Gå til innhold

Da monstrene kom kravlende ut av skjermen (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil bare legge til et minne jeg har fra Doom. Før det kom, hadde jeg prøvd Wolfenstein3D og commander Keen på PC. Doom var det første, og forsåvidt ett av de få spill som fikk meg til å forsøke å se rundt hjørnene i gangen, fysisk! Det var ur-komisk, men flere av oss satt og svaia på stolen i et ubevist forsøk på å se hva som venta rundt neste hjørne. Det gikk selvfølgelig ikke, men grunnen til at vi gjorde dette var at man hadde aldri hatt så "realistisk" spillopplevelse før. Og hvorfor prøver man ikke å se rundt hjørnene i dagens spill? Vi har prøvd å mange av disse spillene at selv underbevistheten VET at man ikke kan se rundt hjørnene...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, hvis ikke Doom er en klassiker er ingen spill det. GameInformer kåret det nylig til det femte beste spillet gjennom tidene.

 

Listen er veldig PC-basert, så her er et noen konsollspill fra samme år som er verdt å sjekke ut:

 

Gunstar Heroes

Kirby's Adventure

NHL'94

Secret of Mana

Sonic CD

Super/Mega Bomberman

Zelda: Link’s Awakening

Lenke til kommentar
Listen er veldig PC-basert, så her er et noen konsollspill fra samme år som er verdt å sjekke ut: Gunstar HeroesKirby's AdventureNHL'94Secret of ManaSonic CDSuper/Mega BombermanZelda: Link’s Awakening

Takk for det. Jeg vet det er mange hull i listen, så flere forslag mottas med takk. Arkadespill er også interessant, de finner man så vidt jeg skjønner ikke på Mobygames. Antar at hvis vi hadde vært et multiplattformblad elns i 1993, så hadde vi forsøkt å dekke dem også (selv om de ikke er for hjemmeplattformene).

 

Edit: Glimrende, ser at jeg har Gunstar Heroes på Steam. Tror jeg skal prøve meg på det i kveld da.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar

Enig i at det er vanskelig å forklare hvor magisk Doom føltes da jeg først spilte det – selv om jeg ikke fikk hendene på det før 1995 hadde jeg likevel aldri sett noe liknende. Wolfenstein 3D virket ufattelig gammeldags i forhold til Doom.

 

Jeg vet ikke helt nøyaktiv hva som gjorde det; vi hadde jo 3D-spill også tidligere, for eksempel i form av Stunts!, Test Drive 3 og Car & Driver – men jeg tror det var noe med kvaliteten på 3D-en, teksturene, og mykheten i motoren som gjorde at det opplevdes som en helt ny verden.

 

Neste markante steg opp for min del var interessant nok ikke Quake, men derimot Tomb Raider 2 (en VERDEN!) og Super Mario 64 (analog kontroll! fiskestimer i vannet!).

Endret av oerhört
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt nøyaktiv hva som gjorde det; vi hadde jo 3D-spill også tidligere, for eksempel i form av Stunts!, Test Drive 3 og Car & Driver – men jeg tror det var noe med kvaliteten på 3D-en, teksturene, og mykheten i motoren som gjorde at det opplevdes som en helt ny verden.

For min del var det lyssettingen og monster/level-designet som skapte en helt spesiell atmosfære. Doom var vel det første spillet som faktisk var skummelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
For min del var det lyssettingen og monster/level-designet som skapte en helt spesiell atmosfære. Doom var vel det første spillet som faktisk var skummelt.

Enig. Var vel knapt 12 år når jeg prøvde det første gang, og det var vanvittig skummelt for et ungt barnesinn. Dunkelt lys, skumle lyder, monstre med røde øyne...huff. Måtte ty til IDDQD og IDKFA for at jeg i det hele tatt skulle tørre å spille igjennom det. Samme gjaldt forsåvidt Hexen og Quake også, skumle som fy.

 

Fikk forresten skikkelig nostalgikick når du nevnte WFM i artikkelen. Har lagt igjen så ufattelig mange timer i det spillet, både med og uten kompiser. Utrolig at et så enkelt spill kan være så engasjerende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...