Gå til innhold

Noen andre som tjener rått på Kiwi Garantien?


piratentim

Anbefalte innlegg

Gjest Harley Quinn

 

 

Isåfall, hva blir lovnaden? En tilgodelapp på nevnte produkter i en random kiwibutikk?

Fikk bekrefta dette på jobb idag. Datovarer vil snart gi ny vare eller "tilgodelapp" på et beløp.

Jaha.. Hovedkontoret bekreftet at det ikke var noen endring i garantien.

 

 

Nei, det er jo ikke det enda, så for dems del så er det ingen endring i garantien enda :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Synes det ville være bra om Kiwi fjernet eller endret holdbarhetsgarantien radikalt. Sånn den er nå, så blir den ikke benyttet, men utnyttet. Beklager, men datojegerer er en pain in the ass (stort sett) - de kjefter og smeller og har "selvsagt" alltid rett. Sånn jeg opplever det, så bruker ikke de faste kundene seg av garantien, men velger heller å gi betjeningen ett tips om at det har gått ut på dato.

 

I tillegg har du de som skal gjemme varer kun for å få det på garantien. Folk altså...

 

Hvordan går det an å kjefte og smelle? Regelverket er jo klinkende klart, uten tolkningsrom overhodet - slik jeg har forstått det, hvertfall.

 

 

Hah, regelverket er en ting, men nå er dessverre sånn at enkelte "kunder" som utnytter datogarantien finner på sine egne regler og forventer at de ansatte skal følge DISSE reglene. Problemet er at "kundene" vil gjøre det de kan for at skal vinne - om det så er å kjefte og smelle for å gjøre den personen i kassa usikker. Folk skjønner heller ikke forskjellen på "best før" og "best før innen utgangen/best før til og med..."

 

Men jeg skal være ærlig. Jeg lager litt av problemene selv også. For er det ikke normalt at dere fyller ut alle feltene på kvitteringen da dere skriver under for bruk av garantien? Det er tre felt, men det er åpenbart to for mye for folk flest. Derfor er det alltid like moro å tvinge dem til å skrive tydelig og på alle tre, noe som tydeligvis er ikke er så populært - ops :)

Endret av TB-GORGONPLEX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innen utgangen av måned/år X vil vel si at om garantien gjelder dagen før utløpsdato vil den gjelde f.eks. 30 desember, da siste forbruksdag/best før-dato er 31 desember. Har folk problemer med et så enkelt konsept? :p

"Best før til og med" gir jo ingen mening, og da bør det gis benefit of the doubt til kunden. Som butikkmedarbeider kan du ikke vite om det er FØR en gitt dato som menes eller TIL OG MED denne datoen. Produktet må da anses som 'best før'. Skjønt, dette må meldes fra til butikksjef og videre til produsent, da det er forvirrende merking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Synes det ville være bra om Kiwi fjernet eller endret holdbarhetsgarantien radikalt. Sånn den er nå, så blir den ikke benyttet, men utnyttet. Beklager, men datojegerer er en pain in the ass (stort sett) - de kjefter og smeller og har "selvsagt" alltid rett. Sånn jeg opplever det, så bruker ikke de faste kundene seg av garantien, men velger heller å gi betjeningen ett tips om at det har gått ut på dato.

 

I tillegg har du de som skal gjemme varer kun for å få det på garantien. Folk altså...

Hvordan går det an å kjefte og smelle? Regelverket er jo klinkende klart, uten tolkningsrom overhodet - slik jeg har forstått det, hvertfall.

Hah, regelverket er en ting, men nå er dessverre sånn at enkelte "kunder" som utnytter datogarantien finner på sine egne regler og forventer at de ansatte skal følge DISSE reglene. Problemet er at "kundene" vil gjøre det de kan for at skal vinne - om det så er å kjefte og smelle for å gjøre den personen i kassa usikker. Folk skjønner heller ikke forskjellen på "best før" og "best før innen utgangen/best før til og med..."

