Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Benkoppvaskmaskin med vann fra kran


Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

Vurderer sterkt å kjøpe inn en benkoppvaskmaskin, siden jeg rett og slett er lat og har ikke alltid tid til å vaske (er student). Så jeg lurer på om noen har noen anbefalinger til meg, og fordeler og ulemper med en sånn maskin?

 

Jeg må kunne koble benkoppvaskmaskinen via kranen på vasken. Noe jeg må kjøpe inn for at dette skal fungere (link)?

 

Takker for svar :)

 

Mvh. Dag-Eivind

Endret av Org
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste kraner har en type standard som skal passe alle slike gjengefester, så det er bare å skru på enden av vannslangen som går fra oppvaskmaskinen. utslagsrøret må du legge ned i selve vasken

 

Et annet tips ; gjengene på selve kranen kan bli slitt over tid , om du ofte skal skru vannslangen av og på kranen

Lenke til kommentar

Forskjellen er at TS her skal ha den oppå benken og ikke under . Så han slipper alt det styret med å tilkalle rørlegger.

 

Røra skal vel tilkobles under benken. Litt harry å la avløpet ligge i vasken, særlig hvis det er på et kjøkken. Det er vel bare å skru på en slik en:

file_447.jpg

 

Eller et T-RØR med samme funksjon (fant ingen bilder) og feste med slangeklemme.

Regner med at du finner de fleste delene på Clas Ohlson og Flisekompaniet.

Lenke til kommentar

Heisann, takker for svar :)

 

Jeg har nå gått til innkjøp av en benkoppvaskmaskin, og som sagt, så er jeg student:

Student -> Lite kjøkken

Lite kjøkken -> Ingen plass til benkoppvaskmaskin

Ingen plass til benkoppvaskmaskin -> Benkoppvaskmaskin på badet oppå vaskemaskin

Men det funker nå helt greit egentlig :p

 

Men da lurer jeg på noe annet. Jeg har nå en vaskemaskin og en benkoppvaskmaskin som må dele på en vannuttak. Fins det noe man kan skru på denne vannuttaken som splitter den opp til to vannuttak? Per dags dato så må jeg drive å bytte slange på vannuttaken hele tiden avhengig om jeg skal vaske tallerkener eller klær.

 

Se bilde hvis du lurer på hva jeg mener med "vannuttak", har ikke peiling hva det egentlig heter :blush:

 

EDIT: Jeg fant det jeg lette etter:

http://www.evacnorge.no/webshop/brannslukningsutstyr/585/y-splitter-med-stengeventil/636

 

1055708.jpeg

http://bildr.no/view/1055708

Endret av Org
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet på hybelen min. Jeg laget en reodorfelgen-løsning, der benkoppvaskmaskinen skyller ut rett i kommen ved hjelp av røret. Tilkobling på vannkrana kommer ann på gjengene på kranen din og på vannledningen på benkoppvaskmaskinen.

 

De fleste benkoppvaskmaskinene har samme gjenger som på utekraner, dvs. store gjenger. Overgang for min vannkran fikk jeg på claes ohlson til 50-60 kroner. Tok bare med de delene jeg kunne demontere + bilde av krana, og spurte om hjelp i infodisken. Det fulgte også med en hageslangetilkobling du ikke får bruk for.

 

Lenge leve oppvaskfri hverdag!

post-169121-0-92365700-1324352734_thumb.jpg

Endret av Daddlemannen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Gjest medlem-329093

Jeg skal prøve å installere sånn benkoppvaskmaskin oppå benken også. Men ser ingen gjenger på kjøkkenkranen. Er det en slags "kappe" utenpå som man må skru av og så er det gjenger under der eller? Ser jo at det er gjenger på bildet til Daddlemannen. Jeg kommer til å la avløpet gå rett i vasken også. Jeg haaaater å vaske opp!! :) Har drevet og vasket opp for hånd i et år nå. :p

 

Men hva slags redskap skrur jeg av en glatt kappe med??  :shrug:

 

Mja forresten, må man sette på springen før man kjører maskinen? På full styrke da eller? Og kaldt eller varmt vann?

 

Forresten, når det står f.eks. "seks kuverter" i informasjonen om maskinen, tar den da 6 tallerkener og 6 glass og 6 bestikk liksom?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å installere sånn benkoppvaskmaskin oppå benken også. Men ser ingen gjenger på kjøkkenkranen. Er det en slags "kappe" utenpå som man må skru av og så er det gjenger under der eller? Ser jo at det er gjenger på bildet til Daddlemannen. Jeg kommer til å la avløpet gå rett i vasken også. Jeg haaaater å vaske opp!! :) Har drevet og vasket opp for hånd i et år nå. :p

 

Mja forresten, må man sette på springen før man kjører maskinen? På full styrke da eller? Og kaldt eller varmt vann?

 

Det er vanlegvis ein del ytterst på krana du kan skru av.

 

Opnar du ikkje springen så får ikkje maskina vatn, så det er klart du må. Full peis går fint. Kaldt vatn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Takker Zeph :)

 

Noen som vet det der med kuverter forresten?

 

Og er det plass til andre ting, som kasserolle eller stekepanne f.eks.?

 

 

Benkoppvaskmaskin trenger ikke spesielt strømuttak eller? Det går bra med stikkontakten som er på veggen over kjøkkenbenken?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Ei benkemaskin er ikkje så stor, så om du puttar inn ei steikepanne eller kasserolle er det ikkje plass til så veldig mykje meir. Du finn ein del eksempel på kuverter på Google.

 

Stikk på kjøkenet fungerer fint. Pass på at slangen ikkje ligg på ein måte at den kan bli kasta ut av vasken under bruk. Eg ville ikkje satt på oppvask på natta eller før ein går ut av huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er ofte at maskina står oppå benken utan fast opplegg for vatn og avløp. Det står til og med i brukarrettleiinga at du kan legge avløpsslangen i vasken som alternativ til fast montering.

 

Avløpsslangen er ganske kurant å få til å ligge i ro. Det største risikomomentet er slangen som blir kopla til kranen, der ein kan få lekkasje pga. høgt trykk ved feil montasje eller skade.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ok Zeph. Tenkte ikke å ha så mye annet inni på samme tid som kasserolle/stekepanne uansett :)

 

 

Isbilen: Jeg leier boligen så har ikke lyst til å gjøre noen forbedringer. Det må da være trygt å koble til kran og ha avløpet i vasken.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...