Gå til innhold

Star Wars: The Old Republic; bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på å kjøpe SWTOR, men har hatt min naturlige skepsis mot MMORPG'er etter Conan.

 

Så siden dette spillet har vært på markedet i nesten 3 uker nå, regner jeg med at noen av dere på diskusjon.no kan si meg deres meninger om dette spillet? Er det verdt å kjøpe det? Jeg liker MMORPG'er, har en fortid med WoW og Age of Conan (før spillet gikk i nedoverbakke), så er SWTOR verdt pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier ja, om enn bare for å spille det en måned. Historien er veldig bra og jeg syns spillet er ganske så underholdende. Noen bugs finnes, som forventet med tanke på hvor gammelt spillet er, men dette jobber dem kontinuerlig og spiller ukentlig patches. Kommer også en content patch neste uke tror jeg, hvor de både fikser flere bugs og legger til nytt content. PvP får blant annet egen bracket for lvl 50's, Illum(PVP-zone) blir fiksa på osv. Jeg ser ihvertfall et veldig stort potensial i dette spillet, og jeg syns allerede at det er ganske morsomt.

 

Køer som folk klagde over før er et problem i fortiden, makskø jeg har møtt på Bloodworthy nå i det siste er 30 min. Og det er en av de mest befolkede serverne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du bryr deg om PVP: Nei

Hvis ikke: Ja

Enig, for øyeblikket hvertfall. Når spillet stabiliserer seg og blir patchet til det blir rimelig rettferdig vil PVP bli bra.

 

Bør man kjøpe SWTOR? Nei vil jeg si, spesielt ikke hvis man er glad i klassisk Star Wars.

Kan du gi et grunnlag for dette?

Masse lore i SWTOR om du er interessert i dette. Om du liker Star Wars-universet og likte KotOR-serien vil du elske dette spillet. For øyeblikket er det ikke så spennende på de siste nivåene, så det er bare å ta det rolig oppover, men det er quest hele veien og ingen grinding. Det er imponerende for et MMORPG ved lansering.

 

Jeg sier ja, om enn bare for å spille det en måned. Historien er veldig bra og jeg syns spillet er ganske så underholdende. Noen bugs finnes, som forventet med tanke på hvor gammelt spillet er, men dette jobber dem kontinuerlig og spiller ukentlig patches. Kommer også en content patch neste uke tror jeg, hvor de både fikser flere bugs og legger til nytt content. PvP får blant annet egen bracket for lvl 50's, Illum(PVP-zone) blir fiksa på osv. Jeg ser ihvertfall et veldig stort potensial i dette spillet, og jeg syns allerede at det er ganske morsomt.

 

Køer som folk klagde over før er et problem i fortiden, makskø jeg har møtt på Bloodworthy nå i det siste er 30 min. Og det er en av de mest befolkede serverne.

Spillet har faktisk overraskende bugs ved lansering. Ikke mange MMORPG som er så feilfrie fra dag 1 som SWTOR har vært, det har også vært utrolig stabilt på servere. Ventetider er borte nå ja.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

SW:TOR er ett bra spill sånn storymessig, og det er uten tvil spillet's sterkeste side. PvE messig er det ikke dårligm men mye av bossene i flashpoints er ekstremt tank'n'spank og lite underholdende. Noen lysglimt er det, men dessverre mange av dem er rett og slett kjedelige.

 

PvP i spillet er litt bobbob da man har 3 battlegrounds og uten tvil så har ranged spillere en fordel her. Som Sith assassin deception spec så er jeg nødt til å komme meg innpå folk noe som medfører ekstremt mye løping til tider, mens alle me drange kan stå rolig og bare spamme abilities får jeg brukt kanskje halvparten av mine i forhold til dem. World PvP er rimelig dødt dessverre, SW:TOR lider litt av samme symptomene som AOC hvor ett brett består av flere "instances" så det å finne world PvP er ikke alltid lett.

 

Spillet føles til tider som ett singleplayer spill da storyen suger dge inn i spillet og får fokuset vekk fra alt som heter grind. Grind er det der fortsatt, men den er gjemt slik at man ikke føler det som en trist og kjedelig sak. Ikke alltid man ser mye andre folk, igjen så kommer dette av at spillet bruker "instances" rimelig heftig. sånn at man kan ofte føle seg "alene" mens man quester pga av at man kan gjøre ferdig store områder uten å se en anne spiller.

