Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Apotek1s pannetermometer ubrukelig? Eller er pannen min?


NgZ

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har feber på andre dagen nå, og har målt med Apotek 1s (a1) pannetermometer. Problemet jeg har hatt er at det viste veldig forskjellige temperaturer i går, avhengig av hvor i pannen jeg måler - godt over en halv grads forskjell. Samboeren min har imidlertid ikke dette problemet med termometeret. I tillegg ser det ut til at den måler stabilt dersom jeg peker den infrarøde måleren inn i øret i stedet - men jeg har ikke testet nok enda, da det varierer veldig hvor/om/når pannemålingene ikke er stabile.

 

For sikkerhets skyld puttet jeg det "gode gamle" termometeret opp der sola aldri skinner, og det viste 0,2 mer enn pannetermometeret viste i øret, og 0,9 grader mer enn pannetermometeret viste i pannen. (Innimellom varierer pannemålingene veldig, innimellom "låser" de seg til en verdi for hele "målesesjonen".)

 

Er det mulig at pannen min rett og slett er et "defekt" målepunkt, og ikke leder kroppsvarme godt nok? Har liksom aldri hørt om det før. :p

 

Pannetermometeret er nesten ubrukt, så jeg tviler på at sensoren har blitt møkkete. I følge bruksanvisningen kan den renses med 75% spritoppløsning - som jo alle har stående i skapet... Kan jeg vanne ut isopropanol? Evt. bruke 40% smirnoff? Er bare de sprit-kildene jeg har, i tillegg til vademecum..

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har alltid pleid å måle kroppstemperatur i armhulen og legge på en halv ° celsius.

 

Har aldri målt temperaturen min oppi ræva eller inni øret (?).

 

For øvrig er vel rektalmåling den mest skuddsikre... det er ganske vanlig å legge til en halv til en hel ° celsius hvis man måler andre steder. Noe som er ganske logisk. Du får jo ikke riktig temperatur til steika hvis termometeret bare ligger oppå i stedet for å stikke den inn. x)

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Vel, dette er jo et infrarødt termometer laget for å lese av pannetemperaturen, og det står ikke noe i bruksanvisningen om at man må lege på noe som helst - tvert imot påstår bruksanvisningen at den viser faktisk kroppstemperatur når man måler i pannen, men det gjør den jo altså ikke. Derimot viser den nærmere riktig temperatur når man måler i øret, men det er det altså ikke laget for, og det er heller ikke nevnt i bruksanvisningen.

 

Øretermometer er forøvrig helt vanlig, men de er dyrere en disse nye infrarøde pannetermometerne, så de har kanskje pblitt mindre vanlige. Men vi hadde ihvertfall et hjemme før, og det fungerte helt topp.

 

Pleier ikke stappe temometer opp i bakenden jeg heller (:p), men når målingene fra det ene termometeret sier at kroppstemperaturen min er enten 36,4 eller 38,9 ville jeg ha et sikkert svar. Skjønt, det gamle "vanlige" termometeret er så gammelt at man kan kanskje ikke stole på det heller.

 

Målinger under armen kan være opptil 1,5 grader unøyaktig oppover, og en grad nedover. Da kan man like gjerne få noen til å ta seg på pannen og gjette hvor hly feberen er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...