Gå til innhold

Guide: Trådløs strømming til TV-en


Anbefalte innlegg

Nå kan du ikke benytte DLNA som skjerm for PC'en. Dersom du skal spille , bedrive fotoregigering ol. på TV'en er denne fortsatt nødt til å kobles via HDMI.

 

En HTPC har derfor sine fordeler siden den kan benyttes til bortimot alt.

Sant, men hvor mange sitter egentlig i stua og driver med sånt?

Vi snakket forsåvidt om mediacenters og lignende bokser, ikke fullblods HTPC som gjerne er en del kraftigere og har flere bruksområder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan enkelte IT journalister her i Norge stoppe å bruke "STRØMMING" ? Det er et FORFERDELIG dårlig ord, og spesielt siden "streaming" eller "stream" fungerer bedre på norsk enn det "strømming" gjør.

 

Dere ser bare ut som latterlige journalister som skriver for 60 år gamle husmødre når dere bruker ord som "strømming"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil hvertfall påstå at mediacenter og lignende bokser i stua for lengst er en avleggs sak.

 

Forlengst avleggs faktisk, det gir den beste opplevelsen per i dag, så kan man jo diskutere omd et er verd en høyere pris og mere arbeidssomt oppsett.

 

AtW

Den beste? Og billigere? Kontra hva?

Jeg har ingen bedre opplevelse eller billigere opplevelse på min ganske så gamle Samsung som kjører HDMI rett fra pcen kontra en nyere Samsung i et helt annet rom som kjører via DLNA og nettverket.

Begge tvene kostet like mye i sin tid og det var billigere å ha det via DLNA kontra å kjøpe inn en ny liten boks til å fylle opp unødvendig i stua.

 

Les innlegget mitt igjen, jeg sier ikke det er billigere, jeg sier prisene er høyere.

 

Hvorfor det er best er jo rimlig åpenbart om man faktisk har prøvd en HTPC:

 

- Kan spille av hva som helst, uavhengig av format, om det er lagret som isoer, plater osv.

- Media-softwaren er uendelig mye mer avansert (soner, cutom views, bedre metadata, upmixing osv osv).

- Man kan styre andre ting, som lys persienner osv osv fra den samme PCen.

- Man kan spille spill på HTPCen.

 

Om dette er verd ekstra kostnad, og mere tungvindt oppsett? Opp til den enkelte. Per i dag er det ikke noe som gir en bedre opplevelse, best case er at man får en likeverdig opplevelse om man har svært enkle behov.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil hvertfall påstå at mediacenter og lignende bokser i stua for lengst er en avleggs sak.

 

Forlengst avleggs faktisk, det gir den beste opplevelsen per i dag, så kan man jo diskutere omd et er verd en høyere pris og mere arbeidssomt oppsett.

 

AtW

Den beste? Og billigere? Kontra hva?

Jeg har ingen bedre opplevelse eller billigere opplevelse på min ganske så gamle Samsung som kjører HDMI rett fra pcen kontra en nyere Samsung i et helt annet rom som kjører via DLNA og nettverket.

Begge tvene kostet like mye i sin tid og det var billigere å ha det via DLNA kontra å kjøpe inn en ny liten boks til å fylle opp unødvendig i stua.

 

Les innlegget mitt igjen, jeg sier ikke det er billigere, jeg sier prisene er høyere.

 

Hvorfor det er best er jo rimlig åpenbart om man faktisk har prøvd en HTPC:

 

- Kan spille av hva som helst, uavhengig av format, om det er lagret som isoer, plater osv.

- Media-softwaren er uendelig mye mer avansert (soner, cutom views, bedre metadata, upmixing osv osv).

- Man kan styre andre ting, som lys persienner osv osv fra den samme PCen.

- Man kan spille spill på HTPCen.

 

Om dette er verd ekstra kostnad, og mere tungvindt oppsett? Opp til den enkelte. Per i dag er det ikke noe som gir en bedre opplevelse, best case er at man får en likeverdig opplevelse om man har svært enkle behov.

 

AtW

Med siste beta-versjon av XBMC kan en faktisk får HTPCen til å fungere som en AirPlay-avspiller. Bruker min til å spille av youtubevideoer jeg finner på iPad/iPhone, samt vide bilder og video jeg har liggende på min iDings. :)

Lenke til kommentar

Les innlegget mitt igjen, jeg sier ikke det er billigere, jeg sier prisene er høyere.