 

Bugs, bugs og mer bugs. SW:TOR har mye nugs, får virkelig game breaking, men mye småbugs. Men det er ikke ett dårlig spill for det, i kjent bioware stil har de en knallbra historie skal bli spennende og se hva endgame har å tilby. Der har jeg lest mye om folk som er virkelig skuffa så langt så er jo ikke helt positivt det.

Lenke til kommentar

Jeg har lenge lurt på å kjøpe SWTOR, men har hatt min naturlige skepsis mot MMORPG'er etter Conan.

 

Så siden dette spillet har vært på markedet i nesten 3 uker nå, regner jeg med at noen av dere på diskusjon.no kan si meg deres meninger om dette spillet? Er det verdt å kjøpe det? Jeg liker MMORPG'er, har en fortid med WoW og Age of Conan (før spillet gikk i nedoverbakke), så er SWTOR verdt pengene?

Likte du KOTOR? I så fall er svaret klokkeklart JA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå kansellert min subscription til spillet, rent storymessig er det ett bra spill. Bare synd alt det andre ikke akkurat innfrir... Har en liste nedenfor med hvorfor jeg mener man ikke bør kjøpe spillet hvis man er usikker. Bioware har rett og slett hatt for stort fokus på å lage en episk historie og dermed glemt bort de små tingene som faktisk gjør at ett MMO vil kunne holde på folk lenge.

 

Alt i alt så vil jeg si at hvis man vurderer å kjøpe SWTOR så gjør det for historien sin del, spillet fungerer som ett singleplayer spill online med andre og er ganske underholdene. Bare ikke forvent at spillet har de tingene som trengs for at det skal være ett bra MMORPG. Vil man spille det fordi man vil spille MMORPG så er dessverre ikke SWTOR ett spill man bør vurdere før det blir fikset en del.

 

De største problemene (i mine øyne) er;

1) Faction ubalanse

Empire siden har uten tvil alt fra dobbelt så mye folk til mange ganger så mye folk på de fleste serverne. Og det har nå blitt ett problem som stadig kommer tilbake. Hadde en diskusjon med en kompis igår angående dette og han fortalte at på Kai-Kan så virket det som en del av republic spillerne hadde slutet, da spesielt de som var aktive innen PvP. Ser det selv og at i de sonene man er for å gjøre oppdrag er det til tider svært lite folk, og det er ett dårlig tegn forett såpass nytt spill. Bioware ser ut til å ha stukket huet i sanden uten en anelse om hva og hvordan de kan redde situasjonen og resultatet er at republic spillere går over til empire fordi alt er enklere der. Enklere å få grupper for flashpoints, operations og generelt gjøre ting med andre.

2) Ulikheter på klasser

SWTOR skal jo ha såkalte "speilklasser" hvor Jedi Shadow skal være en identisk versjon av Sith Assassin, med unntak av enkelte animasjoner og egenskaper. Og i stor grad er det det, men der Sith har egenskaper som skjer med en gang har Jedi egenskaper med tidsforsinkelse på seg. Slik er det mellom flere av klassene og utifra hva jeg har hørt er det Empire siden som stikker av med alle fordelene. Dette er også med å bidrar til ubalansen man ser mellom sidene.

3)Verden generelt

Hele verden føles lite levende, ingen natt/dag sykluser, NPC'er som står samme sted alltid, ingen reell følelse av konflikten mellom Republic og Empire, man har tusenvis av dialoger i quests o.l. men veldig lite dialog mellom folk i byene. Nå forventer jeg ikke at NPC'er skal bevege seg rundt og snakke med andre slik at det er en forskjellig opplevelse hver gang man reiser til en by. Det er bare så synd at i SWTOR så føles det ut som man utspiller en "episk" historie som har null og niks å si på verden rundt seg.

