Gå til innhold

Elektriker krever penger etter to aar, rettigheter.


axelh

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt en elektriker hjemme til aa utfore diverse arbeid. Vi ble kjent med han gjennom faren som jobber for oss (alltid hvitt arbeid). Elektrikerarbeidet ble derimot betalt kontant. Han kom innom etter jobb naar han hadde tid og gjorde litt forskjellig arbeid. Dette er to aar siden.

 

I dag fikk vi et brev fra han, veldig overrasket, der det laa en regning paa 22 timer a 300,- som han mener vi ikke har betalt.

 

Sporsmaalet blir da, kan han gjore dette? Plutselig sende en regning med 5 dagers betalingsfrist og kreve over 6000 kroner? Har alltid betalt kontant det han skulle ha naar han var hos oss. Naa finner han plutselig ut at han mener vi skylder penger.

 

Hva gjor man i slike situasjoner? Kan vi faa inkassokrav hvis vi ignorerer kravet?

Eller bor vi kreve for eksempel dokumentasjon eller lignende?

 

Haaper noen kan lyse opp saken litt, setter veldig stor pris paa svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kinkig vannsituasjon i alle fall :-)

 

Det første jeg ville gjort, var nok å tatt en telefon for han. For å oppklare eventuell missforståelse, slik at den kanskje ble løst direkte. Dersom dette ikke løste saken, ville jeg nok tatt en prat med faren, som jeg forstår du kjenner godt. Sagt til han at «jeg setter ikke pris på at sønnen din holder på slikt, kan du prate litt med han?» Ikke for å "sladre til pappa". Men fordi det ikke er sikkert at sønnen vil fortsette "svindelen" dersom han forstår at faren kjenner dere..

 

Dersom ingen av de to punktene løser saken, ville jeg sendt et brev til elektrikeren, gjennom vanlig postgang. Forklart at fakturaen var bestridt, og hvorfor. Da er kravet formelt å regne som omtvistet. Det vil da være brudd på god inkassoskikk å drive inn kravet via inkasso. Dersom han fremdeles ønsker betalt, må han da enten finne en løsning med dere (løse tvisten). Eller sende saken til forliksrådet for avklaring der. (forliksrådet er ikke noe skummelt, det er nesten like koselig som et konfliktråd hvor 14 åringer som nasker havner).

 

Ellers er han i og for seg i sin fulle rett, til å sende faktura nå. To år kan virke som lenge, men lovgiver/stortinget har nå en gang bestemt at det er tre års foreldelse her på berget :-)

Lenke til kommentar

Om kravet blir oppretthold fra elektrikers side så bør det følge med spesifisert arbeidsbeskrivelse samt at det blir levert samsvarserklæring på arbeidet som er gjort.

Uten denne så har heller ikkje elektrikeren utført noko arbeid dokumentert arbeid.

 

Lovverket som omhandler samsvarserklæring på elektrisk anlegg er ca 10 år gamalt så det skal ikkje vere ukjent teritorie for ein fagutdanna elektriker.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Tror jeg får prøve å ta en telefon og få en forklaring på hva han mener dette er for noe.

 

Men spørsmålet da er jo om han lar kravet stå og mener han skal ha de pengene.

 

Kan han kreve det inn gjennom inkasso? Er det egentlig mulig å bare sende ut en giro på denne måten?

 

Vi vil jo gjerne ordne opp i dette, men er veldig skuffet over måten han plutselig sender en giro etter to års stillhet. Jobben han gjorde var heller ikke god da diverse kontakter har løsnet, noen ting virker ikke osv.

 

Det er også helt uklart hvordan han har kommet frem til at vi skylder så mange timer.

 

Usikker på om jeg skal ringe eller sende et brev isteden. Med brev har vi alt skriftlig.

Lenke til kommentar

Om du bestrider kravet er det jo som overnevnt veldig dårlig skikk å senda innkasso-krav. :p

 

Brev er bra, men du kan alltids bare ta opp telefon-samtalen forsåvidt? Det er ingenting eg er klar over som skal forhindre deg frå å gjøra det. :p

 

Men dårlig skikk er ikke det samme som at han ikke kan?:p

 

Forresten kan jo nevnes at måten han har laget giroen på er å bruke et giro ark. a4 ark som har den gule delen i bunnen. Brukes til å printe ut giroer på. Her har han bare skrevet inn for hånd sitt eget kontonr. osv. Bare 300 kroner timen for 22 timer. Eneste som står er elektrisk arbeid kjøkken...

 

Jeg må egentlig bare le når jeg leser et sånt tullete krav, men må jo se alvoret i det.

Lenke til kommentar

Han virker jo ikke som den raskeste.. dra ut litt tid :)

 

Vent litt, send brev om at du bestrider, da kan ikke kreve penger før tvisten er løst, ingen inkassoselskaper vil ta i ting som er omtvistet, siden de da i teorien kan miste retten til å drive inn penger.

 

Så snart det er tre år siden jobben er gjort, så er kravet foreldet etter norsk lov, og han kna ikke kreve noe. Han kan ikke en gang saksøke dere for pengene. Da retten (dvs. forliksrådet) vil avvise saken som foreldet :-)

Lenke til kommentar

Men elektrikeren/inkassoselskapet kan sette i gang rettslige skritt, og dermed avbryte foreldelsen. Og får man da dom på seg at man skylder pengene er foreldelsesfristen 10 år.

 

Det stemmer, som jeg skrev ovenfor så vil det neste skrittet for elektrikeren være å sende saken til forliksrådet, dersom han ønsker pengene inn. Det må han gjøre før det er gått tre år.

 

Men når han har brukt to år, på å sende faktura -tror jeg ikke han er den raskeste til å føre saken til forliksrådet :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...