 

Hvorfor det er best er jo rimlig åpenbart om man faktisk har prøvd en HTPC:

 

- Kan spille av hva som helst, uavhengig av format, om det er lagret som isoer, plater osv.

- Media-softwaren er uendelig mye mer avansert (soner, cutom views, bedre metadata, upmixing osv osv).

- Man kan styre andre ting, som lys persienner osv osv fra den samme PCen.

- Man kan spille spill på HTPCen.

 

Om dette er verd ekstra kostnad, og mere tungvindt oppsett? Opp til den enkelte. Per i dag er det ikke noe som gir en bedre opplevelse, best case er at man får en likeverdig opplevelse om man har svært enkle behov.

 

AtW

Og da er vi inne på HTPC igjen. Jeg snakker om mindre mediacenter bokser, slik som Boxee, PlayOn!, etc.

En pc er en pc, om den står i et stort tower kabinett eller et lite HTPC-kabinett og kan på ingen måte pr. idag bli erstattet av andre alt-i-et løsninger.

Dog du kunne sikkert brukt et nettbrett som fjernkontroll (5" Samsung nettbrett følger med Samsung toppmodellen idag som fjernkontroll) til å styre lys og persienner.

 

Men som sagt, da er vi inne på en helt annen type integrering av systemet annet enn bare en ekstra boks som spiller av film/musikk.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Kan enkelte IT journalister her i Norge stoppe å bruke "STRØMMING" ? Det er et FORFERDELIG dårlig ord, og spesielt siden "streaming" eller "stream" fungerer bedre på norsk enn det "strømming" gjør.

 

Dere ser bare ut som latterlige journalister som skriver for 60 år gamle husmødre når dere bruker ord som "strømming"

 

Jeg fikk en facepalm da jeg leste "strømming". Eller kanskje jeg burde si en fjeshånd? Det er begynner å bli rimelig idiotisk når journalistene (eller deres google translate) får råderett over hva som er korrekt skikk og bruk innen bokmål (og nynorsk).

 

Skal du på død og liv oversette streaming til norsk blir det slik:

- Strømsending. Å sende en strøm.

Du begynner i alle fall ikke å bøye adjektiver, okke som.

 

Mitt forslag: Bruk det engelske ordet "streaming" slik at det ikke skaper unødvendig forvirrelse.

Endret av VinterUlv
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mer spennende med de nye A/V recieverene som inneholder mange trådløse teknologier, enn at selve TV-en gjør det synes nå jeg da. Tilsynelatende blir det vel mobilen eller ipaden som blir det nye mediasenteret, (eller mediakontrolleren), mens Recieveren blir den nye HTPCen. I å med at mobiler som feks Nokia n8 allerede har mediasenter-app og støtter de fleste formater vil dette kunne fungere ypperlig :)

Lenke til kommentar

En ting jeg savner fra testen her, er samsung sin smart view med live view.

Så vidt jeg vet, er det ingen konkurrenter som har dette.

 

Det jeg kan gjøre, er å ha nettbrettet (samsung, android) koblet opp på samme wifi som tven.

 

Da kan jeg "strømme" ut fra tven også! Jeg kan se på samme kilde som tven er på, eller jeg kan se på en annen kilde. Kan også styre alle tvens funksjoner via. fjernkontrolldelen av samme appen. Dette er veeeldig enkelt å få til!

 

Jeg kan der også fra nettbrettet slå selve tven over i standby, uten å miste bildet på nettbrettet. I praksis har man en dualview ev. dualview med annen kilde.

 

Apple sin boks er bare tull egentlig, i forhold til DLNA. Du må kjøpe en ekstra boks for å få på plass streaming/strømming for appleenheter. Du begrenser deg til appleenheter og går deg enda mer vill blandt epletrærene.

 

Kjøper man en DLNA smarttv, kan man streame til tven. At en HTPC kan gjøre flere ting, er egentlig uvesentlig.. Det er mange ting du ikke kan gjøre med en HTCP også! Samt HTCP har lang boot-tid, bruker mer strøm og bråker mest sannsynlig mer. En PC trenger også oppdateringer av OS, m.m. oftere enn andre enheter.

