Gå til innhold

Server mappe på bruker's desktop


ATLW

Anbefalte innlegg

Ja... Meg igjen (wohoo... :() (Server 2003)

Har googlet litt, men finner ikke så mye relevant til mitt arbeid.

 

Det jeg prøver å lage nå er delte mapper som leggest ut på skrivebordet til 9stk.

 

3 Avdelinger med 3 ansatte i vær av de.

Vær avdeling skal ha 1 fellesmappe for lagring på server.

Vær person skal ha 1 privat mappe for lagring på server.

Håper dette bilder som jeg konstruerte i halvsøvne forklarer det noenlunde.

opo7c8.jpg

 

Jeg har en OU med brukere i. Men vet ikke helt hvor jeg går i GPO Editor for å fikse dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg skjønner deg riktig hadde jeg satt opp filserver og delt en mappe defra, da får alle tilgang til denne, når de skal ha en egen privat mappe er det jo greieste og opprette en nettverks stasjon til brukerne via brukerprofilen

 

Om det var dette du tenkte på da?

 

Dette er det vil ha, men helst slik jeg prøvde å forklare det.

(Bruker logger på maskin, og på magisk vis så sligger det en felles mappe for avdeling, og en personlig mappe for bruke på skrivebordet som lagres på server)

 

For det er slik det er forklart at jeg skal gjøre det i oppgaven, men nettverksdisk er aktuelt om jeg ikke finner ut av det andre.

 

Og, jeg har fil server.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye jeg burde fortelle deg, siden dette er en oppgave....

 

Men her er ett par hint:

 

GPO (du får ikke publisert nettverkshare direkte på skrivebordet via GPO) MEN! Du kan lage ett logonscript, som blir kjørt via GPO som gjør dette for deg.

 

Du må med andre ord lage ett logonscript som GPO kjører når brukerne logger seg på. Resten regner jeg med du finner ut selv. ;)

 

Det høres værre ut enn det er.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye jeg burde fortelle deg, siden dette er en oppgave....

 

Det er er en Fagrøve test, alle hjelpemidler er lov. Fagprøven er til slutten av året.

Men her er ett par hint:

 

GPO (du får ikke publisert nettverkshare direkte på skrivebordet via GPO) MEN! Du kan lage ett logonscript, som blir kjørt via GPO som gjør dette for deg.

 

Du må med andre ord lage ett logonscript som GPO kjører når brukerne logger seg på. Resten regner jeg med du finner ut selv. ;)

 

Det høres værre ut enn det er.

 

Sant, høres værre ut enn det det er.

Må bare lære meg å scripte på... 6 timer. Takk.

Lenke til kommentar

Du trenger overhodet ikke noe scripting for dette, det er mange år siden vi brukte script for å publisere snarveier/nettverksdisker til brukerenes skrivebord, dette er en veldig utdatert metode. Siden Windows XP SP3 så har dette hovedsakelig blitt gjort med group policy preferences (i tidligere versjoner støttet Windows XP ikke group policy preferences så dersom du har OS som er på dette nivået så er ikke dette noe problem.

 

Det du bør gjøre er å lage en GPO som oppretter en snarvei på brukerens/gruppens skrivebord du finner valget du trenger i Group Policy Management når du er inne og redigerer en GPO under User Configuration -> Preferences -> Shourtcuts

 

Når du velger å lage en ny snarvei her så kan du velge at den skal legges ut på Desktop

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...