Gå til innhold

Test: Bærbar Mac vs. PC


Anbefalte innlegg

Jeg jobber på ett service verksted, og jeg kan garantere at Toshiba PCen din kommer til å måtte komme innom ett verksted.

 

Du får gjerne dokumentere det der.

 

Og akkurat det punktet er målbart. Tipper at det kommer til å graves opp en feilratestatistikk snart.

*kremt* :whistle:

 

Sist jeg sjekket hadde Toshiba bedre reparasjonsstatistikker enn Apple. Apple gjør det forsåvidt ganske så bra men:

 

http://squaretrade.wordpress.com/2009/11/17/squaretrade-reports-on-laptop-reliability-asus-and-toshiba-come-out-on-top/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som macbruker kan jeg ikke si annet enn at HW.no forsøk på en Mac vs PC (Windows) har vært svært skuffende. Ingen klare myter er fjærnet, hverken på ene eller andre siden. De klarer ikke å komme med klare opplysninger i denne MBA vs Toshibaen. Modellen de har testet koster 12500, men den fåes også med 128 GB ssd istedenfor 256 og denne modellen som forøvrig ellers har samme specc og koster en snau tusenlapp mer. Forige uke hadde elkjøp den til 9790 om jeg ikke husker feil.

Men dette kommer ikke klart frem i artikkelen.

Jeg er macbruker og burde være glad for at mac stilles i et bedre lys, men dette er tabloidjournalistikk og uhyre overfladisk. Trodde HW.no skulle være en side for de med litt mer interesse enn de som leser VG og Dagbladet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om dere skal stille to maskiner opp mot hverandre, burde de ikke ligge i noenlunde samme prisklasse?

 

Toshiba Z830; fra 8995,-

Mac book Air; 12590,-

(Hentet fra reklamen ved siden av testen)

 

En forskjell på 3595,- er ikke helt uten betydning så er macOS'et alene verdt prisforskjellen? (Vil gjerne ha svar fra en som ikke føler seg bundet i noen av OS-leirene)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir ikke dette som å sammenligne epler og bananer ;)

 

Hvis Mac'n hadde kjørt Windows 7, hvilken hadde da vært best?

 

Les artikkelen!!!

 

"Merk at vi for spilltestene og Windows' opplevelsesindeks har brukt Windows på Mac."

 

Kort oppsumert ble det så og si uavgjort!

 

EDIT:

Må jo sammenligne epler med bananer når det er dette diskusjonen går ut på. De er ganske ulike på konsistens og utseende. Men de har flere fellestrekk som proteiner, karbohydrater, fett, vitaminer og mineraler og vann. Noen foretrekker bananer og noen epler og noen appelsiner. Noen foretrekker windows og noen OSX og noen linux. Alt til sitt bruk.

 

Personlig synes jeg det er litt synd at mac og pc blir så like da det ikke spiller noen rolle lengre hva du velger.

 

En v12 motor gjør seg best i en Lamboghini enn i en Toyota, måtte alle biler hatt v12 eller samme styringenhet for å kunne sammenlignes? Ville du betalt like mye for en Toyota med v12 som for en Lamborghini? Jeg tror du og jeg ville vært villig til å betale, hvis vi hadde råd,å betale 2 mill for en Diablo(hvis du liker den) selv om du hadde fått en Avensis med samme ytelse for 500 000 mindre. Hvem som er hva blir opp til deg som leser. Noen ville valgt ytelse og noen design. INGEN test kan bestemme hva som er det beste kjøpet, for det kommer helt an på hva man foretrekker.

Endret av polonium
Lenke til kommentar

Om dere skal stille to maskiner opp mot hverandre, burde de ikke ligge i noenlunde samme prisklasse?

 

Toshiba Z830; fra 8995,-

Mac book Air; 12590,-

(Hentet fra reklamen ved siden av testen)

 

En forskjell på 3595,- er ikke helt uten betydning så er macOS'et alene verdt prisforskjellen? (Vil gjerne ha svar fra en som ikke føler seg bundet i noen av OS-leirene)

 

Har hatt mac, og windowsbassert maskin, og i mitt tilfelle mener jeg at hvis du ikke er optatt av spill, så gå for mac.

