Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Mondeo 2009 - erfaring i forhold til 116 hk vs 140 hk?


Welhaven

Anbefalte innlegg

Er på biljakt og har funnet ut at jeg vil gå for en Ford Mondeo. Har avgrenset søket til to alternativer nå.

 

Den ene er en Trend-utgave stasjonsvogn, med 2.0 TDCI 140 hk-motor. Den andre er en Ghia X-utgave stasjonsvogn, men da med 2.0 TDCI 116 hk motor.

 

Her blir det liksom valg mellom motor eller utstyr.

 

Kan noen komme med noen erfaringer eller forslag her? Trenger sårt noen tips da jeg sliter med å bestemme meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde valgt motor fremfor utstyr. Motorene på mondeoene er grisegode, og med en 140hp utgave tror jeg du kommer til å være mere fornøyd, greit og ha litt mere å rutte med! Husk at da du se på biler så må du se på selve bilen fremmfor å bli lurt av utstyr, hjelper ikke med skinnseter da du skal opp en hard bakke med tillhenger, eller hvis bilen havarerer!

Lenke til kommentar

Er veldig fornuftig det du sier, og er helt enig. Eneste som jeg sliter litt med er at jeg er en sucker for gadgets, så når jeg kan få med skinnseter, keyless go, seter med memory osv så blir jeg lett solgt.

 

Men den 116 hk-en - noen erfaringer med den?

 

Skal nemlig bruke bilen lite til langkjøring, blir hovedsaklig til jobb og ærendebruk.

Lenke til kommentar

Er ikke samme motoren, bare at den er "strupt" ned i 116hk varianten da?

 

Isåfall så kan det hende det er mulig å chippe de og få like mye HK :)

 

Tenkte litt i denne gaten jeg også, at motoren er noe ala den samme. Har vurdert chipping men det kan jeg for lite om til å vurdere nå :-)

 

Nja, er litt skeptisk til chipping, men hvis bilen bare skal brukes til småting, så er 116hp også fornuftigt, men ikke fett! Enigt ned at gadgets er morsomt, og utstyr selger jo da du skal selge, så du må nesten vurdere ossen bruk bilen sksl brukes til! Har du link?

 

Motor-alternativet og Utstyr-alternativet

Lenke til kommentar

Ja, begge er svært gode biler, siden bilen skal brukes mest til småkjøring hadde jeg nok tatt den med mindre motor, husk hva jeg sa tidligere om at utstyr selger! Litt sjabby/ billigfelger på bilen, så jeg hadde kansje byttet disse for å få en "komplett" bil. Prut ned bilen 10-15 laken, og unn deg originalfelger fra ford! (ta med madammen på middag så blir hu fornøyd også) Husk at da bilen prøvekjøres må du kjøre alle gir til høye omregninger, trøkke på hvær eneste jævla knapp, sjekke etter steinsprut, og lakkriper! Ikke frykt hvis du finner noen, dette er bare enda et godt argument for å prute! Sjekk at alt er i orden med serviceheftet, og at dette ikke ser ut som dasspapir! Husk at man alltid kan prute, hvis en selger har sjansen til å selge en bil for 5 laken billigere, så gjør han jo selfølgelig det, salg er jo salg! Lykke til med kansje ny bil ( ikke hør på selgerens godprat, det er du som skal kjøpe bilen ikke ham som skal være fornøyd med den, han er jo egentlig bare en luring )

Endret av Philip moe lauritzen
Lenke til kommentar

116 og 140 er same motor berre nedstrupa. Det skal gå ann å bytte styrechipen fra 116 til 140 (dog ein del omprogrammering i kommunikasjonen grunna endra id på styrechipen til motoren.

 

 

 

Ghia X -modellen har eg sjølv med 116hk og vil hevde at det ekstrautstyret som ligger i ghia X gjer bilen meir verd enn dei ekstra hestene.

Og det er som sagt mulig å få dei inn i Ghia Xen mens ein får ikkje ekstrautstyret inn i ein Trend.

