Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

baggiebridges skrev (11 minutter siden):

Jeg tok det etter hukommelsen og blandet nok angrerett og og reklamasjon, beklager det.

Uansett at de skriver det de gjør om angrerett er nok for meg til og styre unna denne sjappa.....  

I tillegg til aviket på angreretten oppgir de også dette:
Garanti: Ved feil på vare som er dekket av garanti vil varen i situasjoner det er mulig erstattes med tilsvarende produkt. Hvis tilsvarende produkt ikke er tilgjengelig vil et gavekort til verdien av det originale produktet bli utstedt.

De kan skrive mye rart i sine vilkår, men man kan uansett ikke avtale seg vekk fra loven

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
baggiebridges skrev (På 10.1.2022 den 10.17):

Jeg tok det etter hukommelsen og blandet nok angrerett og og reklamasjon, beklager det.

Uansett at de skriver det de gjør om angrerett er nok for meg til og styre unna denne sjappa.....  

I tillegg til aviket på angreretten oppgir de også dette:
Garanti: Ved feil på vare som er dekket av garanti vil varen i situasjoner det er mulig erstattes med tilsvarende produkt. Hvis tilsvarende produkt ikke er tilgjengelig vil et gavekort til verdien av det originale produktet bli utstedt.

Hei! Arne som eier og driver Rebuild IT her! Angående gavekort var det feil i teksten og er rettet opp, takk for påpekelsen. Angående varer som har vært merket som "Utestet" e.l. som ikke var dekket av angreretten er det helt rett at vi ikke kan fraskrive oss det ansvaret. Dette var dårlig ordlegging fra min side, da alt av varer som var utestet på den tiden da den teksten ble skrevet kostet under 300kr, og var da ikke dekket av angreretten. 

Det som faktisk skjer ved retur av vare på angrerett eller garanti er at beløpet for varen automatisk bli returnert til betalingsmåten brukt i bestillingen.

 

Sitat

 

baggiebridges skrev (På 10.1.2022 den 10.39):

Oppdaget en ting til i teksten deres i forbindelse med sletting av konto hos dem,  "Uten kvittering kan ikke garanti/reklamasjon benyttes." 
Dette er heller ikke korrekt, holder med utskrift fra bank eller oppgi tidspunkt for kjøp.


 

 

Dette er et helt vanlig krav, da du må kunne vise at handelen er gjennomført hos oss for å benytte deg av garanti eller reklamasjonsrett, men vi er jo en nettbutikk og har alt digitalt, så kvitteringene ligger også hos oss og vi finner det enkelt på navn eller ordrenummer.

  

Sjalottløk skrev (På 6.1.2022 den 11.42):

Pussig at de sier at man slipper usikkerhet rundt betaling, og samtidig betaler de etter de har testet produktet. Jeg krever alltid forskuddsbetaling når jeg selger noe på Finn, lite som er usikkert med det.

Det vi sikter til her er akkurat det at du slipper usikkerhet rundt betaling, da det blir betalt så fort varen er mottatt og testet. Dette er noe vi gjør av flere grunner, blant annet er vi da er sikre på at mottatt vare stemmer overens med annonsen, og vi har enkel kontroll over hva som er mottatt og betalt. 

Kan også påpeke at jeg har over 300 vurderinger fra tidligere handler på Finn, med gjennomsnittscore på 10 av 10. Og Rebuild IT har selv en god del vurderinger på åpne plattformer som Google, Trustpilot, Prisjakt og Facebook, her også med høyt gjennomsnitt.

 

Om det er andre spørsmål eller ting noen lurer på er det bare å poste det offentlig her, eller ta kontakt direkte!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Arne431 takker for tilbakemeldingen.

Synes prosjektet ditt i seg selv virker fornuftig og interessant, og vi vil nok i Norge se flere slike dukke opp etter hvert om det er økonomisk bære kraftig på sikt.

