Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Arne431 skrev (På 7.2.2022 den 23.00):

Poenget mitt er at man tar den "risikoen" hele tiden når man handler på nett fordi man ikke anser det som en risiko, og det er ikke noen grunn til å tro det er mer risiko når vare og penger går andre veien. 

Hvis partene er likestilte i rykte og troverdighet så er ikke det rimlig, men det er ikke tilfellet i denne situasjonen. Vi har til nå handlet fra mange hundre forskjellige privatpersoner både via Finn og gjennom direkte kanaler, og alle har fått betalt som avtalt.

Angående seriøse selgere så tenker jeg det er helt motsatt. Hvis selger vet at produktet de selger er dårlig, har feil, eller er tyvegods, ønsker de nok ikke at det skal kunne inspiseres og funksjonstestes før de får betalt.

 

Vi har noe som heter "postoppkrav", hvis man ikke stoler på selger. Da kan du stå på posten og pakke opp pakken med kameraer overalt, slik at det er på tape at avsender sender "murstein" hvis så er tilfelle.

Utover det er det mange på finn som har god rating hvor denne jevnbyrdigheten din ikke er noe argument. Jeg sjekket profilen deres, og 343 feedbacks med 10 i score er for all del imponerende, men alle som har tosifret antall feedbacks og tett opptil 10 i score gjør seg åpenbart ikke til skurk for et lavt firesifret beløp. Da har man ingen grunn til å ta ekstra forhåndsregler for små verdier. Jeg har vært på finn i over 10 år, og siden dette ratingsystemet kom har jeg ikke blitt narret en eneste gang av noen som har en håndfull tiere på profilen sin, hvilket også inkluderer et tresifret antall kjøp hvor jeg har betalt forskudd. "0-i-feedback"-selgere på dyre ting holder jeg meg unna, men igjen er fortsatt postoppkrav standardløsningen.

"Hvis selger vet at produktet de selger er dårlig, har feil, eller er tyvegods, ønsker de nok ikke at det skal kunne inspiseres og funksjonstestes før de får betalt."

Da antar jeg at du, som en seriøs selger er komfortabel med å sende ut en vare og få betaling når kjøper har mottatt varen og testet den? Argumentet er jo akkurat like gyldig når det anvendes på deg som selger som enhver annen i denne tråden.

Jeg leser jo dette i lys av det å være en selger mer enn kjøper, egentlig. Det virker særdeles skummelt for min del å gi definisjonsmakten for hva som er en "god nok" vare til kjøper. Det er nok av bagateller en kjøper kan henge seg opp i og holde selger som "gissel" og kreve rabatt eller hevet kjøp. Eksempel: Jeg solgte et skjermkort til en miner for ikke så lenge siden, og han klaget over at det virket som kortet hadde "svettet" (som jo aldeles ikke er noe ukjent fenomen). Kan godt være at forrige eier før meg igjen brukte det til mining, men det var ikke noe jeg så etter og ei eller betraktet som relevant i og med kortet fungerte - ei heller er det vanlig praksis å skrive "svettestatus" i GPU-annonser på finn. Jeg er 100% sikker på at hvis jeg hadde fulgt din modell, ville jeg fått kortet i retur - hvor kjøper strengt tatt burde spurt om denne detaljen i forkant av handelen. Selger er ikke tankeleser, men det kan fort bli et krav hvis penger ikke utbetales før kjøper har inspisert varen. Jeg husker også jeg fikk et hovedkort som stinket sigarettrøyk. Men, mange folk røyker jo - og det sto ingenting om at det var ikke-røyk i annonseteksten. Kan ikke komme løpende tilbake til selger og kreve heving av kjøp eller prisavslag da. At en røyker ikke merker egen røyklukt må jeg ha en viss forståelse for.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BearCat skrev (På 9.2.2022 den 11.51):

Så det som gjelder deres selgere//kjøpere, gjelder med andre ord ikke for dere?

Dere sender ikke varen før dere får penger, og sender ikke penger før dere får pengene, i begge tilfeller sitter "den andre siden" med all "risiko" for at handelen blir gjennomført i henhold til avtale.

Hvis jeg selger noe til deg, så burde vel da jeg som selger forvente det samme av deg som kunde, som du forventer av kunder som handler fra deg, pengene før varelevering?

Ja, "den andre siden" sitter med all "risiko", og det har gått fint så langt i over 3000 transaksjoner. Kunder som handler via nettbutikken har 14 dagers angrerett og står helt fritt til å returnere varen om de skulle være misfornøyde.

Som jeg skrev i et tidligere svar så er det flere grunner til at vi ikke betaler på forhånd, det er en sammensatt vurdering av sikkerhet, logistikk og likviditet.

BearCat skrev (På 9.2.2022 den 11.55):

Vil det si at du, som eier av nettsiden, ikke har teknisk mulighet til å fjerne/redigere vurderinger postet av kjøper/selger?

Jeg insinuerer ikke at dette gjøres, bare stiller et teknisk spørsmål.

Vi har ikke vurderinger på selve nettsiden, om vi hadde det kunne de sikkert ha blitt redigert eller fjernet. Vurderinger finner du på Google, Trustpilot, Prisjakt og Facebook, og eventuelt andre steder der folk gir vurderinger.

knopflerbruce skrev (På 10.2.2022 den 12.54):

Vi har noe som heter "postoppkrav", hvis man ikke stoler på selger. Da kan du stå på posten og pakke opp pakken med kameraer overalt, slik at det er på tape at avsender sender "murstein" hvis så er tilfelle.