Når det gjelder Ghia Xen så ser eg at det står aux, men sidan den er første gangsregga i 11.2008 så er at som skal til ein liten kabel og ei programvare oppdatering så har du usb-uttak.

Alle Mondeoer produsert etter september 2008 har usb-muligheit då det er bluetooth-modulen som leverer usb-støtta.

 

(boksen som har det ligger på oversida av hanskerommet og skal ha ein heilt vanlig usb-kontakt)

 

Så mi anbefaling er å gå for Ghia Xen istadenfor Trend, sjølv om du mister automat.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Ja, begge er svært gode biler, siden bilen skal brukes mest til småkjøring hadde jeg nok tatt den med mindre motor, husk hva jeg sa tidligere om at utstyr selger! Litt sjabby/ billigfelger på bilen, så jeg hadde kansje byttet disse for å få en "komplett" bil. Prut ned bilen 10-15 laken, og unn deg originalfelger fra ford! (ta med madammen på middag så blir hu fornøyd også) Husk at da bilen prøvekjøres må du kjøre alle gir til høye omregninger, trøkke på hvær eneste jævla knapp, sjekke etter steinsprut, og lakkriper! Ikke frykt hvis du finner noen, dette er bare enda et godt argument for å prute! Sjekk at alt er i orden med serviceheftet, og at dette ikke ser ut som dasspapir! Husk at man alltid kan prute, hvis en selger har sjansen til å selge en bil for 5 laken billigere, så gjør han jo selfølgelig det, salg er jo salg! Lykke til med kansje ny bil ( ikke hør på selgerens godprat, det er du som skal kjøpe bilen ikke ham som skal være fornøyd med den, han er jo egentlig bare en luring )

 

Ja heller litt mot småkjøring = utstyr-alternativet. På vei til jobb er det maks 60 km/t, og de få gangene jeg skal ut på E6 vil kanskje 116 hk duge. Er jo ikke som at jeg ikke når 100 km/t!

 

Felgene burde jeg fått byttet ut, men driver å pusser opp hus også så pengene går hit først. Får ikke lagt felger inn i billånet heller så hehe.

Lenke til kommentar

116 og 140 er same motor berre nedstrupa. Det skal gå ann å bytte styrechipen fra 116 til 140 (dog ein del omprogrammering i kommunikasjonen grunna endra id på styrechipen til motoren.

 

Ghia X -modellen har eg sjølv med 116hk og vil hevde at det ekstrautstyret som ligger i ghia X gjer bilen meir verd enn dei ekstra hestene.

Og det er som sagt mulig å få dei inn i Ghia Xen mens ein får ikkje ekstrautstyret inn i ein Trend.

Når det gjelder Ghia Xen så ser eg at det står aux, men sidan den er første gangsregga i 11.2008 så er at som skal til ein liten kabel og ei programvare oppdatering så har du usb-uttak.

Alle Mondeoer produsert etter september 2008 har usb-muligheit då det er bluetooth-modulen som leverer usb-støtta.

 

(boksen som har det ligger på oversida av hanskerommet og skal ha ein heilt vanlig usb-kontakt)

 

Så mi anbefaling er å gå for Ghia Xen istadenfor Trend, sjølv om du mister automat.

 

Så siden det er samme motor skal den kunne chippes opp uten å risikere ekstra slitasje på motor? (Nå har jeg 0 peiling på chipping).

 

Og du har et godt poeng der, tenkte på det samme selv igår når daruu nevnte chipping. Motor kan endres, ekstrautstyr kan ikke endres.

 

Dette med å miste automat er et fett for meg egentlig, har alltid kjørt manuelt så kan like godt fortsette. Til slutt, man kan oppgradere til USB altså? Hvordan går man frem da? Og fornøyd med Ghia-X modellen?

Lenke til kommentar

116 og 140 er same motor berre nedstrupa. Det skal gå ann å bytte styrechipen fra 116 til 140 (dog ein del omprogrammering i kommunikasjonen grunna endra id på styrechipen til motoren.

 

Ghia X -modellen har eg sjølv med 116hk og vil hevde at det ekstrautstyret som ligger i ghia X gjer bilen meir verd enn dei ekstra hestene.

