Gå til innhold

Obsidian vil bekjempe bruktmarkedet (PC)


Anbefalte innlegg

Ja, det er utvilsomt at man må sørge for å tenke nytt og begynne å behandle kundene annerledes for å faktisk øke inntjeningen over tid.

Man må vel også sørge for å designe spill litt annerledes, kan tenke meg at mange av oss som spilte Minecraft og kjøpte dette under utviklinga likte at man fikk stadig nytt innhold i et spill som faktisk var helt spillbart og gøy fra så og si første dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så de etablerte seg på markedet takket være et fritt marked, men skal ikke ha noe av at andre kan utnytte det frie markedet slik som de har gjort.

 

Jeg synes at noen andre skal være like jævlig mot dem. For eksempel at staten sier at de skal betale ekstra skatt etter første måned med salg på et spill og at skatten øker med 5% etter hver måned.

 

Skulle likt å sett hvordan de ville følt om noen nektet dem adgang til det frie markedet og kapitalistisk system.

Lenke til kommentar

Kjøper selv bare brukte spill til Xbox360 og wii men bare nye spill til PC, noe som det har blitt endel av også. Jeg er ikke glad i steam selv om tjenesten de har er veldig bra, men hater prisingen på nye spill og synes det er utrolig merkelig at det er billigere og kjøpe spill i butikk en gjennom steam.

 

EDIT: Hater også og måtte redeeme koder til spill. Noen ganger går ikke dette ved evt. HDD-kræsj. Sacred 2 var ett stjerne eksempel på dette da vi måtte kjøpe en ny kopi av spillet for og kunne spille dette.

Endret av Phyx
Lenke til kommentar

En av mine favoritt ting når jeg kjøper spill er og ha coveret av spillet, og lese anvisningen i coveret,

 

Når jeg var liten fantes det ikke noe bedre en og gå i en spille butikk og se på alle de sprøe spillene som var lagt i hylla, og mange ganger tok jeg et spill jeg ikke hade peiling om bare fordi coveret var så kult, og det endte opp med at jeg lærte meg om nye spill sjangre og jeg ble sjelden skuffet, for baksiden av coveret visste som regel hele spillet.

 

Og laste ned spill på Steam eller andre sider, føles som og dø invendig for meg, ikke farge eller glede bare sjeløs firkanta filer,

 

Håper han mener at man kan bestille coveret på nett, visst ikke, liker jeg ikke denne fyrn

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spillbransjen er en bransje som alle andre og handler kun om penger. Om du dropper Obsidian fordi de vil tjene penger, dropper du andre ting som matbutikker og bensinstasjoner fordi de vil tjene penger?

 

Mat/bensin -> Primærbehov

Spill -> Luksusvare

 

Mat er et primærbehov, ja. Men du trenger så absolutt ikke kjøpe dyr mat eller mer enn du trenger. To, tre brød i uka burde holde, og strengt tatt trenger man ikke middag hver dag. Bensin på sin side er en luksusvare. Med mindre man bor i et distrikt er bil ikke nødvendig. Det er bare å ta buss eller trikk i stedet. Det er billigere og mer miljøvennlig.

 

Poenget er at spillbransjen er en bransje som alle andre. De gjør det de kan for å tjene penger, verken mer eller mindre. At de vil prøve å bekjempe bruktmarkedet er bare for å kunne selge mer, så de kan gå med overskudd og være i stand til å lage flere spill. Sett fra deres synsvinkel er bruktsalg ikke noe bedre enn piratkopiering.

Lenke til kommentar

 

Poenget er at spillbransjen er en bransje som alle andre. De gjør det de kan for å tjene penger, verken mer eller mindre. At de vil prøve å bekjempe bruktmarkedet er bare for å kunne selge mer, så de kan gå med overskudd og være i stand til å lage flere spill. Sett fra deres synsvinkel er bruktsalg ikke noe bedre enn piratkopiering.

 

Om de oppkriktig mener at bruktsalg er som piratkopiering, så kan de også alt for lite om å tjene penger. Men greit nok spillbransjen skal få lov til å oppføre seg som sutrete rasshøl, bare ikke fovent noe sympati fra meg.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De vil tjene penger som alle andre forretninger. Hva er det som er så vanskelig å forstå?

 

1. Påstanden om at bruktsalg er som kopiering, fordi det strider mot elmenter økonomi.

2. At alle selskaper driter i kundene sine sålenge de tror de får mer penger, for det er ikke rikitg.

3. At selv om ens eneste fokus er mere penger, så tror forskjellige selskaper at forskjellige ting gir de mer penger, derfor vil man støtte de som gjør ting på måten som er best for oss kunder.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De vil tjene penger som alle andre forretninger. Hva er det som er så vanskelig å forstå?