Utover det er det mange på finn som har god rating hvor denne jevnbyrdigheten din ikke er noe argument. Jeg sjekket profilen deres, og 343 feedbacks med 10 i score er for all del imponerende, men alle som har tosifret antall feedbacks og tett opptil 10 i score gjør seg åpenbart ikke til skurk for et lavt firesifret beløp. Da har man ingen grunn til å ta ekstra forhåndsregler for små verdier. Jeg har vært på finn i over 10 år, og siden dette ratingsystemet kom har jeg ikke blitt narret en eneste gang av noen som har en håndfull tiere på profilen sin, hvilket også inkluderer et tresifret antall kjøp hvor jeg har betalt forskudd. "0-i-feedback"-selgere på dyre ting holder jeg meg unna, men igjen er fortsatt postoppkrav standardløsningen.


Jeg leser jo dette i lys av det å være en selger mer enn kjøper, egentlig. Det virker særdeles skummelt for min del å gi definisjonsmakten for hva som er en "god nok" vare til kjøper. Det er nok av bagateller en kjøper kan henge seg opp i og holde selger som "gissel" og kreve rabatt eller hevet kjøp. Eksempel: Jeg solgte et skjermkort til en miner for ikke så lenge siden, og han klaget over at det virket som kortet hadde "svettet" (som jo aldeles ikke er noe ukjent fenomen). Kan godt være at forrige eier før meg igjen brukte det til mining, men det var ikke noe jeg så etter og ei eller betraktet som relevant i og med kortet fungerte - ei heller er det vanlig praksis å skrive "svettestatus" i GPU-annonser på finn. Jeg er 100% sikker på at hvis jeg hadde fulgt din modell, ville jeg fått kortet i retur - hvor kjøper strengt tatt burde spurt om denne detaljen i forkant av handelen. Selger er ikke tankeleser, men det kan fort bli et krav hvis penger ikke utbetales før kjøper har inspisert varen. Jeg husker også jeg fikk et hovedkort som stinket sigarettrøyk. Men, mange folk røyker jo - og det sto ingenting om at det var ikke-røyk i annonseteksten. Kan ikke komme løpende tilbake til selger og kreve heving av kjøp eller prisavslag da. At en røyker ikke merker egen røyklukt må jeg ha en viss forståelse for.

Når du henter en pakke som er sendt i postoppkrav må du betale for pakken før du åpner den, og du er da eier av pakken og Posten kan ikke reversere transaksjonen. I netthandler mellom privatpersoner vil det alltid være en risiko som noen må ta, og jeg følger da prinsippet om at den som kan vise til å være mest troverdig (flest vurderinger) slipper risiko. For min del er det som jeg svarte til første sitat, også en sammensatt vurdering av sikkerhet, logistikk og likviditet.

Vi har heldigvis veldig få problemer med kjøpene vi gjennomfører, og i de få tilfellene dreier deg seg som regel om litt for dårlig pakking av PC så kabinettet har tatt skade, et tap vi vanligvis absorberer. Det andre problemet vi opplever er at annonse og faktisk innhold i PC ikke stemmer, det kan være manglende komponent, feil modellnummer osv., hvis forskjellen i verdi er liten absorberer vi det tapet også. Ved større avvik informerer vi selger og prøver å bli enige om en ny pris. 

Kan med 100% sikkerhet si at hvis du hadde solgt det kortet til oss, så hadde du fått penger rett på konto uten videre spørsmål. 

 

Sitat

"Hvis selger vet at produktet de selger er dårlig, har feil, eller er tyvegods, ønsker de nok ikke at det skal kunne inspiseres og funksjonstestes før de får betalt."

Da antar jeg at du, som en seriøs selger er komfortabel med å sende ut en vare og få betaling når kjøper har mottatt varen og testet den? Argumentet er jo akkurat like gyldig når det anvendes på deg som selger som enhver annen i denne tråden.

Vi følger angrerettloven, så du har 14 dager etter mottak av pakken til å inspisere og teste produktet før du velger om du vil beholde eller returnere det, så vil si jeg er komfortabel med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Arne431 skrev (På 14.2.2022 den 13.39):

Vi følger angrerettloven, så du har 14 dager etter mottak av pakken til å inspisere og teste produktet før du velger om du vil beholde eller returnere det, så vil si jeg er komfortabel med det.

Hva om kjøperen bruker angrefristen og selger oppdager at kjøperen har fucca opp varen.. hva skjer så videre?

Lenke til kommentar
funkweb skrev (14 timer siden):

 

Hva om kjøperen bruker angrefristen og selger oppdager at kjøperen har fucca opp varen.. hva skjer så videre?

Som angreretten beskriver vil det da bli belastet kunden.

Angreretten gir næringsdrivende rett til å belaste kunde om produktet er påført en verdireduksjon som følge av bruk utover det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskap og/eller funksjon. (jf. Ang Angreretten § 25).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ukjent China drit, ikke noe billig heller. Trist at folk kjøper slikt til viktige minner. Alle har ikke forstått risikoen med å kjøpe lagringsmedia fra ukjent opphav.

Altså tvilsom kvalitet som kan havarerte når som helt. Kjøpe en tilsvarende brikke en gang (ebay), kun til en GPS. Brikken takket for seg etter 4 måneder.

https://www.finn.no/235892467

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Folk som juger som bare det på Finn, har jeg lite til overs for. Her har personen altså betalt en sum for en babybox fra apoteket, som er gratis fra apotekene for de som har fått barn. Selger hevder hun har betalt for denne boksen på apoteket. I så fall en illojal ansatt som har tatt i lot kontanter rett i lomma. Meget usannsynlig spør du meg. 

Helt greit å selge videre noe man har fått gratis (som aldri har kostet noe da peisen er kr null som standard), men å hevde man har betalt for dette blir for dumt. I tillegg en meget optimistisk pris på varen. (Viaplay i to mnd) 

https://www.finn.no/266360827

Mulig jeg er pirkete. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...