Gå til innhold

Dårlig hastighet på fiber


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har 60/60 fra altibox, men føler jeg ikke helt får det jeg betaler for. Nedlastningshastigheten stemmer ganske overrens med det jeg får på forskjellige internetttester.

 

------------------------------------------------------

 

1651938942.png

post-106430-0-92024300-1324040172_thumb.jpg

post-106430-0-61793600-1324040187_thumb.jpg

post-106430-0-10103100-1324040456_thumb.jpg

 

TPtest 5:

 

TCP nedströms : 44.79 Mbit/s

 

TCP uppströms : 41.08 Mbit/s

 

UDP nedströms : 31.10 Mbit/s

 

UDP uppströms : 27.12 Mbit/s

 

------------------------------------------------------

 

Disse testene tok jeg med en kabel direkte i routeren. Og resultatene gjenspeiler seg også iforhold til det jeg får på en annen maskin.

 

Det skal vel ikke være et så stort avvik, da tenker jeg først og fremst på opplastningshastigheten?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå du sier at du har koblet en kabel rett i router.. har du da koblet en router mellom hjemmesentral og pc'n din, eller har du prøvd kabel rett fra hjemmesentral og inn i pc'n?

 

Bør ha en ganske grei router for å utnytte linja skikkelig,

I leiligheten vi leier så er det innlagt fiber fra altibox, og dette er ei 40/40 linje.. og vi får mer enn hva vi betaler for.. men sliter alikevel med nedlastninger av torrents.. sjelden jeg kommer noe særlig over 1mbps.. men på speedtest osv så får jeg rundt 40-50 ned og 40-60 opp.

Lenke til kommentar

Nå du sier at du har koblet en kabel rett i router.. har du da koblet en router mellom hjemmesentral og pc'n din, eller har du prøvd kabel rett fra hjemmesentral og inn i pc'n?

 

Bør ha en ganske grei router for å utnytte linja skikkelig,

I leiligheten vi leier så er det innlagt fiber fra altibox, og dette er ei 40/40 linje.. og vi får mer enn hva vi betaler for.. men sliter alikevel med nedlastninger av torrents.. sjelden jeg kommer noe særlig over 1mbps.. men på speedtest osv så får jeg rundt 40-50 ned og 40-60 opp.

 

Jeg har prøvd med kabel rett i hjemmesentral, uten noen router i mellom. Jeg har forsåvidt også prøvd med en switch imellom, resultatet er nogenlunde samme.

 

Disse resultatene gjenspeiler så og si det jeg får i nedlastningshastighet også, 5,9 MB/s = 47 mbit. Det har vært noen tilfeller, en sjelden gang, der den har vært oppi 6,5.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Routeren som følger med ISP er som regel sucky. Spesielt altibox som ikke har støtte for UPnP engang. Ring ISP og be de sette routeren i bridge mode så setter du opp egen router selv.

 

Skjønner, da vet jeg ikke så mye mer gitt, kan jo hende du må opp i gigabit nettverk for å kunne utnytte linja helt, men spørs om hjemmesentralen støtter gigabit da.

Men det må du vel nesten høre med leverandøren om.

 

Hjemmesentralen skal takle hastigheter opptil 100 mbit, så det bør ikke være problemet. Jeg får vel nesten bare kontakte dem

Lenke til kommentar

Fikk svar fra de nå:

 

"Routerfunksjonen i hjemmesentralen støtter desverre ikke hastigheten din, for å få mest ut av din linje her anbefaler vi deg å sette sentralen i bridgemode og koble på en egen router for trådløst nett. Om du har behov for å få hjemmesentral i bridgemode, ring oss når du ønsker å få dette aktivert."

 

Så da ser det ut som du har rett, LNF.

 

Hvordan gjør jeg dette i praksis? Jeg har en Jensen 89300 som skal støtte bridge, er det bare å logge seg inn på routeren og sette den i brigde mode, for deretter å sette i kabel mot hjemmesentralen, etter at altibox har aktivert bridge?