Kan ikke dy meg helt, siden det du sier rundt det som nevnt rundt usikkerhet om betaling og legger til grunn tilbakemeldinger du har fått rondtforbi på nettet at det bør oppfattes som trygt og få etterbetalt fra Rebuild IT etter varen er testet.
Men vi som bare har 10're på finn.no får vel da forskuddsbetalt?🤣

Neida, men forstår om du hadde betalt på forhånd hadde du vel blitt utsatt for mange av luringene her på finn.no og det hadde blitt for strevsomt og prøve og "reklamere".

 

Synes det mangler litt info på sidene deres om hva slags kvalifikasjoner dere/du har med tanke på at dere skal teste og betale i etterkant.
Ser dere også averterer service og reparasjoner, samme her, hva er kvalifikasjonene.
Om dere/du har noe relevant og legge på bordet vil det nok hjelpe på tilliten og kanskje flere tar sjansen på du/dere. 🙂


 


 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (19 minutter siden):

Arne431 takker for tilbakemeldingen.

Synes prosjektet ditt i seg selv virker fornuftig og interessant, og vi vil nok i Norge se flere slike dukke opp etter hvert om det er økonomisk bære kraftig på sikt.

Kan ikke dy meg helt, siden det du sier rundt det som nevnt rundt usikkerhet om betaling og legger til grunn tilbakemeldinger du har fått rondtforbi på nettet at det bør oppfattes som trygt og få etterbetalt fra Rebuild IT etter varen er testet.
Men vi som bare har 10're på finn.no får vel da forskuddsbetalt?🤣

Neida, men forstår om du hadde betalt på forhånd hadde du vel blitt utsatt for mange av luringene her på finn.no og det hadde blitt for strevsomt og prøve og "reklamere".


 


 

 

Interessant er det, men den økonomiske bærekraften kan diskuteres, enn så lenge kategoriserer jeg det som hobby 😁
 

Sikkerheten kommer av at Rebuild IT er en seriøs aktør på markedet, som ikke ville tjent noe på å lure kunder. Når man handler fra nettbutikker, Rebuild IT inkludert, betaler de fleste for varen på forhånd, å selge til oss med betaling på etterskudd blir samme prinsippet.

Tilbakemeldingene mine og Rebuild IT sine viser bare at vi allerede har gjennomført hundrevis av handler med fornøyde kunder, da både kjøp og salg. Hvis du kan vise til flere vurderinger enn meg (over 335) med 10 i score på Finn så kan vi se på muligheten for forhåndsbetaling! :)

Du kan også tenke deg at du sender bud på 50 annonser på finn, betaler for 5 hver dag, og så skal prøve å holde kontroll på om du har mottatt alle pakker, og så måtte lete deg frem til annonsen for eventuelle forsendelser som mangler.

 

Lenke til kommentar

Joda skjønner dilemmaet ditt.

Klart hadde jeg hatt noe jeg sliter med og selge på finn som jeg ikke skulle ha mange kronene for kunne jeg tatt sjansen og sende det til deg for en test og eventuelt senere betaling.
Men hvorfor i all verden skulle jeg gjort det med en attraktivt versjon av 1080Ti jeg nettopp solgte på finn  rimelig og fikk kronene umiddelbart, når jeg eventuelt må vente og se om det passerer din testing etc ?
Skal du få attraktiv hardware til en pris du kan leve med i et attraktivt antall, må det nok du fremstå som mer attraktiv enn og selge på finn. Det er nok ikke enkel nøtt og knekke.

Ser du ikke svarte på spørsmålene om kvalifikasjoner, klart det er opptil deg om du vil eller ikke vil svare.
Jeg ville absolutt ikke sendt noe av verdi til test av en jeg ikke aner er kvalifisert til og teste noe som helst, og  kan utilsiktet påføre produktet  defekter ved et uhell/feil håndtering. 

Men skal det "bare" være en amatør hobby trenger du vel ikke rare tilgangen utover lokalt som kan leveres/hentes.

