Gå til innhold

Nye mot gamle komponenter - hva bør oppgraderes?


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Skulle prøve Battlefield 3 her om dagen, dessverre var PC-en min like interessert i å kjøre det på low-settings (1280x1024) som jeg er i å fullføre Finnmarksløpet iført crocks og speedo. Gikk sånn tålig OK med litt overklokking av skjermkortet, men jeg innser jo at dette er en dårlig og lite fremtidsrettet løsning. Dette formet naturlig nok idéen min om en seriøs oppgradering på hardware-fronten, og i den forbindelse lurer jeg på hva jeg bør gjøre, da jeg er like oppdatert på hovedkort og CPU-sokler nå som jeg er på høstkolleksjonen til H&M.

 

I dag har jeg følgende setup:

 

  • Ukjent hovedkort, m-ATX jeg fikk billig for en stund siden. Kommer opp AMD Hammer i AIDA under busstype, vet ikke om dette hjelper.
  • AMD Phenom 9650 @ 2,5 GHz
  • GeForce 8600GT
  • 4GB ram, aner ikke specs på brikkene.
  • MIST 500W strømforsyning. Denne er mange år gammel, og stammer fra mitt første selvbygg i en videreutviklet utgave.

Det er vel det viktigste. Nå lurer jeg altså på hva jeg burde gjøre her. Disse komponentene kjøpte jeg billig for et par år siden, og oppsettet har fungert fint til nå da jeg installerte BF3. Har litt lyst på en storoppgradering til Intel i5/i7 på grunn av gamle overbevisninger, med hauger av minne og SSD. Men, er det lurere å f.eks kun kjøpe et nytt hovedkort med AM3-sokkel og oppgradere minne, PSU og skjermkort, eller bør jeg gå all in med nye deler i huet og ræva?

 

 

Satt sammen noe deler på Komplett, tror dere dette er verdt nesten 10.000kr i forhold til en lettere oppgradering av eksisterende hardware?

 

http://www.komplett....FC-00FAF1FC5814

 

Kan jo forøvrig nevne at PC-en skal brukes til spilling, media-streaming til PS3 og nettsurfing.Er litt usikker på hva jeg skal gjøre her, så jeg hadde satt pris på kvalifiserte innspill... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heihei!

 

Skulle prøve Battlefield 3 her om dagen, dessverre var PC-en min like interessert i å kjøre det på low-settings (1280x1024) som jeg er i å fullføre Finnmarksløpet iført crocks og speedo. Gikk sånn tålig OK med litt overklokking av skjermkortet, men jeg innser jo at dette er en dårlig og lite fremtidsrettet løsning. Dette formet naturlig nok idéen min om en seriøs oppgradering på hardware-fronten, og i den forbindelse lurer jeg på hva jeg bør gjøre, da jeg er like oppdatert på hovedkort og CPU-sokler nå som jeg er på høstkolleksjonen til H&M.

 

I dag har jeg følgende setup:

 

  • Ukjent hovedkort, m-ATX jeg fikk billig for en stund siden. Kommer opp AMD Hammer i AIDA under busstype, vet ikke om dette hjelper.
  • AMD Phenom 9650 @ 2,5 GHz
  • GeForce 8600GT
  • 4GB ram, aner ikke specs på brikkene.
  • MIST 500W strømforsyning. Denne er mange år gammel, og stammer fra mitt første selvbygg i en videreutviklet utgave.

Det er vel det viktigste. Nå lurer jeg altså på hva jeg burde gjøre her. Disse komponentene kjøpte jeg billig for et par år siden, og oppsettet har fungert fint til nå da jeg installerte BF3. Har litt lyst på en storoppgradering til Intel i5/i7 på grunn av gamle overbevisninger, med hauger av minne og SSD. Men, er det lurere å f.eks kun kjøpe et nytt hovedkort med AM3-sokkel og oppgradere minne, PSU og skjermkort, eller bør jeg gå all in med nye deler i huet og ræva?

 

 

Satt sammen noe deler på Komplett, tror dere dette er verdt nesten 10.000kr i forhold til en lettere oppgradering av eksisterende hardware?

 

http://www.komplett....FC-00FAF1FC5814

 

Kan jo forøvrig nevne at PC-en skal brukes til spilling, media-streaming til PS3 og nettsurfing.Er litt usikker på hva jeg skal gjøre her, så jeg hadde satt pris på kvalifiserte innspill... 

 

gå for et intel sandybridge oppsett, amd har ikke noe å stille opp med i gaming på høyt nivå i forhold til intel CPUer

 

du burde prøve å bruke Dustinhome.no istedet for komplett, billigere og minst like bra service

 

du har MASSE penger å spare inn på RAM, du får corair vengeanve LP 2x4GB brikker til 400kr. (12GB er for LGA 1366, som er erstattet)

 

bruk penga på et GTX 560 Ti

 

1000kr? BD ROM!?!? du får en vanlig DVD brener til 150kr...

