Gå til innhold

hjelp til overclocking av dell xps m1730


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har så si null peiling på overclocking, men har funnet ut at cpu'en min kjører på laveste hastighet. den kjører på 1.20ghz og kan kjøre 2.5ghz.

 

cpu'en som er i min dell xps 1730 er intel® core 2 duo cpu t9300 @ 2.50ghz 2.50 ghz.

 

 

jeg har sett i bios som dem påstår at du kan endre hastigheten men i min bios får jeg ikke endret noen ting på cpu, har prøvd å flashe bios til nyeste versjon, tilogme prøvd eldre versjon av bios uten hell.

 

 

så er det noen som har en ide om hvordan jeg kan få denne til å kjøre på 2.50ghz istede for 1.20?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kalles speedstep (EIST) og er en strømsparingsfunksjon.

Den senker hatigheten på prosessoren din(reduserer multiplier+spenning) når den ikke har spesielt med last.

Kjør et tungt program og se igjen.Regner med at du får 2.5ghz da :)

Endret av janaha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å forklare litt terminologi:

Multiplier:

En prosessors klokkehastighet styres av to faktorer:

En referanseklokke, denne kalles forskjellige ting på forskjellige prosessorsokler, LGA775 har Front Side Bus, LGA1366/1156/1155/2011 har base clock, AM2/2+/3/3+ har Bus Speed. Det er forskjeller på disse under overflaten, men for å forstå hvordan klokkefrekvens fungerer er det likt.

En multiplier, denne multipliserer klokkefrekvensen med en gitt faktor avhengig av innstilling.

 

Hvis du har en referanseklokke på 200MHz og en multiplier på 15x får du 3000MHz, om multiplier så endres til 9x sitter du med 1800MHz. For å spare strøm har det en stund vært brukt teknikker der multiplier økes og senkes ved behov, for det meste står en prosessor på tomgang i dagens PC, og da er det ingen vits i å la prosessoren din kjøre på 2.5GHz og sluke 60W når den kan stå på 1.2GHz og bare spise 20W. Tiden det tar å øke og senke multiplier er typisk nanosekunder, derfor merkes dette kun på strømregningen og ikke ytelsen.

 

Derfor ser det ut som om prosessoren din kjører på 1.2GHz, du kjører ikke et program som belaster prosessoren din og dermed senker den klokkefrekvensen for å spare strøm, senke støynivå og øke levetiden som følge av at den kjører på lavere temperaturer.

Lenke til kommentar

takk for svar, men jeg bare syns det er litt rart at den sliter såpass med å kjøre veldig enkle spill til tider, og scorer veldig lavt på windows ratingen. får bare 3,1 på prossesoren på windows testen. for vis jeg forstår den testen så tester den ut max ytelsen på prossesoren?

 

i tilegg fant jeg en video

og der sier dem det bare er til å overclocke under performance taben men den eksisterer ikke i min bios.

 

her er ett bilde fra cpu-Z under windows testen, kanskje det kan hjelpe noe?

cpuj.jpg

Endret av Danbjo
Lenke til kommentar

Ta en kikk på strømstyringsprogramvaren. De er ofte satt opp slik at de ikke tillatter høyeste CPU frekvens (spesiellt om man kjører på batteri).

 

Har omtrent samme prosessor som deg i min laptop og den gir windows experience index på 5.9 (calculations per second) så noe er galt.

 

Som en test kan du prøve å disable speedstep i BIOS'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...