 

Men jeg skal være ærlig. Jeg lager litt av problemene selv også. For er det ikke normalt at dere fyller ut alle feltene på kvitteringen da dere skriver under for bruk av garantien? Det er tre felt, men det er åpenbart to for mye for folk flest. Derfor er det alltid like moro å tvinge dem til å skrive tydelig og på alle tre, noe som tydeligvis er ikke er så populært - ops :)

Finner på sine egne regler? Noen ansatte forstår ikke betydningen av de ulike datoene. Noen mener at best før/minst holdbar til er utgangen, mens det i regelverket står begynnelsen i måneden, altså f.eks 1/10/2014. Man bør forvente at folka i Kiwi kan dette bedre, såfremt de ikke er ganske ferske i jobben. Sånt kan innimellom skape litt frustrasjon når det de ansatte påstår er feil, selv om de mener at de har rett.

 

Men ja, jeg kan innimellom forstå de ansatte også, for enkelte produkter har oppgitt en helt annen datobetegnelse, enn det som står spesifisert i regelverket. ;)

Endret av ribusuniteru
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag har offisielt endret Holdbarhetsgarantien f.o.m 29/09, så nå er ikke garantien i nærheten av hvor lukrativ som den var tidligere - en gledens dag med andre ord!

 

Vel, det blir jo spennende å se hvor mange datojegere som gidder å gå på raid i Kiwi-butikkene nå. Å sjekke dato for de ansatte blir nok ikke like viktig lenger siden de var kontinuerlig oppmerksom, resultat; Mere dårlige varer. Dette er noe kunder legger merke til, og vil heller handle andre steder.

Lenke til kommentar

 

I dag har offisielt endret Holdbarhetsgarantien f.o.m 29/09, så nå er ikke garantien i nærheten av hvor lukrativ som den var tidligere - en gledens dag med andre ord!

 

Vel, det blir jo spennende å se hvor mange datojegere som gidder å gå på raid i Kiwi-butikkene nå. Å sjekke dato for de ansatte blir nok ikke like viktig lenger siden de var kontinuerlig oppmerksom, resultat; Mere dårlige varer. Dette er noe kunder legger merke til, og vil heller handle andre steder.

 

 

Du sier det selv; jeg tror aldri Burud hadde som intensjon om at "datojegere" skulle "raide" butikkene på jakt etter datovarer. Holdbarhetsgrantien var en garanti fra Kiwi om at kundene (merk: kundene) alltid skulle finne gode varer i hyllene. Intensjonen var god, men garantien blir misbrukt. Det er på sin plass at den blir gjort om så det er større sjanse for at den tjener sin hensikt.

 

Jeg har samtidig vanskelig for å tro at dette medfører at datovarene vil flomme over i butikkene. Det vil fortsatt være en holdbarhetsgaranti hos Kiwi, som kan medføre potensielt tap hos hver enkelt butikk, så jeg har tro på at de rutinene som butikkene allerede har vil bli videreført til tross for endringene som skjer.

 

Det nye regelverket kan man lese her, hvor de største endringene er at garantien ikke gjelder for aldersbestemte varer og at det vil bli betalt ut kontantbeløp overhodet for beløp større enn 20 kroner.

Lenke til kommentar

 

I dag har offisielt endret Holdbarhetsgarantien f.o.m 29/09, så nå er ikke garantien i nærheten av hvor lukrativ som den var tidligere - en gledens dag med andre ord!

 

Vel, det blir jo spennende å se hvor mange datojegere som gidder å gå på raid i Kiwi-butikkene nå. Å sjekke dato for de ansatte blir nok ikke like viktig lenger siden de var kontinuerlig oppmerksom, resultat; Mere dårlige varer. Dette er noe kunder legger merke til, og vil heller handle andre steder.

 

 

Dette er selvsagt bare tøys. De fleste vil nå være mer en godt fornøyd med en tilgodelapp. Det jo god gevinst for datojegerne å fortsatt titte innom - de sparer jo et helt matbudsjett. I tillegg er det nok mange, mange som leter uten å finne - disse vil da kunne sope inn det de andre ikke gidder bry seg med. Selv ser jeg alltid etter datovarer når jeg er innom uten at jeg pleier finne noe særlig.

 

Klokt valg av Kiwi, de beholder (nesten) hele garantien og samtidig sparer de penger.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

 

I dag har offisielt endret Holdbarhetsgarantien f.o.m 29/09, så nå er ikke garantien i nærheten av hvor lukrativ som den var tidligere - en gledens dag med andre ord!

