.
Så dette komme.Det virker som folk blir dummere og dummere for hvert år som går.Mac os er et perfekt eksempel på dette.
Dessverre så er nok dette sant, for hvert år så blir folk mer og mer "dumme" siden alt skal automatieseres etc og jeg snakker ikke om at automatisering på en fabrikk, men at "alt" skal virke så sømløst som mulig, greit nok å ha det enkelt, men når ting blir så enkelt at ingen behøver noe kunnskaper lengre så blir man "dum".

 

Enkelhet for meg er at man skal kunne bruke maskina til produktive ting, ikke slite med problemer med drivere, oppdateringer, adware, bloatware, virus og andre tilfeldigheter. Her er de som kjøper Apple heldigere, da det er mindre av slikt til OS X og iOS-enheter.

 

Dagens generasjon har egentlig ikke mindre kunnskap, de kan mindre av det vi eldre teknologiinteresserte måtte kunne da vi bygget, og reinstallerte Windows på PC-er fra 90-tallet! Verden forandrer seg, heng med..

Lenke til kommentar
Er nok mye riktig i dette. Får bare håpe at alt fordummes på en slik måte at "powerusers" ikke kan jobbe like effektivt som før.BTW: iOS het "iPhone OS" før.
Ehm wtf?Hvorfor sier du det, er ikke effektivitet bra lenger?Eller vi lever jo i ett land og en verden som gjør alt for å ikke være effektiv, men godt mulig at jeg misforstod innlegget om det er noe sarkasme whatever ute å gå.
Så dette komme.Det virker som folk blir dummere og dummere for hvert år som går.Mac os er et perfekt eksempel på dette.
Dessverre så er nok dette sant, for hvert år så blir folk mer og mer "dumme" siden alt skal automatieseres etc og jeg snakker ikke om at automatisering på en fabrikk, men at "alt" skal virke så sømløst som mulig, greit nok å ha det enkelt, men når ting blir så enkelt at ingen behøver noe kunnskaper lengre så blir man "dum".

 

Enkelhet for meg er at man skal kunne bruke maskina til produktive ting, ikke slite med problemer med drivere, oppdateringer, adware, bloatware, virus og andre tilfeldigheter. Her er de som kjøper Apple heldigere, da det er mindre av slikt til OS X og iOS-enheter.

 

Dagens generasjon har egentlig ikke mindre kunnskap, de kan mindre av det vi eldre teknologiinteresserte måtte kunne da vi bygget, og reinstallerte Windows på PC-er fra 90-tallet! Verden forandrer seg, heng med..

 

Hvis man sliter med drivere, adware, virus og lignende er man en scrub som ikke kan bruke en datamaskin. Og flere av dem blir det etter som OS blir "dummet" ned til at man kun ser et pent skall og ikke har mulighet for å gjøre noe på innsiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Igjen må jeg be om ryddighet med hensyn til bruk av uttrykk i artikler!

 

Et operativsystem danner bindeleddet mellom maskinvare og brukerapplikasjoner. Dette er operativsystemets viktigste oppgave.

 

Det som hw.no og andre til stadighet ynder å kalle operativsystem kan vel best karaktriseres som "skrivebordsmiljø". De fleste operativsystemer tilbyr slike, enten et eller flere. Trenden er at skrivebordsmiljøene stadig blir enklere å bruke med færre valg for bruker. Folk flest finner tydeligvis fravær av valgmuliheter befriende.

Operativsystemene blir derimot stadig mer kompliserte.

 

Operativsystemet Chrome OS kjører nesten i sin helhet over nettet, nesten ingenting skjer direkte på maskinen.

Hvilket er en umulighet. Du kan ikke ha kontroll over lokale ressurser fra noe som utføres på en tjener et eller annet sted ute i verden. Skrivebordsmiljøet kan sikkert kjøres som en ekstern tjeneste, men ikke operativsystemet.

 

Det er ikke rart folk til stadighet blir dummere når navn og uttrykk benyttes i hytt og gevær.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hvis man sliter med drivere, adware, virus og lignende er man en scrub som ikke kan bruke en datamaskin. Og flere av dem blir det etter som OS blir "dummet" ned til at man kun ser et pent skall og ikke har mulighet for å gjøre noe på innsiden.

Noen av de klokeste, høyest utdannede og mest intelligente menneskene jeg kjenner er slike "scrubs". Deres innstilling til datamaskiner er omtrent som manges innstilling til biler: man bruker dem til nyttige og produktive oppgaver, og betaler noen for å vedlikeholde og fikse dem slik at man kan bruke sin tid på det man anser som viktigere eller mer interessant. På den annen side vet jeg om et par temmelig "dumme" mennesker som sikkert kan stave navnet sitt baklengs i hex-kode samtidig som de gjør kernel-modifikasjoner i Linux, uten å måtte tenke seg om... ;)

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...