Du nevnte også at det ikke var angrerett på varer under 300.-, sikker på du har fått dette rett:

§ 2.Unntak fra lovens virkeområde

Loven gjelder ikke for:

g)avtaler om salg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester utenom faste forretningslokaler når den samlede kontraktssummen, inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale, er 300 kr eller mindre.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (1 time siden):

Joda skjønner dilemmaet ditt.

Klart hadde jeg hatt noe jeg sliter med og selge på finn som jeg ikke skulle ha mange kronene for kunne jeg tatt sjansen og sende det til deg for en test og eventuelt senere betaling.
Men hvorfor i all verden skulle jeg gjort det med en attraktivt versjon av 1080Ti jeg nettopp solgte på finn  rimelig og fikk kronene umiddelbart, når jeg eventuelt må vente og se om det passerer din testing etc ?
Skal du få attraktiv hardware til en pris du kan leve med i et attraktivt antall, må det nok du fremstå som mer attraktiv enn og selge på finn. Det er nok ikke enkel nøtt og knekke.

Ser du ikke svarte på spørsmålene om kvalifikasjoner, klart det er opptil deg om du vil eller ikke vil svare.
Jeg ville absolutt ikke sendt noe av verdi til test av en jeg ikke aner er kvalifisert til og teste noe som helst, og  kan utilsiktet påføre produktet  defekter ved et uhell/feil håndtering. 

Men skal det "bare" være en amatør hobby trenger du vel ikke rare tilgangen utover lokalt som kan leveres/hentes.

Du nevnte også at det ikke var angrerett på varer under 300.-, sikker på du har fått dette rett:

§ 2.Unntak fra lovens virkeområde

Loven gjelder ikke for:

g)avtaler om salg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester utenom faste forretningslokaler når den samlede kontraktssummen, inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale, er 300 kr eller mindre.

Det er heldigvis nok av folk som setter pris på trygg og rask handel med oss til at jeg ikke er avhengig av å overbevise enkeltpersoner som ikke ønsker å selge til oss. Du står selvfølgelig helt fritt til å selge akkurat sånn som du selv ønsker. Testingen som gjennomføres før utbetaling av avtalt sum er enkel funksjonstesting og verifisering av at innholdet stemmer overrens med det som er avtalt.

Spørsmålet om kvalifikasjoner la du til etter at jeg hadde sitert posten, så det så jeg faktisk ikke.
Jeg har drevet med bygging og feilsøking av PCer siden 2012, har fagbrev i IKT-servicefag, jobbet med IT i 4 år etter det og drevet Rebuild IT i en enda mer hobbyform fra 2015-2019, og da Rebuild IT siden 2019. Enda godt jeg ikke er avhengig av å handle fra akkurat deg! 😃

Regner med at du bare er ute etter å være vanskelig siden du legger til mye som jeg ikke har sagt, men du skal få svar uansett. Har ikke sagt noe om at det "bare" skal være en hobby, men det er det jeg kategoriserer det som foreløpig. Hvor du henter amatør fra vet jeg ikke,  bare et forsøk på å tirre kanskje? 🤔

Jeg sa ikke noe om at det ikke er angrerett på varer under 300kr, jeg sa de kostet under 300kr, men spesifiserte aldri hvor under 300kr de befant seg. Det var typisk snakk om DDR og DDR2 RAM-brikker til 10kr stykket, tenkte ikke dette var relevant da jeg sa teksten det var referert til var feil og den uansett har blitt endret.

Endret av Arne431
Lenke til kommentar

@Arne431 Du får misoppfatte hensikten med hva jeg skriver som mye du vil.

Det du skriver her om bakgrunnen din bør du få opplyst om på siden din, kan ikke skjønne at du ikke har dette med. Vil hjelpe betydelig på inntrykket av firmaet.

Jeg har ikke skrevet noe sted at du har skrevet/sagt ""bare skal være en hobby", det var noe jeg la til for egen regning . Men leser du en gang til så evner du kanskje og oppfatte dette.

