Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

fartsskriver,hvordan skal den brukes?


TaZ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hver dag skal du starte dagen med å setta inn skive. På øverste linja skal du fylle inn etter-navn og forr-navn, linja under skriver du hvor du starter å kjøre (eksemelvis Tønsberg), deretter kommer datoen, og under der reg-nummeret, også på nest-nederste linje skriver du nøyaktig kilometer-stand.

 

Da kan du begynne å kjøre, å har lov å kjøre bilen i 4,5 timer før du må ta 45 minutter pause, også kan du kjøre 4,5 timer til før du må ta kvelden. Når du er ferdig med å kjøre, så tar du ut skiva, fyller inn stedet du stoppa å kjøre (eksempelvis Larvik), datoen du stoppa å kjøre, og nøyaktig kilometer-stand på tredje-nederste linje. Deretter regner du ut kilometerne og skriver det på nederste linja. Etter det skal du ha skiva på "kroppen" i 28 dager, før den skal arkiveres på kontoret i ett år.

Lenke til kommentar

Takker for svar..

Hvordan er det reglene for fritak for bruk av fartsskrive ved kjøring lokalt?

Etter det jeg klarer å lese meg frem til er at jeg kan kjøre privat flyttelass innenfor 50km uten å skrive skive,men vist jeg feks. frakter utstyr som vi bruker i jobben vår innenfor 50km så må jeg bruke skive?

 

I dag blir lastebilen brukt til å frakte vårt utstyr vi bruker i vår jobb til fra kunder innenfor 50km..kommer dette under Kjøre og Hviletids bestemelsene?

Endret av taz
Lenke til kommentar

Takker for svar..

Hvordan er det reglene for fritak for bruk av fartsskrive ved kjøring lokalt?

Etter det jeg klarer å lese meg frem til er at jeg kan kjøre privat flyttelass innenfor 50km uten å skrive skive,men vist jeg feks. frakter utstyr som vi bruker i jobben vår innenfor 50km så må jeg bruke skive?

 

I dag blir lastebilen brukt til å frakte vårt utstyr vi bruker i vår jobb til fra kunder innenfor 50km..kommer dette under Kjøre og Hviletids bestemelsene?

 

I utgangspunktet er kjøre-og-hviletid ment for dem som driver transport mot vederlag, altså tar betalt for å kjøre. En lydmann som må ha en lastebil for å få fraktet med seg lyd-utstyret sitt skal derfor være fritatt for å bruke skive, MEN hvis han betaler en annen for å kjøre samma lastebilen med samma utstyret, så er han nødt til å bruke skive fordi han primært får betalt for kjøringa, mens lydmanne derimot bruker lastebilen som et arbeidsredskap for å frakte utstyret sitt.

 

For deres vedkommende kan det være avgjørende om dere også fakturerer for kjøringa, eller kun for jobben dere gjør, og om det kun er verktøy dere frakter eller om dere også frakter feks matrialer som skal brukes hos kunden (da er det pluttselig ikke egen-transport lenger).

 

Det står også i reglene for bruk av ferdsskriver, at "er ferdsskriver montert, SKAL den brukes". Det betyr at om den er montert, så skal dere bruke den. Hadde det IKKE vært montert, hadde dere slippt å montere så lenge bilen ikke kjøres mot vederlag eller er en del av et næringsledd.

 

Mitt råd er: Bruk skive! Reglene for hvem som skal ha skive og hvem som er fritatt er knotete og jeg veit av erfaring at de kan tolkes på mange måter avhengig av hvem som leser dem. Jeg blei stoppa i skivekontroll en gang med en privat veteranbuss uten skriver (som skal være fritatt fordi den ikke er en del av et næringsledd, ikke kjøres mot vederlag og er passert "historisk alder". Allikevel fikk jeg kjøreforbud og ble stående nærmere en time før jeg fikk kjøre igjen fordi kontroløren hadde en annen oppfattning av reglene. Var imidlertid biten om at veterankjøretøy er fritatt som redda meg, da det punktet vansklig kan tolkes på flere måter.

 

Blir du stoppa uten skive kan jeg love deg at kontroløren henger seg opp i det, og kan du ikke reglene på rams greier du ikke snakke deg unna hvis kontroløren først er innstillt på å gi deg bot. Og er du ansatt i et firma har du antakligvis times-betalt mens du kjører lastebilen, og kjører derfor pr definisjon mot vederlag. Så fyll ut skive. Det kåster så lite i fohold til bryet det er å bli tatt uten skive :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...