Har merket veldig bra service, fungert 100%.

Hadde mac støttet spill bedre hadde jeg kjørt det 100%..

Lenke til kommentar

Har hatt mac, og windowsbassert maskin, og i mitt tilfelle mener jeg at hvis du ikke er optatt av spill, så gå for mac.

Har merket veldig bra service, fungert 100%.

Hadde mac støttet spill bedre hadde jeg kjørt det 100%..

Men servicen for Toshiba fungerer helt utmerket og er mac's OS verdt 3595,- mer i bruk tatt i betraktning at de er relativt like på veldig mange områder sett bort i fra selve OS'et?

 

Er ikke mac-bruker selv så har liten erfaring med os'et annet enn litt testing så jeg kan ikke så mye annet enn å synse basert på egen erfaring og sånn sett så føler jeg at det ikke finnes noen tungtveiene grunner som vekter macOS i favør i så stor grad at det rettferdiggjør prisforskjellen. For meg er en PC et verktøy og ikke et designikon som skal vises frem så selve utseende spiller ingen trille, det er innsiden som teller.

Lenke til kommentar

Om dere skal stille to maskiner opp mot hverandre, burde de ikke ligge i noenlunde samme prisklasse?

 

Toshiba Z830; fra 8995,-

Mac book Air; 12590,-

(Hentet fra reklamen ved siden av testen)

 

En forskjell på 3595,- er ikke helt uten betydning så er macOS'et alene verdt prisforskjellen? (Vil gjerne ha svar fra en som ikke føler seg bundet i noen av OS-leirene)

Om jeg først skulle gått for en dyr bærbar hadde jeg gått for Lenovo (Thinkpad er en av de seriene jeg har vært mest fornøyd med). Som regel ender jeg opp med Asus på grunn av en rekke faktorer kombinert med pris. Ser ingen grunn til å kjøpe en Macbook kun på grunn av maskinvare for å kjøre Linux og Windows.

 

Hadde vært kult om Apple hadde gitt ut operativsystemet sitt for andre PC-er en sine egne. Hadde nok ført til at markedsandelene på OS-et deres hadde skutt i været. Om jeg skulle brukt Mac OS, og hadde fått muligheten til å brukt det på enten en bærbar fra Asus, Thinkpad eller Macbook, hadde nok valget av maskinvare falt på en av de to første.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

For min del blir saken grei. Jeg kjører Linux på alle mine stasjonære maskiner, men til syvende sist er Linux dårlig egnet for bærbare maskiner ettersom strømstyring desverre er dårligere enn på både Windows og OSX. Heldigvis kan jeg med Macports installert gjøre det meste på Mac'en min, så kan jeg eventuelt ha et Linux (og gud forby et Windows)-VM klart ;)

Lenke til kommentar

Hadde vært kult om Apple hadde gitt ut operativsystemet sitt for andre PC-er en sine egne. Hadde nok ført til at markedsandelene på OS-et deres hadde skutt i været.

Jeg tror ikke Apple, som er verdt mer enn Microsoft og Google sammenlagt, har et akutt behov for å øke markedsandelen på OS X. Det hadde selvsagt vært moro, men jeg tviler sterkt på at det noen gang kommer til å skje.

Lenke til kommentar

Hadde vært kult om Apple hadde gitt ut operativsystemet sitt for andre PC-er en sine egne. Hadde nok ført til at markedsandelene på OS-et deres hadde skutt i været.

Jeg tror ikke Apple, som er verdt mer enn Microsoft og Google sammenlagt, har et akutt behov for å øke markedsandelen på OS X. Det hadde selvsagt vært moro, men jeg tviler sterkt på at det noen gang kommer til å skje.