Og det er som sagt mulig å få dei inn i Ghia Xen mens ein får ikkje ekstrautstyret inn i ein Trend.

Når det gjelder Ghia Xen så ser eg at det står aux, men sidan den er første gangsregga i 11.2008 så er at som skal til ein liten kabel og ei programvare oppdatering så har du usb-uttak.

Alle Mondeoer produsert etter september 2008 har usb-muligheit då det er bluetooth-modulen som leverer usb-støtta.

 

(boksen som har det ligger på oversida av hanskerommet og skal ha ein heilt vanlig usb-kontakt)

 

Så mi anbefaling er å gå for Ghia Xen istadenfor Trend, sjølv om du mister automat.

 

 

 

 

 

Så siden det er samme motor skal den kunne chippes opp uten å risikere ekstra slitasje på motor? (Nå har jeg 0 peiling på chipping).

 

Og du har et godt poeng der, tenkte på det samme selv igår når daruu nevnte chipping. Motor kan endres, ekstrautstyr kan ikke endres.

 

Dette med å miste automat er et fett for meg egentlig, har alltid kjørt manuelt så kan like godt fortsette. Til slutt, man kan oppgradere til USB altså? Hvordan går man frem da? Og fornøyd med Ghia-X modellen?

 

 

Oppgraderinga til usb skal vere så enkel som:

Bestill kabel og holder fra Ford

løsne hanskerommet finn Nokiaboksen og kjenn etter usbuttaket,

lag hull i sida på hanskerommet til usbholderen

koble til kabelen og du skal ha usb-støtte.

 

 

Dog ser eg at du ikkje har Converse+ som kjørecomputer, så det kan hende at du ikkje trenger ein softwareoppgradering heller. Radioen skal støtte det då min sony-radio (2008-modell) støtter det og det var før omlegginga.

 

Det er nokre engelske fordforum som har både bilder og framgangsmåte for å gjere denne jobben.

 

At 116 og 140hken er same motor blei eg fortalt av ein serviceleder hjå Bilia, så ein chipping til 140hk skal ikkje vere noko ektra problem. gjer du det med å bytte styreienheiten (ECU?) så ville alle garantier frå Ford gjelde då det ikkje var forskjell på motoren.

Dei gjorde ikkje denne jobben i Norge, men i Sverige viste han at Fordverksteder utførte operasjonen.

 

Ghia X er nydeleg å kjøre, den skiller seg ut med litt penare detaljer enn f.eks Trend, og dei mørke bakrutene er nydelege. Det blir ikkje for mørkt inne i bilen og ein må heilt inntil vinduet på utsida for å kunne sjå inn.

Så det er fullt mulig å amme eit barn i baksetet utan at nokon som helst ser kva som foregår inne i bilen.

I min Ghia X så har eg lyst skinn det gjer bilen litt anderledes inni men det er berre visuelt.

Lenke til kommentar

Oppgraderinga til usb skal vere så enkel som:

Bestill kabel og holder fra Ford

løsne hanskerommet finn Nokiaboksen og kjenn etter usbuttaket,

lag hull i sida på hanskerommet til usbholderen

koble til kabelen og du skal ha usb-støtte.

 

 

Dog ser eg at du ikkje har Converse+ som kjørecomputer, så det kan hende at du ikkje trenger ein softwareoppgradering heller. Radioen skal støtte det då min sony-radio (2008-modell) støtter det og det var før omlegginga.

 

Det er nokre engelske fordforum som har både bilder og framgangsmåte for å gjere denne jobben.

 

At 116 og 140hken er same motor blei eg fortalt av ein serviceleder hjå Bilia, så ein chipping til 140hk skal ikkje vere noko ektra problem. gjer du det med å bytte styreienheiten (ECU?) så ville alle garantier frå Ford gjelde då det ikkje var forskjell på motoren.

Dei gjorde ikkje denne jobben i Norge, men i Sverige viste han at Fordverksteder utførte operasjonen.

