Gå til innhold

Hvordan koble sub til receiver?


Anbefalte innlegg

Kan jeg koble en sub som har "vanlig høyttalerkabel" til en Pioneer VSX-921.

Må jeg ha en "sub-plugg" for å koble dette?

 

Sikkert elendig forklart, men Sony-suben som jeg tenkte å koble til har en spesialplugg som jeg har fjernet. Det er nå 4 "tråder" som kan kobles til "en eller annen plass"... :-)

 

Any help would be highly appreciated :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sonysubben din går ikke på strøm..? Isåfall så tviler jeg på at du får det til, da de fleste receivere er laget til bruk med aktive subwoofere, og sender et uforsterket signal til subben.

 

Takk for tilbakemeldingen Alastor.

Den har ingen strømtilkobling ihvertfall?

Kan det være at den har fått strøm via Sony-anlegget den var koblet til?

Lenke til kommentar

Sony anlegget hadde nok forsterker til subben innebygget. På vanlige receivere er det vanlig å kjøre sub kanalen ut til en egen forsterker som gjerne er innebygget i subben.

 

Sony anlegget var nok ikke så alt for dyrt tenker jeg, og da er det vanlig å gjøre det slik for å spare penger, men det går som oftest ut over lyden.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Sony anlegget hadde nok forsterker til subben innebygget. På vanlige receivere er det vanlig å kjøre sub kanalen ut til en egen forsterker som gjerne er innebygget i subben.

 

Sony anlegget var nok ikke så alt for dyrt tenker jeg, og da er det vanlig å gjøre det slik for å spare penger, men det går som oftest ut over lyden.

 

Ok...

Nja, det var en pakke med trådløse bakhøytallere, center, front og sub i ett... Kan ikke huske pris men det var nok ikke i øvreprisklasse nei :-)

 

 

Så det betyr at jeg bare kan glemme å benytte denne suben på dette anlegget??

 

Har dere noen anbefalinger på en billig og grei sub som kan passe?

Lenke til kommentar

Det er jo faktisk en trøst det da Alastor :-)

 

Jeg hadde ikke tenkt å legge ned så mye penger på anlegget, men jeg trenger jo både center, sub og bakhøytallere.

Jeg har et par Dynavoice M-65 (tror jeg de heter)...

Som du skjønner har jeg ikke investert noe særlig, og ønsker ikke bruke noe særlig mer enn 5000 på de resterende høyttallere...

Mulig det ikke blir den mest perfekte og bra lyden, men men... jeg er ikke den mest kresne typen når det gjelder lyd...

Lenke til kommentar

Synd du ikke kjøpte 5.0-utgaven av M65, da hadde du hatt center og bakhøytalere til en trivelig pris, dette koster vanligvis nesten ikke mer enn 2.0 :)

 

Her er senter i samme serien:

http://www.surround.no/product/484524/Dynavoice-C-5-EX-Black-Oak-Piano-Finish.html

 

Her er bakhøyttalere i samme serien:

http://www.surround.no/product/577320/Dynavoice-Challenger-S-5-EX-V.3-Black-Oak.html

 

Da har du 2500,- å bruke på en god sub. her er andre bedre enn meg til å komme med råd :).

Lenke til kommentar

Det er feil.

 

Passive SUBer krever egen forsterker i forsterkeren. De SUBene som har høytaller innganger er aktive, og henter ut sitt signal fra høytaller signalet. De kalles High Pass innganger. Og kan brukes sammen med LFE signalet. Disse SUBene har som regel også Low Pass innganger, som man kan kople Pre-out til frontene til for å hente ut signalet der også. Slik at man kan bruke subwooferen ved Pure Direct funksjonen til forsterkerene når man har små front høytallere.

Lenke til kommentar

Nesten riktig Anders, aktive sub'er har integrert forsterker. Passive sub'er drives av ekstern forsterker.

 

Man kan forøvrig ikke bruke pre-out på passive sub'er, da dette er en lavnivåutgang. De brukes derimot på aktive sub'er, med mono signal.

 

Low/high-pass er delefilteret som sitter i høyttalere (også sub'er), det sørger for å fordele frekvensene innad i høyttaler til de forskjellige elementene. Dette for at ikke musikken skal grøtes til ved å spille alle frekvenser i alle elementer.

Lenke til kommentar

Man kan forøvrig ikke bruke pre-out på passive sub'er, da dette er en lavnivåutgang. De brukes derimot på aktive sub'er, med mono signal.

 

Helt riktig at Pre-out ikke brukes til passiv sub, hvis man da ikke har forsterkeren for denne i en egen effektforsterker.

 

Enkelte SUBer har kun 1 inngang for LFE signalet. Mange, muligens de fleste, SUBene er også laget for å kunne brukes mot stereo forsterkere, og har stereo innganger, noe min XTZ SUB har. Disse koples da mot pre-out for frontene for å hente ut signalet den trenger der.

 

Bruker man kun LFE signalet, så koples denne mot Hvit (venstre). Bruker man en splitter, og kjører signalet inn på begge, så får man ca 3 dB ekstra volum av en eller annen grunn (lest mange steder).

 

Enkelte SUBer har begge deler, både LFE og Stereoinnganger, slik at man slipper å bruke forsterkeren til å splitte frekvensene til frontene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...