 

Vel, det blir jo spennende å se hvor mange datojegere som gidder å gå på raid i Kiwi-butikkene nå. Å sjekke dato for de ansatte blir nok ikke like viktig lenger siden de var kontinuerlig oppmerksom, resultat; Mere dårlige varer. Dette er noe kunder legger merke til, og vil heller handle andre steder.

 

 

 

Faktisk får vi ansatte kjeft om vi får mye garantivarer og klager! Det er absolutt ikke lukurativt og nå som det er viden kjent av kiwi gullaug vant årets butikk, så er det vel ikke noe problem å legge til at garanti er en av kriteriene for å få en bra butikk! Faktisk tror jeg denne vil gjøre det enda mer lukurativt faktisk! Vi taper kanskje ikke like mye penger, men man kan brått handle alt istedenfor bare en type vare hvis vi er tomme! Mange av datojegerne kjøper jo annet også mens de først er der!

Lenke til kommentar

I dag har offisielt endret Holdbarhetsgarantien f.o.m 29/09, så nå er ikke garantien i nærheten av hvor lukrativ som den var tidligere - en gledens dag med andre ord!

 

Jeg kan ikke se at dette er en gledens dag. Med den nye garantien så forsvinner noen av "raiderne" som du kalte dem, men ikke alle.

 

Den nye holdbarhets garantien kommer bare til å gjøre kiwi mye dårligere, redusert antall datojegere = flere late kiwi ansatte = mer utgåtte varer. Bare se hvor dårlig frukten ble etter att de endret den garantien.

 

Det at de ikke vil gi ut penger for varer de ikke har erstatningsvarer for, den kan jeg forstå. Har ikke noen problemer med tilgodelapp, men det er ikke hva garantien sier :

 

(utdrag fra garantien)

"Utløpsdato er passert

 

Varer hvor utløpsdato er passert skal ikke gis ut, kunden skal i slike tilfelle få erstatningsvare. Dersom ny vare ikke er tilgjengelig får kunden velge andre varer for samme beløp. Det kan ikke kreves andre varer når butikken har ny vare (samme produkt) tilgjengelig.

 

Følgende varer kan i slike tilfeller ikke velges: Aldersbestemte varer (f.eks alkoholholdige varer, snus, reseptfrie legemidler, spillprodukter og energidrikker), gavekort, telekort og postprodukter. Varene må tas ut der og da, i en og samme handel.

 

Det utbetales ikke penger med mindre restbeløpet er kr 20,‐ eller mindre."

 

merk ordene Varene må tas ut der og da, i en og samme handel. M.a.o, Ingen Tilgodelapp. Med den "paragrafen" i holdbarhetsgarantien så skyter kiwi seg selv i foten, ettersom de innrømmer at du skal ha erstatnings varer/produkter, men de setter en urimlig tidsbegrensing på garantien.

 

Personlig så synes jeg at Kiwi er frekke og urimlig som sier at man ikke kan bruke "garantien" på gavekort eller telekort, de kunne heller ha vært ærlige å gi en tilgodelapp, som kan brukes til å betale for alle varer untatt aldersbestemte varer.

 

Dessuten så er den nye "ingen penger" policy'en dems noe som kommer til å koste dem mer i lengden.

 

Og sist men ikke minst litt insder info : Forandringen kommer som et resultat av at mange av leverandørene som også yter salgs konsulenter som setter ut varer, har gjort det klinkende klart for Kiwi at de er ikke ansvarlig for rullering i butikken (Les: BRYGGERIENE) det har fått nok av å bli kjeftet på fordi Kiwi sine ansatte ikke gjør jobben sin.

 

Uansett hva du måtte mene om den nye holdbarhetsgarantien så anbefaler jeg deg som handler på Kiwi om å sjekke datoen på det du kjøper, fordi hovedgrunnen til at mange datojegere "jakter" på kiwi er var at man hadde sjansen til å finne "penger", det var også grunnen til at Kiwi hadde [HADDE] god orden i butikkene sine fordi de ikke ville gi fra seg disse "pengene".

 

Kiwi har muligens vunnet krigen mot datojegerne, men du som kunde taper på dette, så sjekk datoen på det du kjøper på Kiwi for sjansen for at det er utgått på dato har økt kraftig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg klarer ærlig talt ikke å se sammenhengen mellom endringen og påstanden om at det "= flere late kiwi ansatte = mer utgåtte varer". Det er fortsatt en garanti som kan bli brukt, men det er i all hovedsak oppgjøret av garantien som er endret. Selv uten muligheten for å få utbetaling i kontanter, så vil fortsatt garantien være potensiell lukrativ for enkelte. Jeg er enig i at dette trolig vil redusere antall datojegere, spesielt de som utnyttet garantien, men dette er noe jeg ønsker velkommen!