En bedrift har alltid behov for å øke sine andeler og inntekter ;)

Lenke til kommentar

En bedrift har alltid behov for å øke sine andeler og inntekter ;)

Du har rett, det kom ut litt feil. Apple trenger ikke «frigi» OS X til bruk på andre produsenters maskiner, eller de du bygger selv, for å øke sine andeler og inntekter. :)

 

Men dette er strengt tatt ikke relatert til emnet.

Lenke til kommentar

Hele denne "Hurra for Mac"-greiene som Tek.no kjører for tiden, er suspekt. Er alltid ukurrante maskiner de testes mot. Virker kjøpt og useriøst

 

Lukter brent her ja, spesielt når jeg sammenliknet nye iMac og ProBook mot gamle G5 med gamle OS der jeg kommenterte at hvorfor jeg ikke liker NYE iMac i forhold til gamle, da slettet de INNLEGGET MITT uten grunn fordi den kanskje lignet litt på anti-apple propaganda eller anti-reklame mot apple, men den kommentaren var ihverfall en ærlig kommentar, de som slettet kommentaren "Runar" eller "JØRGEN ELTON NILSEN" forklarte engang ikke hvorfor de slettet innlegget mitt.

 

"Neste gang blir det MacBook Pro"

Her skjedde det: http://www.hardware.no/artikler/siste-uke-som-mac-bruker/102978

 

Jeg trur personen som var tvunget*(tar det med en klype salt) til å bruke MAC istedet for windows forteller ikke om reale minuser ved bruk av mac vs windows, og når innlegget mitt blir slettet blir jeg enda mer skeptisk. Når jeg måtte bruke imac G5 i et helt år på skolen, har jeg opplevd langt mindre feil i løpet av et år enn det jeg opplevde med nye OSet bare på ei uke for ikke så lenge siden. Jeg har hatt sterke følelser da for 6 år siden for G5 vs Windows XP og jeg har sterke følelser for Windows 7 vs OS X Lion. Alle har sine minuser hvorfor skjuler hardware.no sine dypest negative erfaringer og kommentarer Windows 7?? "All work and no play maken a man into a dullboy, real face and real man into a dullman"

 

Vis denne kommentaren forsvinner også - da firsvinner jeg også heirfra etter 7 år...

Lenke til kommentar

Helt enig.

Men så har Hardware.no funnet ut at det å slikke ræv til Apple og selge dere produkter gjennom "journalistikk", er mye mer innbringende. Vg.no er jo mer nyansert når det kommer til produkter. En jævla uke med eple-produkter!? Hvor mye penger blir sendt over Atlanteren til dere for denne artikkelen da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om dere skal stille to maskiner opp mot hverandre, burde de ikke ligge i noenlunde samme prisklasse?

 

Toshiba Z830; fra 8995,-

Mac book Air; 12590,-

(Hentet fra reklamen ved siden av testen)

 

En forskjell på 3595,- er ikke helt uten betydning så er macOS'et alene verdt prisforskjellen? (Vil gjerne ha svar fra en som ikke føler seg bundet i noen av OS-leirene)

 

 

 

Er vell litt fler reelle faktorer enn kun OS X vs Windows her? Ønsker du større SSD, ønsker du bedre skjerm, ønsker du bedre touchpad, ønsker du knepent bedre ytelse, ønsker du den mest solide maskinen? Klart spiller ingen av disse faktorene noen som helst rolle for deg så blir jo situasjonen annerledes men å legge det frem som at dette er to kliss like maskiner, hvor eneste forskjellen er 3595kr og OS X blir feil.

 

MacBook Air sammen med tildels iMac blir vell de Mac mest aggressivt prisede Mac maskinene iforhold til Windows maskiner på markedet, og her får du rett og slett veldig gode maskiner (hvis vi ser litt lengre enn utelukkende på innvendig maskinvare) og Mac OS X samtidig som prisen iforhold til konkurransen ikke er spesielt stor. Men er du ikke interessert i de designfordelene som en Mac kommer med, ei heller er interessert i OS X så er jo også disse maskinene like lite interessante som en Mac Pro som selv den ivrigste Mac-bruker kan forsvare prislappen på per dags dato.

