Gå til innhold

Jeg skal bli bergenser. Hjelp meg å lære dialekten


€uropa

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung mann som skal flytte til Bergen og studere på NHH til høsten. Jeg har aldri vært i Bergen. Jeg bor 50 mil østover, i en liten by i Indre Østfold. Jeg skal besøke byen neste uke, men før har jeg aldri vært lengre vest i landet vårt enn Grimstad.

 

Saken er at jeg synes den bergenske dialekten er veldig vanskelig å forstå. Det gjelder vel egentlig alle dialektene på vest- og sørlandet. For eksempel tok det noen måneder før jeg lærte å forstå mattelæreren min, som er siddis. Dialekten er så forskjellig fra min. Jeg bor bare en time fra Oslo, men alle som bor nærmere hovedstaden enn meg synes at jeg snakker bredt. Jeg snakker tysk, som jeg synes er nærmere bergensk enn mitt eget talemål er, men jeg forstår fortsatt ikke bergenserne veldig godt.

 

Så jeg håpet at noen kunne sette meg inn i de viktigste prinsippene for bergensk dialekt. Slik kan jeg forstå bergenserne bedre, og de kan sikkert forstå meg bedre da jeg kan snakke mer som dem. Jeg kan tenke meg at de sliter like mye med å forstå min brede østfoldsdialekt. Jeg skal tross alt bli der i noen år, kanskje permanent også. Da er alle tjent med at jeg kan dialekten deres. Er man i Rom, så gjør man som romerne.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enhver dialekt med selvsikkerhet har sine grove fraser og ord, det har vi også. Det er stort sett bare folk som prater pusete oslo-/overklassemål eller prøver å etterlikne dette, som ikke kan si noe grover enn "faen".

 

Sangen syntes jeg ikke var så vanskelig å forstå. For meg hørtes det mer ut som gammel Kristiania-dialekt enn bergensk.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du trenger være særlig redd for å ikke forstå bergensk, det går nok fint skal du se :)

 

Hvis du ikke er overbevist, så kan du jo sette på ei skive med Jan Eggum. Da får du hørt bergensk samtidig som at det er bra musikk!

I tillegg kan du høre på Vinskvetten for å få trent deg opp på strilamålet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår Jan Eggum greit. Men når bergensere prater, høres det for meg bare ut som om de river opp slim langt baki halsen. Strilemålet vet jeg ikke om jeg har hørt, men det tror jeg også er vanskelig. Jeg prøvde å lese litt et utdrag av Hellemyrsfolket av Amalie Skram, der replikkene er skrevet på strilemål, og det var helt gresk for meg. Men men, det kommer vel med tiden.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...
€uropa skrev (På ‎17‎.‎02‎.‎2012 den 21.19):

Jeg er en ung mann som skal flytte til Bergen og studere på NHH til høsten. Jeg har aldri vært i Bergen. Jeg bor 50 mil østover, i en liten by i Indre Østfold. Jeg skal besøke byen neste uke, men før har jeg aldri vært lengre vest i landet vårt enn Grimstad.

 

Saken er at jeg synes den bergenske dialekten er veldig vanskelig å forstå. Det gjelder vel egentlig alle dialektene på vest- og sørlandet. For eksempel tok det noen måneder før jeg lærte å forstå mattelæreren min, som er siddis. Dialekten er så forskjellig fra min. Jeg bor bare en time fra Oslo, men alle som bor nærmere hovedstaden enn meg synes at jeg snakker bredt. Jeg snakker tysk, som jeg synes er nærmere bergensk enn mitt eget talemål er, men jeg forstår fortsatt ikke bergenserne veldig godt.

 

Så jeg håpet at noen kunne sette meg inn i de viktigste prinsippene for bergensk dialekt. Slik kan jeg forstå bergenserne bedre, og de kan sikkert forstå meg bedre da jeg kan snakke mer som dem. Jeg kan tenke meg at de sliter like mye med å forstå min brede østfoldsdialekt. Jeg skal tross alt bli der i noen år, kanskje permanent også. Da er alle tjent med at jeg kan dialekten deres. Er man i Rom, så gjør man som romerne.

Hvor i indre Østfold er du fra? Askim?

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...