 

""merk ordene Varene må tas ut der og da, i en og samme handel. M.a.o, Ingen Tilgodelapp. Med den "paragrafen" i holdbarhetsgarantien så skyter kiwi seg selv i foten, ettersom de innrømmer at du skal ha erstatnings varer/produkter, men de setter en urimlig tidsbegrensing på garantien.

Personlig så synes jeg at Kiwi er frekke og urimlig som sier at man ikke kan bruke "garantien" på gavekort eller telekort, de kunne heller ha vært ærlige å gi en tilgodelapp, som kan brukes til å betale for alle varer untatt aldersbestemte varer."

Teknisk sett er du helt sikkert velkommen til butikken når de åpner og du får sikkert være der helt til klokken 23 for å bestemme deg hva du skal bruke verdien av ev. datovarer på - kanskje bare skrive en handleliste på forhånd? Det er jo rimelig klart hvorfor man velger å tvinge gjennom at garanti og erstatnings varer må foregå samtidig. Det henger sammen med det at man ikke kan bruke garantien til å få kjøpt gavekort, telekort og aldersbestemte varer. Kiwi har ingen tilgodelapp-ordning, men vil ev. bruke gavekort - men disse har ingen mulighet for å sperre kjøp av aldersbestemte varer o.l. Den eneste måten Kiwi kunne ha gitt ut en verdi på da er i kontanter - som det nå er slutt på.

Samtidig lurer jeg på hvorfor Kiwi er frekke og urimelige da de ikke gir muligheten for å bruke det på gavekort eller telekort? Begge disse kan brukes på vanlig måte som kontanter (med åpenbare begrensinger mtp brukersteder for enkelte typer), så gavekort og telekort er bare penger i en annen form. Nå har Kiwi gjort det klart at de ikke vil dele ut penger lenger, og at gavekort og telekort blir ekskludert fra å bli brukt i garantien er vel mer en selvfølge da?

Lenke til kommentar

På meg virker det som datojegerne opphøyer seg selv en smule. Det hender jeg ser gamle varer i andre kjeder, men det er overhodet ikke noe problem. Hvordan Kiwi da, med en garanti som fortsatt er langt bedre enn alle andres, skal forfalle til muggelen tyter ut av meieriseksjonen sliter jeg med å se at noen har belegg for å hevde. Tross alt betyr vel denne garantien at den som er en flink datojeger kan spise indrefilet og dyre oster til daglig - gratis! Og: det finnes da jammen mange varer som har lang holdbarhet, også - slik at disse gratiskronene er vettuge på sikt og ikke bare dekker middagen de neste to dagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På meg virker det som datojegerne opphøyer seg selv en smule. Det hender jeg ser gamle varer i andre kjeder, men det er overhodet ikke noe problem. Hvordan Kiwi da, med en garanti som fortsatt er langt bedre enn alle andres, skal forfalle til muggelen tyter ut av meieriseksjonen sliter jeg med å se at noen har belegg for å hevde. Tross alt betyr vel denne garantien at den som er en flink datojeger kan spise indrefilet og dyre oster til daglig - gratis! Og: det finnes da jammen mange varer som har lang holdbarhet, også - slik at disse gratiskronene er vettuge på sikt og ikke bare dekker middagen de neste to dagene.

Ikke noe problem?

 

Jeg erfarte og hørte om den nye garantien, da jeg var innom en Kiwi-butikk i dag.

Som den snille Kiwi-jeger jeg er, så rullerte jeg kjapt varene i de hyllene jeg fant utgåtte og varer med kort dato; samt noterte meg hvilke varer jeg ville gjøre kassen oppmerksom på at de hadde flere varer med kort dato i hyllen på, som jeg ikke ville ha, eller hadde bruk for.

 

Stor var dessverre da overraskelsen, da jeg i kassen bryskt fikk beskjed om at å utbetale penger for den esken med utgått sjokolade jeg hadde funnet, var helt uaktuellt. "Det må taes ut i varer, NÅ, var beskjeden.

