Gå til innhold

Kommentar: – Facebook Timeline: Gamle flauser om igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk maser om nye layouten. Den viser jo akkurat det samme som før. De samme rettighetene gjelder fortsatt, så det er ikke slik at flere poster blir tilgjengelige for vennene dine. Hvis noen ville se akkurat det samme som de får se nå, så måtte de bare trykke "show older posts" før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jadda, da blir det enda mere mas. Er helt paranoid på Facebook og skrur av alt av ting slik at kun venner skal kunne se ting, og nå må jeg gå igjennom masse ting jeg trodde hadde vært ordnet..

Haddde du vært skikkelig paranoid, så hadde du ikke vært på facebook ;)

 

Er ikke dette bar en bekreftelse på at det du legger ut på facebook er å regne som offentlig informasjon?

Lenke til kommentar

Folk finner ingenting spesielt på meg på facebook som ikke er tilgjengelig andre steder, så er generelt sett ganske forsiktig med hva jeg legger ut på nettet. Dog så dreit jeg kraftig på draget når jeg registrerte et enkeltmannsforetak med fullt av riktig informasjon. Titalls sider som mittanbud osv. snappet jo opp den infoen fra "nylig registrerte foretak" på br.reg, og det er komplett umulig å fjerne denne informasjonen igjen. Telefonnr og alt :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man noe på facebook man ikke vil andre skal se, er det vel ikke noe problem å fjerne det fra timeline. I det hele tatt rart om man ikke har fjernet det med en gang det ble skrevet/publisert. Man har bare seg selv å takke dersom gamle tabber kommer frem igjen. Ellers har man ikke noe på face å gjøre dersom man frykter at andre kan se ens privatliv. Egentlig merkelig hvor mange rettigheter vi påberoper oss som brukere av facebook uten av vi betaler ei krone for å bruke det.

Lenke til kommentar

Både unge, voksne og eldre har i årevis nå postet og publisert ting på nettet som de i etterkant, eller når de blir eldre, angrer på at de har postet.

 

Når det gjelder barn og unge, er saken grei. Det er foreldrene sitt ansvar. Den som nekter kan lese barne og oppdragelses loven om hvor lenge du har ansvar for ett barn du setter til verden. Eller ennå enklere, spør deg selv, eller en du kjenner om hvor lenge du må betale barnebidrag på poden.

 

Når det gjelder voksne, så har "vi" som faktisk forstår konsekvensene av å poste ett innlegg på internett prøvd i årevis å forklare konsekvensene. Du sender informasjon ut i "det store intet", og risikoen for at du mister, eller mister herredømmet over den informasjonen, er tilstede.

 

Det hadde vært veldig fint om noen faktisk kunne fokusert på det positive i denne tidslinjen, istedet for å kun surmule om hvor skummelt det er at bildene fra julebordet i 2007 der du klinet med hunden til sjefen eller hvem det nå var, blir tilgjengelig for folk som tidligere ikke har evnet å finne dem !! De som vet hva de holder på med, og har en interesse av å se de/bruke de bildene har de nemlig allerede !! De ble jo tross alt "public" postet en gang i tiden.

 

Håper Facebook lager en eksport mulighet at timeline'n sin før de dør/går konk i framtiden, slik at det er mulig å bevare den kronologiske historikken. Jeg har aldri sett (har dog ikke letet heller) ett like fantastisk og genuint digitalt opplegg for å dokumentere livshistorien til ett menneske i detalj.

 

Hurra for Facebook Timeline. Og håper dette "systemet" kan sparke folk bak, slik at folk som forstår, slipper å informere de som ikke forstår, at det ikke er lurt at dattera deres poster halvnakne, utfordrende bilder av seg selv, med adresse og telefonnummer både her og der på nett. f.eks....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett, det er mye som er positivt med nye TImeline. Du har for eksempel muligheten til å redigere det inntrykket andre får av deg, vise fram bilder du liker godt, skrive mer om hvor du jobber og hva du jobber med, eller eksponere bedre hvor morsom du er - alt etter hva du synes er viktig her i verden.

 

Jeg liker Timeline godt - jeg har hatt den noen måneder siden jeg jukset og registrerte meg som utvikler hos Facebook (som jeg strengt tatt ikke er, men hva gjør man ikke for litt tidlig tilgang?). Det er flotte bildeformater og god oversikt over helheten av hvem jeg er på Facebook - og ikke minst er det jeg som har bestemt hvordan det skal se ut.

 

Så jo, det er mange grunner til å skrive fint om Timeline. Når jeg valgte å ta tak i de "skumle" tingene - som jeg altså mener slett ikke er så skumle - er det fordi det alltid blir bråk når Facebook gjør forandringer. Og fordi det allerede er kommet protester. Men ideen til en "dette er fint med Timeline"-kommentar er herved notert bak øret!