Lenke til kommentar

Helt enig.

Men så har Hardware.no funnet ut at det å slikke ræv til Apple og selge dere produkter gjennom "journalistikk", er mye mer innbringende. Vg.no er jo mer nyansert når det kommer til produkter. En jævla uke med eple-produkter!? Hvor mye penger blir sendt over Atlanteren til dere for denne artikkelen da?

 

Istedenfor å bare skrive vås og komme med alle slags mulige konspirasjonsteorier så kan du jo heller komme med noe litt mer fornuftig og konstruktiv og faktisk fortelle HVA som er FEIL med DENNE ARTIKKELEN som gjør at du blir helt på tuppa?

 

MacBook Air, ifølge testpanelet en bedre maskin enn en Toshiba Satellite Z830 og om du er uenig så argumenter gjerne for det istedenfor å bare skrive fjollete fjas. At flere her kanskje ønsket en test opp mot Asus Zenbook istedenfor er helt greit det, men jeg tviler sterkt på at Hardware.no er i en markedsposisjon hvor de bare kan knipse med fingrene og få hvilken som helst maskin til test så fort som det måtte passe dem, så da må de jo nesten ta til takke med det de får og denne ultrabooken fra Toshiba er jo så absolutt reell tatt i betraktning at det ikke er en utdatert modell, den har helt oppegående maskinvare og er jo på alle måter i samme kategori som en MacBook Air.

 

Det nevnes jo også forøvrig iløpet av testen at testpanelet selv foretrekker MacBook Air fremfor Asus Zenbook, tydeligvis fordi de var forebredt på at folk kom til å dra sammenligninger den veien. Det kommer riktignok svært lite argumentasjon for hvorfor, men så var jo heller ikke dette noen test av Asus Zenbook, ei heller noen sammenligning mellom MacBook Air og Asus Zenbook.

 

 

Morsomt å se hvor personlig enkelte kan ta det bare fordi noen faktisk kan foretrekke noe annet enn dem selv. Det er på tide å vokse opp og innse at verden ikke er malt i sort hvitt og at vi alle har forskjellige preferanser og liker forskjellige ting. Skulle jo tro det var en personlig fornærmelse at Hardware.no skriver at de liker MacBook Air fremfor en Windows ultrabook om argumentasjonen er aldri så på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Morsomt å se hvor personlig enkelte kan ta det bare fordi noen faktisk kan foretrekke noe annet enn dem selv. Det er på tide å vokse opp og innse at verden ikke er malt i sort hvitt og at vi alle har forskjellige preferanser og liker forskjellige ting. Skulle jo tro det var en personlig fornærmelse at Hardware.no skriver at de liker MacBook Air fremfor en Windows ultrabook om argumentasjonen er aldri så på plass.

 

 

fordi hvis man skal teste hva som er best, så bør man teste det opp mot det tilsvarende beste, man kunne godt tatt med samsung sin ultrabook for den del, trenger ikke asusen...

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar

For 10500 får du en zenbook i helstøpt alumnium med 1600 x 900 oppløsning og 256GB SSD. Den er i tillegg lettere en macbook'en.

Så da sparer du rundt 2000 kr og får mer for penga.

Og sammenligne en maskin i 12000kr+ segmentet mot en i 9000 kr's segmentet er jo latterlig.

Blir som og sammenligne en Samsung Galaxy Note mot en billig Huawei

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Kan selvsagt ta meg tid til å utdype:

Jeg er misfornøyd med hardware.no sin fremstilling av næringslivsprodukter, der de i utgangspunktet prøver å lure sine lesere til å tro at de har gjennomført noe som ligner på en metodisk sammenligning på gitte produkter. Det er åpenbart at hardware.no foretrekker enkelte produkter/produsenter og misliker andre. Det har svært lite med god journalistikk å gjøre. Kjøpt og betalt. Enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...