Gå til innhold

Kjøpte feil spill Playstation store


Anbefalte innlegg

Er helt grønn når det kommer til Playstation. Dette er kun det andre kjøpet via PlayStation Store. Kjøpte da et spill til PSP, som jeg ikke har.

Sendte mail til [email protected] og spurte om en refund. Ja, jeg kjøpte feil spill men skulle tro at de kunne tilbakebetalt kjøpet eller la meg få en "tilgodelapp" sånn at jeg får kjøpt et annet spill.

Hvilke rettigheter har jeg? er pengene tapt?

 

 

 

"Thank you for your e-mail regarding PlayStation Store.

 

I was sorry to learn of the difficulties that you have experienced when purchasing content from the PlayStation Store.

 

I understand from your e-mail that you would like a refund for your recent purchase from the PlayStation Store. Regrettably, as stated in the Terms of Service, we are unable to offer a refund for any purchase made on the PlayStation Store. The product description clearly states “Compatible with PSP (PlayStation®Portable) only.”

 

Our Terms of Service can be found at: http://legaldoc.dl.playstation.net/ps3-eula/psn/e/e_tosua_en.html

 

Although PlayStation Network can be accessed from a PlayStation 3 console, the content may be specifically compatible with other devices, such as PSP®, therefore the product description “…PSP…ONLY.”

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har problem med å finne noke som som tyder på at du ikkje har angrerett på slik salg når eg les angrerettslova.

 

Det står at retten ikkje gjeld for:

 

" Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen."

 

Men her er det tydeligvis snakk om eit fysisk produkt med forsegling.

 

I tillegg så gjelder ikkje angreretten for:

§ 22b. Unntak fra angreretten ved fjernsalg

 

Angreretten gjelder ikke for a) tjenester der prisen avhenger av svingninger på finansmarkedet som tjenesteyteren ikke har innflytelse på og som kan forekomme i angreperioden

b) avtaler om reise- og reisegodsforsikring eller andre forsikringsavtaler med kortere varighet enn en måned

c) avtaler som etter forbrukerens uttrykkelige anmodning er blitt oppfylt av begge parter før forbrukeren utøver sin angrerett

d) kreditt som er sikret ved pant i fast eiendom eller i rettighet knyttet til fast eiendom.

 

Men heller ikkje der ser eg noke som kan tyde på at programvare kjøpt over internett er utan angrerett.

 

 

Det er uansett rart at PSN ikkje legger fleire slike hindringer for å hindre feilkjøp.

Det burde vel være eit filter som skjuler spel som ikkje kan spelast på den maskinvaren som du bruker for å kobble deg på med.

Android har noke liknande for applikasjoner der applikasjonen ikkje er synlig for brukere med mobiltelefoner der applikasjonen ikkje fungerer.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Er fullt klar over at dette er en gammel tråd, men den kommer svært høyt opp på Google dersom en søker på problemstillingen. Jeg har nettopp vært i en lignende situasjon selv, hvor min 11 måneder gamle datter klarte å kjøpe to spill på PSN før jeg klarte å stoppe henne.

 

For å gjøre en lang historie kort; Jeg bruker PSN (Playstation Store Network) på min PS4 og handler spill der til eget bruk. Problemet over oppstod, og jeg tok kontakt med Playstation support om dette per telefon (på engelsk), og fikk beskjed om at var opp til billing-avdelingen deres hvorvidt jeg fikk refusjon for kjøpet eller ikke. Noen dager senere fikk jeg en e-post med informasjon om at jeg ikke fikk refusjon for kjøpet og jeg ble henvist til vilkårene jeg hadde akseptert for bruk av Playstation Store.

 

Synes det er veldig rart at vi som forbrukere av PSN ikke står noe sterkere enn dette. Denne saken er jo bare et av mange tilsvarende eksempler hvor barn har foretatt digitale kjøp (enten det er spill eller mikrotransaksjoner), og at foreldrene må ta regninga. Unntaket er jo selvfølgelig hvor beløpet er såpass stort at familien velger å innvolvere media og dermed får refusjon. Per nå har jeg inntrykket av at Sony ønsker å profittere på småbarnsfamilier hvor nettopp slike uhell kan inntreffe.

 

Som enkeltpersoner har vi jo ingen mulighet til å påvirke dette heller da PSN opererer utenfor norsk lov, og har såpass stor omsetning at nærmere tusen kroner, som er mye penger for meg, blir som en brøkdel av lommmerusk for dem.