4)PvP

Og her er ett av de største problemene med spillet, Expertise er en stat som brukes på PvP utstyr for å gi spillerne en gulrot å jobbe mot. Og det er vel og bra at man har en form for belønning for de som vil jobbe mot det. Problemet er bare at mens PvP mellom 10-49 handler om hvor dyktig du er med personen din, så forsvinner det aspektet på 50 når man innser at en ny level 50 person vil aldri klare å konkurrere mot en fullt utstyrt battlemaster eller champion. Utstyr har alt for mye å si i PvP slik det er idag og det er synd, man må grinde seg igjennom en mengde warzones og daglige oppdrag i Ilum og håpe at man får PvP utstyr i Champion bag'en man får som belønning. Og det der er random så man kan risikere å få en 10-30 slike som ikke har champion gear i seg, for deretter å få flere av samme biten etterhverandre. Noe som gjør at enkelte spillere med litt flaks har komplett rustning fort, mens andre må jobbe for det i måneder og aldri klare å stå 1vs1 mot de som er utstyrt. Når det kommer til PvP rundt omkring i verdenen så dessverre er det svært lite av det, de fleste planeter er steder man kan finne PvP, men svært få planeter har republic og empire på seg samtidig. Tatooine og Hoth har de til samme tid på seg, men majoriteten av de andre så er man der på forskjellige level nivåer. Noe som igjen gjør at sannsynligheten for å finne noen å sloss mot er ekstremt liten. Og det er synd at en av de beste IP'ene for å lage PvP hvor som helst absolutt ikke klarer å benytte seg av det.

Lenke til kommentar

1: Faction ubalanse har også veldig mye med at Empire ser så mye BEDRE ut enn Republic. Det virker som at BW har brukt mye mer tid på empire virker det som. Enten det eller så er det ett bevisst designvalg at empire skal være "shiny" mens Republic skal være slitt og gammelt. Jeg så noen sammenligningsbilder av fleet og empire fleeten så sååå mye bedre ut. (at ting som reflekterer taket på rep. fleet også faktisk viser Empire taket sier litt om at republic bare ble lappet sammen etter at de var ferdige med Empire siden.)

 

For ikke å snakke om utseende på klærne. Republic er brunt på brunt på brunt. Den ene companionen sier det jo rett ut "Have you seen what they are wearing, it seems all the fashion designers in the galaxy joined the empire" eller noe i den duren.

 

Når story også er kjedeligere, så er det ikke merkelig at folk flokker over på Empire. en selvforsterkende effekt ettersom en liten rep. pop vil gjør det vanskeligere å få grupper også...

 

Bioware må virkelig ta ett tak for å gjøre republic mer attraktivt å spille, om enn bare estetisk. Ja selv om det ikke har noen effekt på game mechanics så betyr det mye for mange (deriblandt meg).

 

 

2. Enig. Har ikke sammenlignet direkte, men har også hørt at f.eks. mortar abilityen er underlegen death from above (DfA er nesten ferdig før mortaren begynner å gjøre skade basert på hva jeg har hørt fra andre). Slike ting er med på å ødelegge enda mer for republic.

Og forøvrig.. Sith får lightning. Jedi får...småsteier? seriøst? Og BW vil at vi skal spille Jedi også? For det virker ikke som det...

 

 

3. enig. ingen day/night, ingen variable væreffekter, ingen innvirkning på verden. Virker som de ikke har fulgt med på hva som har skjedd i MMOer de siste...tja. 7-8 åra. Dag/natt og skiftende vær er med på å skape stemning som er fullstendig fraværende på mange av planetene. Hvem vil ikke kjempe seg gjennom en snøstorm på Hoth? Bladerunner-aktig regn på Nar Shaddah's trange, overbefolkede gate (ikke at de er overbefolka, men i mitt hode hadde det vært genialt), solnedgang på Alderaan, Sandstormer på Tatooine... Herregud de har gått hoppet over mye snasent!

 

 

4. Ingen formening. Har PVPet ca 5 ganger totalt, så der kan jeg ikke uttale meg.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

1) Som du sier så ser Empire bedre ut uansett hva du sammenligner med, skip ser tøffere ut, rustninger ser tøffere ut, historien for klassen er bedre på empire enn republic osv osv. Uten tvil at Empire har blitt designet med ett bestemt fokus, mens republic føles mer som har blitt gjort unna i en hast da de kom på at de måtta ha ting der og. Noe av problemet her ligger vel litt i histoprien til Star wars universet og, alltid har Empire hatt de kuleste skipene, de kuleste rustningene og generelt de kuleste effektene.

