Gå til innhold

Hjelp: Forsterker til stativhøyttalere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg tenkte å kjøpe PSB Image B4 eller Tannoy Mercury V1. Har dere noen tips til forsterker? Stereo er nok, og den trenger ikke ha andre funksjoner enn at den har to rca-in (fra tv og pc).

Er denne god?

 

Pris og størrelse er ganske viktige faktorer :) helst så billig som mulig, uten at det går hardt utover kvaliteten :)

 

takk

 

 

Hei!

 

Anbefaler en tur til bruktmarkedet på hifisentralen.no, høyttalerne du ser på er små men tungdrevne, så for å få litt lyd ut av dem trenger de mye strøm.

Den fra Denon er helt ok på lave volum, men vil slite hvis du vil dra på litt innimellom.

Så f.eks en NAD c329 til 1000kr, eller hvis du vil opp ett hakk en Primare i20 til 3200 kr. Forsterkere er enkel teknologi som ikke så lett går i stykker, så

det er relativt trygt å kjøpe brukt. Og prisen på nytt utstyr er stort sett halvert når du går ut døra fra butikken....

Lenke til kommentar

Hei :) takk for hjelpen! Da forsøker jeg å finne brukt! :) Jeg prøver å finne ut hvor mye watt jeg trenger per kanal, (det er det du mener med tungdrevne ikke sant?) men klarer ikke finne det :/ Fant du det?

 

Jeg kommer til å velge disse: Tannoy Mercury V1

 

Har du noen tips til hvor jeg finner bra ting brukt? Finn.no? Amazon? Ebay?

 

Hva bør jeg se etter i en god forsterker? Hvordan kan jeg kontrollere om jeg får noe bra? :)

 

Shit .. det spørsmålet der kan ta lang tid å svare på.. Unnskyld :p Håper du kan svare kort ihvertfall! Takk :D

Lenke til kommentar

Hva er forresten en NAD?

Er det en spesiell type forsterker jeg bør se etter?

NAD er et merke. Ganske populært.

 

Ok, takk :-)

Men er det en spesiell type forsterker jeg bør se etter? Det er så utrolig mye, så det hadde vært fint å filtrere ut en del :-P hva med rørforsterkere o.l. Skal jeg hoppe over sånne feks?

Lenke til kommentar

Rørforsterkere er konstruert med gammeldagse radiorør i stedet for transistorer. De låter ofte mer naturlig enn iallfall billige transistorforsterkere fordi

rør forvrenger lyden på en mye mer behagelig måte enn transistorer. Men du må ha mange kilo forsterker for å komme opp på 2x50w med rør, og ofte ligger ytelsen på veldig få watt. Men 10 rørwatt vil garantert trøkke mer enn et "1000w" integrert elkjøpanlegg, så det er viktig å ikke henge seg for mye opp i watt og målinger. Tradisjonelt bruker man lettdrevne høyttalere, 89 db per w og oppover med rørforsterkere, men det kan fungere fint med alle høyttalere, så det er ingenting i veien for å prøve. Selv bruker jeg notorisk tungdrevne Proac 1sc sammen med en 2x50 watt rørforsterker, og det fungerer knall.

 

Du bør se etter en integrert forsterker, da får du alt du trenger i en boks. Sett et budsjett, og kjøp den tyngste forsterkeren du har råd. Kilo forteller mer enn Watt.

 

Edit: Leif was here.

Endret av radiated
Lenke til kommentar

Sikkert fin den. En fordel med å kjøpe nytt, er at du kan kjøpe høyttalerne først og så ta de med til butikken og prøve forskjellige forsterkere.

Man kan få seg en overranskelse, for det som på papiret skal fungere best er ikke alltid det som låter slik man liker.

Ellers er fortsatt min anbefaling å kjøpe brukt. Hifisentralen.no er det beste stedet i Norge for kjøp av brukte stereoanlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...