 

Nb. jeg har selv pc koblet opp, så vel som ps3, tuner og flere androidenheter.

 

Samsung nettbrettet mitt streamer jeg altså fra og til, samt jeg styrer tven og recieveren via wifi. Recieveren har spotify, tven har div app's. Kan i praksis gjøre det meste man vil gjøre, men pcen inneholder jo serier og slikt. Jeg kunne selvsagt streamet fra pcen også, men jeg synes at det er lettere å finne frem i filstruktur enn grafiske menyer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At man å åpne et eget program for å bruke DLNA er jo fullstendig feil, men klart, dere har jo testet det på ett enkelt nettbrett fra samsung, så...

 

Det er fult mulig å få sømløst integrert DLNA-streamingstøtte - det er bare å installere en avspiller med DLNA-støtte - den dukker opp som et valg når du velger hvilken app du skal spille av videoen i.

 

Uansett er jo det beste du får xbmc på htpc-en og xbmc-appen installert på mobilen. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Apple sin boks er bare tull egentlig, i forhold til DLNA. Du må kjøpe en ekstra boks for å få på plass streaming/strømming for appleenheter. Du begrenser deg til appleenheter og går deg enda mer vill blandt epletrærene.Kjøper man en DLNA smarttv, kan man streame til tven.

Pisspreik.

En Apple-TV til 800 kr er kompatibel med absolutt ALT av TV'er på markedet og ALT av TV'er som allerede står hjemme i stua til folk, så fremt disse TV'ene har en HDMI-port.

Men du anbefaler at folk skal kjøpe ny TV istedet?

Dagens beste!

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar

Hardware.no skrev: "Ettersom Apple ikke lager egne TV-er enda, har de laget en liten medieboks man kan koble til TV-en for å strømme innhold fra mobiler og nettbrett, kalt Apple TV. Uten denne vil du få problemer med å koble opp iPaden eller iPhonen til TV-en......En annen ulempe er at du trenger en Apple TV for å overføre tingene dine til TV-en."

 

Det er flust med apper for iOS-enheter på App Store som tillater streaming til TV'en med DLNA. Hvorfor nevner dere ikke dem?

http://www.macworld....rch&search=dlna

 

Hardware.no skrev: "Hvis du allerede har en Apple TV koblet til TV-en, trenger du ikke å være redd for å kjøpe et Android-nettbrett eller en Android-mobil. Via tredjeparts-programmer kan disse også benytte seg av eple-boksen. Det mest kjente programmet kommer fra nordmannen Jon Lech Johansen, og hans medieprogram DoubleTwist, samt tilleggsprogrammet AirSync."

 

Dere anbefaler her et et ikke-autorisert hack laget gjennom reverse-engeneering uten noen form for garantier. Joda, det fungerer. Helt inntil at Apple forandrer/justerer AirPlay-protokollen.

Problemet er ikke at folk kjøper Android-nettbrett/mobil. Problemet oppstår idet folk kjøper tredjeparts AirPlay-kompatible receivere eller aktive høytalere til flere tusen kr for å streame musikk fra sin Android-enhet ved hjelp av dette hacket fra Double-twist. For mange kan dette mye penger å satse på noe som skal fungere gjennom et hack uten noen form for garantier.

 

DLNA har lang flere problemer enn det dere fremstiller det som. Jeg vet om et tilfelle der en person eide følgende enheter som alle ifølge papiret var DLNA-kompatible: en ReadyNAS (som mediaserver), en Playstation3 for å streame media, en TV fra LG, flere datamaskiner som kjørte DLNAserver-programmer, en internettradio, et Xbox-mediasenter, en Xbox, en "home-theater"-PC, etc. Men uten unntak så ble hver og en av disse rapportert å ha store problemer med å samarbeide med de andre enhetene.

Problemet er at DLNA er for "løst" standardisert. Løsheten i standarden både tillater og bidrar til at hver av produsentene lager sin egen versjon av DLNA, som ikke nødvendigvis er så kompatibel med de andre produsentenes versjoner av DLNA, og derfor oppstår kompatibelitetsproblemer.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nettopp fått meg ny TV med DLNA, og merker at den er litt kresen på avspilling av visse MKV og MP4-filer. Har så langt bare testet TVersity og lar programmet konvertere til MPEG2 on the fly, men virker som det ikke leser visse filer fra maskinen her, og prøver ikke å konvertere dem.

