Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

mye dugg i kupeen


G-Man™

Anbefalte innlegg

Merker du endring i turtallet når du slår av/på AC?

Hvis ikke er muligens anlegget tomt for gass og har ingen effekt.

 

AC gjør ikke luften fuktig under normale forhold, den gjør den tørrere!

Refrigeration air-conditioning equipment usually reduces the absolute humidity of the air processed by the system.

Kilde: Wikipedia

er ikke noen forskjell nei, så det kan sikkert være tomt for gass. noen måte å finne det ut på, eller må den på service for slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan også være at clutchen på kompressoren må justeres/byttes. Har du verktøy og specs, så kan du sjekke/justere clutchen selv, men i ditt tilfelle kan det være best å få et verksted til å sjekke dette og gassen. Mistenker du at du er tom for gass, så ikke kjør med ACen innkoblet. Det tar knekken på kompressoren.

 

Har du sjekket resirk. spjeldet jeg nevnte? Jeg har googlet på bilen din, og spjeldet og vifta ligger bak hanskerommet. Spjeldet styres av en motor, og det er visst et vanlig fenomen at overføringen her bryter sammen. Sitter spjeldet fast i lukket posisjon, så vil ikke lufta i kupeen byttes ut under kjøring, og da vil rutene dugge over.

Lenke til kommentar

Det kan også være at clutchen på kompressoren må justeres/byttes. Har du verktøy og specs, så kan du sjekke/justere clutchen selv, men i ditt tilfelle kan det være best å få et verksted til å sjekke dette og gassen. Mistenker du at du er tom for gass, så ikke kjør med ACen innkoblet. Det tar knekken på kompressoren.

 

Har du sjekket resirk. spjeldet jeg nevnte? Jeg har googlet på bilen din, og spjeldet og vifta ligger bak hanskerommet. Spjeldet styres av en motor, og det er visst et vanlig fenomen at overføringen her bryter sammen. Sitter spjeldet fast i lukket posisjon, så vil ikke lufta i kupeen byttes ut under kjøring, og da vil rutene dugge over.

får vel få noen andre til å sjekke ut dette. hørtes ut som en grei jobb for noen som kan bil :p (ikke meg)

 

Får si tvi tvi, og takke for all hjelp :w00t::new_woot:

Endret av G-Man™
Lenke til kommentar

Mye tull/feil her ja angående både det ene og det andre.

 

For det første.. hva lager dugg/rim: Luft har den egenskapen at den kan holde på mer vann jo varmere den er. Når lufta kjøles ned til et punkt hvor den ikke kan holde på den fuktigheten den allerde har dannes det dugg (varmegrader) eller rim (kuldegrader). For å gjøre det lettere å holde styr på dette har man noe som kalles "relativ luftfuktighet" som er et prosenttall hvor 0% er ingen fuktighet og 100% er det punktet hvor lufta har så mye vanndamp i seg at den ikke klarer å holde på mer vann.

 

Denne effekten gjør at om man varmer opp luft vil man redusere den relative luftfuktigheten, og kjøler man den ned vil man øke den. Lufta vil ikke inneholde noe mer/mindre vann, men vil ved oppvarming få høyere kapasitet og ved nedkjøling få lavere kapasitet.

 

Det som er problemet i en bil er at man tar luft utenfra som i utgangspunktet er for tørr for å lage dugg og varmer den opp, denne lufta blir så fuktet fordi man tørker opp vann som ligger på gulvet/i seter og lufta fylles med vann som folk inni bilen puster ut. Dette lager dugget i bilen, og ikke så veldig mye man kan gjøre med det egentlig annet enn å sørge for at det er nok luftsirkulasjon og varme til at dette ikke skjer.

 

Så til aircondition.. Airconditionanlegget skal kjøle ned lufta. Det vil øke den relative luftfuktigheten, men et fungerende airconditionanlegg vil redusere temperaturen så mye at lufta ikke skal klare å holde på den fuktigheten den har fra før, og at vann fra lufta dermed drypper ut på fordamperen (radiatoren som er kald), og renner ut under bilen. Resultatet er at det som kommer ut av anlegget er kald luft som har høy relativ luftfuktighet, men likevel inneholder mindre vann i mengde vann pr. mengde luft. Når det så varmes opp igjen vil lufta være tørrere enn i utgangspunktet fordi man har fjernet en viss mengde vann.

 

Problemet er bare at dette fungerer ikke i kaldt vær. For det første er airconditionanlegget i alle "moderne" biler variabelt, så når temperaturen ute er lav vil anlegget gå på lav effekt og temperaturforskjellen det lager er betydelig mindre, og det er ikke nødvendigvis slik at temperaturforskjellen er stor nok til at det faktisk blir fjernet noe vann i det hele tatt. For det andre kutter alle biler helt fullstendig slik at det ikke slår inn i det hele tatt når temperaturen nærmer seg null grader for å unngå at fordamperen fryser til en isblokk og blir ødelagt (uansett vil det ikke være noe sted å gjøre av vannet det evt. tørker av, fordi det fryser til is med en gang). Av disse to grunner er det ikke noe poeng å begynne å teste airconditionanlegget om vinteren i Norge.

 

En nyttig informasjon i denne tråden vil jo være hvordan klimaet for tiden er der hvor denne aktuelle bilen kjøres nå om dagen, så kanskje det er mulig å gi et svar på om det er noe feil eller ikke.

Lenke til kommentar

På eldre biler med ren AC kan man kjøre denne også vinterstid for de har ingen temperaturregulering og reguleres ene og alene på trykk.

I nyere biler har man klimaanlegg og der vil selvsagt AC delen av anlegget styre seg selv uten at brukeren kan gjøre så mye fra eller til så alt avhenger av alder og biltype når dte kommer til nytte ac AC om vinteren.

 

På min gamle Nissan Laurel kunne jeg bruke AC både sommer og vinter i kombinasjon med varmeapparatet.

Funket fjell til å tørke lufta innvendig på regntunge dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...