 

Som jeg har allerede nevnt de prøver å tjene penger ved å stenge et fritt kapitalistisk marked for andre, selv om det er markedet som de utnyttet til å tjene store summer og bli et vellyket selskap.

 

Det er ikke galt å tjene penger, men det er galt å hindre andre å gjøre det samme som de har gjort.

Lenke til kommentar

Spillbransjen er en bransje som alle andre og handler kun om penger. Om du dropper Obsidian fordi de vil tjene penger, dropper du andre ting som matbutikker og bensinstasjoner fordi de vil tjene penger?

 

Mat/bensin -> Primærbehov

Spill -> Luksusvare

 

Mat er et primærbehov, ja. Men du trenger så absolutt ikke kjøpe dyr mat eller mer enn du trenger. To, tre brød i uka burde holde, og strengt tatt trenger man ikke middag hver dag. Bensin på sin side er en luksusvare. Med mindre man bor i et distrikt er bil ikke nødvendig. Det er bare å ta buss eller trikk i stedet. Det er billigere og mer miljøvennlig.

 

Poenget er at spillbransjen er en bransje som alle andre. De gjør det de kan for å tjene penger, verken mer eller mindre. At de vil prøve å bekjempe bruktmarkedet er bare for å kunne selge mer, så de kan gå med overskudd og være i stand til å lage flere spill. Sett fra deres synsvinkel er bruktsalg ikke noe bedre enn piratkopiering.

 

 

Mitt poeng med å trekke inn at mat og bensin (situasjonsavhengig) er primærbehov, mens spill er en luksusvare er følgende:

Ingen trenger spill. Det er noe man kan unne seg som noe ekstra i livet.

ALLE andre bransjer som opererer innen luksusmarkedet må levere MER kundeservice enn de som er i markedet for primærbehov.

Yter man ikke kundeservice, og husk at en vare i seg selv ikke er kundeservice, da går man til grunne. Ingen gidder å handle derfra.

Slik er det overalt utenom i spillbransjen. De store selskapene behandler kunder som dritt. Jeg har jobbet innen en ytre del av bransjen i nesten 6 år, så det tok ikke lang tid å innse det.

 

Det ENESTE spillbransjen (hederlige unntak) er glad i er penger og journalister som også er glad i penger/tjenester.

 

Utgivere/-viklere liker ikke en gang retail butikkjeder, som tross alt gjør den største delen av promotering og faktisk distribusjon av produktet deres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Først begynte man med koder som skulle låse opp bonusfunksjoner i spillet, dette skulle oppmuntre folk til å kjøpe spillet nytt i butikken istedenfor å kjøpe brukt. Nå har man begynt med koder som låser opp vesentlige deler av spillet. Fin utvikling.

 

Jeg har svært lite til overs for tankegangen som tilsynelatende råder blant spillselskapene. Hvor mange ganger tror de egentlig at de skal tjene penger på den eksakt samme kopien ?

Lenke til kommentar

De vil tjene penger som alle andre forretninger. Hva er det som er så vanskelig å forstå?

 

1. Påstanden om at bruktsalg er som kopiering, fordi det strider mot elmenter økonomi.

Sett fra deres synsvinkel er det faktisk det. Når du laster ned noe ulovlig tjener de ingenting. Om du kjøper spillet brukt fra meg tjener de ingenting.

2. At alle selskaper driter i kundene sine sålenge de tror de får mer penger, for det er ikke rikitg.

Hvem har sagt de driter i kundene? Alt de sier er at de vil bekjempe bruktmarkedet. Det er noe helt annet. Får de ikke penger kan de gå konkurs. Vi har sett det utallige ganger før, og likevel skjønner ikke folk sammenhengen mellom "ikke tjene penger" og "gå konkurs".

3. At selv om ens eneste fokus er mere penger, så tror forskjellige selskaper at forskjellige ting gir de mer penger, derfor vil man støtte de som gjør ting på måten som er best for oss kunder.

At de ikke tjener noe på bruktmarkedet er ren logikk. Den eneste måten de kan tjene noe er om de starter sin egen bruktbutikk. Om jeg gir deg et spill gratis tjener de ingenting på det. Om jeg tar litt betalt for å gi deg spillet tjener de heller ingenting på det. Uansett hvordan du snur og vender på det handler det om å tjene penger, og så lenge vi kjøper, stjeler, låner, bytter osv brukte spill tjener de ingenting på det. Det er ikke avansert matematikk, akkurat.

 

AtW

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...