Du  skrev vitterlig i første innlegget ditt: " da alt av varer som var utestet på den tiden da den teksten ble skrevet kostet under 300kr, og var da ikke dekket av angreretten" . Dette samsvarer med det du hadde skrevet på nett siden din
 

Deler av innholdet på siden din bar i beste fall preg av amatørmessig oppsett. Kan ikke tenke meg at du med hensikt ville forlede noen.🤣

Kan anbefale at du leser veiledningen til kjøps loven, så slipper du og tolke ting etter eget forgått befinnende.
Noe som du tilsynelatende gjorde i utgangs punktet da du skrev betingelse på siden din. 
At du tillegger det dårlige setninger er litt håpløst, klipp og lim fra kjøpsloven om nødvendig.

Til slutt vil jeg bare beklage at du med innleggene her er blitt gjort oppmerksom på sidene dine inneholdt feil opplysninger, og du da fikk rettet disse  og fremstår da litt mer seriøs.

Jeg selger aller meste av hardware jeg legger på finn.no innen 24 timer, mye innen 2-3 timer, noe gir jeg bort til de som kommer og henter ting de har betalt for . Så jeg klarer godt på egenhånd.

 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (2 timer siden):

@Arne431 Du får misoppfatte hensikten med hva jeg skriver som mye du vil.

Det du skriver her om bakgrunnen din bør du få opplyst om på siden din, kan ikke skjønne at du ikke har dette med. Vil hjelpe betydelig på inntrykket av firmaet.

Jeg har ikke skrevet noe sted at du har skrevet/sagt ""bare skal være en hobby", det var noe jeg la til for egen regning . Men leser du en gang til så evner du kanskje og oppfatte dette.

 

Deler av innholdet på siden din bar i beste fall preg av amatørmessig oppsett. Kan ikke tenke meg at du med hensikt ville forlede noen.🤣

Det oppfattes som det oppfattes, hvis du mener det oppfattes feil må kanskje du også ordlegge deg annerledes 🙂

Sikkert ikke dumt å ha med litt mer om meg, kanskje det dukker opp en dag.

 

Sitat

Du  skrev vitterlig i første innlegget ditt: " da alt av varer som var utestet på den tiden da den teksten ble skrevet kostet under 300kr, og var da ikke dekket av angreretten" . Dette samsvarer med det du hadde skrevet på nett siden din

"og var da", som i "på den tiden da teksten ble skrevet", som var i 2019. Da vi så for oss at retur av de produktene kunne bli et problem valgte vi å prise og konfigurere dem slik at det ikke var mulig å få dem over 300kr. Det viste seg fort at det ikke var noe problem da ingen ville kjøpe DDR og DDR2 RAM uansett så vi utøvde det aldri i praksis. Selvfølgelig mitt ansvar at den linjen med tekst som lett kunne misforstås ikke har blitt fjernet før nå, så kan ikke gjøre annet enn å beklage.

Sitat

Kan anbefale at du leser veiledningen til kjøps loven, så slipper du og tolke ting etter eget forgått befinnende.
Noe som du tilsynelatende gjorde i utgangs punktet da du skrev betingelse på siden din. 
At du tillegger det dårlige setninger er litt håpløst, klipp og lim fra kjøpsloven om nødvendig.

Har forståelse for at du misforstod teksten, den var som sagt dårlig ordlagt og er siden fjernet.

Sitat

Til slutt vil jeg bare beklage at du med innleggene her er blitt gjort oppmerksom på sidene dine inneholdt feil opplysninger, og du da fikk rettet disse  og fremstår da litt mer seriøs.

Og jeg vil bare takke, som du sier fremstår vi da litt mer seriøse, og tråden her genererer til og med trafikk!

 

Sitat

Jeg selger aller meste av hardware jeg legger på finn.no innen 24 timer, mye innen 2-3 timer, noe gir jeg bort til de som kommer og henter ting de har betalt for . Så jeg klarer godt på egenhånd.

