Gå til innhold

Mobile enheter vil ikke på wifi


kns

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke mine trådløse enheter, en iPhone4 (iOS5), en HTC Android-telefon (kona sin) og en iPad1, til å koble seg på wifi.

 

Det vil si: Dersom jeg restarter ruteren/hjemmesentralen, så vil de koble seg på.

 

Men dersom enhetene slåes av og på, tas ut av huset og tilbake igjen, eller kobles av og på wifi, vil de ikke kobles på igjen. Noen ganger kobler de seg dessuten av nettet bare etter noen minutter, uten at de verken er slått av/på eller liknende.

 

Det som gjør alt ulogisk, er at min iMac (OsX 10.7.2) kobler seg på samme wifi helt uproblematisk hver gang jeg slår den av og på.

 

Jeg har Altibox hjemmesentral med nett fra Lyse. Hjemmesentralen er en CPL7. Det trådløse nettet er IEEE 802.11b/g/n. Det er kryptert med WPA2. DHCP lease tid er satt til maks.

 

Hva i all verden kan dette skyldes og hvordan kan jeg fikse det?

Endret av kns
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres rart ut...

Kanskje det er ett problem med DHCP? Har du to enheter med dhcp server påslått?

DHCP leasetid ville jeg heller satt ned enn opp, sett den på f.eks en time og se om det hjelper.

Har du endret andre innstillinger på utstyret? F.eks ARP-instillinger?

 

Takk for svar og ja, det er virkelig rart. Hadde det bare vært iPhonen min som ikke ville på nettet, hadde jeg naturligvis tenkt at problemet lå der. Men verken kona sin HTC eller iPaden vil på nett etter å ha vært slått av og på.

 

Når det gjelder DHCP lease, sier Lyses brukermanual at "Lease tid: Angir hvor lenge (i timer) en tildelt IP-adresse skal være gyldig

før maskinen må be om en ny tildeling."

 

 

Jeg har ikke så mye peil på DHCP, men hvorfor vil du da sette den ned?

Lenke til kommentar

Hei. Er det ikke slik at Lyse benytter wett system med maks ett vist antall klienter på nettet (3 eller 5stk eler noe)?

I såfall vil de adressene bli fri9gjort kortere tid etter at utstyret er fjernet fra nettet.

 

Det har jeg aldri hørt om, og det hørtes meget ulogisk ut Lyse ville finne på noe slikt. Folk flest har jo langt flere enn 3 og ofte flere en 5 trådløse enheter på wifi i hjemmene sine.

 

Dessuten oppstod dette problemet etter en stund, uten at jeg kan si eksakt når eller skjønner hvorfor. Dette har fungert hos meg tidligere.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...