Lenke til kommentar

Så du mener altså at det er verdt steget opp på i5 fra Phenom 9650? Tipset om minne er notert, visste ikke at det var spesielle krav 12GB dekket. Ellers satt jeg vel opp et GTX 560, så den er grei... Er muligens enig i at en BD-writer er unødvendig. :p

 

Skal sjekke Dustin, takk for tips.

 

Edit:

 

 

MarB: Er det snakk om enorme ytelsesforbedringer i Ivy Brigde? Er det definitivt verdt å vente? Er jo ikke slik at jeg er NØDT til å spille BF3 nå, men... :p

 

 

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

MarB: Er det snakk om enorme ytelsesforbedringer i Ivy Brigde? Er det definitivt verdt å vente? Er jo ikke slik at jeg er NØDT til å spille BF3 nå, men... :p

Jeg ville også ha prøvd å vente litt hvis jeg planla å oppgradere PCen nå. Ikke bare fordi Ivy Bridge lanseres i april, men også fordi en ny generasjon skjermkort kommer fra både AMD og Nvidia i dette kvartalet.

Lenke til kommentar

Okei, hva er forskjellen da?

 

Så konsensusen her er at jeg bør vente da? Fillern, var jo sugen nå. Men okei, vil man gjøre det beste kjøpet, så kanskje det er like greit. :)

 

det er ikke å forvente at de nye kortene på det prisnivået kommer før uti februar en gang, det lenge å vente da, ivy bridge er heller ikke den vedig stor oppgraderingen, uansett så er det grafikkortet som blir flaskehalsen i systemet

 

ivy bridge er kun en krympet versjon av sandy bridge

Lenke til kommentar

Okei, hva er forskjellen da?

 

Så konsensusen her er at jeg bør vente da? Fillern, var jo sugen nå. Men okei, vil man gjøre det beste kjøpet, så kanskje det er like greit. :)

 

det er ikke å forvente at de nye kortene på det prisnivået kommer før uti februar en gang, det lenge å vente da, ivy bridge er heller ikke den vedig stor oppgraderingen, uansett så er det grafikkortet som blir flaskehalsen i systemet

 

ivy bridge er kun en krympet versjon av sandy bridge

Det går rykter om at 7950 blir sluppet i starten av februar. Antakelig vil ytelsen ligge på 6970/570+ nivå. Det ville jeg absolutt ha ventet på. http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2135204/amd-pushes-hd-7950-graphics-card-launch-february

Lenke til kommentar

Okei, hva er forskjellen da?

 

Så konsensusen her er at jeg bør vente da? Fillern, var jo sugen nå. Men okei, vil man gjøre det beste kjøpet, så kanskje det er like greit. :)

 

det er ikke å forvente at de nye kortene på det prisnivået kommer før uti februar en gang, det lenge å vente da, ivy bridge er heller ikke den vedig stor oppgraderingen, uansett så er det grafikkortet som blir flaskehalsen i systemet

 

ivy bridge er kun en krympet versjon av sandy bridge

Det går rykter om at 7950 blir sluppet i starten av februar. Antakelig vil ytelsen ligge på 6970/570+ nivå. Det ville jeg absolutt ha ventet på. http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2135204/amd-pushes-hd-7950-graphics-card-launch-february

 

men ryktet til en pris på 3000kr

Lenke til kommentar

Okei, hva er forskjellen da?

 

Så konsensusen her er at jeg bør vente da? Fillern, var jo sugen nå. Men okei, vil man gjøre det beste kjøpet, så kanskje det er like greit. :)

560 Ti har over 10% bedre ytelse per MHz og du får dem oftere i 900MHz-utgaver enn standard 560.

Om du ikke kjører 560 Ti er det like greit å gå for et AMD Radeon HD 6870, disse yter bedre enn 560 og koster mindre. Hvorfor? Fordi AMD dominerer lavkost- og laveffektmarkedet på skjermkort i dag. Når 7970 lanserer neste uke vil de dominere high-end også.

 

Det du bør gjøre er:


  1.  
  2. Kjøpe enten 560 Ti, 6870 eller HD 7970 (neste uke) nå.
  3. Vente til april med å oppgradere prosessor. En Phenom X4 @ 2.5GHz er på ingen måte kraftig i dag, men kraftig nok til å kjøre BF3 på 60fps, problemet ditt nå er at skjermkortet ditt ikke engang klarer minimumskravet for BF3 (8800 GT, som er godt over dobbelt så kraftig.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...