Så bra! 🏆

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint du er fornøyd.

Det er ikke tillat og nekte for angrerett på varer under 300.- kr inkl frakt etc uten visse forutsetninger du ikke oppfyller. Bare sånn til opplysning. Men det er jo historie nå
I så fall disse forutsetningene er oppfylt skal det opplyses om dette.

Par ting til du skriver ellers er ikke korrekt, men lar det skli, ferdig  med dette nå.

All omtale generer mer trafikk, noe annet vil være naivt og tro.

Lykke til videre🙂

Lenke til kommentar
On 1/25/2022 at 8:02 PM, Arne431 said:

Når man handler fra nettbutikker, Rebuild IT inkludert, betaler de fleste for varen på forhånd, å selge til oss med betaling på etterskudd blir samme prinsippet.

Blir ikke det akkurat det motsatte?

Du selger de fleste varene med FORHÅNDS betaling, men de som selger til deg får ETTERSKUDDS betaling, dvs. at du forventer det motsatte av dine selgere enn dine kjøpere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BearCat skrev (På 1.2.2022 den 22.25):

Blir ikke det akkurat det motsatte?

Du selger de fleste varene med FORHÅNDS betaling, men de som selger til deg får ETTERSKUDDS betaling, dvs. at du forventer det motsatte av dine selgere enn dine kjøpere.

Nei, hvis du handler og betaler før du har fått varen sitter du med risikoen for å ikke få varen, på samme måte som du sitter med risikoen for ikke å få penger når du sender varen før betaling. 

Enten har du gitt fra deg penger, eller vare, før du får noe i retur. Så vi forventer akkurat det samme av kjøperne våre som vi gjør av selgerne.

Rebuild IT har som aktør veldig mye mer å tape på å bli kjent som noen som lurer kunder, enten det er kjøp eller salg, enn det Ola Nordmann på Finn har. Hos oss blir vurderinger liggende offentlig "for alltid", mens på nettsteder som Finn.no kan man bare lage en ny konto, og starte på nytt uten negative vurderinger.

Lenke til kommentar
Arne431 skrev (1 time siden):

Nei, hvis du handler og betaler før du har fått varen sitter du med risikoen for å ikke få varen, på samme måte som du sitter med risikoen for ikke å få penger når du sender varen før betaling. 

Enten har du gitt fra deg penger, eller vare, før du får noe i retur. Så vi forventer akkurat det samme av kjøperne våre som vi gjør av selgerne.

Rebuild IT har som aktør veldig mye mer å tape på å bli kjent som noen som lurer kunder, enten det er kjøp eller salg, enn det Ola Nordmann på Finn har. Hos oss blir vurderinger liggende offentlig "for alltid", mens på nettsteder som Finn.no kan man bare lage en ny konto, og starte på nytt uten negative vurderinger.

Poenget er jo at risikoen blir på den dere handler med i begge tilfeller, fremfor at det blir en jevnbyrdig situasjon hvor det er fifty-fifty hvem som tar den av dere og deres kunde. Det blir som om jeg skulle solgt noe til deg, og bedt om forskudd - og i neste omgang kjøpt noe og bedt om å få varen først. Ville du tenkt det var rimelige betingelser? Sannsynligvis ikke. Da er det ikke rimelig å snu opp-ned på begge situasjonene, heller. Hvis jeg handler med dere, er normal praksis: betaling først, vare etterpå. Uansett hvem som er kjøper og selger.

Men for all del, det er jo dere som taper på dette - hvis dere prøver å kjøpe varer til under markedspris og i tillegg ikke våger betale forskudd er det neppe mange seriøse selgere som er interessert. Dere får da en vesentlig forhøyet risiko for å sitte igjen med tjuvgods med på kjøpet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Poenget er jo at risikoen blir på den dere handler med i begge tilfeller, fremfor at det blir en jevnbyrdig situasjon hvor det er fifty-fifty hvem som tar den av dere og deres kunde. Det blir som om jeg skulle solgt noe til deg, og bedt om forskudd - og i neste omgang kjøpt noe og bedt om å få varen først. Ville du tenkt det var rimelige betingelser? Sannsynligvis ikke. Da er det ikke rimelig å snu opp-ned på begge situasjonene, heller. Hvis jeg handler med dere, er normal praksis: betaling først, vare etterpå. Uansett hvem som er kjøper og selger.