 

2)På Shadow/Assassin har man den største forskjellen med Project/shock. Project har en animasjon med en stein/droid/skrapdeler som tar en viss tid fra blir plukket opp av bakken til faktisk treffer målet. Shock er skade direkte når du bruker den. utssendemessig er begge like gode, men det at prohject tar tid mens shock er skade med en gang er sløvt.

 

Og i følge historien så har det med å skyte lyn vært forbundet med sith utifra hva jeg har lest, det regnes som ondt å bruke lyn på folk da det er noe sith folka drivr med. Litt usikker på om det å skyte ett lite sandtak med småstein er noe snillere, men det ser ihvertfall lite kult ut. :p

 

3) Spillet hadde blitt så mye mer hadde det klart å lage en verden som sugde deg inn i den. Historien gjør jo dette til en viss grad, men det hjelper lite når verden føles som en statisk kuliss i bakgrunn. Det virker som du sier at Bioware har levd i en boble når det kommer til å innse hva som burde vært i ett spill.

 

OG ikke for å nevne at det ikke finnes noen som helst guildbank ved lansering, akkurat den imponerte meg. En av de mest standardiserte funksjonene finnes rett og slett ikke.

Lenke til kommentar

Jeg tipper at de lanserte ca 6mnd - 1 år for tidlig simpelthen fordi EA ville pynte på 2011 tallene sine med julesalget.

 

Bare det at de introduserer legacysystemet som ett etternavn med vage henvisninger til utvidede character creation options som skal komme etterhvert som folk unlocker legacy levler. Dette skal være ett incentiv til å rolle alts.

 

Det eneste det har gjort til nå er å stoppe folk fra å rolle alts.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Pff stoppe folk i å lage alts? Jeg har alt lagt alle mine chars som det er mulig jeg. har 4 på hver side ;)

 

 

 

 

Forresten så syntes jeg faktisk Jedi Sage er litt kulere en Sith Sorcere. Joda skyte lyn osv er greit nok, men føler jeg har gjort det i så mange andre spill tidligere :p Men hvor mange spill er det man faktisk kan kaste rundt deg med steiner og andre ting? Liker det jeg :D

 

 

Lenke til kommentar

Ja, fordi folk, som meg, er usikre på hva disse nye character creation options greiene de har snakket løst om, egentlig innebærer. Nye hårfrisyrer betyr ikke så mye. Nye og mer intressante raser derimot... Derfor venter jeg med alts fordi jeg ikke vil måtte gjøre ting om igjen bare for å få den rasen jeg evt. vil ha. Og det er mange der ute som tenker det samme.

 

Ergo. Ett system som burde oppfordre til alting sørger for at mange ikke gjør det.

 

Du kan si det er trivielt, og at det ikke har gameplaybetydning. Men gud, da har ingenting av det visuelle betydning heller, men se hvor mange som spiller emp i forhold til Rep... Det visuelle betyr mye for mange.

 

 

Mye av problemene med hele legacy greiene kunne vært løst om de bare gav konkrete detaljer om hva de har tenkt å innføre. utifra promovideoer virker det som det kommer nye skills som bare kan låses opp med legacy. Men tidligere er det nevnt char creation greier også... Så hvem vet? Bare BW. Og de har ett tydelig problem med å kommunisere godt nok med spillerbasen sin.

Endret av MrLee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten så syntes jeg faktisk Jedi Sage er litt kulere en Sith Sorcere. Joda skyte lyn osv er greit nok, men føler jeg har gjort det i så mange andre spill tidligere :p Men hvor mange spill er det man faktisk kan kaste rundt deg med steiner og andre ting? Liker det jeg :D

Kan godt hende du syns det, men når spells er dårligere, utseendet er kjedelig, storyline er totalt dust, og det er vanskeligere å være snill Jedi enn snill Sith...

 

Det er et hat å rulle en Jedi for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...