 

Ghia X er nydeleg å kjøre, den skiller seg ut med litt penare detaljer enn f.eks Trend, og dei mørke bakrutene er nydelege. Det blir ikkje for mørkt inne i bilen og ein må heilt inntil vinduet på utsida for å kunne sjå inn.

Så det er fullt mulig å amme eit barn i baksetet utan at nokon som helst ser kva som foregår inne i bilen.

I min Ghia X så har eg lyst skinn det gjer bilen litt anderledes inni men det er berre visuelt.

 

Takk for fint svar!

 

Der viser det seg brått at når jeg hadde bestemt meg for Ghia X-varianten, så er den faktisk blitt reservert til imorgen. Nå fikk jeg jo enda mer lyst på den da - typisk?

 

Den hvite er sprek den også, men får ikke god-følelsen som jeg får av Ghia X-varianten. Argh!!

Lenke til kommentar

Da virker det som om Ghia X-varianten glapp.. Da står jeg igjen med 140hk-alternativet, men det blir ikke helt det samme nå.

 

Fant derimot denne som jeg kunne få for 199.000 ferdig. Noen som har noen synspunkter på dette? Er jo Titanium X, og det er vel ikke alt for langt unna utstyret til en Ghia X?

Lenke til kommentar

Pluss

navi, converse+ samt xenon (det hadde dei to andre ikkje)

 

Minus

Delskinn, litt mer plastic grill.

 

 

Litt dyrare men dei tre ekstrapunkta vil nok vere med å heve verdien. Er denne også levert direkte fra fordfrabrikken til norge så skal denne også kunne "oppgraderes" med usb-støtte. Trur Converse+ trenger ein liten oppgradering det går ann å få sjekka kva firmware conversen har.

 

Det er eit egent ford Mondeo-forum som har mykje om dette.

Lenke til kommentar

Pluss

navi, converse+ samt xenon (det hadde dei to andre ikkje)

 

Minus

Delskinn, litt mer plastic grill.

 

 

Litt dyrare men dei tre ekstrapunkta vil nok vere med å heve verdien. Er denne også levert direkte fra fordfrabrikken til norge så skal denne også kunne "oppgraderes" med usb-støtte. Trur Converse+ trenger ein liten oppgradering det går ann å få sjekka kva firmware conversen har.

 

Det er eit egent ford Mondeo-forum som har mykje om dette.

 

Verdt å vurdere denne her da faktisk. Og må si meg enig med Philip moe lauritzen; synes delskinn nesten var finere enn helskinn. Kanskje litt mer behagelig å sitte i på sommeren også, pluss at Navi i dashbordet ikke ser dumt ut!

 

Sitter og går gjennom Finn nå, har noen og 70 alternativer, men har bestemt meg for å vrake de med 1.8 TDCI-motoren, samt alle Trend-utgaver. Will stay tuned..

 

Takk for alle tips og tilbakemeldinger sålangt btw! Nytter jo ikke spørre dama, hun sier jo bare at Mondeo er Mondeo :whistle:

Lenke til kommentar

Ja, damer er ganske enkle der, de kan fargen, og det er pretty much it!

 

Meg- "ossen bil har du"

 

Lærer- "volvo"

 

Meg- "jaha, ossen da, modell, motor"

 

Lærer- "ja det er jo sånn stasjonsvogn da, den går på bensin"

 

Meg- " *facepalm*. Flott!!!"

 

Edit:skrivefeil

Endret av Philip moe lauritzen
Lenke til kommentar

Ja, damer er ganske enkle der, de kan fargen, og det er pretty much it!

 

Meg- "ossen bil har du"

 

Lærer- "volvo"

 

Meg- "jaha, ossen da, modell, motor"

 

Lærer- "ja det er jo sånn stasjonsvogn da, den går på bensin"

 

Meg- " *facepalm*. Flott!!!"

 

Edit:skrivefeil

 

Nettopp ;-)

 

Da har jeg faktisk to alternativer her. Nummer 1 som jeg viste til lenger opp, og Nummer 2 som jeg har fått ned til 200.000 ferdig.

 

Nå har nummer 2 gått litt mer, men virker som et bedre alternativ? Tror den grå fargen blir dritstilig med sorte 19'' også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...