Men for all del, det er jo dere som taper på dette - hvis dere prøver å kjøpe varer til under markedspris og i tillegg ikke våger betale forskudd er det neppe mange seriøse selgere som er interessert. Dere får da en vesentlig forhøyet risiko for å sitte igjen med tjuvgods med på kjøpet.

Poenget mitt er at man tar den "risikoen" hele tiden når man handler på nett fordi man ikke anser det som en risiko, og det er ikke noen grunn til å tro det er mer risiko når vare og penger går andre veien. 

Hvis partene er likestilte i rykte og troverdighet så er ikke det rimlig, men det er ikke tilfellet i denne situasjonen. Vi har til nå handlet fra mange hundre forskjellige privatpersoner både via Finn og gjennom direkte kanaler, og alle har fått betalt som avtalt.

Angående seriøse selgere så tenker jeg det er helt motsatt. Hvis selger vet at produktet de selger er dårlig, har feil, eller er tyvegods, ønsker de nok ikke at det skal kunne inspiseres og funksjonstestes før de får betalt.

 

Lenke til kommentar
On 2/7/2022 at 8:00 PM, Arne431 said:

Enten har du gitt fra deg penger, eller vare, før du får noe i retur. Så vi forventer akkurat det samme av kjøperne våre som vi gjør av selgerne.

Så det som gjelder deres selgere//kjøpere, gjelder med andre ord ikke for dere?

Dere sender ikke varen før dere får penger, og sender ikke penger før dere får pengene, i begge tilfeller sitter "den andre siden" med all "risiko" for at handelen blir gjennomført i henhold til avtale.

Hvis jeg selger noe til deg, så burde vel da jeg som selger forvente det samme av deg som kunde, som du forventer av kunder som handler fra deg, pengene før varelevering?

Lenke til kommentar
On 2/7/2022 at 8:00 PM, Arne431 said:

Hos oss blir vurderinger liggende offentlig "for alltid", mens på nettsteder som Finn.no

Vil det si at du, som eier av nettsiden, ikke har teknisk mulighet til å fjerne/redigere vurderinger postet av kjøper/selger?

Jeg insinuerer ikke at dette gjøres, bare stiller et teknisk spørsmål.

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Jeg var på utkikk etter et sett billige høyttalere til en pc på hjemmekontoret (Logitech Z333). Nypris ca. 700kr, kontaktet selger på finn som solgte et brukt sett til 270kr. Høyttalerne måtte sendes, og jeg spurte hvor mye det kom til å koste for frakt og emballasje, og selger kom tilbake til meg med følgende: 202kr for bobleplast og pappeske, og 279kr for frakt, altså 481kr i frakt- og emballasjekostnader, og en totalpris på 751kr. Svarte da høflig at jeg ikke er interessert ettersom totalprisen blir høyere enn om jeg bestiller nytt.

Selger svarer tilbake at om jeg ikke tenkte å betale for frakt selv, så er det frekt å ta kontakt og høre om pris for frakt, hvis jeg ikke var interessert i å betale for det. Jeg var jo interessert i å kjøpe, men da jeg tok kontakt antok 130kr i frakt (norgespakke 0-10kg), og at han kanskje hadde emballasje, eller en eske å legge det i (og som jeg åpenbart hadde betalt for).

For det første, så synes jeg nesten 500kr i frakt er merkelig høyt for et høyttalersett på under 10kg, og for det andre, så må selger tåle at potensielle kjøpere melder interesse, for å så kunne takke nei. Urimelig fyr tenkte jeg. Hva tenker dere?

Endret av Reeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...