Lenke til kommentar

Folk finner ingenting spesielt på meg på facebook som ikke er tilgjengelig andre steder, så er generelt sett ganske forsiktig med hva jeg legger ut på nettet. Dog så dreit jeg kraftig på draget når jeg registrerte et enkeltmannsforetak med fullt av riktig informasjon. Titalls sider som mittanbud osv. snappet jo opp den infoen fra "nylig registrerte foretak" på br.reg, og det er komplett umulig å fjerne denne informasjonen igjen. Telefonnr og alt :(

 

All informasjon knyttet til registrering av et "selskap" er offentlig informasjon - i tillegg er det krav til informasjonen så falsk/manglende informasjon medfører at man ikke blir registert. Epost og nettside (mulig også telefonnr) er den eneste informasjonen man i realiteten kan la være å registrere så vidt jeg vet.

 

Men telefonnr finner de ved hjelp av andre kilder uansett.

 

Om jeg vil betale en 100-lapp eller to (noe også disse aktørene kan gjøre), så får jeg tilgang til ennå mer. Generelt er det slik at etablering av selskap, at man tiltrer funksjoner som daglig leder, styreleder/styremedlem etc gjør at man klart blir en mer offentlig person og det blir lettere å finne informasjon om personen.

 

Registrering av selskap reduserer også vernet man har i forhold til spam - da man går fra å være privatperson til firma i mange sammenhenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg går inn på profilen til en venn som har timeline, og vil se på hva som skjedde i 2010 så bare reloader siden seg. Noen som får det til å funke?

 

Hm.. fungerer såvidt her på jobb-pc og Opera. Men utrolig vanskelig å hindre den i å bare laste profilen på nytt med siste nytt. Må liksom "lure den". Gi det litt tid så blir nok slike bugs utryddet.

Lenke til kommentar

Folk finner ingenting spesielt på meg på facebook som ikke er tilgjengelig andre steder, så er generelt sett ganske forsiktig med hva jeg legger ut på nettet. Dog så dreit jeg kraftig på draget når jeg registrerte et enkeltmannsforetak med fullt av riktig informasjon. Titalls sider som mittanbud osv. snappet jo opp den infoen fra "nylig registrerte foretak" på br.reg, og det er komplett umulig å fjerne denne informasjonen igjen. Telefonnr og alt :(

All informasjon knyttet til registrering av et "selskap" er offentlig informasjon - i tillegg er det krav til informasjonen så falsk/manglende informasjon medfører at man ikke blir registert. Epost og nettside (mulig også telefonnr) er den eneste informasjonen man i realiteten kan la være å registrere så vidt jeg vet.

 

Men telefonnr finner de ved hjelp av andre kilder uansett.

 

Om jeg vil betale en 100-lapp eller to (noe også disse aktørene kan gjøre), så får jeg tilgang til ennå mer. Generelt er det slik at etablering av selskap, at man tiltrer funksjoner som daglig leder, styreleder/styremedlem etc gjør at man klart blir en mer offentlig person og det blir lettere å finne informasjon om personen.

 

Registrering av selskap reduserer også vernet man har i forhold til spam - da man går fra å være privatperson til firma i mange sammenhenger.

Alt dette er jeg skammelig klar over, og jeg angrer som fy på at jeg rushet igjennom registreringen uten å tenke på å lese andres erfaringer i forkant, slik at jeg kunne ha i alle fall fjernet mitt tlf.nr om ikke annet (det samme nummeret har jeg hatt siden jeg gikk i 4-klasse, så å bytte er ikke aktuelt). Heldigvis har jeg ikke fått så mye spam i det siste, da jeg har ettertrykkelig sagt i fra til selskapene som har ringt at jeg ikke har noen omsetning, og er kun etter org.nr til domene (dog er dette en sannhet med modifikasjoner, men det vet ikke de:))

 

 

 

Lenke til kommentar

Folk finner ingenting spesielt på meg på facebook som ikke er tilgjengelig andre steder, så er generelt sett ganske forsiktig med hva jeg legger ut på nettet. Dog så dreit jeg kraftig på draget når jeg registrerte et enkeltmannsforetak med fullt av riktig informasjon. Titalls sider som mittanbud osv. snappet jo opp den infoen fra "nylig registrerte foretak" på br.reg, og det er komplett umulig å fjerne denne informasjonen igjen. Telefonnr og alt :(

 

Jeg gjorde det samme. Du kan fjerne ditt telefonnummer fra BR slik at nettsidene dine ikke får ført opp ditt nr. Resten kan du ikke ta bort. Om noen nettsider allerede har ditt telefonnummer kan du skrive en e-post til den aktuelle siden og be dem stryke ditt telefonnr. Det har funket for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...