Gå til innhold

Hjelp til ny PC---Kraftig, men støysvak


Anbefalte innlegg

På tide å oppgradere. Kjører fremdeles med min P4-maskin, så mye har forandret seg siden sist jeg satte sammen en pc. Snart 10 år siden :) . Vil helst ha støysvake komponenter, og SSD. Hva skjermkort angår, så har jeg søkt rundt på nett etter omtaler på vifteløse kort, men det er ikke lett å finne noen av kortene tilgjenelig i hyllene. I tillegg er de så store at de tar opp to kortplasser i kabinettet. Aner ikke hvor mye støy som kommer fra dagens skjermkort. Har selv et gammelt vifteløst.

 

Noen som kan anbefale et godt hovedkort, og støysvake komponenter?

Har et Lian Li, PC60 kabinett. Må vel vurdere å bytte det ut for bedre kjøling(større vifter, mindre støy).

 

Takker for svar.

Fredlund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På tide å oppgradere. Kjører fremdeles med min P4-maskin, så mye har forandret seg siden sist jeg satte sammen en pc. Snart 10 år siden :) . Vil helst ha støysvake komponenter, og SSD. Hva skjermkort angår, så har jeg søkt rundt på nett etter omtaler på vifteløse kort, men det er ikke lett å finne noen av kortene tilgjenelig i hyllene. I tillegg er de så store at de tar opp to kortplasser i kabinettet. Aner ikke hvor mye støy som kommer fra dagens skjermkort. Har selv et gammelt vifteløst.

 

Noen som kan anbefale et godt hovedkort, og støysvake komponenter?

Har et Lian Li, PC60 kabinett. Må vel vurdere å bytte det ut for bedre kjøling(større vifter, mindre støy).

 

Takker for svar.

Fredlund.

 

det kommer ann på hva du skal bruke PCen til

 

må vel bare si at vifteløse grafikkort er ikke kraftige, det kraftigste jeg vet om er et GTS 450 fra Zotac

 

hvis du er ute etter et stille kort er det Asus grafikkort med DC II kjøler

 

men hvis du ikke er ute etter gaming så trenger du vel ikke kraftigere enn GTS 450

 

de aller færreste kortene tar mindre enn 2 PCI plasser, og i tillegg til at de burde ha en ekstra til lufttilgang, eventuelt er det vel vannkjøling som tar kun 1 PCI plass

 

hvis du mener du skl bytte ut kabinett så er Fractal design define R3 veldig mye anbefalt for både lyd isoleringen og det stilrene designet

 

hadde vært veldig fint å ha noe budsjett å gå etter

 

men et godt hovedkort er Asus P8Z68

 

vanskelig å velge prosessor siden jeg ikke har noe budsjett etter bruksområde å gå etter

Lenke til kommentar

Intel Core i5 2400S prosessor kanskje? Forhåndsvis god 4 kjerner for å være 65 watt.

 

Sapphire Radeon HD 6570 1GB Ultimate Edition er vel grei til HD avspilling og mindre spilling. ATI kommer snart nok med nye skjermkort så muligens du kan handle brukt eller vente litt.

 

Angående ram er det bare å gå for det beste, SSD disk selv vurder jeg Kingston HyperX SSD hvis prisen faller litt.

Lenke til kommentar

Hei,

 

hadde tenkt et budsjett rundt 8-10000. Er ikke ute etter en gamer maskin, men i større grad en til foto/video.

 

Takk for svar.

 

vel, hvis du ikke skal game i det hele tatt så er det vel på sin plass å bruke det innebygde grafikkortet i intel CPUen

 

dette betyr jo også at alle PCI portene vil være åpne for bruk

 

og i tillegg slipper mye av vifte greiene slik at du ikke får like mye støy ut av maskinen, og trenger mindre kjøling i kabinettet

 

jeg tenkte noe likt dette:

 

post-227710-0-86035400-1324303088_thumb.png

 

her er det også rom nok til å legge til 16GB ram og eller andre oppgraderinger som du kanskje trenger.

Lenke til kommentar

Det er bare tull med 550 watt, PC'en vil maks trekke i underkant av 150 watt om CPU'en klokkes til 4.5 GHz, idle vil den ligge rundt 50 watt. Kjøp heller en Seasonic S12-II 380 W eller FSP Aurum 400W, de koster hhv 395 og 487 + frakt. Det er penger spart ved kjøp og i bruk.

 

jeg vet at den ikke drar mye... men kunne jo vært fint å ha noe som kan brukes til noe annet i fremtiden, kanskje dra et grafikkort eller noe...

Lenke til kommentar

Sålenge PC'en ikke skal games med og et kraftig skjermkort heller ikke kreves, vil sannsynligvis effektbehovet være lavere ved neste korsvei. Trenden er mer ytelse for mindre effekt. Ser en på PSU'er, så er trenden at de blir mer effektive, dvs. at de brenner mindre effekt for å levere den strømmen PC'en trenger. For et år siden var det kanskje 30 PSU'er som holdt 80plus gull, idag finnes det dobbelt så mange i norske butikkhyller og det har begynt å dukke opp enda mer effektive enheter også. Slik sett er det kanskje like godt å kjøpe ny i fremtiden om behovet skulle dukke opp.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Du vil vel ha en stillest mulig pc.

 

Ang PSU, så er denne vifteløs. Ikke den største, men koster nå litt da.

http://www.dustinhome.no/seasonic-x-460-460w-modular-fanless/product/5010486942?intcmp=searchProvider_dacsa

 

Ang ram. Så finner du dem billigste rambrikkene som kjører på 1600MHz. For det har ellers lite å si. Å siden rammen er så billig i dag, så kjør på med 8gb. Men dette kommer jo helt an på hvor mye du trenger da.

 

CPU:

Ang rendering o.l. Så er vel en Intel i7 2600 veien å gå for deg, pga hyperthreading.

Denne her som bare trekker 65W: http://www.prisjakt.no/product.php?p=803517

 

 

 

Ang skjermkort. Så bruk det innebygde i et Z68 hovedkort. Føler du at du trenger mer kraft, så kjøper du det når AMD kommer ut med den nye genrasjonen. Men vent til MSI eller ASUS slipper ut med sine kjøleløsninger. Da disse er blandt dem beste kjøleløsningene du får på skjermkorta, unntatt vannkjøling da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å kjøpe vifteløs PSU er tullete etter min mening. Gode PSU'er fra eksempelvis Seasonic opererer men en støy på <22db. Du må altså legge øret inntil for å høre den. En PSU fungerer da også som en vifte som får varm luft ut av kabinettet. Mange kan klare seg med kun denne pluss CPU-vifte.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med vifteløse komponenter, da du får tak i vifter som er mer eller mindre støyfrie uten å legge ut for mye.

 

Det gjør også at du må belage deg på mer eller mindre håpløst svake komponenter i forhold til dersom du hadde valgt mer normalt.

 

En i7 2600k + Noctual NH D-14 er et langt bedre valg enn å kjøpe en 2600S for så å kjøre med stock..

 

Du kan også overklokke den til ~4.5GHz uten for mye tull, og vil fortsatt ikke merke noe til støy fra kjøleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...