 

Jeg liker ikke konflikter. Så, for å tekkes betjeningens ønske, så valgte jeg ut noen langtidsholdbare varer, som jeg garantert kom til å trenge, før jeg aksepterte butikkens betingelser, og bestemte meg for å ta saken med Kiwi sentralt, senere; på Facebook, mail, eller liknende.

Muligheten for å gjøre noen varp, er jo tross alt litt av spenningen og motivasjonen, for å gjøre denne kvalitetssjekkingen på mangfoldige Kiwi-butikker.

 

Vel hjemme, så oppdaget vi dessverre at Kiwi faktisk hadde endret garantien sin, med virkning fra 28 september.

Ikke bare det at muligheten for kontantutbetaling er borte; men borte er jo også garntien på tobakk, alkohol og energidrikker! Eller, med andre ord, de produktene som faktisk er de som gjerne går ut på dato i de butikkene som ikke har kontroll og gode rutiner, på varer og rullering av dem.

 

Hvordan kan du si at vi opphøyer oss?

Jeg bruker systematisk, sikkert en arbeidsdag i uka, på å saumfare hyllene til Kiwi-butikkene i nærområdet. Det koster både tid og penger å reise rundt omkring. Det er sjelden man gjør de store varpene. Men, er det ikke i grunnen greit for butikken, at de får litt ris i form av utbetaling, når de presterer å ha varer som ikke lenger er holdbare i hyllene sine, uten å ha sørget for å ha ferske varer der?

 

Jeg tok for moro skyld turen innom min lokale Prix-butikk, senere på dagen. De har jo ingen slik tøff garntiordning som Kiwi hadde før 28/9-14. Så der kan man risikere å finne mye rart av dato, om man ikke har vidåpent blikk, når man sløvt henter seg mat i hyllene, etter en lang og slitsom arbeidsdag.

I disken for ferske kjøttvarer, fant jeg ikke mindre enn 20 (tjue) forskjellige varesorter, som var av utgått dato, som ikke var fjernet fra disken!

 

Og det er klart at butikken tjener kortsiktig profitt på dette! Her kan dårlige og bedervede varer omsettes til raske penger, for en smart butikksjef. Hvorfor kaste varene gratis til Frelsesarmeen eller Bymisjonen, når kundene heller kan betale penger for dem?

 

Det komparative fortrinnet som Kiwi.har, er at man sjelden finner slike utgåtte varer i Kiwis hyller. Kvaliteten, er vel litt av det som gjør at kunder velger å handle litt dyrere på Kiwi, fremfor å handle på Rema, Bunnpris eller Prix? Der man i beste fall blir irritert over å finne ut når man kommer hjem, at varene man kjøpte var av langt utgått dato, og at butikken nå selvfølgelig er stengt, eller det er for mye styr å dra tilbake og klage. I verste fall så blir man syk eller død, av å spise disse bedrevede varene som butikkene i ren spekulasjon, lar stå i hyllene til flere dager etter at datoen er utgått!

Men, hvor stor er egentlig sjansen for å bli tatt eller saksøkt?

En kynisk kalkyle, på at det er bedre å risikere søksmål og risikere kunders helse, fremfor å ha rutiner som sørger for at kunders liv og helse sikres ved å overholde de datoer, som produsentene setter til gitte kvaliteter?

 

Det er ikke snak om å opphøye seg. Men, jeg tror faktisk at Kiwis datojegere har reddet flere norske liv, ved å sørge for at Kiwis hyller har minimalt med varer som er utgått på dato!

 

Det er leit, at Kiwi i et post Burudsk nåtid ikke ser verdien av den garantien de faktisk har, og velger så til de grader å bryte med det prinsippet som Burud satte den gang han lovte markedets tøffeste garanti.

 

Men, hvis Kiwi ønsker å ende opp som en kjede med hyllene fulle av utgåtte varer, der kundene må være svært observante for å unngå å få med seg bedervede/utgåtte varer hjem, så må de da gjerne fortsette å fjerne/skrenke inn på garantien sin og fjerne intencivene for å finne utgåtte varer....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På meg virker det som datojegerne opphøyer seg selv en smule. Det hender jeg ser gamle varer i andre kjeder, men det er overhodet ikke noe problem. Hvordan Kiwi da, med en garanti som fortsatt er langt bedre enn alle andres, skal forfalle til muggelen tyter ut av meieriseksjonen sliter jeg med å se at noen har belegg for å hevde. Tross alt betyr vel denne garantien at den som er en flink datojeger kan spise indrefilet og dyre oster til daglig - gratis! Og: det finnes da jammen mange varer som har lang holdbarhet, også - slik at disse gratiskronene er vettuge på sikt og ikke bare dekker middagen de neste to dagene.