Lenke til kommentar

ringe ks, be dem sette hjemmesentral i bridge, så er det bare å koble opp wan inngangen på egen router i porten på hjemmesentralen (blir ofte en annen port når hjemmesentralen er i bridge) routeren må være oppsatt til å motta ipadresse via dhcp på wan interfacet.

 

Ah okei, hørtes ikke ut som en komplisert sak. Da får jeg ringe dem imorgen, så får jeg håpe det ordner seg :)

Lenke til kommentar

Litt kjipt ja. Har samme "problemet" her. Løste det enkelt med å bridge,

og så bruker jeg en D-Link DIR-655 som DHCP/Router. den klarer å route 30 MB/s (testa med gbit wan link) så 60-100mbit er lett :)

 

Vet ikke hvorfor jeg altid får dårligere på upload, men jeg får full speed om jeg kjører en filtest dog..

1653006337.png

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

Merkelig at altibox ikke tilbyr et produkt som oppfyller kravene til å bruke det ja. Men nå ringte jeg de for 10 min siden, og dette fikk jeg på trådløst tilkobling akkurat nå

 

1653664934.png

 

Og enda bedre med kabel

 

1653670031.png

 

Så da er all frustasjon over :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

1654548073.png

 

Slik ser det ut hos meg, 100/100 linje. Har aldri fått det jeg skal ha ut, og Altibox/Skagerak Fiber nekter å gjøre noe med det. Skal gå ned til 60/60, er jo ikke vits å betale for noe jeg ikke får.

Kundeservicen til Skagerak er ihvertfall ikke mye å skryte av!

 

Jeg hadde akkurat samme - opplasting varierte fra 40 til 70, nedlasting fra 70 til 95, uavhengig av hvordan utstyr var koblet. I tillegg viste det seg at hastighet på nett var relatert til hva TV-boksen gjorde. F.eks. vil opptak av HD-kanal samt titting på annen HD-kanal gjøre at du ikke får mer enn 65-70 ned.

 

Det første Østfold Fibernett gjorde var å bytte hjemmesentral fra CPL4 til CPL7 - CPL7 har gigabitporter og skal støtte "mer oomph". CPL4 var brukt både i vanlig og i bridge-modus. Men det viste seg at CPL7'en hadde stort sett samme oppførsel. Østfold Fibernett sendte ut en Relacom-tekniker som satte her en times tid med forskjellige hastighesttester og 4-5 sett med kabler og forskjellige maskiner.

 

Etter å ha blitt videresendt til Lyse fant de ganske fort fram til det egentlige problemet. Utstyret i "noderommet" støtter ikke større hastigheter. De fjernet all begrensning i utstyret og fortsatt var ikke hastigheten tilfredsstillende for 100/100.

 

Jeg tipper at du har samme problemet, utstyret ditt er greit nok, men infrastrukturen til leverandøren din har gammelt/dårlig utstyr. Be de sjekke det opp, og ta kontakt med deg når de oppgraderer det, så kan man oppgradere til 100/100 og samtidig få det man betaler for.

 

Jeg gikk ned til 60/60 jeg også, og har nå cirka 60-62 ned og 62-71 opp, samtidig som TV-signaler kan gjøre det de vil.

Lenke til kommentar

Takker for tips cairn, det høres slik ut som du skriver her ja. Har CPL7 i bridge, med cat6 skjermet kabel. Ikke TV eller telefon, kun internett. Har prøvd alt av tester til alle døgnets tider, med flere pc'er og mac'er. Det meste jeg har opplevd noen gang er 85 mbit ut...men det varierer veldig.

Har diskutert masse med Skagerak, men de nekter å innrømme at det kan være noe som helst galt med utstyret dems, så nå gir jeg opp. Går til 60/60 som deg...så kanskje de kan levere 100/100 senere :nei:

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...