 

For de som er interessert i detaljer, så er dette e-posten jeg fikk tilbake:

 

Hei, v3g4rd

 

Takk for e-posten din om Sony Entertainment Network (SEN)-kontoen.

 

I e-posten som du har skrevet, kan jeg se at du gjerne vil ha refundert det siste kjøpet ditt av fra PlayStation Store. Som angitt i PlayStation Network Terms of Service (tjenestevilkårene) kan vi dessverre ikke tilby refusjon for kjøp som er gjort på PlayStation Store med mindre det er feil på innholdet samt at kontoinnehaver er ansvarlig for all bruk av SEN-konto, som også inkluderer alle kjøp, og går med på å betale for alle kjøp gjort med hjelp av sin SEN-konto. På grunn av dette kan vi ikke tilby refusjon.

 

For referanse, kan du finne våre tjenestevilkår her.

 

Jeg håper dette hjelper, men hvis du har flere spørsmål, kan du ta kontakt med PlayStation Support ved hjelp av kontaktinformasjonen nedenfor eller ved å svare på denne e-posten.

 

Hilsen,

PlayStation Support

Lenke til kommentar

Hvordan presterer man å kjøpe "feil spill" i utgangspunktet? Man er nødt til å bekrefte kjøpet flere ganger før det blir endelig. Jeg har full forståelse for at Sony ikke gir pengene tilbake, for alternativet er at det blir fritt frem å kjøpe spill for å teste dem i noen timer og så få pengene tilbake.

 

Angående småbarn er det ikke verre enn at man låser brukerkontoen som har kredittkortinformasjonen med et passord. Det er det samme prinsippet som i alle andre nettbutikker; man lar ikke barna leke seg på Amazon-kontoen heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spartapus

Hvordan presterer man å kjøpe "feil spill" i utgangspunktet? Man er nødt til å bekrefte kjøpet flere ganger før det blir endelig.

På PS4 er det så enkelt som at du må trykke "X" gjentatte ganger dersom passordbeskyttelse ikke er skrudd på. Om ikke Playstation Store-appen ikke er default valg når PS4en starter opp, så er det bare å trykke opp en gang, etterfulgt av "X", og du er inne. Dette kan skje dersom noen sitter på en kontroller (eller et barn får tak i den) og PS4en står på en annen HDMI-port enn den som er aktiv på TVen.

 

Spartapus

Jeg har full forståelse for at Sony ikke gir pengene tilbake, for alternativet er at det blir fritt frem å kjøpe spill for å teste dem i noen timer og så få pengene tilbake.

Sony har garantert statistikk på hvilke spill som er kjøpt, hvilke som er nedlastet og hvor mange ganger spillet har blitt startet. Dersom det ikke har blitt lastet ned, så har den som kjøpte spillet heller ikke fått noen utbytte av det. Det blir det samme som om du kjøper en vare i en norsk butikk som er innpakket, og velger å returnere denne ettersom du kjøpte feil vare (angrefrist).

 

Spartapus

Angående småbarn er det ikke verre enn at man låser brukerkontoen som har kredittkortinformasjonen med et passord.

Jeg er helt enig med deg, men jeg synes Sony kan vise skjønn i tilfeller som helt klart er uhell.
Lenke til kommentar

Det blir det samme som om du kjøper en vare i en norsk butikk som er innpakket, og velger å returnere denne ettersom du kjøpte feil vare (angrefrist).

Man har ikke angrefrist ved kjøp i en butikk (kun på nett).

 

Med mindre butikken velger å være snill mot deg (eller reklamerer med åpent kjøp) kan du i utgangspunktet ikke en gang kreve å få byttet varen.

 

Bare for å oppklare, så ingen får feil oppfatning av ting :)

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Man har ikke angrefrist ved kjøp i en butikk (kun på nett).

 

Med mindre butikken velger å være snill mot deg (eller reklamerer med åpent kjøp) kan du i utgangspunktet ikke en gang kreve å få byttet varen.

 

Bare for å oppklare, så ingen får feil oppfatning av ting :)

Beklager den dårlige presiseringen og mitt dårlige eksempel. De fleste butikker opererer med bytterett, men er ikke pålagt etter loven å gjøre dette som du sier. Jeg burde heller sammenlignet med en nettbutikk hvor det går an å gjøre impulskjøp, og det er da angrefristen gjelder. Tilsvarende med Playstation Store så er dette også et fjernsalg hvor salget kan være unnagjort på et blunk. Jeg tror ikke min 11 måneder gamle datter hadde klart å kjøpe et spill med 18 års aldersgrense i en vanlig butikk ;-)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...