Ikke noe problem?

 

Jeg erfarte og hørte om den nye garantien, da jeg var innom en Kiwi-butikk i dag.

Som den snille Kiwi-jeger jeg er, så rullerte jeg kjapt varene i de hyllene jeg fant utgåtte og varer med kort dato; samt noterte meg hvilke varer jeg ville gjøre kassen oppmerksom på at de hadde flere varer med kort dato i hyllen på, som jeg ikke ville ha, eller hadde bruk for.

 

Stor var dessverre da overraskelsen, da jeg i kassen bryskt fikk beskjed om at å utbetale penger for den esken med utgått sjokolade jeg hadde funnet, var helt uaktuellt. "Det må taes ut i varer, NÅ, var beskjeden.

 

Jeg liker ikke konflikter. Så, for å tekkes betjeningens ønske, så valgte jeg ut noen langtidsholdbare varer, som jeg garantert kom til å trenge, før jeg aksepterte butikkens betingelser, og bestemte meg for å ta saken med Kiwi sentralt, senere; på Facebook, mail, eller liknende.

Muligheten for å gjøre noen varp, er jo tross alt litt av spenningen og motivasjonen, for å gjøre denne kvalitetssjekkingen på mangfoldige Kiwi-butikker.

 

Vel hjemme, så oppdaget vi dessverre at Kiwi faktisk hadde endret garantien sin, med virkning fra 28 september.

Ikke bare det at muligheten for kontantutbetaling er borte; men borte er jo også garntien på tobakk, alkohol og energidrikker! Eller, med andre ord, de produktene som faktisk er de som gjerne går ut på dato i de butikkene som ikke har kontroll og gode rutiner, på varer og rullering av dem.

 

Hvordan kan du si at vi opphøyer oss?

Jeg bruker systematisk, sikkert en arbeidsdag i uka, på å saumfare hyllene til Kiwi-butikkene i nærområdet. Det koster både tid og penger å reise rundt omkring. Det er sjelden man gjør de store varpene. Men, er det ikke i grunnen greit for butikken, at de får litt ris i form av utbetaling, når de presterer å ha varer som ikke lenger er holdbare i hyllene sine, uten å ha sørget for å ha ferske varer der?

 

Jeg tok for moro skyld turen innom min lokale Prix-butikk, senere på dagen. De har jo ingen slik tøff garntiordning som Kiwi hadde før 28/9-14. Så der kan man risikere å finne mye rart av dato, om man ikke har vidåpent blikk, når man sløvt henter seg mat i hyllene, etter en lang og slitsom arbeidsdag.

I disken for ferske kjøttvarer, fant jeg ikke mindre enn 20 (tjue) forskjellige varesorter, som var av utgått dato, som ikke var fjernet fra disken!

 

Og det er klart at butikken tjener kortsiktig profitt på dette! Her kan dårlige og bedervede varer omsettes til raske penger, for en smart butikksjef. Hvorfor kaste varene gratis til Frelsesarmeen eller Bymisjonen, når kundene heller kan betale penger for dem?

 

Det komparative fortrinnet som Kiwi.har, er at man sjelden finner slike utgåtte varer i Kiwis hyller. Kvaliteten, er vel litt av det som gjør at kunder velger å handle litt dyrere på Kiwi, fremfor å handle på Rema, Bunnpris eller Prix? Der man i beste fall blir irritert over å finne ut når man kommer hjem, at varene man kjøpte var av langt utgått dato, og at butikken nå selvfølgelig er stengt, eller det er for mye styr å dra tilbake og klage. I verste fall så blir man syk eller død, av å spise disse bedrevede varene som butikkene i ren spekulasjon, lar stå i hyllene til flere dager etter at datoen er utgått!

Men, hvor stor er egentlig sjansen for å bli tatt eller saksøkt?

En kynisk kalkyle, på at det er bedre å risikere søksmål og risikere kunders helse, fremfor å ha rutiner som sørger for at kunders liv og helse sikres ved å overholde de datoer, som produsentene setter til gitte kvaliteter?