Kjører på en noenlunde grei PC med Core I7 950, 12GB ram, Windows7, kablet nett til TV'en. Noen filer går problemfritt i HD med konvertering, mens andre bare resulterer i melding på TV'en om at de ikke er kompatibel.

 

Hvilke DLNA-programmer er det folk anbefaler, burde jeg prøve noe annet enn TVersity? Kan VLC brukes til dette?

Lenke til kommentar

PS3MediaServer og liknende programmer har vel etterhvert forskjellige profiler for ulike enheter, tror jeg. Det viktigste er at programmet har mulighet for å velge hva TV-en støtter, så den vet hva den skal transcode (det som faller utenfor det støttede) og hva den skal transcode til.

 

Husk at .MKV og .MP4 bare er containere - en pappeske om du vil. Det er video- og lydmaterialet inne i esken som er avgjørende for om TV-en din støtter dem eller ikke,

 

F.eks. er det ganske vanlig at dumme "smarte" enheter ikke støtter H.264-video med noe over Baseline eller High Profile, og innimellom har de andre begrenninger også. HD-lyd er også noe som ofte ikke støttes.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Ja, er klar over container/codec og profiler. Det som er teit er at den ikke koder om de som har feil profil, bare fordi de er i rett container og codec. TV'en tar mkv, mp4, mpg, avi, wmv, de vanligste containerne. Jeg vet også at den tar h.264 og MPEG2 i 1080p-oppløsning, men er ikke helt sikker på profilbegrensninger. Den har en DivX-HD dekoder i firmware elns, ligger inne i DLNA-appen i TV'en. Bruker som nevnt TVersity, og har tweaket en av profilene til å konvertere for PS3 i MPEG2 og HD-oppløsning, men den konverterer ikke alle filer som hadde trengt det, noen får bare passthrough, og ender opp med "ikke støttet" på TV'en. Selv når jeg setter at den skal kode om alt, så er det enkelte den ikke tar, regner med at det er input til transcoder i TVersity som da sliter. Forslag til alternativer som funker bedre enn TVersity?

Lenke til kommentar

Nettopp fått meg ny TV med DLNA, og merker at den er litt kresen på avspilling av visse MKV og MP4-filer. Har så langt bare testet TVersity og lar programmet konvertere til MPEG2 on the fly, men virker som det ikke leser visse filer fra maskinen her, og prøver ikke å konvertere dem.

Kjører på en noenlunde grei PC med Core I7 950, 12GB ram, Windows7, kablet nett til TV'en. Noen filer går problemfritt i HD med konvertering, mens andre bare resulterer i melding på TV'en om at de ikke er kompatibel.

 

Hvilke DLNA-programmer er det folk anbefaler, burde jeg prøve noe annet enn TVersity? Kan VLC brukes til dette?

Jeg bruker Serviio http://www.serviio.org/

Vet ikke om det er bedre en de andre, men jeg har ikke hatt problemer med det.

 

bruker det mest til å strømme TV-serier til mobilen mens jeg er på badet og pusser tennene osv.

Har også prøvd det på Blurayspilleren min og det funker fint, men jeg har ikke videre brukt for det da PC-en er koblet til TV-en.

Lenke til kommentar

Det ble andre boller ja, PS3MediaServer tar alle filene jeg ikke fikk kjørt på TVersity. Eneste jeg legger merke til er at den ikke lar meg spole eller skippe fremover i en video. Fint om det hadde vært mulig men man kan vel ikke få alt i en sånn config :p

Alternativet blir vel å kjøre video fra en USB-pinne, eller å hooke TV'en opp som en tredje skjerm på PC'en, men har bare et GTX570 som støtter 2 monitorer om gangen, så det blir litt kronglete. Ikke mye, men litt.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det virket med PS3MediaServer, men merk at det vil ta veldig lang tid, ettersom S3MediaServer må transcode på nytt fra valgt tidspunkt, fylle opp straming-bufferen, og så må TV-en fylle opp bufferet før den begynner å spille av. Tar nok fort et halvminutt, minst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...