 

Det er ikke snak om å opphøye seg. Men, jeg tror faktisk at Kiwis datojegere har reddet flere norske liv, ved å sørge for at Kiwis hyller har minimalt med varer som er utgått på dato!

 

Det er leit, at Kiwi i et post Burudsk nåtid ikke ser verdien av den garantien de faktisk har, og velger så til de grader å bryte med det prinsippet som Burud satte den gang han lovte markedets tøffeste garanti.

 

Men, hvis Kiwi ønsker å ende opp som en kjede med hyllene fulle av utgåtte varer, der kundene må være svært observante for å unngå å få med seg bedervede/utgåtte varer hjem, så må de da gjerne fortsette å fjerne/skrenke inn på garantien sin og fjerne intencivene for å finne utgåtte varer....

 

 

Så er spørsmålet om det du sier er representativt. Jeg kan hvertfall, med hånden på hjertet, si at det er svært sjelden jeg finner kjøttvarer, meieriprodukter og juice som har gått ut på dato. Da jeg handler i Oslo er det nok et dusin butikker omtrent som omfatter mine observasjoner. Mulig det er andre forhold her enn andre steder, men det samme forbeholdet må også du ta :)

 

Det jeg mener med "opphøyer seg selv" er at dere tror at hvis dere forsvinner blir kvaliteten drastisk redusert, og hyllene flyter over av utgåtte varer. Du trekker jo selv strikken så langt at du trekker inn sykdom og død her. Det er spurv med kanoner, og nesten uten unntak feilaktig. Er maten SÅ dårlig som det du skisserer vil det være åpenbart at den er uspiselig lenge før den havner på tallerkenen. Alvorlighetsgraden i det du spår er omtrent som om de rødgrønne skal snakke om konsekvensen av en blåblå regjering. Det blir smurt så tykt på at man ikke kan ta det for god fisk. Jeg lever fint hvis 0,2% av varene på Kiwi er gått ut på dato. Det er egentlig ikke et problem i praksis - ellers hadde jo samtlige handlet på Kiwi på grunn av tryggheten alene! Så er ikke tilfelle. Det er en salgsgimmick, og noe man kan utnytte litt hvis man gidder. That's it-

 

For min del - en slags datojeger - har denne endringen lite å si, og for din (og andres del) burde det være det samme. Hvis du bruker noen timer her og der på å finne datovarer slik at du kan få kvalitetsvarer "gratis" har du matbudsjett på nesten null, men spiser som en konge (avhenger av sortimentet til Kiwi... er vel ikke Ultra-kvalitet der). Det er da verdt en innsats i seg selv? Indirekte er det jo penger tjent, og.

Lenke til kommentar

Jeg finner sjeldent noe som er gått ut på dato eller ser ut til å være i dårlig form, men når jeg gjør det gir jeg bare beskjed til de ansatte så fjerner de produktet med en gang. De får fjernet en dårlig vare uten at de koster de eller meg en krone :)

Men det er nok fordi det har fantes masse datojegere, som gjorde butikken konstant oppmerksom på datovarer. De får ut det meste, og de andre har tatt resten som de har oversett. Jeg merker meg at når det ble endring, var det flere ting som lå igjen enn før og andre ting som fortsatt ligger. Tror ikke det er helt tilfeldig. De tror nok at alle slutter med sysselen, og det blir ikke like nøye med å fjerne dårlige varer i hyllene.

 

På sikt tror jeg helt ærlig at det ikke er positivt for kjeden. Folk mister interesse for å bruke garantien, fordi det er altfor tungvint. Og særdeles lite gøy å plukke med seg varer og gå rundt å regne på hva hver enkelt vare koster.

 

Så konklusjonen min i allefall må være at det hadde vært (til tross for en fryktelig teit endring av garantien) en lettere løsning å gi deg gavekort på verdien istedet. Da man kunne man ha planlagt handlingen litt bedre og bruke det når man selv føler for det. Det er også forsåvidt mye mere tidkrevende for de ansatte å vente på deg. I tillegg å til slutt måtte slå inn masse forskjellige varer, fremfor bare å slå retur og gi deg pengene, eller bare gi deg erstatningsvare som fungerte ypperlig.

Endret av ribusuniteru
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...